Det här är Amazon FBA och så börjar du sälja i Sverige!

Ett vanligt bekymmer för både etablerade e-handlare så väl som startups som vill komma igång med att sälja på internet är – hur löser man logistiken?

Att köpa in, marknadsföra och sälja produkter är i sig en utmaning. Men hur säkerställer man att ens kunder får sina produkter levererade på ett smidigt och kostnadseffektivt sätt?

Det finns olika affärsmodeller för den som helt eller delvis vill förlägga logistik och lagerhållning på en tredje part. Tredjepartslogistik (TPL) och dropshipping är exempel på två populära lösningar för den som vill slippa hantering av logistik, returer och lagerhållning.

Men numera finns även Amazon FBA (Fulfillment By Amazon) som ett alternativ på den svenska marknaden.

“Amazons marknadsplats är ett monster.”

Varje månad besöks marknadsplatsen av mer än 175 miljoner människor, det motsvarar alltså hela Tysklands befolkningsmängd gånger två!

I USA äger Amazon hela 49% marknadsandelar av den totala, amerikanska e-handelsmarknaden (2018). Allt tyder på att Amazon FBA kommer att växa i popularitet även på den svenska marknaden och det är klokt att redan nu fundera på hur Amazon kan gynna din försäljning.

“9 av 10 av alla konsumenter på den amerikanska e-handelsmarknaden benchmarkar priser på Amazon innan de fattar köpbeslut”

Enkelt beskrivet innebär Amazon FBA att du endast ansvarar för att hitta bra och prisvärda produkter som du marknadsför på Amazons plattform (och i vissa fall även utanför plattformen). När en kund genomför ett köp av en av dina produkter säkerställer Amazon att produkten i fråga skickas från deras lager till din kund.

Du får betalt och Amazon tar sin del av ordervärdet.

Du behöver alltså inte ens skaffa en egen webshop för att börja sälja via Amazon. Allt du behöver är i princip en bra produkt som du har möjlighet att köpa in till ett bra pris.

För etablerade e-handelsföretag kan Amazon dock vara ett enkelt sätt för att boosta försäljningen och för att integrera Amazon som ytterligare en säljkanal till webbutiken.

De flesta stora e-handelsplattformar som finns på marknaden, därav exempelvis Shopify, är kompatibla med Amazon.

Det innebär att du kan sälja produkter i din webbutik som levereras via Amazons tjänster. Mer vanligt är dock det omvända d.v.s. att du använder Amazons marknadsplats som en extra säljkanal och levererar via ditt egna lager och logistiklösning.

Det finns många möjligheter med Amazon!

I det här inlägget går jag igenom allt det du ska känna till innan du bestämmer dig för att testa Amazon FBA.

Vad är FBA?

FBA står för “Fulfillment By Amazon” och innebär att Amazon ansvarar för lagerhantering, paketering och leverans av dina produkter. Amazon sköter även om kundtjänst och hanterar eventuella returer från dina kunder.

Men den kanske största fördelen är inte att du slipper att lösa lagerhållning och logistik. Det finns idag flera alternativ på marknaden som kan lösa den delen åt dig. Det stora mervärdet med Amazon är att plattformen är världens största marknadsplats online inom detaljhandeln.

Många e-handlare idag lägger ned stora resurser och framförallt tid på att kunder ska komma till deras webbplatser och förhoppningsvis även köpa något. Med Amazon slipper man att behöva attrahera kunder till webbplatsen.

Amazons webbplats har i snitt mer än 200 miljoner besökare per månad som söker produkter via plattformen. Då andra sidan finns det idag ca. 9.1 miljoner registrerade återförsäljare på Amazons plattform. Av den anledningen är en stor del av framgångsfaktorn att få just sina produkter att synas bland det enorma utbud av artiklar som är sökbara i plattformen.

Du bör därför inte enbart stirra dig blind på alla fördelar och möjligheter med att sälja via plattformen. Du måste även inse utmaningen med att få just dina artiklar att synas bland alla miljontals produkter. Räkna därför med att behöva spendera en hel del på marknadsföring och annonsering på amazons plattform för att lyckas.

Så kommer du igång med att sälja

Det finns två typer av säljare på Amazon: “Vendor” och “Seller”. Seller är återförsäljare som äger sina produkter men som lagerhålls på Amazons lager. Det här är den enklaste formen av samarbete och den typ som jag går igenom här.

Som “Vendor” däremot, är man en form av grossist till Amazon. Du säljer då dina produkter direkt till Amazon som helt enkelt tar över ägandeskapet av produkterna. Den här typen av lösning passar typiskt större aktörer.

För att komma igång med att sälja på Amazon FBA i egenskap av återförsäljare (“Seller”), krävs att du registrerar ett seller-konto.

Så här ser stegen ut:

  1. Registrera dig och teckna abonnemang
    Bestäm vilket typ av abonnemang (eller plan) som du vill teckna. Har du en affärsidé som du vill testa eller om du ännu inte har ett etablerat e-handelsföretag med befintlig försäljning så kan du teckna ett “Basabonnemang”.

