Hem » Digital marknadsföring » Först på Google: 3 sätt

3 sätt – Så kan du hamna först på Google

Att hamna först eller högst upp i Google är en stor fördel för i princip alla webbplatser men hur gör man?

Först av allt ska du veta att det inte är gratis att hamna först på Google. Du ska därför överväga olika alternativ för att marknadsföra din webbplats. Det kan helt enkelt finnas andra kanaler som är mer kostnadseffektiva eller som av annan anledning är mer fördelaktiga för din verksamhet utöver Google.

Generellt sett, tycker jag dock att man ska sökmotoroptimera sin webbplats oavsett vilken kanal man huvudsakligen satsar på. På så vis kan man faktiskt få en hel del trafik till sin webbutik eller hemsida utan att behöva göra en alltför stor ansträngning.

Har man dock bestämt sig för att satsa på Google som en strategisk kanal för marknadsföring så bör man vara medveten om att det vanligen (även med SEO) kommer med en viss kostnad. Du kommer att behöva investera tid och dessutom en del pengar.

Det bör nämnas att kostnaden för att synas i Google hänger ihop med vilken typ av nisch och marknad som ditt företag är verksamt inom.

Om din nisch och marknad kännetecknas av hög grad av konkurrens då kan du räkna med att det kommer att kosta mer för att synas. På motsvarande vis är Google ett fantastiskt alternativ om det är så att din nisch och marknad kännetecknas av låg grad av konkurrens.

Här nedan går jag igenom kortfattat de alternativ som finns tillgängliga för att hamna högt upp i Google för dina strategiska sökord.

3 sätt för att hamna högt upp på google

För att hamna högt upp i Googles sökresultat kan du använda dig av betald marknadsföring eller sökmotoroptimering. Många företag väljer att använda en strategi som består av en mix av betald och kostnadsfri marknadsföring. Den kostandsfria marknadsföringen går till stor del ut på att producera content och material (bilder, videos, poddar, text etc.) som uppskattas av personer som söker på Google.

Här nedan går jag igenom tre sätt som du kan använda dig av för att hamna högt upp och få personer som söker på Google att gå till just din webbplats.

(1) SEO – Organisk trafik

SEO eller “Search Engine Optimization” är kanske det första man tänker på när det kommer till att hamna högt upp i Google. Sökoptimering är dock sällan helt gratis. Kan du inget om SEO eller om du har svårt för att få dina webbsidor att hamna högt upp i Google, då bör du ta en bra distanskurs som ger dig rätt tips och kunskaper för att lyckas.

Det går givetvis att betala exempelvis SEO-byråer för att få hjälp med att ranka högt. Men har du dålig kunskap om SEO då skulle jag avråda från att göra det. Risken är att du betalar för mycket och med tveksamma resultat.

En tumregel är därför att på egen hand lära dig så mycket som möjligt om SEO oavsett om du ska anlita ett företag som hjälper dig eller om du på egen hand ska optimera din webbplats.

En förutsättning för att jobba med SEO är att använda ett bra verktyg som kan ge dig rätt förutsättningar för att lyckas.

SEO är en tidskrävande typ av marknadsföring. Du kan alltså inte räkna med resultat förrän långt senare efter det att du exempelvis optimerat en webbsida. Det finns heller inga garantier. Det är inte ovanligt att utfall inte alls blir så bra som man hoppats när man är i färd med att optimera sin webbplats.

Hurusom, genom att alltid sökordsoptimera, exempelvis dina nya produktsidor, bloggsidor och artiklar så kan du skapa förutsättningar för att åtminstone vissa av dessa kommer att hamna högt upp i Googles sökresultat. Läs hela mitt inlägg om SEO-optimering här.

(2) Google Shopping – Ett bra alternativ för e-handlare

Google shopping är en fantastisk tjänst för att dina produkter ska exponeras först i Google. Det är alltså en marknadsföringskanal som enbart är avsedd för produkter.

Tjänsten kräver en viss integration med din webshop. Google kan på så vis hämta information om dina artiklar, såsom bilder och pris och presentera för personer som söker på relevanta sökord på din marknad.

Google Shopping fungerar som så att du betalar för klick som annonsen genererar. Google shopping skiljer sig något från exempelvis SEO och vissa andra annonskanaler där du på egen hand måste välja ut de strategiska sökord som du vill att din annons ska ge utslag för i Google. Istället sköter Google detta åt dig. Vilket kan vara en fördel för nybörjare.

Läs hela vårt inlägg om Google Shopping här.

(3) Google Ads – En bra men komplicerad kanal

Google Ads (tidigare AdWords) är ytterligare en möjlighet för att få sina webbsidor att hamna först i Google för givna sökord.

Enkelt förklarat är Google Ads en betald version av SEO. Istället för att du på egen hand ska behöva sökoptimera din webbplats (vilket kan vara tidskrävande och dessutom ta väldigt lång tid innan något överhuvudtaget händer); så kan du betala Google för att din webbsida (hemsida, produktsida etc.) ska hamna högst upp i Google för givna sökord.

Nackdelarna med Google Ads, förutom att det kostar pengar är:

  1. Du måste lära dig en hel del om Google Ads för att kanalen ska bli effektiv. Det är inte så enkelt att man endast betalar Google och så sköter de resten. Du måste på egen hand välja sökord och bestämma vilka regler som ska gälla för att din annons ska visas. Ta därför en bra kurs som ger dig de kunskaper du behöver för att lyckas innan du sätter igång med Google Ads.
  2. Till skillnad från SEO är Google Ads uppenbar marknadsföring. När din annons som du skapat med Google Ads visas i sökresultaten är annonsen markerad som just “annons”. Många personer som söker på internet undviker att klicka på annonser eftersom att det är uppenbar marknadsföring. Istället väljer många att gå till de webbsidor som visas i sökresultatet som inte är markerade som annonser.

Google Ads är dock en riktigt bra kanal för den som vet vad den håller på med. Google Ads kan vara både kostnadseffektivt och ge din webbplats massor av trafik med folk som faktiskt är köpbenägna. (Du klickar inte på en annons om du inte är köpbenägen).

Läs hela vårt inlägg om Google Ads här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.