Hem » E-handel » Guiden till betallösningar för e-handel i Sverige

Guiden till betallösningar för e-handel i Sverige

Oavsett om du redan driver en fysisk butik som du vill integrera med en webshop eller om du är i färd med att starta ett helt nytt e-handelsföretag så kommer du att behöva ta ställning till lämpliga betallösningar som du vill använda dig av för att ta betalt med från dina kunder.

Förutom eventuella avgifter för själva e-handelsplattformen som du använder för din webbutik, kommer du att behöva betala för transaktionerna då dina kunder handlar i din webshop.

Det här är en kostnad för att starta webbutik som många missar eller bortser från men som kan skilja sig betydligt åt beroende på vilken betallösning du väljer att använda dig av.

Det kan därför vara klokt att jämföra betallösningar avsedda för e-handel på den marknad som du vill sälja på.

Ett annat tips är att välja en betaltjänst som har ett väl inarbetat varumärke på din marknad.

Givetvis skiljer sig även olika betallösningar åt i exempelvis pris, funktionalitet och gångbarhet på olika marknader. Men genom att välja en välkänd tjänst på marknaden så känner sig dina kunder i högre utsträckning trygga med att genomföra köp i din webshop.

Olika e-handelsföretag kan dock ha olika behov. Ta dig därför lite tid för att jämföra och välja bland de alternativ som passar din e-handel bäst.

Har du ännu inte skapat en webbutik, rekommenderar jag att välja en av de internationellt stora e-handelssystemen förutsatt att systemet är anpassat för även den svenska marknaden.

En fördel med använda en internationellt väletablerad webshop, är att du får tillgång till ett större utbud av kompatibla tredjepartstjänster och betallösningar än om du väljer en liten eller svenskutvecklad e-handelstjänst.

Alla betallösningar som jag går igenom här är kompatibla med de största och mest välkända e-handelssystemen.

De bästa betallösningarna generellt sett

För den som vill driva en webshop och sälja på den svenska marknaden gäller det att välja en tjänst som är både funktionell och väletablerad på den svenska marknaden. I många fall vill du även välja en lösning som fungerar bra på eventuella andra marknader där du planerar att sälja.

Det går förvisso att använda olika betallösningar på kassasidan. Du behöver alltså inte begränsa dig till en tjänst men det är vanligen enklare att enbart använda en tjänst.
Därför kan det vara klokt att välja en tjänst som dels är väl använd på den svenska marknaden men som dessutom är etablerad på de övriga marknader där du vill sälja.

Vissa internationella tjänster fungerar rätt dåligt på den svenska marknaden.

Svenska banker kan ställa krav som vissa internationellt erkända transaktionstjänster inte känner till. Det kan i sin tur leda till att vissa köp inte går igenom på grund av att svenska banker inte godkänner alla transaktioner. Av den anledningen rekommenderar jag i första hand svenska betallösningar för den svenska marknaden.

“Internationellt väletablerade betallösningar fungerar inte alltid bra på den svenska marknaden”

En annan intressant notering är att prissättningen är inte så statisk som man kanske kan tro. I vissa fall har jag varit med om att exempelvis transaktionskostnader för en betallösning går att förhandla ner.

Det förekommer även en del betallösningar som marknadsförs till ett visst pris om du blir kund direkt via betallösningens officiella webbplats. Men du kan få i princip samma tjänst till ett annat pris via banker som har ingått samarbete med betaltjänsten i fråga.

Då paketeras betaltjänsten om och får ett nytt namn som vanligen banken hittar på men det är i grund och botten samma betaltjänst som används.

Vissa tjänster går även att använda som en del av en paketerad lösning. Du kan alltså använda exempelvis Klarna direkt som kund till Klarna. Men du kan även använda tjänsten via en annan betaltjänst som vanligen ger dig exempelvis Klarna plus andra betalningsmöjligheter.


Zettle by PayPal

Zettle (tidigare iZettle) är ett betallösning som kommit till stånd via ett samarbete med den globala transaktionstjänsten, PayPal.

Zettle är en av de främsta och mest moderna lösningar för omnikanal på marknaden. Det är ett alternativ för e-handlare som vill kunna hantera betalningar även i övriga kanaler utöver på kassasidan i webbutiken. Zettle erbjuder skräddarsydda och kundspecifika betallösningar och är därför ett intressant alternativ för e-handelsföretag med komplexa omnikanalstrategier så väl som små verksamheter.

