Hem » E-handel » Dropshipping i Sverige

Vanliga misstag med dropshipping för företag i Sverige

Alla som testat dropshipping i Sverige vet att det är betydligt svårare att lyckas än vad det verkar vid en första anblick.

Att slippa köpa in produkter, lagerhållning, frakt och leverans kan förefalla vara för bra för att vara sant.

Det beror på att det är för bra för att vara sant.

Sverige och länder inom EU skiljer sig från flera andra marknader. Det innebär att det i många fall kan vara enklare för företag inom EU att sälja via dropshipping till kunder utanför EU än det faktiskt är att dropshippa till kunder inom EU.

Skatter, moms, tullar och ledtider kan göra det svårt för svenska företag att lyckas med dropshipping från exempelvis Kina till Sverige och EU.

I den här artikeln går vi igenom vanliga missuppfattningar när det kommer till dropshipping.

Men vi går även igenom vad du faktiskt behöver känna till om dropshipping ifall du bestämmer dig för att testa.

För att lyckas måste du förstå vilka krav som ställs av myndigheter och instanser inom EU.

Därefter kan du börja skissa på en strategi där du bestämmer på vilken marknad du vill sälja (var finns dina kunder) och från vilka länder ska dina produkter levereras (i vilka länder finns dina leverantörer?)

Inom Sverige eller utanför EU?

Det absolut enklaste sättet för att lyckas med dropshipping i Sverige är vanligen att jobba med dropshipping via leverantörer, grossister eller marknadsplatser inom EU.

Genom att använda dropshippers inom EU undviker du en hel del byråkrati som kan sätta käppar i hjulen för dina planer.

  • Fördelarna är många, du kan erbjuda rimliga leveranstider för dina kunder och undvika förseningar. (I allmänhet är logistiken inom EU mer pålitlig än om produkter som dina kunder i Sverige beställer ska levereras från utomeuropeiska länder).
  • Din leverantör kan ha avtal med logistikbolag som täcker leveranser inom Sverige. Då kan du räkna med att priserna för frakt är lägre än om ytterligare speditörer ska involveras.
  • Du slipper tull inom EU. (Mer om det nedan, tull är vanligen en av de främsta anledningarna till att företag väljer att undvika dropshipping från länder utanför EU.)
  • Produktinformation, kvalitet, design, paketering etc. håller generellt sett högre kvalitet än om du beställer direkt från Kina.
  • Returrätt och policys är generellt sett inte helt olika de vi har i Sverige.

Trots att det finns flera faktorer som gör dropshipping inom EU enklare än att försöka dropshippa från icke europeiska länder så går det att dropshippa från icke europeiska länder.

“Det går även att lyckas med att dropshippa inom EU från leverantörer utanför EU.”

Detta kräver vanligen dock att du kan ta hjälp av så kallade agenter eller tredjepartstjänster som kan hantera dokumentation och byråkrati kring importen av de produkter du vill sälja på din marknad.

Det går även att använda marknadsplatser för dropshipping där du kan hitta dropshippers som erbjuda leverans inom EU men här får man göra ett gediget arbete för att sortera ut de leverantörer som faktiskt har möjlighet att leverera direkt till din kund.

En populär tjänst för dropshipping är Oberlo som är en app som du kan använda till Shopify. Oberlo har vissa leverantörer som kan leverera inom EU men en nackdel är att de allra flesta leverantörerna är Asienbaserade och då blir det knepigare.

Men för den som har tålamod kan Oberlo vara ett bra alternativ. Det gälller bara att hitta rätt leverantör och produkt som faktiskt kan levereras till Sverige.

I vissa fall kan även stora icke-europeiska leverantörer använda lager inom EU, trots att själva produktionen sker utanför EU. Detta innebär att produkterna då kan vara förtullade och eventuella avgifter betalda.

Skickas produkter som du beställt från en leverantör utanför EU riskerar försändelsen att hamna på ett tullager då blir du per definition importör. Det innebär då att du behöver lämna in tulldeklaration och betala eventuella avgifter och skatter.

Vad måste jag fundera över för att lyckas?

Förutsatt att du hittar produkter som faktiskt går att dropshippa direkt från din leverantör till din kund så behöver du fundera över en hel del frågor innan du sätter igång.

För det första, håller din kalkyl? Att du ska slippa hantera logistik, lagerhållningskostnader och i vissa fall även hanteringen av returer innebär vanligen att in-priserna som du måste betala leverantören i fråga är relativt höga.

För att du ska gå med vinst kan du behöva ta ut ett relativt högt försäljningspris av dina kunder.

Om det är så att dina leverantörer befinner sig utanför EU, då behöver du även tänka på att du till skillnad från leverantörerna ska inkludera moms i försäljningspriset. (Det bästa här kan vara en provisionsbaserad modell där produkt och även fakturering skickas direkt från din leverantör. Då lägger leverantören på momsen på priset till kunden i fråga. Det här är en modell som främst kan möjliggöras om leverantören befinner sig inom EU).

Du måste ha en sofistikerad marknadsföringsstrategi. Ska du exempelvis starta upp ett helt ny affärsverksamhet där du enbart fokuserar på att sälja 1-3 produkter via dropshipping? Då måste du vara riktigt vass på digital marknadsföring för att lyckas.

