Hem » E-handel » Starta egen webshop

8 enkla steg för att starta en egen webshop

Vill du starta webshop och undrar i vilken ände du ska börja? Då ska du läsa det här inlägget där jag går igenom de steg du måste ta för att lyckas med din webshop.

Du bör skilja på att starta respektive driva en egen webshop. Att komma igång med sin webshop är relativt enkelt men att driva en framgångsrik webshop är en annan femma!

Faktum är att de allra flesta entreprenörer och startups tyvärr misslyckas med att bedriva en framgångsrik webbshop. Studier visar på att ca. 80% av alla startups som försöker starta en egen webbutik misslyckas.

En anledning till det kan vara att man underskattar jobbet och tror att man ska klara av allt på egen hand.

Ett tips är att ta hjälp av erfarna e-handlare eller att ta en kurs som kan ge dig de råd du behöver för att undvika nybörjarmisstag och snabbt gå live med din webshop. Funderar du på att starta webshop med Shopify? (Den bästa e-handelsplattform för den som vill ha en helhetstjänst.)

I så fall ska du kolla in vår kurs som ger dig en komplett process för att framgångsrikt skapa din webshop med just Shopify.

Ska du använda en annan e-handelsplattform än just Shopify så rekommenderar jag att du studerar och lär dig grunderna för att lyckas. Du bör exempelvis lära dig och sätta dig in i: Marknadsföring och säljstrategier men även hur du startar ett företag i Sverige från grunden och hur du finner lämpliga produkter och leverantörer. Andra vanliga nybörjar problem kan vara frakt, betallösningar och konfigurationer i din webbutikks backend som tar lång tid att sätta sig in i.

Än en gång, vill du göra det enkelt för dig själv, då ska du kolla in vår kompletta Shopifykurs som ger dig alla verktyg du behöver för att lyckas med att sälja varor på nätet via Shopifys plattform.

Så vad ska man tänka på och hur startar man en webbshop? I den här artikel ger jag en övergripande genomgång i några av deviktigaste stegen du ska ta för att starta en egen webshop.

  1. Förstå din kund, nisch och marknad
  2. Starta med rätt e-handelsplattform för din internetbutik
  3. Välj domännamn innan du startar din nätbutik
  4. Tips vid val av tema
  5. Använd bra betallösningar för din marknad
  6. Hitta leverantörer till webshop
  7. Sätt upp processer för frakt och logistik
  8. Välj kanal för marknadsföring och sälj

#1 Förstå din kund, nisch och marknad

Att sälja på nätet skiljer sig avsevärt från att sälja via en fysisk butik även om det naturligtvis finns vissa likheter. Har du redan en fysisk butik och vill ta steget att öppna en webshop? Då har du redan befintliga produkter och leverantörer. I annat fall startar du från noll och då ska du utgå från produkten som själva kärnan i din strategi.

För att lyckas måste du ha någon form av unikt erbjudande. Med andra ord är det svårt att sälja kända märken på internet (även om det inte är omöjligt). Kan du exempelvis erbjuda dina kunder unika modeller eller priser som är bättre än övriga webbshoppar på din marknad så är det förmodligen svårt att lyckas med att sälja kända varumärken.

I de allra flesta fall så vill du ha en helt eller åtminstone delvis unik produkt eller tjänst som du kan erbjuda dina kunder.

Fundera över följande:

  • Vad är ditt erbjudande? Vad gör dig unik? (Nisch, bredd på ditt sortiment)
  • Hur ska du marknadsföra dig och via vilka kanaler vill du sälja? (Amazon, Facebook, Instagram, via fysisk butik i kombination med webshop? etc.)
  • Hur pass stor grad av flexibilitet har du behov av? (Vill du använda en standardtjänst eller har du stort behov av att göra egna anpassningar i din webshop?)
  • Definiera din produkt och hur du ska leverera/sälja den? (Digital produkt? Tjänster? Fysiska produkter? Dropshipping?)

Det här är några frågor som är centrala att fundera över innan du sätter igång med att välja lämplig e-handelsplattform. Olika plattformar är helt enkelt bra för olika typer av företag.

