Så tar du betalt med PayPal för ditt företag i Sverige

Den amerikanska betaltjänsten PayPal är tveklöst en av de starkaste och mest välkända aktörer som finns bland de internationella betallösningar som förekommer på marknaden. PayPal är extremt väletablerat på framförallt den amerikanska marknaden med uppskattningsvis 55% av marknadsandelarna inom onlinebetalningar (Yahoo!). Enligt statistik från statista erbjuder hela 71% av alla amerikanska handlare Paypal som betalmetod på sina webbplatser!

Idag väljer även många företag i Sverige PayPal som betallösning på sina webbplatser. Fördelarna är många: PayPal är enkelt att komma igång med och enkelt för kunder som är anslutna till PayPal att betala med. Dessutom uppfattas PayPal som ett starkt och tryggt varumärke på vissa marknader.

Trots att PayPal inte har lika stora marknadsandelar i Sverige som de mest framstående svenskutvecklade betaltjänster, så ligger PayPal i topp med betydande marknadsandelar.

Men det som gör PayPal till en av de mest intressanta betallösningar som finns på den svenska marknaden kan förklaras med att PayPal förvärvade iZettle 2018.

Det innebär att PayPal med tillhörande tjänster kan vara ett intressant alternativ för handlare som vill satsa på omnichannel. iZettle möjliggör nämligen även försäljning via fysiska butiker!

Funderar du på att börja använda PayPal som betallösning i din checkout eller om du letar betaltjänster för dina butiker, då är den här artikeln som klippt och skuren för dig!

Så funkar PayPal i Sverige

PayPal erbjuder olika lösningar för att genomföra betalningar och transaktioner. Betaltjänsten är populär bland konsumenter eftersom att PayPal i likhet med Swish kan användas för att skicka pengar mellan privatpersoner eller för att genomföra betalningar. Allt som krävs för vem som helst som vill använda PayPal är i princip ett PayPal-konto (gratis) som är kopplat till en e-postadress och mobilnummer.

Eftersom att PayPal tidigt lyckades skapa en lösning som är enkel och kostnadsfri för användare att ansluta sig till har PayPal idag mer än 346 miljoner aktiva användare runt om i världen (PayPal).

PayPal används av mer än 30 miljoner handlare!

källa: PayPal

Inte föga förvånande är därför PayPal integrerat med många internationella sälj- och marknadsföringskanaler.

För handlare finns det därför många möjligheter och fördelar med att använda PayPal. Speciellt för företag som säljer på olika marknader och via olika kanaler. PayPal kan uppfattas som ett tryggt sätt att betala med bland konsumenter och på så vis även ha en positiv inverkan på konverteringsgraden.

För användare och konsumenter som redan är anslutna till PayPal är tjänsten vanligtvis ett smidigt sätt för att genomföra betalningar på. Exempelvis behövs inte kortkoder eller liknande uppges, vilket kan snabba upp processen att genomföra betalningar online.

PayPal är givetvis även anpassat för att uppfylla de säkerhetskrav som ställs på betal- och transaktionstionstjänster i Sverige. All information som förmedlas mellan avsändare och mottagare sker via krypterad SSL-teknik. Kunder som väljer att betala med PayPal omfattas av PayPals köparskydd vilket kan vara ytterligare en trygghetsfaktor bland konsumenter på vissa marknader.

Checkout som är enkel att installera

PayPals checkout är internationellt sett, en extremt populär betallösning som inte sällan ingår som ett förkonfigurerat alternativ bland några av de mest populära webshopparna på marknaden. Både Shopify och exempelvis WooCommerce eller Wix kommer mer eller mindre serverade med PayPals betallösning, färdig att aktiveras på kassasidan.

Men listan över fördelar kan göras betydligt längre än så. PayPal är exempelvis uppsatt för att du ska kunna skapa så kallade produktlänkar som du kan klistra in i dina olika marknadsföringskanaler. På så vis kan du exponera exempelvis en produktbild eller annan produktinformation och tillåta köp direkt via den kanal som du väljer att visa produkten i.

PayPals betaltjänst (“gateway”) kan givetvis användas tillsammans med andra betaltjänster. Det innebär att PayPal kan vara ett bra alternativ för den som exempelvis säljer på olika marknader och har behov av en internationellt välkänd betallösning i kombination med exempelvis mer marknadsspecifika betaltjänster.

PayPals checkout innebär att du kan ta betalt via PayPals app men du kan även aktivera en gästcheckout som gör det möjligt för besökare och kunder i din webshop att genomföra betalning utan att registrera ett konto hos PayPal. PayPal möjliggör även även att låta e-handlare ta betalt via exempelvis betal- och kreditkort på kassasidan (checkout).

Med Paypal är det även möjligt att skapa anpassade fakturor som du kan maila till dina kunder via ditt företagskonto. Detta är dock inte en del av checkouten men en smidigt alternativ för att hantera olika transaktioner på ett och samma ställe.

För kortbetalningar på den svenska marknaden erbjuder PayPal numera konkurrenskraftiga transaktionsavgifter om 1.9% + fast avgift om 3.25 kr. (Vi reserverar oss för att priser kan ändras, vänligen se PayPals dagsaktuella priser på PayPals hemsida).

Trots att PayPals checkout är en internationellt populär betaltjänst för e-handlare runt om i världen med många fördelar, kan det vara lönt att sätta sig in och jämföra PayPals prismodell med andra alternativ innan du väljer att installera PayPals checkout på din webbplats.

PayPal har förvisso inga uppstartskostnader eller liknande, vilket innebär att du inte har något att förlora på att testa tjänsten i din webshop. Däremot kan PayPal ta ut ytterligare avgifter för internationella transaktioner.

PayPal kan nämligen ta ut en extraavgift då avsändare och mottagare är bosatta på olika marknader. Avgiften varierar beroende på mellan vilka länder/marknader som transaktioner mellan avsändare/mottagare sker mellan och kan skilja sig rätt mycket beroende på mellan vilka länder/marknader som avses.

När du registrera ett företagskonto hos PayPal får du tillgång till flera bra kringtjänster. Du får exempelvis tillgång till PayPals rapport- och analysverktyg men du kan även hantera utbetalningar till din bank och genomföra betalningar av fakturor via ditt företagskonto.

En komplett lösning för omnikanal med Zettle

PayPal har jobbat för att stärka sitt tjänsteutbud och kan idag erbjuda mer än enbart fördelaktiga betaltjänster online. 2018 förvärvade PayPal iZettle som är svenskgrundat fintech bolag som idag går under namnet Zettle by PayPal.

Införlivandet av Zettle som en del av PayPals tänsteutbud innebär att handlare ges möjlighet att ta betalt via fysiska betalställen. Zettle kan hantera betalningas via kortterminal, QR-kod och Swish.

Kanske mer förvånande är att Zettle by Paypal även tillåter handlare att ta betalt via Paypal’s konkurrent, Klarna. Klarna är nämligen fullt integrerat med Zettles app. Kunden kan på så vis erbjudas möjlighet att först erhålla sin produkt men välja att betala vid senare tillfälle alternativt dela upp betalningen av varan (Läs mer här).

Zettle by PayPal är i särklass ett av de absolut bästa alternativen för företag som vill erbjuda sina kunder en modern och smidig kundresa på den svenska marknaden. Det kan möjligen finnas fördelar i form av synergier för handlare som använder både PayPal i kombination med Zettle men i stora drag är Zettle en fristående tjänst som inte direkt innebär att du måste använda PayPal på din webbplats för att ta betalt.