    Basabonnemanget har ingen fast månadskostnad. Du betalar istället enbart vid försäljning av produkter. Du kan använda den här typen av abonnemang för att sälja upp till 40 produkter per månad.

    Därefter måste du teckna ett “Professionellt abonnemang”. Det “Professionella abonnemanget” har en fast månadskostnad om 410 kr per måna (ex. moms) och tillåter säljare att sälja fler typer av produkter (inom fler produktkategorier) än vad som är möjligt med “Basabonnemanget”.

    I samband med att du väljer och tecknar abonnemang behöver du registrera nödvändig information för att kunna bedriva försäljning via plattformen. Du behöver exempelvis ange bankuppgifter (för att ta emot betalningar), organisationsnummer och personuppgifter.
    Läs mer på: Amazon Services Europe
  2. Lista och förbered dina produkter för inleverans
    För att börja sälja produkter via Amazon så måste du givetvis registrera eller lista artiklarna i Amazons system. Listning av produkter inbegriper att du ska registrerar produktattribut så som volym, dimensioner, vikt, produktbilder etc. (I vissa fall kan det vara så att din produkt redan säljs på Amazon och då kan du återanvända information som redan finns registrerad i systemet.)

    I det här steget kategoriserar du även dina produkter så att de blir sökbara enligt Amazons sök struktur.

    I samband med listningen av dina produkter ska du skapa en inleverans i systemet (“Amazons Seller-central”). Amazon har fler än 175 lager runt om i världen och i nuläget använder Amazon lager i Tyskland, Eskilstuna och Kjula för att leverera till kunder på den svenska marknaden.

    När du skapat en inleverans i systemet kommer Amazon att hänvisa dig till det lager som din leverantör ska skicka produkterna.
  3. Marknadsför dina produkter
    Har du en bra produkt och konkurrenskraftiga priser så kan du nå ut till i princip hela världen med Amazon. Problemet är att det kan vara svårt att synas. Det räcker sällan med att enbart hitta en bra produkt som man listar i amazons system.

    Du måste även marknadsföra din artikel för att den ska bli synbar på marknadsplatsen. Det kan naturligtvis vara så att du vill sälja en relativt unik produkt som är avsedd för den svenska marknaden. Med en unik produkt kan det finnas större möjlighet att sticka ut och hamna högt upp för vissa svenska sökord.

    Men generellt sett gäller det omvända. D.v.s. att din produkt förmodligen kommer att registreras som en av hundratals andra artiklar med snarlik beteckning. Det många återförsäljare gör är därför att sökoptimera sina produkter i Amazons system. På så vis hamnar produktsidorna högt upp när folk söker på relevanta sökord i sökmotorn.

    Kanske ännu vanligare är dock att återförsäljare väljer att betala Amazon för annonsering, sökoptimering och PPC-annonsering (“Pay-Per-Click”).
  4. Sälj och leverans
    Både säljtransaktioner, leverans och eventuell kundtjänst sköts helt av Amazon. Efter att en kund bestämt sig för att köpa din produkt på amazons webbplats och genomfört en betalning sköts logistiken helt av Amazon.
    Produkten i fråga plockas därefter på Amazons lager, paketeras, emballeras och skickas till din kund. När Amazons avgfter så som exempelvis: transport- och hänvisningsavgifter dragits från ordervärdet; erhåller du resterande belopp på ditt bankkonto. Utbetalningar görs av amazon löpandes ett par gånger per månad.

Integrera som en del i din multikanalstrategi

Om det är så att du redan säljer på internet så kan Amazon vara en intressant säljkanal för att integrera med din befintliga strategi. Förutom FBA kan du givetvis även enbart använda Amazons plattform som en ren säljkanal.

Fulfillment by Merchant (FBM) innebär att du på egen hand säkerställer att produkter plockas från ditt lager och skickas till kunden efter att ett köp av en av dina produkter genomförts på Amazons webbplats. Är det så att du har ett befintligt och effektivt logistikflöde kan FBM vara en en både enklare och mer kostnadseffektiv lösning.

OBS. att även det omvända är möjligt. D.v.s att du använder Amazons logistiktjänster (FBA) men säljer via andra kanaler utöver Amazons marknadsplats.

Multi Channel Fulfillment (MCF) är ett program som växer i popularitet. Det innebär att du kan sälja via exempelvis din Shopifybutik och Amazons plattform parallellt. Ordrar som sker via din egna webbutik verkställs av Amazon.

Med e-handelsplattformar som är integrerade med Amazon (Shopify är en av flera plattformar) kan du skicka produktinformation via din webbutik direkt till Amazons system.

På så vis slipper du en hel del manuell handpåläggning och kan i princip importera produkter från din webbutik till Amazons listningsverktyg.

Det här kan vara en smidig lösning för företag med exempelvis stora sortiment och som har behov av en mer automatiserad lösning för att exempelvis hantera ut- och infasning av produkter eller för att kunna centralisera sina säljprocesser.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Bild av Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.

1 reaktion på ”Det här är Amazon FBA och så börjar du sälja i Sverige!”

  1. Hur fungerar det med val av bolagsform? Det verkar ju inte vara så enkelt som du beskriver. Måste man starta och registrera ett privat bolag?

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *