Hem » E-handel » Kostnad för att starta webbutik

Kostnad för att starta webbutik – så räknar du!

I det här inlägget går jag igenom vilka kostnader som finns förknippade med att starta en webbutik. Generellt sett är det vanligt att entreprenörer och startups endast beaktar de mest uppenbara, direkta kostnaderna i samband med att de startar sin webbutik.

Men här går jag även igenom de indirekta kostnaderna som många nystartade e-handelsföretag missar eller bortser ifrån i kostnadskalkylen. Det kan handla om kostnader som tillkommer såsom kostnader för tjänster som inte är inräknade i systemleverantörernas tjänsteplaner. Men det kan även vara andra typer av indirekta kostnader som tillkommer såsom lager-, utvecklings-, eller transaktionskostnader.

Det kanske kan låta konstigt men priset är inte allt när du väljer e-handelssystem. Du bör istället välja den e-handelsplattform som är bäst för din verksamhet. Det beror på att de bästa systemen som finns på marknaden ligger väldigt nära varandra i pris.

Kostnadsbilden bör därför inte utgöra den främsta parametern vid val av plattform. Men det finns vissa undantag. Här nedan förklarar jag närmare vad du ska känna till när du räknar på den totala kostnaden för att starta en webbutik!

I det här inlägget går jag igenom de absolut vanligaste kostnaderna. Ett vanligt nybörjarmisstag är att enbart kalkylera sina framtida kostnader baserat på avgifter som tas ut för att man ska kunna nyttja en e-handelsplattform.
Riktigt så enkelt är det tyvärr inte!

Här bryter jag ned de kostnader som du på ett eller annat sätt kommer att behöva täcka. Vissa e-handelsplattformar inkluderar vissa avgifter i sina tjänstepaket. Tjänstepaket eller planer betalar man vanligtvis för månadsvis. Men i vissa fall täcks bara vissa kostnader in i tjänstepaketen och då kan tillkomma kostnader som du inte räknat på då du satte igång.

There ain’t no such thing as a free lunch

Milton Friedman

Registrera ditt företag

Är du egen och är i själva uppstartsfasen, då behöver du faktiskt inte registrera ett företag än. Du kan alltså starta med din webbutik och använda ditt personnummer istället för ett organisationsnummer.På så vis spar du tid och skjuter på steget att skaffa momsregistreringsnummer och F-skatt.

Du har rätt att sälja upp till 30.000kr/år utan att skaffa momsregistreringsnummer. Här nedan ser du kostnader för att registrera bolag hos bolagsverket:

Enskild firma

Att starta en enskild näringsverksamhet är det absolut enklaste sättet att komma igång. Eftersom att du exempelvis inte behöver investera något förbestämt belopp i ditt bolag så kan den här bolagsformen passa den som har en liten budget. Att registrera en enskild firma kostar ca. 1100kr.

Aktiebolag

Lägsta tillåtna aktiekapital (som du måste investera i ditt företag) är 25 000 kr. Du ska även ansöka om godkännande för F-skatt, momsregistrering och arbetsgivarregistrering vilket är gratis. Själva registreringen av ett aktiebolag kostar dock ca. 2000kr

Val av webbutik (e-handelsplattform)

Det här är som sagt den kanske mest uppenbara kostnaden som du behöver ta med i din kostnadskalkyl innan du startar din webbutik. Generellt sett finns det två typer av plattformar där den totala kostnaden beräknas på olika vis. Antingen väljer du en helhetstjänst “SaaS” (Software as a Service). Då är vanligen fler (men långt ifrån alla kostnader) inkluderade i en prenumerationsavgift. Till SaaS hör flera populära tjänster såsom Shopify eller exempelvis Wix. Du betalar en återkommande avgift och i avgiften täcks alltså flera delar in som du i annat fall måste betala för separat.

Du kan alltså istället använda en separat e-handelstjänst som du på egen hand installerar på ett “CMS” (Content Management System). Hit hör exempelvis WooCommerce för WordPress eller LearnDash som är ett system för att sälja utbildningar och kurser.

Med den här typen av tjänst kommer du att behöva betala för exempelvis webbhotell som upplåter sina servar åt dig och där din webbutik lagras och görs tillgänglig för besökare på internet.

Nedan följer kostnader som du måste beakta oavsett vilken typ av webshopslösning du använder:

Domän (100-200 kr)

För att du ska kunna sälja via en egen webshop måste du ha din egen domän. Som namnet antyder är domänet ditt egna URL. Det vill säga namnet på din webshop. Ska du i huvudsak sälja på den svenska marknaden då bör du räkna med att behöva registrera en “.se-domän”.

Kostnaden för att registrera din domän tillkommer alltid och ingår i princip aldrig i priset för själva e-handelsplattformen. Räkna på en årlig kostnad om ca. 200 kr för .se-domän och ca. 100kr för .com-domän.

Tema (500-1500 kr)

Du bör räkna med att köpa ett tema (själva layouten för din webshop). Det finns vanligen gratisteman att välja på men är du seriös med din webbutik då vill du förmodligen välja ett tema som är avsett för just din nisch. Räkna därför med att behöva betala för ditt tema.

Ett tema brukar ha en engångskostnad som kan ligga på ca. 500-1500 kr beroende på vilken e-handelsplattform som du använder för din webshop.

Det är i princip alltid lönt att betala för att få ett tema som passar ens specifika affärsmodell men det kan finnas undantag. Ska du exempelvis sälja via dropshipping eller bygga en webshop som endast syftar till att marknadsföra och sälja en enskild produkt? Då är det inte ovanligt att använda sig av ett gratistema.

Webbhotell för en säker ehandel (150-200 kr / månad)

För att du och exempelvis dina besökare och kunder ska kunna komma åt din webbutik måste du använda dig av ett webbhotell. Det är företag som upplåter serverplats för din webbutik. Webbhotellet ser till att din webbutik laddar snabbt och säkert och att det inte sker driftstopp som gör att dina besökare inte kan komma åt din webbplats.

Den här typen av kostnad ingår om du väljer en helhetstjänst (SaaS). Ska du däremot använda exempelvis WooCommerce då måste du även betala för ett webbhotell som lagrar all den data som den webbutik består av (produktsidor, kunddata, program etc.)
Lita inte på oseriösa företag som försöker locka med billiga webbhotell! För att bedriva en säker ehandel krävs webhotell i premiumklassen.

För att driva en framgångsrik webbutik behöver du ett webbhotell som gör att din webbplats laddar snabbt och säkert. Räkna med minst 150-200 kr/mån.

Ska du använda en SaaS-tjänst, exempelvis Shopify, Wix, Squarespace mfl. Då bör du undersöka hur pass mycket serverutrymme du har att nyttja eller vad företagens datacenters är förlagda. Du vill vanligtvis ha datacenters som ligger nära din målgrupp och kunder. Då kan data transporteras snabbare och dina produktsidor ladda snabbt i din webbshop.

En fördel med att använda WooCommerce är att du kan byta webbhotell. Visar det sig att din webshop laddar långsamt så kan du helt enkelt flytta din webbplats till ett annat webbhotell som erbjuder bättre kvalitet i from av laddtider, säkerhet och serverutrymme etc.

Då andra sidan rekommenderar jag nybörjare att välja en bra SaaS-tjänst. Då kan man förvisso inte byta webhotell men gör du ett bra val från börja så behöver du inte byta webbhotell för din webshop kommer alltid att ladda snabbt på plattformens servrar. Bästa SaaS-tjänsten för den svenska marknaden är Shopify, de har genomgående bra kvalitet.

Dessutom erbjuder de även en bra lösning för riktigt stora e-handelsföretag. Med andra ord kan ditt företag växa med Shopify och du behöver hoppa runt mellan olika tjänsteleverantörer.

Webbutvecklare och/eller investerad tid

Tro inte att det är enkelt att starta en webshop och sälja på nätet. Du kommer att behöva investera väldigt mycket tid för att börja sälja online.

Väljer du att använda en helhetstjänst (SaaS), exempelvis Shopify, då spar du förvisso mycket tid. Detta eftersom att de bättre helhetstjänsterna som finns på marknaden är skapade för att vara användarvändarvänliga.

Annat är det med exempelvis E-handelstjänster för WordPress, såsom exempelvis WooCommerce. Här kommer du att behöva lägga ned mycket mer tid för att börja sälja på internet.

Men oavsett vilken typ tjänst du väljer att använda så bör du inte underskatta jobbet med att bygga en webbutik. Är du seriös med att starta din webbutik då bör du ta en autentisk e-handelskurs. På så vis spar du tid och får dessutom ett bättre resultat än om du ska uppfinna hjulet på egen hand.

Oavsett om du väljer en helhetstjänst eller att använda exempelvis WooCommerce så är det inte helt ovanligt att många nybörjare väljer att anlita en webbdesigner eller ett proffs för att snabba på processen och för att få ett bra resultat. Det här är en kostnad som kan göra din webbutik väldigt dyr i slutänden. (Ytterligare en anledning till att ta en kvalificerad kurs i hur man gör innan du sätter igång med att bygga din egna webshop).

