Vad är Google Shopping och hur fungerar det i Sverige?

Med Google Shopping kan du som företagare marknadsföra olika produkter längst upp i Googles sökmotorer – produkten listas med bild, pris och kort information baserat på dess relevans för ett visst sökord.

De kunder som är intresserade av en viss produkt kan sen direkt via annonserna från Googles sökresultat klicka sig in på din hemsida och köpa produkten! Denna typ av shoppingsannonser kallas även för Product Listing Ads (PLA).

Syftet med annonseringsverktyget är att skapa en enklare och mer effektiv e-handel för kunderna, samtidigt som företaget som annonserar via Google Shopping kan öka sin försäljning. Tack vare att du kan skapa direktplacerade produktannonser för olika sökord ökar du chanserna att få besök av kunder som faktiskt är genuint intresserade av de produkter du erbjuder.

Enligt en studie utförd av thinktwithgoogle.com uppger hela 51% av alla tillfrågade respondenter att de använder Google initialt för att planera ett köp online. Google Shopping har blivit en av Googles mest lukrativa annonseringskanaler och utgör nu hela 65% av Googles totala annonsklick “ads clicks”!

Det är inte svårt att förstå att Google Shopping de senaste åren blivit en allt viktigare marknadsföringskanal bland e-handelsföretag på framförallt den svenska marknaden.

“Det är en mycket bra tjänst att ta hjälp av då du vill skapa bra annonser som genererar försäljning och fler klick till hemsidan.”

I och med att användare och potentiella kunder är väldigt mycket mer benägna att klicka sig vidare från bilder snarare än från textannonsen kan ett annonsflöde minst sagt gynna dig.

För dig som företagare är det även ett väldigt smidigt system då Google automatiskt uppdaterar all information från den som finns att hämta på din hemsida.

Om du är intresserad av att använda dig av Google Shopping och skapa genererande produktannonser kan denna artikel vara till stor hjälp! Här går vi igenom allt du vill veta om verktyget – vad det är, hur det fungerar och varför du ska använda det.

Så fungerar det i Sverige

Nu undrar du säkert, hur fungerar Google Shopping? Du kanske även ställer dig frågan vad Google Shopping är?

Som vi tidigare varit inne på går tjänsten ut på att du som företag ska kunna marknadsföra dina produkter genom att skapa bra annonser som syns längst upp i Googles sökresultat. Det kommer i sin tur generera bättre försäljning och fler klick till din hemsida av kunder som faktiskt är intresserade av de produkter just du erbjuder.

Med en produktbild, pris och en kort beskrivning under den specifika sökningen är chanserna större att potentiella köpare klickar sig vidare till din hemsida, något de kan göra direkt via produktannonsen.

Det hela handlar helt enkelt om att skapa ett smidigare och mer effektivt annonsflöde som främjar smart shopping – target-inriktade produktannonser lockar rätt målgrupp till dig. Du behöver då också bara betala för de klick som annonsen faktiskt genererar.

Att detta funkar så smidigt beror på att Google Shopping, likt andra sök- och displaynätverk, är ett annonseringsverktyg som ansluts till din webbutik.

Via ditt Google Merchant konto skapas ett automatiskt produktflöde från din webbutik direkt till Google, som sedan visas i de översta sökresultaten när en användare söker efter de produkter du erbjuder. Dessa shoppingannonser visas då i form av en produktbild med information om pris samt en kort beskrivning om produkten i fråga.

Vilka produktannonser som ska visas för vilka sökord är dock inte upp till dig att avgöra. Utan till skillnad från andra sök- och displaynätverk är det Google själv som väljer ut vilka produkter som ska visas för olika sökord.

Detta efter det att systemet skannat av din webbshop och den produktinformation som finns att tillgå, för att sen baserat på faktorer som relevans, utbud och tillgänglighet välja ut vilka specifika sökord dina annonser ska visas för.

Tack vare Googles automatiserade hantering slipper du sköta produktflödet manuellt – annonserna uppdateras om något tar slut eller om nya produkter adderas.

Skapa riktigt bra annonser som säljer

Genom att använda sig av detta annonseringsverktyg kan du erbjuda shopping via Google till dina kunder, vilket är fördelaktigt för såväl dem som för dig. Det kan däremot vara något krångligt att komma igång med detta innan man förstått hur det hela hänger ihop.

I och med att det inte är du själv, utan Google i sig, som avgör vilka sökord dina produktannonser som ska listas för är det viktigt att du anpassar såväl webbutiken som produktinformationen efter det som Google efterfrågar.

Relevans och utbud är framförallt avgörande för resultatet, medan information som varumärke, artikel-ID och länk till bild måste anges för att ditt produktflöde ska bli godkänt. Här räknas även varans skick, det vill säga om varan är ny, använd eller omgjord, in som nödvändig komponent.

Vill du öka dina chanser om att få en viss produktannons att listas för ett visst sökord ska du tänka på att inkludera dessa i produktens rubrik och beskrivning på ett sätt som Google gillar. Här är kunskap om SEO, sökmotoroptimering, med andra ord en fördel.

Lyckas du skapa bra produktbeskrivningar ser Google till att lista dina annonser där det är relevant, det vill säga under de sökningar som görs av de användare som dina produkter riktar sig till.

Med bra annonser kan du bli listad som ett alternativ till dina konkurrenter, där du med bättre erbjudanden och produkter anpassade efter målgruppen kan öka din konvertering och generera bättre försäljning. Är du en fena på SEO kan du via Google Shopping Ads dra stor uppmärksamhet till dig, samtidigt som du erbjuder smart shopping för dina kunder.

Shopping med Google – så gör du

Vill du ta marknadsförandet av dina produkter till en ny nivå?

Då kan Google Shopping verkligen vara en tjänst värt för dig att titta vidare på! Genom att skapa och optimera Google Shoppingannonser på rätt sätt kan du öka dina chanser om att bli kundernas första val!

Med en säljande bild, ett konkurrenskraftigt pris och tydlig information kommer dina produkter att synas längst upp på Google under de sökningar som görs av användare i din målgrupp.

För att komma igång med shopping via Google går du tillväga på följande sätt:

  1. Kontrollera att ditt affärssystem finns tillgängligt för tjänsten, eller om det krävs att du aktiverar en modul som möjliggör annonseringsverktygets shoppingflöde.
  2. Skapa ett Google Merchant Konto direkt i Google Merchant Center. Skicka in ditt produktflöde och vänta på svar. Tänk på att det kan ta upp till 5-7 dagar innan du blir godkänd.
  3. Väl godkänd ska du länka ditt Google Merchant Center till ditt Google Ads Konto.
  4. Skapa sen en kampanj för Google Shopping i Google Ads.
  5. Ha tålamod och vänta några dagar tills att du ser resultat i sökmotorn.

Sammanfattning och fördelar

  • Google Shopping är ett effektivt annonseringsverktyg för dig som bedriver en webbshop. Med hjälp av verktyget ökar du dina chanser om att få klick från kunder som faktiskt är intresserade av att köpa produkterna du säljer, vilket i sin tur genererar bättre försäljning och konvertering för ditt företag.
  • Produktannonser som är skapade och optimerade utifrån Googles preferenser har större chans att hamna högst upp i sökresultatet för vissa sökord. Är du duktig på SEO innebär det alltså att du kan dra mycket uppmärksamhet till dina produkter och din hemsida genom olika typer av annonsering.
  • Genom att erbjuda shopping via Google till dina kunder slipper du själv uppdatera och lägga till information om produkter som finns på din hemsida. Googles tjänst är automatiserad och sköter därmed all hantering för såväl utgångna som tillagda produkter och erbjudanden.
  • Du som använder dig av annonseringsverktyget har inte möjligheten att själva styra vilka sökord dina produkter ska visas under, utan detta avgörs av Google. Här är framförallt relevans, utbud och tillgänglighet avgörande, i kombination med annan nödvändig produktinformation.
  • Att använda sig av Googles automatiserade tjänst för att skapa relevanta shoppingannonser behöver inte vara svårt. Däremot krävs det att du har ett Google Merchant konto och ett Google Ads konto, samt att ditt affärssystem är aktiverat. Väl inne i systemet finns det gott om chanser till ökad försäljning och bättre konvertering!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Picture of Filippa Richert

Filippa Richert

Filippa Richert är en svensk frilansskribent och copywriter. Filippa skriver regelbundet artiklar inom exempelvis: Tech, e-handel och marknadsföring och har genom åren skrivit tusentals artiklar. Med sin brinnande passion för yrket levererar hon informativa artiklar av hög kvalitet för Nordboosts läsare!