#2 Starta med rätt e-handelsplattform för din internetbutik

Det som kan vara avgörande vid val av bästa webshopsplattform är följande:

Hur pass tekniskt avancerad du är och vilken erfarenhet du har sedan tidigare av att exempelvis skapa webbplatser?Du bör även fundera lite över hur pass mycket tid du vill spendera på att bygga din webbutik i förhållande till vilken grad av flexibilitet du har behov av?

Den enklaste typen av plattform är att använda en s.k. “SaaS-tjänst” (“Software as a Service”). Det innebär att du betalar för att få allt du behöver, serverat på ett och samma ställe (inklusive kundtjänst).

Fördelen med SaaS är att systemet är uppsatt enligt standardiserade processer. Det blir på så vis enklare att bygga sin webshop.

Nackdelen med SaaS är att du till att börja med betalar för att få tillträde till systemet. (Via exempelvis nedladdningsbar mjukvara eller s.k. “Öppen källkod” behöver du vanligen inte betala alternativt så betalar du en engångskostnad. Men med i princip alla SaaS-lösningar så tvingas du betala en regelbunden avgift.)

En annan nackdel är att du inte har samma flexibilitet med SaaS. Du blir mer bunden till att använda de lösningar och exempelvis integrationer mot övriga system som redan finns tillgängliga.

Min rekommendation är därför följande:

Är du nybörjare? Då ska du välja en helhetslösning (SaaS). Eftersom att du kommer att vara mer bunden till befintliga funktioner, teman, integrationer mot andra system etc. än med “öppen källkod” – så ska du välja en plattform som är internationellt väletablerad.

På såvis får du en stor bredd av funktionalitet, teman, integrationer mot 3:e partstjänster etc. Undvik svenskutvecklade och små plattformar, med dessa blir du mer låst.

Det finns olika typer internationellt väletablerade (stora) helhetslösningar för e-handel. Här krävs det att man har funderat över sin verksamhet innan man gör sitt val.

Här är några vanliga behov:

  • Du vill sälja fysiska produkter via din butik/-er och utöka med en integrerad internetbutik . (Välj Shopify, de har en komplett lösning med eget POS som du kan använda)
  • Du vill sälja en elektronisk produkt (exempelvis en onlinekurs, streamingtjänst eller nedladdningsbar fil). Välj då ett plattform som är skapad för denna typ av produkt. (Bästa tjänst är Thinkific, du får en tjänst som ligger i framkant vad det gäller både användarvänlighet men framförallt kundupplevelse. Med Thinkific kan du skapa quizz, videoklipp, diplom och massvis av andra funktioner).
  • Du vill enbart sälja fysiska produkter alternativt testa dropshipping. (Här är Shopify ett bra val för den som vill starta en “vanlig” webbhandel. Vill du experimentera med att sälja via dropshipping kan du integrera med appen Oberlo som enklast kan beskrivas som en integration med AliExpress.
  • Du vill skapa en hemsida eller blogg och även erbjuda försäljning av produkter och tjänster. Då kan du kolla in Wix. De är på många vis en bredare tjänst som typiskt passar bloggare eller andra typer av verksamheter som inte enbart syftar till att sälja produkter. (Du kan givetvis skapa blogg även med ovanstående alternativ)

Är du mer tekniskt erfaren och letar efter en mer flexibel lösning? Det finns flera tjänster på marknaden men den bästa är WooCommerce.

Även här kan det vara klokt exempelvis fundera över vilken typ av produkter du vill sälja och på vilken marknad du vill sälja. Fördelen med WooCommerce är att du får en mer flexibel lösning och därav har större möjlighet att anpassa din internetbutik längre fram om behov skulle uppstå. Men det underlättar naturligtvis att slippa att göra onödiga anpassningar i efterhand.

Ska du exempelvis sälja en elektronisk produkt eller nisch – Då kan du använda tillägget LearnDash. Det är ett program som utvecklats för WooCommerce som ger dig bra förutsättningar för att sälja elektroniska produkter och utbildningar.

WooCommerce är en internationellt stor och väletablerad tjänst som har massvis av kompatibla tillägg (program). Du kan sälja via dropshipping och koppla på massvis av olika funktioner.