Du ska börja med att välja en strategisk kanal för digital marknadsföring. Därefter ska du sätta av tid för att lära dig vad du behöver tänka på för att lyckas. Många dropshippingföretag använder Facebook och Instagram men det beror på din strategi. Mer om det nedan.

Nordboost erbjuder även distanskurser till extremt hög kvalitet som ger dig rätt förutsättningar för att lyckas med både marknadsföring och e-handel. Läs mer om Nordboosts distanskurser här.

Du bör givetvis beställa hem varuprover (“golden sample”) innan du lägger ut produkterna till försäljning. Detta för att säkerställa kvalitet och/eller för att be producenten i fråga om att göra modifikationer av den ursprungliga produkten.

Vanligt förekommande strategier

Det finns flera strategier som man kan använda sig av för att jobba med dropshipping på ett framgångsrikt vis. Här går jag igenom några av de vanligaste koncepten.

E-handelsföretag som endast säljer en produkt

Dropshipping är en vanlig strategi bland framförallt småföretag och startups inom e-handeln. Affärsmodellen bygger då vanligen på att man har en eller max ett par produkter i sitt sortiment. Dessa marknadsförs relativt aggressivt via exempelvis kanaler inom sociala medier och influencers.

Eftersom att företagets kostnader avseende exempelvis personal, logistik, lager etc. är nära till obefintliga för den här typen av företag. Kan all fokus läggas på marknadsföring av produkten-erna som företaget säljer.

Du kan alltså slåss med stora företag som försöker sälja motsvarande produkt. Detta eftersom att du endast fokuserar på en produkt och har nästintill inga kostnader.

Men tyvärr räcker inte detta till för att du ska bli framgångsrik. Du behöver fokusera på att hitta unik produkt.

Några generella tips när det gäller val av produkt:

  • Se till att din produkt är unik eller presenteras på ett sätt som får produkten att framstå som unik. (Än en gång, detta är en marknadsföringsfråga. Är du duktigt på din marknadsföringskanal så vet du hur du kan göra detta.)
  • Se till att din produkt löser ett konkret problem. Då kan du rikta marknadsföringen och presentera sin produkt som en unik lösning för att avhjälpa problemet.
  • Din produkt måste skilja sig från övrigt skräp som folk bombarderas med dagligen. Man brukar prata om en “wow-upplevelse”. Det här kanske det viktigaste och också svåraste kriteriet.

    Dropshipping handlar sällan om att bygga ett långsiktigt varumärke. Istället vill du komma åt impulsköpare och personer som har en form av problem som endast din produkt löser på ett unikt sätt.

Kompletterande produkter för en sortimentsstrategi

När du går in i din lokala matbutik för att köpa juice märker du att det finns flera märken, smaker och priser att välja på. Det är inte tillfällighet att det inte enbart finns ett juicemärke. Istället jobbar många detaljhandlare med en sortimentsstrategi.

Enkelt förklarat kan du sälja mer om du ger kunden mer än ett val där du låter det framgå klart och tydligt varför en produkt är bättre än en annan.

Om vi återgår till exemplet ovan i matbutiken där du i egenskap av kund vill köpa en apelsinjuice fast du befinner dig i en webbaserad matbutik online.

Om du endast får ett juice-alternativ att välja på finns det risk för att du blir skeptisk.

Då andra sidan gäller även det omvända; om det finns för många alternativ att välja på kan du bli förvirrad och möjligen stressad och skjuta på att fatta ett köpbeslut.

Genom att presentera exempelvis 3 juicer av olika märken, där du som kund snabbt kan uppfatta skillnaden med respektive juice och även förstå varför (mervärdet) av att en juice är dyrare än en annan, kan ett köpbeslut fattas snabbare.

Exempel:
Juice A kostar 10kr och är koncentrat, juice B kostar 15 kr och är färskpressad, juice C kostar 20 kr och är färskpressad och ekologisk.

Tar man bort exempelvis juice B så kommer försäljningen av juice A och C även påverkas negativt. Men genom att ge kunden en logisk prisstege med tydligt definierade mervärden kan du få kunden att känna sig säker i sitt val och fatta köpbeslut.

Tänk dig att du tjänar mest pengar (högst marginal) på Juice B. Då kan det vara så att du inte vill köpa in och lagerhålla juice A.

Då är dropshipping en fantastisk lösning.

Produkt A säljer dåligt och har dessutom dåliga marginaler. Men utan att erbjuda kunden produkt A förlorar du försäljning på produkt B och C där du har höga marginaler.

Då lägger du till produkt A som en produkt som kan dropshippas från din leverantör. Syftet är dock att sälja mer av produkt B och C.

Testa försäljningen av nya produkter

I vissa fall kan det vara så att du vill vara försiktig med att köpa in och lagerhålla stora volymer av en produkt som du inte faktiskt aldrig har sålt tidigare. För att testa en produkt live kan dropshipping vara en smidig lösning.

Du tar en lägre risk eftersom att du snabbt kan plocka bort produkten i fråga ur sortimentet om den visar sig sälja dåligt. Skulle försäljningen visa sig gå bra kan du köpa in och lagerhålla produkten för att på så vis öka dina marginaler.

Dropshipping är dock sällan så enkelt som det verkar.

Den här typen av strategi används främst av företag som redan är anslutna till en marknadsplats för dropshippping. Då kan man testa produkter från leverantörer som man redan känner till. Dessutom är administrationen relaterad till att testa en ny produkt förhållandevis enkel.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.