Checklista för att bli återförsäljare på nätet

Vill du bli återförsäljare på nätet och undrar i vilken ände du ska börja? Då ska du läsa den här artikeln i lugn och ro.

Väldigt många nystartade e-handelsföretag misslyckas nämligen.

Statistik från Tillväxtanalys som är en myndighet för tillväxtpolitiska utvärdering och analyser, visar på att ca. 35% av alla startups går i konkurs inom loppet av 3 år.

“Mer än ⅓ av alla nystartade företag i Sverige misslyckas.”

Tillväxtanalys

Förmodligen är antalet nystartade e-handelsbolag som inte lyckas ännu högre än denna siffra. Det är nämligen mycket kortare startsträcka och förhållandevis enkelt att komma igång som återförsäljare på nätet.

Men varför misslyckas så många företag och vad ska man tänka på för att lyckas?

I den här artikeln går jag igenom de 4 viktigaste punkterna som du bör ta dig tid att gå igenom innan du sätter igång.

De allra flesta entreprenörer som vill sälja på nätet förblindas av alla möjligheter med e-handel. Men egentligen är det i princip samma gamla vanliga frågor som entreprenörer i alla tider har kämpat med för att lyckas:

  1. Affärsidé och produkt (Definiera, ompröva och validera)
  2. Säljstrategi (Var ska du sälja? Fokusera på rätt kanal)
  3. Marknadsföringsstrategi (Hur ska du synas?)
  4. Logistik (Hur kan du skapa en effektiv logistikprocess? Spar tid och pengar och undvik stress)

Läs även: Börja sälja din konst på nätet med en egen webbutik

(1) – Affärsidé och produkt

Precis som alla typer av entreprenörskap börjar hela resan med en affärsidé. Du behöver en produkt eller en tjänst som du vet att det finns en efterfrågan eller ett behov av att konsumera på din marknad.

Ett tips är att utmana din idé – Bolla idén med vänner och låt ompröva din idé. I vissa fall kan det bli aktuellt att omformulera idén. När du känner dig tillräckligt säker på din idé så måste du fundera på hur du kan realisera din idé. Vem ska tillverka din produkt eller utföra de tjänster du ska erbjuda?

Ta i ett tidigt skede fram en kalkyl som åskådliggör ett rimligt “ut-pris” (ditt försäljningspris). Definiera faktiska och eventuella indirekta kostnader. Vad kostar produkten eller tjänsten för dig? Undersök “in-priserna” (det grossistpris som dina identifierade leverantörer tar ut).

En kalkyl behöver inte vara överdrivet komplicerad. Men kalkylen bör beakta så många faktorer som möjligt för att ge dig en realistisk bild över huruvida din affärsidé kan vara framgångsrik eller ej. Det finns flera faktorer som man kanske missat eller som man helt enkelt inte funderat tillräckligt över. Dessa blir då mer uppenbara med en kalkyl.


Faktorer såsom moms, logistikkostnader, hanteringskostnader bör uppskattas och beräknas om än i runda slängar i ett tidigt skede.

Ser det ut som att idén fortfarande håller? Bra då kan du börja ta kontakt med leverantörer och söka mer information för att raffinera din affärsidé.

(2) – Säljstrategi

Du har förmodligen redan funderat över hur du ska sälja din produkt. Till skillnad från en fysisk butik som i princip endast utgörs av en säljkanal, kan du som e-handlare sälja via massvis av olika kanaler.

Jag går igenom några populära kanaler nedan. Är du en startup som i nuläget inte bedriver någon form av befintlig försäljning så rekommenderar jag att du börjar med att fokusera på en kanal.

Har du i nuläget däremot en fysisk butik och vill ta steget att börja sälja på nätet? Bra, då ska du säkerställa att de elektroniska kanaler som du vill sälja via är möjliga att integrera via ett och samma system. Då blir det enkelt för dig att hantera lagersaldon, logistik, kundregister etc.

Här är några av de kanaler som du kan fundera över att använda för att bli återförsäljare på nätet:

  • Egen webbutik
    Det kanske låter självklart men du behöver inte ha en egen webbutik för att sälja på nätet. Idag finns det flera marknadsplatser som låter återförsäljare sälja produkter direkt via marknadsplatsen. Då krävs inte en egen webshop. (Mer om det nedan)

    En egen webbutik är dock väldigt enkelt och förhållandevis billigt att starta. Vill du på egen hand bygga själva webshopen så ska du lägga ned några dagar på att hitta en plattform som passar dina behov. Olika plattformar är bra för olika affärsmodeller, marknader etc. Här kan du läsa mer om vad du ska tänka på vid val av plattform.
  • Amazon
    Amazon är en förhållandevis ny möjlighet för återförsäljare på den svenska marknaden. Det kan vara ett smart sätt att använda Amazon för att differentiera sig och hitta unika marknadsmöjligheter. Det går även att sälja på Amazon utan att ha vare sig en fysisk eller elektronisk butik. Inträdesbarriärerna är därmed förhållandevis låga. Den största risken du tar är att de produkter du köper in inte säljer.

    Amazon innebär även att du snabbt kan nå marknader som via andra säljkanaler kan kräva mycket större och mer komplexa förberedelser.

