Vad är Shopify och hur funkar det?

Shopify är en internationell e-handelsplattform med säte i Kanada. Plattformen är idag ett av de mest väletablerade alternativen på den svenska marknaden och ett populärt alternativ bland framförallt små och medelstora e-handelsföretag.

Shopifys e-handelsplattform är en helhetslösning även kallad “SaaS” (Software as a Service). Det innebär att användare får allt de behöver på ett och samma ställe för att använda tjänsten i fråga.

Tjänsten är helt webbaserad och som användare loggar du in i Shopifys system där du bygger din webbutik. Du behöver alltså inte installera något på din egna dator. Du behöver heller inte oroa dig för webbhotell (så kallad hosting).

Anledningen till att Shopify har blivit så pass populärt bland e-handlare kan förklaras med att det finns ett stort utbud av tredjepartstjänster och program som är kompatibla med Shopify.

Shopify har nämligen idag mer än 1.7 miljoner användare runt om i världen. Alla som använder Shopify vill givetvis integrera sin webshop med olika typer av betallösningar, program för frakt eller tredjepartslogistik, bokföringsprogram, sälj- och marknadsföringskanaler etc.

Eftersom att Shopify tillåter att oberoende utvecklare får skapa och sälja program, så kallade “appar” till Shopifys användare, har det växt fram en stor marknad av tjänster som är kompatibla med Shopifys system som givetvis kommer användare till nytta.

Shopify kan därför erbjuda användare en relativt skalbar lösning med många färdiga out-of-the-box-lösningar. Som användare till Shopify får du exempelvis tillgång till ett stort utbud av teman (designmallar med olika typer av layouter), appar, betaltjänster och integrationer.

Eftersom att Shopify är enkelt att använda och dessutom ger bättre möjligheter till tillväxt än många liknande e-handelsplattformar fortsätter Shopify att växa i popularitet.

Övergripande fakta om Shopify

  • Shopify har i dagsläget användare i 175 länder
  • Totalt 1.7 miljoner användare uppges använda plattformen
  • Shopify har numera support och lokal närvaro i Sverige
  • Shopify köpte i slutet på 2018 den svenska e-handelsplattformen Tictail och är idag en av de mest väletablerade plattformarna på den svenska marknaden inom B2C.
  • Som användare får du tillgång till tusentals appar som är kompatibla med plattformen
  • Plattformen kan testas gratis i 3 dagar. Därefter kostar tjänsten 3$ per månad under de första 3 månaderna för planen Basic.

Funderar du på att använda Shopifys plattform?

Då ska du göra dig själv en tjänst. Trots att Shopify är en av de bästa och mest användarvänliga tjänster som finns på marknaden bör du räkna med att lägga ned mycket tid innan det blir rätt.

Nordboost är Sveriges enda officiella utbildningspartner till Shopify och vi har skapat en distanskurs för att göra det enkelt för den som vill bygga en webbutik med Shopify. Läs mer om vår distanskurs i Shopify för Sverige här.

För- och nackdelar med Shopify för e-handlare i Sverige

Innan du sätter igång med att bygga din webbutik, rekommenderar vi att du tar dig tid att fundera över vilka specifika behov som just ditt företag har?

Shopify är en suverän e-handelsplattform för svenska företag men det betyder inte per automatik att Shopify är bäst för just dig!

Vi rekommenderar därför starkt att du börjar med att definiera dina behov för att kunna göra ett strategiskt val av system för din e-handel. Läs även vår artikel om hur du väljer e-handelsplattform där vi ger vägledning på ett övergripande plan i hur man definierar sina behov och väljer system för sin e-handel.

Kortfattat kan man säga att Shopify är en av de bästa e-handelslösningarna inom SaaS (Service as a Software) för svenska e-handlare som söker en skalbar inom B2C. För den svenska marknaden finns det faktiskt flera övriga plattformar som är väldigt bra, utöver Shopify, men dessa lösningar är inte lika skalbara som Shopify.

