Så fungerar WooCommerce för nybörjare i Sverige

WooCommerce är ett “e-handelstillägg” eller s.k. “Plugin” som är välanvänt bland e-handelsföretag både i Sverige såväl som internationellt. 7% av alla webbutiker på internet är skapade med det här tillägget men kanske mer anmärkningsvärt är att drygt 25% av världens främsta e-handelsföretag använder WooCommerce.

WooCommerce kräver endast att du har ett CMS, exempelvis WordPress för att helt gratis installera tillägget. Du kan alltså genom att installera tillägget på din webbplats transformera din befintliga sajt till en fullt fungerande webshop.

WooCommerce ger användare en fantastisk grund för att sälja i princip vad som helst över internet. Eftersom att tjänsten är så pass väletablerat på den globala marknaden kan du givetvis även sälja produkter via fysiska butiker genom tilläggstjänster (POS).

WooCommerce är möjligen inte det mest användarvänliga systemet på marknaden men det är definitivt inte komplicerat för den som redan är bevandrad i WordPress.

För att sätta upp en enklare webbutik duger dessutom den här plattformen vanligen gott och väl såsom den är med de funktioner som finns per default när du installerat tillägget.

Efter installation av WooCommerce får du tillgång till analysverktyg för att följa upp försäljning, mätetal och ordrar. Du kan givetvis på ett lättöverskådligt vis se över och hantera ditt varulager och kundregister och numera kommer tjänsten färdiguppsatt med funktionalitet för exempelvis rabattkuponger, kundomdömen och betallösningar.

Även om WooCommerce är en tjänst som precis som många andra e-handelsplattformar kommer delvis som en färdig paketlösning tycker jag inte att man ska använda WooCommerce om man är helt nybörjare.

Det beror inte nödvändigtvis på att WooCommerce är extremt mycket svårare att använda en exempelvis Shopify, Wix, Squarespace etc. men du är helt utelämnad med WooCommerce och alla möjligheter gör att den här tjänsten lätt blir överväldigande.

Många nybörjare tvingas att anlita professionella utvecklare och konsulter. En liten webbutik, blir snart ett komplext projekt där många entreprenörer väljer att ge upp på vägen.

Min rekommendation för nybörjare är entydig: Välj en allt-i-ett-lösning där du får bra support. Den bästa tjänsten för Sverige är Shopify.

Shopify är en av världens bästa plattformar för att starta e-handel dessutom har de support förlagd i Sverige och har massvis med integrationer som är populära på den svenska marknaden. Vill du komma igång snabbt kan du även ta vår distanskurs i Shopify som ger dig allt det du behöver för att komma igång med din e-handel.

Men det kan finnas undantag då du vill använda en annan plattform än Shopify. Här nedan belyser jag fördelarna med WooCommerce. Fortsätt läs för att avgöra om det här är rätt tjänst för dig eller ej! Läs även hela vår artikel om vad Shopify är här.

En guide på svenska innan du sätter igång

Att starta en webshop är relativt enkelt. Ändå misslyckas i snitt 90% av nystartade e-handelsföretag på den globala e-handelsmarknaden redan de första 3 månaderna (Forbes). Det som gör att startups och entreprenörer som vill säja online misslyckas med sin webbutik är i ca. 50% av fallen relaterade till kundnytta.

För att lyckas med din e-handel på en digitaliserad marknad som kännetecknas av konstant ökad konkurrens i kombination med ständigt moderniserad teknik som ersätter föregående system krävs; att du har förmåga att konstant uppdatera din webshop.

Du måste ligga i framkant och ständigt kunna erbjuda dina kunder en bra kundupplevelse. Olika kunder, produkter och marknader kräver olika typer av tekniska lösningar.

Av den anledningen bör du välja ett system som ger dig följande:

  • Hög grad av flexibilitet och anpassningsbarhet
  • Stort utbud av funktionalitet och teman (designmallar)
  • Internationellt gångbart (Undvik svenskutvecklade system)
  • Modern teknik för att möta aktuella krav vad det gäller exempelvis säkerhet, laddtider och integrationer.

Givetvis finns det även andra vanliga orsaker till att e-handelsföretag går i stöpet som är relaterade till själva affärsmodellen. Listan kan göras lång, det kan handla om en misslyckad marknadsföringsstrategi, långa ledtider, höga ut-priser, usel kvalitet etc. men allt detta går att åtgärda.