Zettle är integrerat med flera av de bästa webbshopparna som finns på marknaden, hit hör exempelvis Shopify, WooCommerce, Prestashop och BigCommerce.
När du använder Zettles tjänster har du möjlighet att synkronisera betalningsflöden med lagersaldon. Du kan exempelvis följa upp och hantera ditt lager för fysiska butiker och onlineförsäljning på ett och samma ställe.

Zettle är integrerat med några av de starkaste betaltjänster som finns på den svenska marknaden. Hit hör Klarna, Swish, i kombination med Zettles egna betaltjänster. Den som säljer via fysiska försäljningskanaler och på nätet kan utöver betalningar online (Swish kort, Klarna, faktura etc.) även ta betalt via:

  • Fysisk kortterminal
  • Presentkort och faktura
  • Betallänkar som kan bakas in i meddelanden såsom email, Messenger och WhatsApp
  • Klarna och Swish i fysiska betalväxlar och betalningar via QR-kod
  • Integrerbart med övriga kassasystem (POS)
  • Erbjuder även en komplett bokföringstjänst som hanterar alla dina flöden på ett och samma ställe.

Vad kostar Zettle? Zettle är en flexibel betaltjänst vilket innebär att prissättningen varierar med olika kunders behov. Zettle erbjuder även en del mer eller mindre standardiserade paketlösningar. De har även ett enkelt kassasystem som går att använda gratis.

Bambora

bambora checkout

Bambora är en svensk betallösning som erbjuder transaktionstjänster för både e-handel så väl som försäljning via fysiska butiker. Bambora passar både mer komplexa e-handelsföretag som bedriver försäljning via omnikanal så väl som startups som enbart har behov av att ta betalt via webshop. Bambora är tveklöst en av de mest kompletta betaltjänster för den svenska marknaden. Med Bamboras Checkout kan du erbjuda dina kunder att betala via kort (mastercard och visa), Swish, faktura och Apple Pay.

Bambora är givetvis integrerat med alla de internationellt känd e-handelssystemen (WooCommerce, Shopify, Prestashop, Opencart m.fl.)

En fördel med Bambora är att de betalar ut pengarna till dig snabbare än någon annan tjänst på marknaden. Dessutom erbjuder de en form av finansieringstjänst som gör det möjligt för anslutna handlare att låna pengar baserat på historiska transaktionsvolymer.

En nackdel med Bambora är att de inte (mig veterligen) erbjuder delbetalning så att dina kunder kan betala vid senare tillfälle. Bambora är heller inte det billigaste alternativet på marknaden. Bamboras checkout kostar 245 kr per månad och 1.95% i transaktionskostnad inom Sverige.

Payson

Payson Checkout är en enkel men komplett betallösning som ger e-handlare möjlighet att ta betalt via exempelvis: kort, Swish, faktura och delbetalning. Med Payson kan du även tillåta kunder att betala via sin internetbank, vilket kan upplevas som mer säkert för vissa kunder.

Payson ger även fler betalningsalternativ utöver vad som erbjuds via Payson Checkout. Du kan exempelvis begära betalning via e-post där adressaten får möjlighet att betala via en betalknapp. Du kan även ta betalt för produkter och tjänster på abonnemangsbasis via Payson.

Fördelen med Payson är att du kan öppna ett konto utan bindningstider och uppstartskostnader. Kostnaden för att använda Payson för företag består enbart i en transaktionskostnad om 2.85% för småföretag.

Payson erbjuder även en smidig app som kan laddas ned för att ge e-handlare snabb tillgång till transaktionshistorik och saldon. Via appen kan du även genomför utbetalningar och administrera ditt företags försäljning.

Swish

Swish är en välkänd och praktisk betallösning på framförallt den svenska marknaden. Till skillnad från alla övriga betaltjänster som jag går igenom här, kan man inte ansluta sin e-handel direkt till Swishs betaltjänster. Istället måste du gå via antingen en bank eller via en betalningstjänst som är integrerad med Swish.

Det beror på att Swish är ett samarbete mellan de svenska bankerna. Det vanliga förfarandet är att du först kontaktar din bank och ber om att få teckna avtal för Swish. Vanligen tar banken ut en kostnad för denna tjänst. När du har ingått avtal för Swish via din bank så har du möjlighet att koppla på Swish som en betalningsmetod i din checkout. Det förutsätter dock att den checkout du väljer att använda är integrerad med Swish.

Använder du exempelvis WooCommerce, då har du möjlighet att installera en plugin på din webshop som möjliggör betalning via Swish.

Vad kostar Swish? Kostnaden för att ansluta till Swish kan variera beroende på vilken bank du använder. För Nordeas företagskunder kostar Swish idag 50 kr per månad medan Sparbanken tar ut 900 kr per år (75 kr per månad).