Den främsta fördelen med Shopify för svenska e-handlare, är inte i huvudsak att de är billigare än jämförbara alternativ. (Akta dig för lockpriser, många svenska konkurrenter till Shopify erbjuder billigare abonnemang men där du snart tvingas uppgradera till en dyrare tjänst. Det beror på att de billigaste abonnemangen inte täcker de mest basala behov som i princip alla e-handlare har.) Men detta behöver du inte oroa dig för med Shopify. Deras enklaste abonnemang “Basic” ger användare väldigt mycket funktionalitet för pengarna.

Den främsta fördelen med Shopify består i att Shopify är otroligt skalbart. Du kan alltså växa med Shopify, gå in på nya marknader, koppla på nya sälj- och marknadsföringskanaler och integrera med tusentals tredjepartstjänster på marknaden.

För svenska e-handlare är Shopify dessutom fördelaktigt eftersom Shopify Payments (se nedan) är integrerade med Klarna. Shopify är givetvis kompatibelt med flera av de mest populära fintech- , logistik-, och betallösningar på den svenska marknaden.

Främsta styrkorna med e-handelsplattformen

Shopify står sig generellt sett starkt i jämförelse med de övriga plattformarna på marknaden. För de allra flesta e-handlare rekommenderar vi Shopify framför alternativa CMS. En avgörande faktor vid val av e-handelsplattform kan dock vara vilka övriga system som ska integreras. Vi rekommenderar att läsa den här artikeln där Shopify jämförs med övriga plattformar på marknaden för att få en tydligare bild över Shopifys för- och nackdelar i jämförelse med alternativa system.

  • Skalbarhet – Shopify passar både små- och medelstora e-handelsföretag såväl som internationellt branschledande e-handlare. Med Shopify kan både nystartade, såväl som medelstora e-handelsföretag att växa.

    Det finns alltså inte samma begränsningar med Shopify som flera av de svenskutvecklade motsvarigheterna. Tvärtom ger Shopify tillgång till en otrolig flora av funktionalitet. När du som e-handlare ska gå in på en ny marknad kan du enkelt koppla på lokala betal- och fraktlösningar för din nya marknad. Via Shopify Plus kan du även skapa lokala anpassningar och skräddarsy kundupplevelsen för respektive marknad där ditt företag är aktivt.

    Trots att Shopify främst gjort sig känt som ett av de bästa systemen för e-handlare inom B2C, så kan Shopify givetvis användas för B2B, B2X. Du kan även sälja digitala produkter, distanskurser och till och med skapa en komplett marknadsplats med Shopify. Shopify är även en populär plattform för företag som fokuserar på dropshipping.
  • Pris – Shopify är relativt sett en billig plattform. Det gör att även små företag kan använda Shopify, en av världens mest moderna e-handelslösningar. Shopifys priser bygger nämligen på en kombination av abonnemangs- och transaktionsavgift. Det innebär att små e-handelsföretag med en liten omsättning betalar en relativt låg avgift för att bruka plattformen. En annan fördel med prismodellen är att du enbart betalar för det du faktiskt använder. Du kan alltså köpa teman och appar som du har behov av men kan även nöja dig med att använda tema och appar som är gratis.

    Det bör även nämnas här att Shopify nyligen gjort fördelaktiga ändringar i sin prissättning. Numera kan användare testa Shopify gratis i 3 dagar. Därefter betalar man enbart 1 USD i månaden de första 3 månaderna, om man väljer att använda Shopify efter gratisperioden. Fullt pris tillämpas alltså först efter 3 månader vilket är en generös prismodell. Fullt pris beror på vilket Shopify-abonnemang man väljer att använda. De allra flesta användare klarar sig på Shopify Basic (14 USD / mån om man betalar årsvis och 19 USD / mån om man väljer att betala månadsvis).

    Modern plattform – Eftersom att Shopify är ett av de största e-handelssystem som finns i världen med ca. 10% marknadsandelar, tillkommer hela tiden nya program och applikationer som kommer Shopifys användare till nytta. Shopifys användare kan i princip alltid räkna med att marknadens senaste systemlösningar, oavsett om det är AI eller Fintech, snabbt blir tillgängliga i Shopifys ekosystem. Marknaden sköter i många fall detta på egen hand då det finns stor vinning för nya tekniska lösningar på marknaden att komma åt Shopifys kunder marknad och bli en kugge i Shopifys maskineri.
  • Flexibilitet – Trots att Shopify är en SaaS-tjänst anses Shopify vara en relativt flexibel lösning. Med flexibilitet menas att användare har möjlighet att göra olika typer av ändringar och anpassningar i systemets standardlösning. Ändringar kan göras via kod men även via appar. Appar kan vara förprogrammerade och kan då hämtas i Shopify app store. Men det är även många företag som väljer att skaffa en egen applikation som man låter utveckla på egen hand (vanligen via en Shopify Partner eller expert), enbart för att uppfylla företagets behov.

    För riktigt stora e-handelsföretag som väljer att använda Shopify Plus ges ännu större grad av flexibilitet och anpassning. Med Plus kan företag skapa unika kundupplevelser för olika marknader, kunder och segment.
  • Enkelhet – Shopify är skapat för att systemet ska vara användarvänligt. Det bör dock nämnas att det idag förekommer flera förhållandevis nya e-handelsplattformar på den svenska marknaden som kopierat Shopifys koncept. Dessa nyare plattformar är i många fall ännu mer användarvänliga än Shopify. Men dessa system ger aldrig samma heltäckande systemlösning som Shopify. Shopify används idag av flera världsledande företag och är extremt mycket enklare än andra plattformar på marknaden som dominerar bland världsledande e-handlare. Man bör därför inte jämföra Shopify med små svenskutvecklade system.
  • Anpassat för Sverige – För framförallt svenska företag finns det flera fördelar som bör nämnas. Shopify erbjuder numera support i Sverige. Per default är Shopify Payments även integrerat med Klarna, vilket är den betallösning som är mest använd i Sverige. (På exempelvis den norska marknaden är inte Shopify Payments tillgänglig över huvud taget.) Shopify är även integrerats med flera av de mest populära frakt- och logistiklösningar som finns i Sverige och Norden. (Användare kan exempelvis använda en plattform, såsom Shipmondo, alternativt interagera direkt med fraktbolag såsom DHL, Postnord, BudBee, DSV, TNT etc.)

Nackdelar att beakta med Shopify

  • Shopify beskrivs ibland som en användarvänlig plattform, vilket är sant och visst. Det som sällan nämns är dock att Shopifys ekosystem med alla dess funktioner, teman och möjligheter är så stort att det kan uppfattas som förvirrande av plattformens användare. Den stora bredden av valmöjligheter är inte alltid till fördel, speciellt inte för nystartade webbutiker. Shopify erbjuder idag +200 kompatibla betallösningar och ca. 8000 appar.
  • Shopify är inte primärt skapat för den svenska marknaden. Shopify är förvisso välanpassat för svenska e-handlare idag men för Shopify utgör den svenska marknaden enbart en droppe i havet. Många funktioner i Shopifys system är helt enkelt inte möjliga att använda i Sverige. Hit hör exempelvis Shopify POS och Shopify Shipping för att enbart nämna några funktioner som inte går att använda i Sverige. Beakta även att systemet i sig är skapat för att hantera exempelvis moms utifrån amerikanska förutsättningar. Man kan exempelvis inte lägga in pris ex. Moms (i backend) och automatisera så att pris inkl. moms visas (i frontend) på produktsidorna. Användare måste därför lägga in pris inkl. moms direkt i systemet.
  • En annan uppenbar nackdel med Shopify är att i princip alla teman och appar inte är översatta till svenska. När du köper ett tema behöver du alltså se till att översätta temat till svenska (om du vill att din webbutik ska vara på svenska). Detta går förvisso att lösa med översättningsappar men är inte optimal lösning för svenska användare.