Nackdelen är att det är betydligt mer jobb att komma igång med WooCommerce och resultatet blir sällan lika bra som med exempelvis Shopify.

#3 Välj domännamn innan du startar din nätbutik

Det här är en viktig och vanligen underskattad del i processen för att starta nätbutik. Ditt domän är ditt varumärke som din webshop och ditt företag kommer att förknippas med. Oavsett om du väljer att använda en helhetstjänst (exempelvis Wix eller Shopify) alternativt ett system som tillämpar öppen källkod (exempelvis WooCommerce) så kommer du att behöva ett domän.

Det här ska du känna till:

  • Räkna med att du måste betala för ditt domän. (Nämns sällan av helhetslösningarna att detta inte ingår i månadskostnaden).
  • Välj ett domän som är avsett för din marknad. För Sverige ska du registrera ett .se-domän. Använder du Shopify så kan du göra det direkt med Shopify. För vissa andra plattformar krävs att du registrerar ditt domän hos en svensk registrator och därefter kopplar på ditt domän via din e-handelsplattform.
  • Säkerställ att ditt domän är unikt och inte kan förknippas med andra nätbutiker eller företag på din marknad.
  • Undvik namn som hämmar eventuell framtida expansion (välj inte namn som inte är internationellt gångbara)
  • Var noga med att du inte begränsar din framtida expansion på grund av att ditt namn är för “nischat”. Det är vanligen bättre med ett domännamn som inte begränsar din verksamhet om du vill testa nya produkter längre fram. (Tänk dig att du säljer tennisbollar och väljer domänet “tennisbollen.se” då kan domänet hämma dig längre fram om du kommer på att du även vill sälja exempelvis pingisbollar.
  • Ditt domän bör du aldrig byta. Att byta domän är i princip som att börja om från början. Du måste bygga upp ditt varumärke från noll.

#4 Tips vid val av tema

Ett tema eller designmall kan enklast beskrivas som din webbutiks layout. Har du följt mina tips och råd och definierat dina behov väl då har du även större förutsättningar att välja ett tema som passar din verksamhet. Alla e-handelsplattformar på marknaden ger användare möjlighet att använda olika typer av teman.

Här är några tips avseende teman:

  1. Har du följt mina råd och definierat dina behov väl då kommer du ha större förutsättningar att välja ett tema som passar din webshop. Det handlar exempelvis om hur många artiklar du planerar att sälja i ditt sortiment eller vilken layout du vill använda för din e-handel? Men även andra faktorer kan vara avgörande, exempelvis vilken typ av kund du har att göra med? Ska du inspirera dem eller vill du göra teknisk produktinformation mer överskådlig? Här kan val av tema vara avgörande.
  2. Är du seriös med din webshop då ska du välja ett tema som passar dig bäst. Strunta i om det kostar pengar eller är gratis. Välj istället det som är bäst för din verksamhet. Kostnaden bör ses som försumbar förutsatt att du lyckas med din webshop.
  3. Det går att byta tema längre fram men det kan vara mer eller mindre jobb att byta tema beroende på vilken e-handelsplattform du väljer att använda dig av. En grundregel är att göra ett bra val från början och undvika byte av tema längre fram.
  4. Säkerställ att det tema du väljer är beprövat och “säkert”. Vissa e-handelsplattformar tillåter att du installerar teman som du köper från tredjepartsföretag, då måste du säkerställa att dessa är säkra och håller hög kvalitet.

#5 Använd bra betallösningar för din marknad

Ska du sälja via en egen webshop så ska du säkerställa att du kan erbjuda bra betallösningar för dina kunder på de marknader där du vill sälja. Den goda nyheten är att alla stora e-handelsplattformar erbjuder en bra vidd av betaltjänster men det kan finnas vissa undantag.

Ska du exempelvis sälja på den svenska marknaden då kan Klarna och Swish för företag vara ett bra alternativ. Det finns ingen gratis webshop med klarna (förutom WooCommerce som har en plugin som är skapad för Klarna).