Betalningslösningar för e-handel & Växelkursavgifter

För att sälja på nätet krävs att du har möjlighet att ta betalt från dina kunder. För att kunna ta betalt av dina kunder måste du ha möjlighet att erbjuda någon form av transaktionstjänst. Denna typ av tjänst kommer också med en mer eller mindre dold kostnad.

Företagskonto

Till att börja med måste du ha ett bankkonto. Här bör du räkna med att sätta upp ett företagskonto för din e-handel. Priserna för att sätta upp ett företagskonto brukar ligga på ca. 900 – 1300 kr beroende på vilken bank du använder. Ska du använda företagskontot för en enskild firma så brukar bankerna kunna erbjuda en billigare form av företagskonto. Räkna då med ca. 600 kr per år.

Betallösningar

För att dina kunder ska kunna betala och lägga order i din e-handel krävs att du har möjlighet att ta betalt via en tredjepartstjänst. Det finns massvis av olika betalningslösningar för e-handel att välja på men olika tjänster är bra för olika marknader. I Sverige är exempelvis Klarna, Swish och faktura populära tjänster. Självfallet vill du även kunna erbjuda kortbetalning som en möjlig betalningsmetod i din webbutik.

I princip alla tredjepartslösningar kostar pengar. Det är inte ovanligt att avgifter i form av procentuella påslag på kundernas ordervärden förekommer. Men det kan även finnas fasta kostnader såsom avgift per transaktion eller fasta månadsavgifter för att använda en viss tjänst.

Ska du sälja på olika marknader bör du dessutom räkna med en relativt hög växelkursavgift. Tänk dig att du vill sälja produkter på en främmande marknad och tar betalt i Euro. För att du ska få in pengarna på ditt konto i SEK måste beloppet omvandlas och här får du som säljare vanligen en dålig växelkurs. Växelkursen varierar beroende på vilken betaltjänst du vill använda.

Om du dessutom vill erbjuda dina kunder att exempelvis dela upp sin betalning (exempelvis via Klarna Betala Senare), då kan den totala kostnaden för transaktionen bli betydande. Klarna är dock en fantastiskt bra tjänst men du måste räkna med att betala för den här typen av tjänster.

Logistikkostnader

Det här är givetvis en ofrånkomlig kostnad som du antingen måste budgetera för som en direkt kostnad (exempelvis hyra för lagerlokal, speditör eller tullavgifter). Det finns även en indirekt kostnad som du ska fundera lite över innan du sätter igång med din webbutik. Hit hör exempelvis investerad tid för att skicka och hantera returer eller kostnader för frakt och skatter och avgifter som bakats in i produktpriset (dropshipping).

Lager

För den som redan driver en fysisk butik eller som vet hur det är att starta egen butik och som har möjlighet att använda befintlig lagerlokal även för sin webbutik så blir det här naturligtvis en enkel och uppenbar kostnad att räkna på. Annat är det för den som är helt ny på marknaden. Det vanliga för enskilda firmor och mindre startups är att använda hemmet som lager. På sikt kan du antingen hyra ett lager eller använda en tredjepartslogistiker som i många fall även ombesörjer själva logistiken.

Lagerkostnad kan vara en stor kostnadsdrivare beroende på din affärsmodell. Faktorer såsom vilka marknader du vill sälja på, bredden av ditt sortiment och typ av produkt (otymplighet, utgångsdatum, känslighet etc.) kan ha en avgörande inverkan på kostnadsbilden. I andra fall kan den direkta lagerkostnaden mer eller mindre helt eller delvis undvikas. Detta gäller exempelvis om du säljer via en handelsplats såsom Amazon eller levererar direkt från din leverantör till kund (dropshipping).

Speditör- och fraktkostnad

När du budgeterar och definierar kostnader för ditt e-handelsföretag ska du även fundera över fraktkostnader. Du kan med fördel benchmarka dina konkurrenter på de marknader där du vill vara verksam. I vissa fall kan konkurrensen på en marknad vara så pass tuff att fri frakt förekommer. Det innebär att du kan bli tvungen att på egen hand betala för frakt för att på såvis matcha dina konkurrenters erbjudanden. Här kan det vara lönt att i ett tidigt skede kontakta fraktbolag på din marknad för att undersöka kostnadsnivåerna för att du ska få en realistisk bild då räknar på täckningsbidrag.