Så fungerar det

Shopify är skapat för att även den som aldrig har byggt en webbutik ska kunna starta sin egen webshop. Vi rekommenderar dock starkt att du tar vår distanskurs för att göra rätt från början. Här nedan ser du stegen.

  1. Registrera dig för vår distanskurs i Shopify (valfritt).
  2. Registrera ett gratiskonto med Shopify (gratis i 3 dagar, därefter 1$ de första 3 månaderna för Basic).
  3. Välj och installera ett lämpligt tema.
  4. Konfigurera inställningar (frakt, valuta, betallösningar etc.)
  5. Skaffa logga till din webshop.
  6. Bygg din webshop.
  7. Köp domän och koppla (“peka”) till din webshop.
  8. Installera de mest nödvändiga apparna för din e-handel.
  9. Välj marknadsföringskanaler och marknadsför din webshop.
  10. Analysera, följ upp, förbättra.

Många betallösningar för din checkout

En fördel med Shopify är att användare får tillgång till ett stort utbud av betaltjänster. Olika betallösningar är viktiga för e-handlare som vill expandera på nya marknader eftersom att konsumenter på olika marknader föredrar att genomföra betalningar på olika sätt.

Shopify ger även bra stöd för svenskutvecklade betaltjänster. Hit hör exempelvis Klarna checkout som går att koppla på med Shopify. Även Swish för företag går att använda med Shopify. Här krävs dock att man använder en tredjepartstjänst som är integrerad med Shopify.

Det beror på att Swish alltid kräver en tredjepartstjänst. Betaltjänster som erbjuder Swish och som är kompatibla med Shopify är exempelvis Mondido och Nets.

I övrigt finns det flera tjänster som är billigare att ta betalt med än både Klarna och Swish. Den absolut vanligaste betaltjänsten bland Shopifys användare är Shopify Payments.

Det är alltså Shopifys egna betaltjänst som i princip möjliggör betalning via Stripe. Fördelen med den här betallösningen är att den fungerar bra på exempelvis den svenska marknaden dessutom är transaktinsavgifterna förhållandevis låga.

Totalt kommer du år väldigt många betallösningar via Shopify. Du kan dessutom att välja att använda olika betallösningar samtidigt för att på så vis ge kunder som handlar i din webshop fler valmöjligheter över hur de vill genomföra betalningar.

På vissa internationella marknader, därav USA, är PayPal en populär betaltjänst. Undersök vilka betallösningar som är etablerade på de marknader där du vill sälja i samband med att du väljer betaltjänster för din checkout.

WooCommerce eller Shopify? Vilken plattform är bäst?

Kanske har du kommit i kontakt med WooCommerce som ett alternativ till Shopify? (Här kan du läsa hela vår artikel om WooCommerce.)

WooCommerce är precis som Shopify en av världens mest populära plattformar för e-handel. WooCommerce är helt gratis att använda men är ingen SaaS (helhetslösning).

Det innebär att du behöver använda olika typer av fristående tjänster för att bygga din webbutik. Med Shopify får du allt serverat på ett och samma ställe medan WooCommerce kräver att du exempelvis skaffar ett webbhotell, installera ett CMS (exempelvis WordPress). Teman och program skaffar du från fristående utvecklingsföretag.

Fördelen med Shopify är att du får en helhetstjänst som typiskt passar bättre för nybörjare. Du betalar en prenumerationsavgift och får då tillgång till kundtjänst, appar, teman och mer.

Det kan vara bra att känna till att du kommer att behöva betala för många av de tredjepartstjänster som du väljer att använda i din webshop. Det finns förvisso i många fall gratisalternativ för teman och appar men räkna med att vissa av dessa tilläggstjänster kommer att kosta pengar om du väljer att använda dig av dem.

