Hem » E-handel » Instagram shopping

Så säljer man med en Instagram Shop via egen butik

Fundera du på att börja sälja produkter och tjänster på Instagram? Instagram används av mer än 1.3 miljard människor runt om i världen och är en extremt kraftfull marknadsföringskanal! Men förutom att annonsera på Instagram kan företag även sälja via en egen Instagram-butik.

Här går vi igenom hur det fungerar med Instagram Shop och hur du kan gå tillväga för att sälja på Insta. Fördelarna med att använda Instagram shopping som en försäljningskanal är flera.

För det första ägs Instagram av Facebook som i sin tur även äger kommunikationstjänsterna Whatsapp och Messenger. Genom att sälja på Instagram kan du per automatik även integrera Facebook Shop i ditt försäljnings- och marknadsföringsflöde.

Givetvis kan du även dra nytta av synergier genom att interagera med dina kunder och intressenter via Whatsapp och Messenger. Fördelen är att du kan hantera allt på ett och samma ställe. De flesta som använder exempelvis facebook och Instagram har även tillgång till Messenger och/eller whatsapp.

Det finns även flera andra möjligheter med att inte enbart använda Instagram och Facebook för annonsering och marknadsföring.

Instagram bygger på videos och bilder och har en enorm potential för företag som vill sätta sina produkter i ett sammanhang. Det säger sig självt att det är enkelt att konvertera med inspirerande videos och bilder om du har möjlighet att erbjuda försäljning av dina produkter och tjänster i anslutning till dina inlägg.

Det finns även en stor nackdel med att sälja på Instagram som många inte känner till. Instagram Shopping och även Facebook Shop har i nuläget inte möjlighet att ta emot och hantera betalningar utanför USA.

Men låt oss återkomma till det och först förklara stegvis hur man gör för att komma igång med att sälja på Instagram och hur det hela fungerar!

Vad är Instagram Shopping?

Instagram Shopping eller Instagram Shop är en tjänst som användare kan använda sig av för att sälja produkter på Instagram. Allt du behöver för att komma igång är i princip ett företagskonto, därefter kan du konfigurera ett konto och skapa en butik i Commerce Manager.

Om du redan använder ett privat Instagramkonto, så går det givetvis att konvertera ditt konto till ett företagskonto.

Med en egen Instagram Shop kan du precis som i en vanlig webbutik skapa produktkataloger och gruppera produkter i kollektioner och kategorier. Du kan på så vis introducera produkter som du vill sälja i dina inlägg. Detta gör du genom att tagga produkter som du vill erbjuda till försäljning i dina inlägg.

Du kan även använda din butik på Instagram för att sälja via Facebook eftersom att de båda plattformarna är väl integrerade med varandra.

Att skapa en butik på Instagram helt gratis låter nästan för bra för att vara sant.

Det är det tyvärr också.

Instagram shopping och Facebook shop har ännu inte möjlighet att erbjuda handlare att ta emot betalningar i Sverige på själva plattformarna.

Den goda nyheten är att det finns enkla lösningar för att ändå erbjuda försäljning på Instagram.

Genomför betalningar utanför din Instagram Shop

Vill du komma igång med att sälja på Instagram redan idag?

Då behöver du ha ett separat domän där själva betalningarna kan genomföras. I klartext behöver du starta en webshop därefter integrerar du din webbplats med Instagram/Facebook så att produkter kan synkroniseras från din webbplats och läggas ut till försäljning i din Instagram Shop.

Låter det svårt?

Det är faktiskt enkelt. Här nedan följer de exakta steg som du måste ta för att komma igång.

  1. Välj vilken e-handelsplattform som är bäst att använda för att bygga din webshop. Vi rekommenderar Shopify och WooCommerce som är två av världens mest populära e-handelstjänster. De är i princip bäst i klass på alla jämförbara områden (exempelvis pris, funktionalitet, integrationer med 3.e parts tjänster såsom Facebook/Instagram etc) men de skiljer sig radikalt från varandra.

    Shopify och WooCommerce är integrerade med Facebook vilket gör att du kan importera dina produkter till en Facebook-katalog.
    1. Shopify är den plattform som vi anser lämpar sig mest för nybörjare. Shopify är enkelt att använda men samtidigt bättre än i princip alla andra helhetslösningar (SaaS) som finns på marknaden. Nordboost är Sveriges enda utbildningspartner till Shopify och via vår distanskurs i Shopify (avsedd för Sverige), kan vem som helst bygga en egen webbutik i världsklass.

      Läs mer om vad Shopify är här. (Shopify är en “certifierad e-handelsplattformspartner” till Facebook/Instagram)
    2. WooCommerce är den största och mest använda e-handelsplattform som finns idag. Det är en extremt flexibel lösning och passar typiskt företag som har behov av en mer dynamisk plattform än Shopify.

      WooCommerce är helt gratis att använda men kräver mer teknisk kunskap. Lyckligtvis har Nordboost även en distanskurs i WooCommerce som lanseras inom kort. Läs mer om hur det fungerar med webshop i WordPress här. (WooCommerce är en “certifierad e-handelsplattformspartner” till Facebook/Instagram)
  2. Efter att du skapat din webbutik så ska du koppla din webbplats till Facebook. Du måste givetvis först skapa ett företagskonto. Du kan även konvertera din profil på Instagram till en företagsprofil och koppla den till din Facebooksida. Dessutom måste du acceptera Facebooks Handelsavtal för säljare och Handelspolicy.

    Därefter ska du koppla produktinformation (produktkatalog) från din webshop till ditt företagskonto på Instagram. Om du har skapat en webshop med Shopify eller WooCommerce (vilket är vår rekommendation) så kan du alltså synka dina produkter med Instagram Shopping. Alla ändringar som du gör på exempelvis dina produktsidor i din webshop synkroniseras automatiskt till din Instagram Shop.

    Det finns appar och plugins (“tillägg”) som hjälper dig att koppla din webbutik till Facebook och Instagram.
  3. Sist men inte minst så måste du få din Instagram-butik godkänd. Det är alltså en granskning som görs av Facebook för att kontrollera att all information som du uppgett i samband med konfigurationen av ditt konto är korrekt och tillförlitlig. I vissa fall kan man bli ombedd att uppdatera någon information eller ytterligare behöva styrka att man är ägare av sin webbutik och domän som man kopplat till Instagram Shopping.
  4. När du verifierat ditt domän och ditt konto godkänts måste du aktivera din butik för Instagram shopping. Därefter kan du börja sälja på Instagram. Du kan tagga dina inlägg med produkter och lägga till en varukorgsknapp i dina inlägg för att kunna erbjuda köp av produkter i dina inlägg.

Instagram och Facebook är fantasiska kanaler för den som driver e-handel. Läs mer om våra distanskurser och kom igång och sälj på nätet du med!