En dålig webshopslösning däremot sitter du fast med och är vanligen både svår och kostsam att byta ut.

Det är tiskrävande och i många fall kostsamt att byta e-handelsplattform

Av den anledningen väljer många företag att gå med WooCoommerce. Du kan göra allt med den här plattformen och möjligheterna för den som vet vad de håller på med är oändliga.

För att komma igång så måste du dock i ett tidigt skede göra vissa val. De mest centrala och kanske vanligaste misstagen är att välja ett dåligt tema men kanske ännu viktigare att undvika: att välja ett dåligt webbhotell!

Hosting för Sverige en förutsättning för att lyckas

Webbhotell eller så kallad hosting är något som du på egen hand måste betala för när du använder WooCommerce. Ett vanligt misstag är att tro att det räcker med ett lågprisalternativ för att sätta upp en fullgod webshop.

Glöm det!

En webbutik kräver mycket bättre laddtider, diskutrymme och säkerhet än en enklare webbplats (exempelvis företagshemsida eller blogg). Trots att många hostingföretag och webbhotell försöker att positionera sig som bra alternativ för webbutiker ska du vara väldigt skeptisk innan du väljer vilken tjänst du vill använda.

Det beror på att dålig hosting kan få stora konsekvenser för ditt företag. När dina produktsidor laddar långsamt lämnar dina kunder din webbutik med en dålig upplevlese. Även Google missgynnar webbplatser som laddar långsamt.

Det leder till att e-handelsföretag tvingas att uppgradera sina tjänstepaket hos webbhotellet som de använder. Det blir vanligen kostsamt och resultatet blir sällan särskilt bra om man från börja gjort ett dåligt val av webbhotell.

Du ska därför välja ett webbhotell som primärt riktar sig till e-handelsföretag som just använder WooCommerce.

Woocommerce hosting för Sverige sverige är raritet. Faktum är att bra, kvalitetstjänster i Sverige knappt existerar inom så kallad “managed hosting”. Det vill säga webbhotell som riktar sig till mindre företag men som samtidigt ger bra kvalitet vad det gäller laddtider, säkaerhet och kundtjänst.

Välj därför en internationell tjänst som även har bra täckning för den svenska marknaden! De bästa hostingföretagen för Sverige är:

  1. Strato (Mest prisvärda “dealde hosting” som finns för WooCommerce).
  2. Hosting från WordPress.com (WordPress är världens största CMS och WordPress.com har bra och prisvär hosting för WooCommerce)
  3. Kinsta (Bäst för den som är redo att investera mer. Kinsta är dyrt men väldigt bra)

Kinsta brukar generellt sett rankas som ett av absolut bästa webbhotellen för WooCommerce i internationella omdömen. Men Strato är för det första mycket billigare. Dessutom har Strato datacenters i Europa, support på svenska och erbjuder svenska domäner. Man ska vara extremt försiktig när man väljer webbhotell.

Webbhotellet är nämligen avgörande för att du ska lyckas med din e-handel. Ett bra webbhotell ger dig både support och tekniskt stöd för att din webbplats ska fungera så som du vill. Vad du än gör så ska du undvika billig hosting som inte är avsett för e-handel.

Strato är det mest prisvärda webbhotell som vi känner till med tillräckligt bra prestanda för att du ska kunna driva en framgångsrik e-handel. Vill du ha ett något mer skalbart alternativ kan du istället överväga hosting direkt från WordPress.com.
Har du en befintlig e-handel och kan investera lite mer i ditt webbhotell, välj då Kinsta. Det är dyrt men väldigt bra. Kinsta drivs med Google Cloud och är en kvalitetstjänst avsett för WooCommerce.

För att bygga en framgångsrik webbutik med WooCommerce bör du undvika webbhotell i lågprissegmentet

Oavsett vilken tjänst du väljer (Strato, WordPress.com eller Kinsta) så kommer du med stor sannolikhet att bli nöjd. Väljer du istället något annat lågpris-webbhotell (inga namn nämnda) blir du med all säkerhet missnöjd. Risken är då att du kommer att betala ett väldigt högt pris för att få motsvarande kvalitet som Strato, WordPress.com eller Kinsta tillhandahåller.