WooCommerce är mer komplext och du måste till att börja med skaffa ett webbhotell som upplåter serverutrymme för din webbplats. Redan här är det många nybörjare som går bort sig och gör ett dumt val. För en e-handel krävs en kvalitetstjänst som gör att dina produktsidor laddar snabbt och säkert. Undvik därför billiga webbhotell med låg kvalitet.

När du valt webbhotell måste du installera ett CMS (Content Management System), exempelvis WordPress och därefter även installera WooCommerce. Nu ska du enbart välja ett tema (en mall som avgör ditt webshops layout). Till skillnad från SaaS (helhetstjänster) som vanligen tillhandahåller ett urval av teman för dess användare, kan du köpa teman från fristående utvecklare.

Det samma gäller för program som du använder i din webshop, så kallade plugins (“tillägg”). Med WooCommerce kan du köpa plugins från olika utvecklare och installera i din webbutik.

Sist men inte minst så finns det även en tjänst som heter WooCommerce.com. De erbjuder support mot betalning och har även utvecklat teman och plugins till WooCommerce som du kan köpa direkt på deras hemsida.

Fördelen med WooCommerce är att:

  1. Du har full kontroll över din webshop. Du kan byta webbhotell, teman och program på ett helt annat sätt än vad som är möjligt med SaaS.
  2. Du har en större flexibilitet än med SaaS. WooCommerce passar typiskt e-handelsföretag med affärsmodeller som skiljer sig från de mer ordinära onlinebutikerna. WooCommerce kan vara ett bra alternativ för den som vill sälja digitala produkter, B2B eller för den som vill skapa en marknadsplats där olika säljare har möjlighet att lägga ut sina produkter till försäljning.
  3. WooCommerce är gratis men räkna med att betala ungefär hälften av vad du får betala med Shopify för webbhotell, tema och plugins. En enklare webbutik bör landa på ca. 150 kr per månad i drift plus ca. 1000 kr för tema, domän och plugins. (Läs mer om övriga kostnader för att starta webshop här).

WooCommerce ger i många fall bättre möjlighet till att göra egna anpassningar än med SaaS.

Nordboost kommer inom kort att erbjuda en distanskurs i WooCommerce för svenska e-handlare. Här kan du se om kursen ännu finns tillgänglig.

Dropshipping med Shopify

Funderar du på att skapa en webbutik som sysslat med dropshipping på den svenska marknaden? Shopify har en egenutvecklad app för dropshipping som heter Oberlo. Oberlo har varit extremt framgångsrik på framförallt den amerikanska marknaden. Det appen gör är att den integrerar Aliexpress med din Shopify-butik.

Med andra ord kan e-handlare som använder Oberlo komma åt produkter och leverantörer från Aliexpress direkt via sin Shopifybutik. Produkter och produktinformation kan via Oberlo hämtas (importeras) direkt in i din webshop. Du spar på så vis mycket tid och kan återanvända produktbeskrivningar, bilder, priser etc.

Aliexpress är dock problematiskt på den Europeiska marknaden. Det beror på att de flesta leverantörer inte har möjlighet att erbjuda dropshipping inom EU. I många fall krävs därför att produkter måste importeras, deklareras och hanteras internt inom EU innan de kan säljas på den europeiska marknaden.

Det finns dock många exempel på svenska entreprenörer som lyckas med Oberlo, så låt dig inte nedslås över att det finns importregler som kan försvåra det för dig. Dessutom kan du dropshippa med Oberlo till marknader utanför EU.

Oberlo går att använda gratis. Läs mer här.

Vanliga frågor och svar

Kan man använda Shopify i Sverige?

Shopify är idag ett av de mest väletablerade alternativen även på den svenska marknaden. Det innebär exempelvis att systemet är översatt till svenska, de har även en svensk kundtjänst. Shopify kan idag även erbjuda sina användare mängder av svenska tredjepartslösningar i form av exempelvis betaltjänster, tredjepartslogistik, och bokföringsprogram.

Hur skattar man med shopify?