Swedbank däremot tar ut 1.5 kr per transaktion för företagskunder som använder Swedbanks Bas- och Pluspaket. För övriga företagskunder ostar Swish 2kr per mottagen transaktion.

(* OBS. Att priserna kan ändras och bör ses som ungefärliga. Du kan kontakta respektive bank för att få dagsaktuella priser. I vissa fall kan priser även variera beroende på hur pass viktig kund du är för banken och vilken typ av företagspaket som du använder.)

Ecster

Ecster fungerar på motsvarande sätt som Zettle (se ovan) och erbjuder en heltäckande betaltjänst för företag som säljer via omnikanal. Med Ecster Pay kan du alltså ta betalt med kort via både fysiska butiker och online. Ecster erbjuder även betalning via länkar som du kan förmedla till kunder via exempelvis email eller sms. I princip skapas då en offert som kunden har möjlighet att godkänna i samband med betalning.

Ecster är ett intressant alternativ för företag som driver fysiska butiker men som vill hantera alla flöden på ett och samma ställe. I likhet med flera andra populära betaltjänster på den svenska marknaden kan du med Ecster ta betalt via Swish, kort, faktura eller tillåta kunder att delbetala.

Klarna

Klarna är en av de mest populära betallösningarna i Sverige och ett välkänt varumärke bland svenska konsumenter. Genom att använda Klarnas checkout istället för andra och mer okända betaltjänster; kan du räkna med en högre konvertering.

En nackdel med Klarna är att de inte är ett av de billigare alternativen på marknaden. Klarna kostar från 3,50 kr per transaktion + 2.79% på transaktionsvärdet.

Klarna är dock ett komplett alternativ och möjliggör för kunden att välja huruvida de vill betala direkt med kort eller dela upp betalningen.

Fördelen för dig som säljare är att du får betalt direkt oavsett om din kund väljer att betala upp betalningen till Klarna.

Ett alternativ till Klarna kan vara att använda en betaltjänst som är ansluten till Klarna. Då kan du i många fall även erbjuda Swish och alternativa betalningsmetoder utöver Klarna.

PayPal

PayPal är en av de största och mest välkända transaktionstjänster som finns i världen. PayPal är dock inte särskil vanligt i just Sverige bland e-handlare. Det kan förmodligen förklaras med att det finns både billigare och i många fall bättre alternativ på den svenska marknaden. I Sverige är kunder vana att använda exempelvis Swish men även att få möjlighet till uppdelad betalning (Klarna, Payson och en rad andra tjänster).

Är det däremot så att du planerar att sälja internationellt, då kan PayPal vara ett suveränt alternativ.

Det är enkelt att komma igång med PayPal och det finns inga uppstartskostnader för att använda PayPals checkout.

En fördel för e-handelsföretag som exempelvis inte är registrerade i Sverige men som säljer på den svenska marknaden, kan vara att användare inte behöver något inlösenavtal för att kunna erbjuda försäljning till kunder i Sverige.

Du kan alltså börja med att ta betalt via PayPal med minimal byråkrati. Många andra, exempelvis svenska betallösningar kan ta ca. 2 veckor att komma igång med.

Ett vanligt missförstånd med Paypal är att du enbart kan ta betalt av kunder som är anslutna till PayPal. Så fungerar inte PayPal. Du kan erbjuda kortbetalning via PayPal och dina kunder behöver inte registrera ett användarkonto i PayPal för att betala via PayPal.

Billmate

Billmate är ytterligare en enkel men komplett betallösning som ligger bra till både vad det gäller tjänsteutbud så väl som prissättning. Billmate är en del av koncernen Invoice group där även bolagen Invoice Inkasso och Invoice Finance ingår.

Billmate Checkout erbjuder förutom sina egna betallösningar (delbetalningar, faktura och vanliga kortbetalningar) även integrerade betallösningar via tredje part. Hit hör exempelvis Swish och direktbetalningar.

Dessa betaltjänster kräver att återförsäljare skaffar avtal separat med respektive tjänst innan dessa betallösningar kan användas som ett alternativ i checkouten.

Direktbetalning kräver exempelvis att separat avtal med Trustly Group ingås. För att ta betalt via direktbetalning (dvs. Att kunden loggas in för att genomföra en banktransaktion, vilket i många fall uppfattas som tryggare än vissa andra metoder) krävs att du betalar en viss avtalad avgift till Trustly. Dessutom tar Billmate även ut en avgift (“Gateway avgift”) om 0.5% på transaktionsvärdet.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.