Övriga webbhotell kan säkert vara fullgoda tjänster för små webbplatser men för en e-handelssajt behöver du en helt annan typ av kvalitet.

Välj rätt bland themes i WordPress

Ett tema som passar din nisch, målgrupp och affärsmodell etc. är extremt viktigt för att du ska lyckas med din webshop. Enligt mig ska du därför betala för ett tema och inte välja någon halvdan designmall bland “free themes” för din webshopp med WordPress.

Priserna för teman varierar men brukar starta från ca. 500 kr och bör betraktas som en mer eller mindre försumbar kostnad.

Genom att välja ett theme i premiumklassen kan du räkna med att få både bättre design som passar din nisch och affärsmodell. Themes i premiumklassen ger dig även tillgång till support och regelbundna uppdateringar som gör att din webbutik är säker och att ditt tema är kompatibelt med de senaste tekniska uppdateringarna i WordPress (eller annat CMS).

Så hur väljer man tema?

Till skillnad från exempelvis Shopify, Wix och Squarespace som tillhandahåller sina themes på en central webbplats där användare kan köpa och jämföra olika teman, finns det olika temabutiker där du kan hitta bra premium themes.

I första hand rekommenderar jag naturligtvis WooCommerce egna webbplats. Men hittar man inte det man söker så finns det även en rad andra bra utvecklare som du kan kolla in. dessa kan framförallt vara av intresse om du söker ett tema för en mer specifik och sällsynt webbutik.

Här är några av de bästa utvecklarna som jag rekommenderar för att välja tema:

  1. WooCommerce (givetvis det bästa om man hittar det man söker.)
  2. ThemeIsle
  3. ThemeForest
  4. MyThemeShop
  5. Elegant Themes

Det här ska du ha i åtanke när du väljer tema:

  • Uppdateras temat regelbundet och finns det något alternativ som är nyare på marknaden som motsvarar temat i fråga? (Vanligen bäst att välja ett nyare tema än ett tema som varit aktivt på marknaden i flera år)
  • Hur många produkter planerar du att sälja i din webshop? Olika teman är avsedda för olika typer av sortiment.
  • Givetvis ska du välja ett tema som är avsett för din nisch och affärsmodell. En avgörande faktor kan vara vilken typ av produkt (digitala produkter, tjänster etc. kräver vanligen ett tema som är anpassat för just denna typ av produkt).
  • Laddar ditt tema snabbt? Här får man göra lite research men snygga och funktionella attraktiva teman behöver inte alltid vara snabbladdande.
  • Har temat många omdömen som är bra? Undvik att köpa teman som endast har ett fåtal omdömen. Du vill att ditt tema ska användas av många användare (som är nöjda).
  • Är ditt tema responsivt? Givetvis ska ditt tema se bra ut oavsett vilken enhet som används. Generellt sett är det numera fler besökare och kunder som shoppar online via smartphones än laptop. Enligt Google är kunder som har haft en negativ köpupplevelse i din webbutik via en mobil enhet, 62% mindre benägna att komma tillbaka och handla från dig i framtiden.

Betallösningar

Eftersom att WooCommerce är en så pass internationellt stor plattform kan du givetvis koppla på alla tänkbara betallösningar i din webbshop. Möjligheterna är enorma men eftersom att WooCommerce är så pass flexibelt kan det i vissa fall uppfattas som ett problem.

Här är vanligen SaaS-tjänster såsom Shopify eller Wix betydligt enklare. De kommer vanligen uppsatta med just den eller de betaltjänster som är mest populär på den marknad där användaren befinner sig.

Annorlunda är det med WooCommerce som förvisso är förkonfigurerat för att ta betalt med PayPal men det är en tjänst som vare sig är särskilt bra eller populär på den svenska marknaden. Därför ska du överväga att sätta upp bättre betallösningar som passar för din marknad, produkt och affärsmodell.

Det finns flera intressanta valmöjligheter. Jag rekommenderar generellt sett att erbjuda mer än endast en betallösning.

Olika kunder kan ha olika preferenser men det kan även vara så att kundens bank inte godkänner en viss transaktion på grund av betallösningen som används. Då är det vanligen fördelaktigt att ge kunden möjlighet att genomföra sin betalning via ytterligare alternativ.

Swish

Swish kan med fördel användas i din webshop med WooCommerce

Swish är svensk betallösning som stadigt växer i popularitet bland e-handelsföretag på framförallt den svenska marknaden. Idag används Swish av fler än 260 000 företag för att ta betalt av sina kunder.

För att koppla på Swish som en möjlig betalmetod krävs att du kontaktar din bank och beställen tjänsten Swish Handel. När du blivit registrerad för tjänsten är det dags för dig att sätta upp Swish via en “plugin” som är kompatibel med WooCommerce.

Det finns olika tjänster som möjliggör dig att koppla på Swish men jag rekommenderar tillägget: Woo Swish e-commerce.

Klarna

Klarna kan läggas till som betalningsalternativ med tilläggstjänster (“plugins”)

Även Klarna är en populär och välkänd tjänst på den svenska marknaden. Generellt sett är det fördelaktigt att erbjuda besökare och kunder i din webbutik tjänster som de känner till och har använt tidigare. Statistiska undersökningar visar att 3 av 4 personer som tar sig till kassasidan i en webbshop lämnar webbplatsen utan att slutföra sitt köp (Barilliance).

Det kan finnas olika anledningar till att så många personer väljer att lämna webbutiken på just kassasidan. Men en vanlig orsak kan vara att man känner sig osäker på om exempelvis betallösningarna som finns till förfogande upplevs som säkra eller ej?

Genom att använda betaltjänster som är välkända på din marknad kan du öka trovärdigheten och förebygga att personer i din webbutik lämnar, utan att genomföra sina köp. Klarna som är ett starkt varumärke ger även dina kunder möjlighet att betala genom exempelvis uppdelad betalning. Genom att installera och aktivera Klarnas plugin: “Klarna Checkout for WooCommerce” kan du erbjuda betalning via Klarna. (Du måste givetvis först registrera ett användarkonto hos Klarna.)

Du kan erbjuda dina kunder olika typer betalningar med Klarna:

  • Betala direkt
    Kunder som väljer det här alternativet betalar på vanligt vis via kredit- eller bankkort.
  • Betala senare
    Kunden kan beställa produkterna och betala vid ett senare tillfälle. Det kan uppfattas som en bra service att först ta emot sina produkter och i ett senare skede betala i lugn och ro via faktura.
  • Dela upp
    Det här innebär att kunden delar upp sin betalning till Klarna. Du som säljare får dock betalt direkt (av Klarna) och behöver inte oroa dig för att kunden av någon anledning får betalningssvårigheter.

Bambora

Bambora är en av de bästa omnikanallösningar som finns på marknaden för att ta emot betalningar både i Sverige och internationellt.

Bambora kan exempelvis hantera mer än 100 olika valutor till skillnad från exempelvis Klarna eller flera andra populära tjänster på den svenska marknaden som enbart kan hantera ett fåtal valutor. Som handlare kan du ställa in vilken valuta som du vill få betalt i via Bambora trots att dina kunder på olika marknader får möjlighet att betala i sina respektive lokala valutor.

Bambora är dessutom ett utomordentligt bra alternativ för att hantera betalningar via olika kanaler. Låt säga att du driver en webshop med WooCommerce och dessutom ett par fysiska butiker. Då vill du använda en betaltjänst som gör det möjligt för dig att ta betalt även med kortterminaler utöver din checkout. Här finns det ännu få bra internationella tjänster som kan hantera olika kanaler och jag skulle säga att Bambora är en av de absolut bästa lösningar som finns idag.

Bambora är uppsatt för att snabbt kunna installeras på webbplatser som drivs med WooCommerce. Allt du behöver göra är att installera en plugin och registrera ett kundkonto hos Bambora. Läs mer om Bambora här.

Payson

Payson är ytterligare ett svenskt alternativ som du kan ta betalt med i din webshop

Payson är en betallösning som drivs av Krokedil som även ansvarar för dess support. Payson är en heltäckande lösning som tillåter dig att ta betalt via både faktura, kredit- och betalkort, betalning via internetbank och även att låta kunden dela upp betalningen.

Payson tar inte ut några fasta startavgifter eller liknande, däremot kommer du att behöva betala en relativt hög transaktionsavgift på alla transaktioner som gör att tjänsten kan vara mer intressant för mindre företag och startups som hellre betalar transaktionsavgifter än fasta kostnader.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Picture of Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.