    Amazon erbjuder idag även en komplett logistiklösning (Amazon FBA) som innebär att lagerhållning av dina produkter och leverans/returer helt sköts av Amazon. Ett bra alternativ för den som har en bra produkt men som vill minimera jobb kring hantering och logistik.
  • E-handel som en förlängd arm av din fysiska butik
    Är det så att du i nuläget säljer via en fysisk butik? För att börja sälja på nätet bör du välja ett system som kan hantera försäljning via både din fysiska butik och såväl som på webben. Större e-handelslösningar har i vissa fall möjlighet att erbjuda ett integrerat POS (“Point Of Sale” eller kassasystem).
    Med exempelvis Shopify kan du hantera flöden via din webshop och fysiska kassa på ett och samma ställe vilket är en stor fördel.
  • Facebook och Instagram
    Facebook och Instagram är populära marknadsföringskanaler men mindre känt är att du även kan använda flera sociala medier som direkta säljkanaler. Facebook och Instagram erbjuder exempelvis verktyg för att hantera försäljning. Via Facebook Commerce Manager kan du sälja direkt på Facebooks plattform. Du behöver inte ens en webshop utan kan komma igång med försäljning direkt.

    Det ena utesluter givetvis inte det andra. Du kan alltså sälja via egen webshop och dessutom parallellt sälja via facebook. Men har du ännu inte startat en webbutik då kan du göra det enkelt för dig och testa din produkter på Facebook och Instagram innan du tar steget att starta en egen e-handel.
  • Dropshipping
    Med dropshipping ansvarar du endast för att sälja produkter. Din leverantör säkerställer att det du säljer levereras till dina kunder. Dropshipping förutsätter i normala fall att du har en egen webshop där själva försäljningen sker. Läs mer om hur du lyckas med dropshipping i Sverige här.

    Ovan är enbart en handfull populära säljkanaler. Det finns givetvis fler kanaler som kan vara aktuella för din verksamhet.

(3) – Marknadsföringsstrategi

E-handel innebär generellt sett att vikten av marknadsföring är mer avgörande än vid traditionell fysisk detaljhandel. Är det så att du redan bedriver försäljning via fysisk butik och vill ta steget att börja sälja på nätet, då måste du först sätta dig in i lämpliga kanaler för att marknadsföra ditt erbjudande.

En fysisk butik kan upprätthålla god försäljning enbart genom attraktivt läge läge i exempelvis en galleria. Så fungerar det dock inte om du ska sälja på nätet. I princip ingen, förutom dina befintliga (lokala) kunder som redan känner till ditt företag, kommer att hitta dina produkter på nätet om du inte marknadsför dem.

En skillnad kring tänket kring marknadsföring vid e-handel från traditionell varuhandel är att du som återförsäljare i ett ännu tidigare läge måste marknadsföra dina produkter. Det är inte ovanligt idag att nystartade företag börjar med att fokusera på marknadsföring innan de ens har möjlighet att sälja eller leverera produkter och tjänster.

Börja med marknadsföring innan du har en produkt eller tjänst till försäljning

Låter det konstigt? Hur kan man marknadsföra sig utan att ha en produkt eller tjänst att sälja och varför skulle man vilja göra det?

E-handel är enkelt men marknadsföring är svårt och kan i vissa fall ta lång tid.

Tänk dig att du vill marknadsföra dig via Instagram, då vill du förmodligen ha många följare innan du sätter igång men för att få många följare krävs att du under lång tid skapar förutsättning för detta.

När du väl har en stor grupp följare som läser och interagerar med dina inlägg då kan du lyckas sälja produkter och tjänster till dem.

Precis så fungerar exempelvis SEO och många andra typer av digitala kanaler. Men du kan givetvis även betala för att få dina annonser eller inlägg att synas och då spar du givetvis en hel del tid och kan få fart på försäljning en direkt.

Det viktiga här är att du i ett tidigt skede gör ett väl avvägt beslut i hur du vill profilera dig och i vilka kanaler du vill marknadsföra dig.

Digital marknadsföring är alltid svårt. Du bör därför bestämma vilken kanal som du vill använda dig av och ta en riktigt bra kurs som ger dig rätt förutsättningar för att lyckas.

Här är några av de mest populära kanalerna som du kan använda för att marknadsföra dig:

  • SEO
  • SEM (Exempelvis Google Ads)
  • Facebook
  • Instagram
  • E-mail och nyhetsbrev

(4) – Logistik

Logistik är ett område som är viktigt men som i början kan ses som ett sekundärt område för att lyckas. Det beror på att det idag finns många lösningar på marknaden som erbjuder tids- och kostnadseffektiva logistikprocesser och flöden. Har du exempelvis en bra produkt som säljer bra på din marknad då är logistiken att betrakta som ett lyxproblem.

Du kan sköta logistiken helt på egen hand och ansvara för exempelvis varulager, paketering och leveranser. Desto vanligare har det dock blivit, även bland mindre e-handelsföretag, att “outsourca” hela eller delar av logistikflödet.

Tredjepartslogistik (3PL eller TPL) är numera en vanlig lösning och kan vara ett bra alternativ även för små återförsäljare. Det finns flera företag på marknaden som du kan använda dig av för att få hjälp med att säkerställa att leveranser till dina kunder kan ske på ett kostnads- och tidseffektivt sätt eller för att slippa lagerhålla i egen regi.

Lycka till och läs även fler tips om hur du startar e-handel här!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Picture of Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.