Funderar du på att testa Klarna checkout för ditt företag? Då ska du läsa den här artikeln där jag går igenom för- och nackdelar med Klarna och vad du behöver veta innan du bestämmer dig för att ta betalt med Klarna.
Klarna är ett starkt varumärke på framförallt den svenska marknaden. Det innebär att du kan räkna med att sälja mer än jämfört med likvärdiga alternativ.
När besökare på din webbplats tar sig till din kassasida (“checkout”) vill du givetvis konvertera dem till kunder. Undersökningar visar dock att en väldigt stor andel personer i allmänhet väljer att avbryta sina köp när de kommit till just kassasidan.
I snitt räknar man med att hela 65% av alla besökare som tar sig till en webbutiks checkout avbryter sitt köp (Källa: invespo)
En anledning till att potentiella kunder lämnar kassasidan, utan att genomföra betalning och slutföra köp, kan förklaras med att de känner tvivel för ditt företag. Det kan vara ditt företags produkter, kvalitet, garantier osv.
Men i många fall väljer besökare att lämna i kassan på grund av mer undermedvetna orsaker.
Genom att skapa trovärdighet och få din webbplats att se seriös och väletablerad ut kan du med fördel konvertera fler besökare till kunder.
Av den anledningen är det viktigt att välja en betallösning som är väletablerad bland konsumenter på din marknad.
Inte nog med att Klarnas varumärke är väl inarbetat på den svenska marknaden. Klarna ger även möjlighet för den som vill köpa något att dela upp betalningen eller betala med faktura.
Men det finns även flera nackdelar som kan vara bra att känna till.
Klarna är lång ifrån det bästa alternativet för alla företag. Här gäller det att välja den lösning som faktiskt är bäst för just ditt företag. I vissa fall kan man även välja flera olika betaltjänster som kompletterar varandra, mer om det nedan.
Hur fungerar Klarna?
Klarna är alltså en betallösning för e-handlare och företag som vill ge större valmöjligheter för att ta betalt vid köp. För att använda Klarna krävs att du startar ett företagskonto eller ett så kallat “Merchantkonto” hos Klarna.
Det finns inga avgifter förknippade med att registrera ett företagskonto hos Klarna. När du skapat ditt konto gäller det att integrera eller koppla din webbutik till Klarna.
Beroende på vilket system du använder kan den här kopplingen ske smidigt eller vara riktigt knepigt.
Har du ännu inte startat din e-handel, då rekommenderar jag att välja en av de bästa e-handelsplattformarna på den internationella marknaden. De är i princip alltid bättre när det kommer till valmöjligheter och integrationer i jämförelse med exempelvis svenskutvecklade e-handelsplattformar.
Klarna är exempelvis uppsatt för att fungera med WooCommerce och Shopify. (Läs mer om vår kurs i Shopify här). Dessa plattformar är bland de mest framstående e-handelsplattformar (B2C) som finns idag. Men Eftersom att Klarna är ett svenskt företag kan du i princip använda tjänsten med alla svenskutvecklade plattformar.
När du väl registrerat ditt företag hos Klarna och integrerat Klarna med din webshop så kan du välja vilka av Klarnas tjänster som du vill möjliggöra att ta betalt via i din checkout.
Vad är Klarna Checkout?
Klarna checkout är alltså det formulär som visas vid betalning på din kassasida. Du kan delvis anpassa de fält som du vill ska fyllas i av dina kunder för att genomföra köp. Detta görs då i backend via den plugin eller app som du använder för att integrera Klarna i din checkout.
Klarna erbjuder tre olika möjligheter till betalning som kan väljas av kund i samband med köp:
- Betala direkt: Innebär att kunden betalar direkt via betalkort. Klarna är även uppsatt för att följa Europeiska standarder vad gäller verifieringar vid betalning (SCA). Detta är något som kan vara ett problem vid användandet av icke-europeiska betaltjänster, därav PayPal. En nackdel med direktbetalningar är att Klarna inte betalar ut beloppet till dig direkt. Istället måste du vänta 14 dagar innan pengarna överförts till ditt bankkonto från Klarna.
- Betala senare: Kunden beställer produkter i din webbutik men behöver inte betala förrän efter 14 dagar. Det innebär att kunden kan få varor levererade och i vissa fall även testa produkterna innan den faktiska betalningen genomförs. Med Klarna tar det alltid 14 dagar för anslutna återförsäljare att få pengarna insatta på sitt konto. Med andra ord förlorar du i egenskap av återförsäljare inte på att erbjuda kunder att betala vid ett senare tillfälle.
- Dela upp betalningen: Klarna erbjuder här dina kunder att betala på kredit. Det här kan vara en bra tjänst för e-handlare som exempelvis säljer dyra produkter som kan vara svåra för kunder att betala direkt. Klarnas betalplaner spänner över max 36 månader och kunden har möjlighet att välja på olika typer av återbetalninsgplaner.
Fördelen för dig som i egenskap av säljare använder “Dela upp”, är att du inte behöver vänta på betalningen. Klarna betalar dig som vanligt och efter 14 dagar från försäljning har du pengarna minus transaktionsavgifter på ditt konto..
Klarna erbjuder även e-handelsföretag som bedriver försäljning via fysiska butiker (omnikanal) att använda Klarna som ett betalalternativ i de fysiska kassorna. För att göra det möjligt att ta betalt via Klarna i fysiska butiker krävs att kunder laddar ned Klarnas app.
Därefter kan kunden välja att betala via sin app, precis som det fungerar i en webshop. Det vill säga, kunden kan betala direkt, vid ett senare tillfälle eller delbetala köpet.
Klarnas point of sale är alltså en kontantfri lösning som möjliggör för handlare att låta kunder betala med klarna i butik.
Flera välkända detaljhandelsföretag använder Klarna som en betallösning sina butiker. Hit hör exempelvis: Adlibris, H&M, Åhlens, Reebok, Hugo Boss, Adidas med fler.
“On-site messaging” är ytterligare en tjänst som skiljer dig från flera andra betaltjänster. Enkelt förklarat är on-site messaging, en funktion för meddelanden som ger dig möjlighet att skicka riktad information från Klarna till besökare på din webbplats. Eftersom att Klarna är den mest använda betaltjänsten i Sverige har Klarna en enorm databas med personuppgifter.
Det innebär att Klarna i vissa fall kan identifiera besökare på din webbplats och rikta information till personer med information om att de har möjlighet att dela upp betalningar etc.
Kan se ut så här: “Hej Anna! Betala 66 SEK/månad i 66 månader med Klarna. Läs mer.”
“On-site messaging” kan ha en positiv inverkan på din e-handels konverteringsgrad. Det uppfattas vanligen av besökare som ett trygghetstecken att din webbplats känner igen dem vid namn och att din webbutik är integrerad med Klarna.
Nackdelar att känna till
- Klarna är problematiskt att använda för dropshipping. Klarna godkänner endast i undantagsfall webbutiker som säljer via dropshipping.
- Klarnas betaltjänster fungerar enbart för Sverige, Norge och Finland inom B2B. Med andra ord är Klarna en dålig lösning om du har företagskunder på övriga marknader i exempelvis Europa.
- Klarnas tjänster och exempelvis “On-site messaging” innebär att fler så kallade “DNS Lookups” måste utföras innan din webbplats börjar ladda då nya besökare tar sig till webbplatsen. Enkelt förklarat innebär det att din webbplats inte kan ladda förrän information hämtats från Klarna. Oavsett om du har snabbt laddande servrar, kommer besökare att behöva vänta tills information har hämtats från Klarna. Det här kan vara ett problem för webbutiker som redan har flera andra “DNS lookups” eller som har befintliga problem med laddtider innan Klarna installeras på webbplatsen.
- I övrigt är min erfarenhet att det tar lång tid att sätta upp Klarna och få betjäning via Klarnas support. Min erfarenhet är att det tar ca. 1-2 veckor innan Klarna är konfigurerat och uppsatt på korrekt vis men det beror givetvis på huruvida du behöver support från Klarna och hur pass komplex din affärsmodell är etc.
- Sist men inte minst. Klarna är långt ifrån det billigaste alternativet på markaden. Men det kan även bero på hur dina transaktioner ser ut. Olika prismodeller kan vara fördelaktiga för olika typer av företag beroende på ordervärden och antal ordrar. Mer om Klarnas prissättning nedan.
- Klarna är riktigt bra för vissa Nordiska länder men ska du sälja på fler marknader utöver den Nordiska då bör du nog fundera över en mer flexibel lösning.
- En stor nackdel med Klarnas checkout för den som använder WooCommerce är att Klarnas checkout ersätter WooCommerce checkout. Det innebär att du inte kan använda dig av automatiserade emails (“abandoned cart emails”). Det här är en stor nackdel som förvisso går at kringgåt men kräver tekniska kunskaper (API). Alternativt att du väljer att använda Klarna plus en annan betaltjänst.
Vad kostar klarna checkout för företag?
Du kan registrera ett företagskonto gratis. Klarnas checkout kostar alltså inget förrän du börjar ta betalt med Klarnas betaltjänster. Det är heller ingen bindningstid eller startavgift för att använda Klarnas checkout. Istället betalar du en transaktionsavgift och en fast avgift per transaktion.
Priser:
- Fast avgift per transaktion: 3,50 SEK
- Rörlig avgift på transaktionsvärde: 2.79%
Klarna checkout ligger prismässigt bra till. Det är inte det billigaste alternativet på marknaden men det är definitivt inte det dyraste alternativet. Dessutom får du mer som ingår i priset än många konkurrerande betaltjänster kan erbjuda.
Som jag nämnt tidigare dras pengarna direkt vid genomförandet av köp från kundens konto. Du betalar transaktionskostnaderna och därefter tar det 14 dagar innan pengarna förs över från ditt Klarna till ditt konto.