Inköp, tull och importavgifter

Innan du sätter igång med din e-handel kan det vara bra att på ett övergripande plan sätta sig in i vilka avgifter som tillkommer för dina produkter och marknader. Bra inköpspriser kan vid en första anblick se lovande ut men inte sällan tillkommer det ytterligare avgifter såsom tull eller transport eller andra indirekta avgifter.

Marknadsföringskostnader

Tror du att du ska kunna sälja på nätet enbart genom att starta en egen webshop? Glöm det. Marknadsföring är nyckeln till framgång för att du ska lyckas med din e-handel. Marknadsföring är inte sällan även en av de främsta kostnadsdrivare som du i ett tidigt skede bör budgetera för.

Du kan ha världens bästa produkt men hur ska du nå ut med ditt erbjudande till dina kunder?

Gratis marknadsföring

Den här typen av marknadsföring kräver vanligen att du investerar mycket tid. Till kanaler som vanligen kategoriseras som gratiskanaler hör: Sociala medier, exempelvis Instagram eller Facebook. Observera att dessa kanaler även går att betala för.

Andra populära kanaler som går att använda gratis är SEO (Sökoptimering), email-marketing och Youtube.

Oavsett vilken kanal du väljer att använda så bör du räkna med att investera mycket tid för att lyckas marknadsföra dina produkter och tjänster gratis.

Betald Marknadsföring

Hit hör kanaler som inte ens går att använda sig av utan att betala. Exempelvis Google Ads, Google Shopping och andra typer av annonseringstjänster. I princip alla gratistjänster erbjuder även någon form av betaltjänst. Du kan exempelvis använda Instagram gratis men även betala Facebook (som äger Instagram) för att attrahera fler personer (“visningar”) till dina kampanjer.

Marknadsföring är i vissa fall extremt kostsamt. Mitt råd är att välja en nisch som inte är för konkurrensutsatt på din marknad. Priset för marknadsföring för marknadsföring korrelerar förstås med efterfrågan.

Med andra ord vill man välja en marknadsföringskanal där man inte kämpar för att synas med samma produkter som kända varumärken. Du bör även välja en kanal som du blir riktigt bra på innan du bestämmer dig för att gå vidare och testa flera kanaler.

KASSA – POS (Point Of Sale)

Är det så att du har en befintlig fysisk kassa idag alternativt att du tror att du kommer ha behov av att kunna sälja produkter via en fysisk butik i framtiden. Då ska du även utvärdera kostnaden för att hantera transaktioner via en fysisk kassa.

Till att börja med är inte alla e-handelsplattformar utrustade med kompatibelt kassasystem för POS (Point Of Sale). Dessutom kan kostnaden för att använda POS skilja sig betydligt från olika plattformar.

Funderar du på att använda Shopify, då har du exempelvis inte möjlighet att erbjuda fullskalig försäljning via fysisk kassa med den billigaste Shopifyplanen. Här måste du alltså räkna med att använda Shopifys mellanplan (“Shopify”) som har ett högre pris än “Basic Tjänsten”.

Oavsett vilken plattform du väljer att använda kan POS få en avgörande inverkan på den totala kostnaden. Mitt råd är därför att du benchmarkar priserna för POS innan du väljer vilken plattform du vill gå med.

Kundtjänst

Ett vanligt nybörjarmisstag är vanföreställning om att försäljning på nätet gör att man inte behöver lägga ned tid på sina kunder. Förvisso kräver fysiska butiker vanligen större resurser vad gäller kundtjänst än webbutiker men du kan inte helt räkna bort denna kostnad. Om du exempelvis planerar att sälja smink hemifrån innebär inte det per automatik att du inte kommer att behöva handskas med både dina kunder och dina potentiella kunder. Det kan handla om att behöva svara på mail och telefonsamtal från dina kunder. Men det kan även handla om reklamationsärenden eller frågor relaterade till dina produkter och tjänster.

Det här är alltså en kostnad som många startups och enskilda entreprenörer missbedömer. I många fall kan man sköta den här typen av kontakt på egen hand. Men det är inte ovanligt att använda någon form system för kundtjänst (CRM) för att effektivisera och kvalitetssäkra din support.

Glöm inte att dina kunder är det viktigaste du har. Tar du hand om dem väl kan du helt säkert få många att komma tillbaka till din webbutik för att handla mer. Nöjda kunder sprider även ett bra rykte om ditt varumärke och är en förutsättning för långsiktig framgång!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.