Att tänka på vid val av betallösningar:

  • Alla betaltjänster kostar pengar och alla betaltjänster har komplicerade och “dolda” avgifter som inte är uppenbara precis då man väljer att använda tjänsten i fråga. Du bör kolla eventuella transaktions-, växelkurs- och fasta avgifter. För företag kostar exempelvis Klarna mer en enklare transaktionstjänster. Det finns alltså ingen gratis webshop med kortbetalning, betaltjänster har någon form av kostnad.
  • Det kan vara bra att erbjuda en bra bredd av betaltjänster. Glöm dock inte att varje marknad är unik. I Sverige är exempelvis inte PayPal ett särskilt vanligt eller bra alternativ i jämförelse med vissa andra marknader.
  • Säkerställ att du öppnat ett separat bankkonto (enbart för ditt företag). Du vill inte koppla transaktioner från försäljning till ditt privata bankkonto.

#6 Hitta leverantörer till webshop

Det här är givetvis en av de första stegen du tar redan innan du börjar att sätta upp din webshop. Det finns dock plattformar eller s.k. handelsplatser som riktar sig till e-handelsföretag i syfte att göra processen enklare.

Istället för att du på egen hand ska behöva resa på mässor och komma i kontakt med olika leverantörer kan du alltså ta hjälp av en plattform som knyter samman leverantörer och återförsäljare på ett och samma ställe. Fördelen med detta är att du vanligen spar tid samtidigt som du kan benchmarka priser och produkter från olika leverantörer. Vanligen är leverantörer dessutom granskade och skyldiga att följa vissa fördefinierade regler för att få ansluta sig till en leverantörsplattform.

En leverantörsplattform kan vara ett bra komplement och i vissa fall utgöra själva kärnan i affärsidén (dropshipping).

Det finns en rad plattformar på marknaden. Det man ska tänka på är att leverantörer som skickar produkter från icke EU-land kräver tullning.

#7 Sätt upp processer för frakt och logistik

Det här är en kostnad som många startups bortser ifrån eller underskattar. Hur planerar du att skicka dina produkter till dina kunder. Att ge dina kunder bra fraktvillkor är även en viktig fråga för att du långsiktigt ska lyckas med ditt e-handelsföretag.

Att känna till:

  • Olika fraktbolag och speditörstjänster är integrerade med olika e-handelslösningar. Du bör undersöka vilka alternativ som finns på de marknader du vill fokusera på och därefter säkerställa ifall tjänsterna är kompatibla med din e-handelsplattform.
  • Än en gång är det klokt att välja en internationellt erkänd plattform som dessutom har bra fäste på den svenska marknaden. Då får du bra förutsättningar för att sätta upp frakt och logistik för både Sverige och övriga marknader.
  • I de allra flesta fall krävs att du registrerar ett separat konto hos det fraktbolag som du vill använda dig av och att du därefter integrerar tjänsten med din webshop. Detta görs vanligen via “appar” eller “tillägg”. Det finns dock tjänster på marknaden som i sin tur har kopplat upp sig mot olika fraktbolag som alltså kan ge dig villkor och priser från olika bolag fast på ett och samma ställe.

#8 Välj kanal för marknadsföring och sälj

Sist men inte minst så måste du ju naturligtvis marknadsföra och sälja dina produkter. Kan du inte lyckas med den här delen av processen så blir det uppenbarligen svårt att tjäna pengar.

Det här är en stor fråga inom e-handeln men har du gjort ett bra val av plattform, då har du i regel möjlighet att sälja via multipla säljkanaler. Mitt råd här är att du ska välja en eller max två kanaler till att börja med. Det tar vanligen en hel del tid att bemästra en kanal och innan du lyckats med en kanal är det inte lönt att gå vidare till ytterligare kanaler.

Olika kanaler lämpar sig dessutom för olika typer av produkter, marknader och kunder. Oavsett om du väljer att använda dig av Shopify, WooCommerce eller Wix så kommer du ha goda förutsättningar för att marknadsföra och sälja din produkter via alla stora säljkanaler. Däremot kan det skilja sig lite åt mellan de olika systemen när det kommer till program och appar som du kan installera för att öka försäljningen.

Gillade du det här inlägget? Via våra kurser får du allt du behöver för att lyckas med din webshop! Ska du använda Shopify så rekommenderar jag starkt att du tar vår kompletta Shopifykurs som ger dig en raketstart för att komma igång med en framgångsrik webshop.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.