Shopify är precis som vilken butik som helst en ren säljkanal. Vid försäljning ska du ta ut moms som du är skyldig att redovisa och föra över till skattemyndigheterna. Givetvis ska du även redovisa och deklarera dina eventuella vinster och betala skatt då så krävs. Detta har förstås inte Shopify något med att göra men en fördel med Shopify är att plattformen idag är integrerad med många bokföringsprogram som kan göra det enkelt för dig att hålla koll på din bokföring. Med Shopify kan du även ta ut finansiella rapporter och data över transaktioner som genomförts.
Några program som kan underlätta för dig att hålla koll på skatt och bokföring som är integrerade med Shopify är: Visma, Dooer och Fortnox

Är Shopify bra och för vem?

Hur bra Shopify är beror givetvis på vem du är och var eller hur du vill sälja? Shopify passar typiskt mindre till medelstora e-handlare som vill komma igång snabbt och som har för avsikt att använda ett system som är skalbart. Shopify anses generellt sett vara en av de bästa e-handelsplattformarna. De ligger bra till i användarvänlighet, pris, design, kompatibilitet med tredjepartstjänster och ger bra möjligheter för expansion. Innan du bestämmer dig bör du skriva ner vilka parametrar som är viktiga för ditt företag. Jämför sedan de bästa plattformarna på marknaden och välj den tjänst som är bäst för dina behov. Generellt sett är Shopify och WooCommerce blad de två bästa plattformarna men det finns även ett par svenskutvecklade tjänster som kan vara intressanta att jämföra med. Glöm dock inte att de svenska e-handelstjänsterna aldrig ger dig samma utbud av funktionalitet som de internationellt stora plattformarna.

Varför ska man välja Shopify?

De främsta argumenten är:
1. Lättanvändligt
2. Skalbart (du kan expandera med Shopify och behöver inte byta plattform när dina behov växer)
3. Design i topp
4. Väletablerade i Sverige (Shopify är numera kompatibelt med många populära svenskutvecklade program och tjänster.)
5. Omnikanal – Shopify har bra stöd för att sälja via både fysiska butiker och online. Givetvis är plattformen integrerad med alla stora marknadsförings- och säljkanaler. (Hit hör exempelvis Amazon som numera växer på den svenska marknaden) – Läs mer här om vad omnikanal är.

Måste man ha företag innan man bygger sin webshop?

Nej, du måste inte ha ett företag för att använda Shopify. Faktum är att många entreprenörer väljer att starta ett företag först efter de har testat sin affärsidé. I Sverige går det i vissa fall bra att till en början driva småskalig försäljning, såsom försäljning av konst och bilder utan att registrera ett företag. Det gäller exempelvis för hobbyverksamhet. Det vanliga förfarandet är dock att du registrerar din webshop med ditt personnummer istället för organisationsnummer (i Shopifys inställningar). Då kan du i egenskap av egenföretagare komma igång med din webshop. När din försäljning börjar ta fart kan du starta ett aktiebolag.

Vad är Shopify Payments?

Shopify Payments är Shopifys egna betaltjänst som numera fungerar utmärkt att använda för att ta betalt även på den svenska marknaden. Shopify Payments har en lägre transaktionsavgift än övriga betallösningar som är kompatibla med Shopify. Avgiften bestäms beroende på vilken Shopify-plan du använder. De dyrare planerna har lägre transaktionsavgifter.
Shopify Payments möjliggör i princip betalning via Stripe i din checkout. Du kan med andra ord ta betalt med Visa, Mastercard och kreditkort i din webshop. Shopify Payment är även kompatibelt med Klarnas betaltjänster. En nackdel med Shopify Payments är att tjänsten i nuläget inte fungerar att betalt med på alla marknader. Shopify Payments har ännu inte stöd för att kunna användas av handlare som använder Shopify i Norge. Shopify erbjuder dock mängder av andra kompatibla betallösningar på den norska marknaden, därav Vipps som är en motsvarighet till Swish på den norska marknaden.