Hem » E-handel » Bästa e-handelslösningar och e-handelsplattform

En jämförelse av e-handelslösningar och bästa e-handelsplattform

Letar du efter en e-handelsplattform som ger dig bäst förutsättningar för att sälja på nätet? I så fall ska du läsa det här inlägget där jag ger tips och råd i vad du ska tänka på när du väljer e-handelslösning för ditt företag.

Mitt första tips är att förstå dina behov och matcha mot bästa system på marknaden. Det kanske låter självklart men det är det inte.

Ett vanligt misstag är exempelvis att välja den tjänst som anses vara bäst på den amerikanska marknaden och tro att plattformen måste vara bäst även på den svenska marknaden.

Nej! Så är det inte!

Olika marknader ställer olika krav på på e-handelslösningar. Olika affärsmodeller ställer också olika krav. Ska du dessutom på egen hand bygga din webshop då måste du sätta dig in i vilken plattform som är enklast att använda men som samtidigt ger dig bra förutsättningar för expansion och tillväxt.

Det finns alltså många krav som varierar beroende på vad och till vem du vill sälja men även din tekniska erfarenhet är avgörande.

Steg 1 för att hitta den e-handelsplattform som är bäst för dig är därför att definiera din behov.

I det här inlägget försöker jag ge en överskådlig jämförelse över några viktiga kriterier som du bör utvärdera för att hitta den bästa e handelslösningen på marknaden för ditt företag.

För att välja rätt plattform bör du förstå dina behov

Här går jag igenom de kriterier som jag tycker att man ska utvärdera innan man bestämmer sig för vilken e-handelslösning som man vill använda sig av. Jag tror att de att de allra flesta kommer att kunna göra ett väl avvägt val enbart genom att utvärdera följande områden:

  1. Teknisk erfarenhetsnivå
  2. Skalbarhet
  3. Funktionalitet
  4. Pris (tillkommande och dolda kostnader)
  5. Affärsmodell (integration mot interna/externa essentiella system)
  6. Slutsats

Teknisk erfarenhet

Förutsatt att du inte redan har en webbutik och vill byta från en e-handelsplattform till en annan så bör du i ett första steg fundera över vilken typ av plattform som passar dig bäst utifrån användarvänlighet.

Det finns i princip två typer av system att välja på:

  1. Öppen källkod (Exempelvis system kompatibelt med WordPress)
  2. SaaS (Helhetstjänster. Exempelvis Shopify, Squarespace eller Wix)

Har du aldrig byggt en webbutik, då rekommenderar jag en SaaS-tjänst. Du kommer med stor sannolikhet att klara av att starta din webshop på egen hand och du får allt du behöver på ett och samma ställe.

Men underskatta inte jobbet med att bygga och driva en webbutik! De allra flesta tror att det är enkelt att sälja på nätet men i själva verket är det mycket att hålla reda på. Studier visar att 8 av 10 nystartade e-handelsföretag misslyckas. Anledningen är i många fall inte affärsidén i sig som är dålig utan snarare att entreprenörer som inte har erfarenhet av e-handel underskattat utmaningarna med att starta ett e-handelsföretag.

Det är mycket att tänka på för att komma igång med att sälja på nätet. Entreprenörer som förbereder sig väl har därför en mycket högre sannolikhet att lyckas än de som tror att det är enkelt att skapa en webshop och börja sälja på nätet.

För att lyckas rekommenderar jag att du väljer ett system som är dels användarvänligt men som samtidigt används av riktigt stora och väletablerade e-handelsbolag. (Mer om det nedan). Det finns alltså ett flertal system på marknaden som förvisso är enkla att använda men som inte ger dig bra förutsättningar för att växa.

Läs hela mitt inlägg om hur gör man en webshop på bästa vis

Skalbarhet

Det här är förmodligen ett av de vanligaste nybörjarmisstagen. Många startups har helt enkelt svårt att sätta sig in i vad som händer om allt går lika bra som man hoppas när man sätter igång. Jag rekommenderar att man försöker applicera en tidshorisont om ca. 3-5 år när väljer e-handelslösning.

Det är vanligen svårt att leva sig in i vilka sälj- och marknadsföringskanaler som du tror kan bli aktuella längre fram men genom att välja en e-handelsplattform som är internationellt väletablerad och som är populär bland både stora och små företagskunder så ökar chanserna till att du kan växa med plattformen.

Att byta webshopslösning är jobbigt, tidskrävande och i många fall kostsamt. Enligt min mening ska man därför aldrig välja ett mindre, exempelvis svenskutvecklat system. Mig veterligen finns det ingen svensk tjänst som ger dig ens i närheten av samma möjligheter till skalbarhet som de internationellt stora plattformarna.

Jag brukar därför alltid rekommendera att svenska företagare väljer en internationell plattform som är etablerad och anpassad för den svenska marknaden. På så vis får man det bästa av två världar!

Funktionalitet

Nybörjare som aldrig byggt en webbshop blir inte sällan överväldigade av alla möjligheter som finns med e-handeln. I princip alla plattformar på marknaden erbjuder vanligen massvis av betallösningar, program, teman etc. Som startup är det inte ovanligt att man tror att de plattformar som man överväger att använda har mer än vad man kommer att behöva.

Så är det inte!!!

Du har ingen aning om vad du har för behov längre fram. Välj därför inte en plattform som begränsar dig vad det gäller funktioner och program. Jag rekommenderar att du väljer en plattform som ger dig tillgång till en fristående “appmarknad”. Det innebär att plattformen tillåter att oberoende programmeringsföretag får skapa och sälja program till plattformens användare.

På så vis uppdateras utbudet av nya program konstant och du behöver inte betala för program som du inte vill använda dig av. Små e-handelsföretag har helt enkelt inte möjlighet att erbjuda sina användare en appmarknad.
Små e-handelsplattformar har nämligen anställda utvecklare som sitter inhouse och programmerar nya program. Det leder till höga utvecklingskostnader (som hamnar på användarna) dessutom blir det per automatik ett dåligt utbud av appar och program.

Det här är en anledning till att jag rekommenderar Shopify som en av de absolut bästa helhetslösningarna. Alternativt WooCommerce som bästa e-handelsplattform för WordPress.

Pris

Priset är förstås en del som du ska utvärdera men låt dig inte luras. Om du gör en seriös och ingående benchmark över olika e-handelstjänster så märker du snart att det bästa systemen ligger relativt nära varandra i pris. Det kanske inte är uppenbart vid ett första ögonkast eftersom många systemleverantörer inte räknar in allt som du behöver för att bygga en framgångsrik webbshop i sina tjänsteplaner. Kontrollera noggrant vad som ingår i respektive företags tjänsteplan och du kommer snart att märka att priserna vanligen inte skiljer sig så mycket åt.

Ska du använda WooCommerce (vilket jag inte rekommenderar för nybörjare). Då bör du räkna på kostnad för webbhotell som tillkommer. Ett bra webbhotell kostar från ca. 150 – 200 kr / mån. Då andra sidan är WooCommerce gratis att installera och använda.

Läs även hela mitt inlägg där jag går igenom vilka kostnader som förekommer för att starta webbutik.

Affärsmodell

Olika e-handelslösningar är bra för olika typer av affärsmodeller. Stora, komplexa företag med befintligt e-handelssystem som vill byta system har naturligtvis helt andra krav än mindre företag som vill börja sälja på nätet. Här kan det vara avgörande att välja en plattform som kan erbjuda hög grad av anpassningar (exempelvis vad det gäller integrationer mot övriga, befintliga system, ERP, BI etc.)

Andra exempel på affärsmodeller som kan vara avgörande vid val av plattform kan bero på din sälj- och sourcingstrategi. Vill du exempelvis sälja på Amazon, då ska du säkerställa att din plattform är kompatibel med Amazon.

En annan vanligt förekommande affärsmodell är dropshipping. Dropshipping innebär att produkter som du säljer i din webbutik levereras direkt från din leverantör till din kund. Dropshipping kan ske genom att du manuellt skickar order till din leverantör som därefter levererar till kund i fråga.

Desto vanligare är dock att e-handlare ansluter sin webshop till en leverantörsplattform för att på så vis automatisera flödet. Några vanliga plattformar och tjänster för dropshipping är exempelvis Oberlo och AliDropship som kopplar samman din webbutik med AliExpress. Men det finns även andra tjänster, därav exempelvis Droshi, som är en svensk plattform för dropshipping.

Både Shopify och WooCommerce ger användare möjlighet att koppla på tjänster för dropshipping.


Slutsats: Så vilken lösning är den bästa på marknaden?

Det enkla svaret är att det inte finns någon plattform som är bäst för alla. “No size fits all”. Men om du väljer att följa mina rekommendationer så kan det här inlägget brytas ned till följande:

  1. Undvik svenskutvecklade system. De ger dig inte lika bra möjligheter till skalbarhet. Dessutom tvingas du indirekt betala för utvecklingskostnader för funktionalitet som du med stor sannolikhet inte har behov av.
  2. Välj en internationellt erkänd tjänst som passar dina behov vad gäller:
    • Din tekniska nivå och erfarenhet av att bygga webbplatser/webbutiker.
    • Din affärsmodell – Ska ditt företag byta system då krävs att du skaffar kunskap om vilka system som ska tala med varandra och vilken plattform på marknaden som bäst integrerar mot era befintliga system.
  3. Är du en startup eller egenföretagare? Då märker du snart att prisnivåerna är förhållandevis likartade mellan de främsta e-handelssystemen i världen. Välj istället det system som passar dig bäst!
  4. Jag anser att de bästa tjänsterna i världen (som är anpassade för Sverige och den svenska marknaden) är:
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.