SEO optimering 2021: En guide med 6 viktiga tips!

Vill du få din webbutik, hemsida eller annan webbplats att hamna högt upp för olika sökord i Google? Då ska du följa mina tips nedan.

Sökoptimering är extremt viktigt för att sälja produkter och tjänster eller för att av annan anledning attrahera besökare till din webbplats.

Trots att sökmotoroptimering är viktigt för att synas på internet är det endast ett fåtal webbplatser som får all söktrafik av Google.

En studie som presenterades av det välrenommerade SEO-företaget Ahrefs visar på att 91% av alla webbplatser på nätet aldrig får trafik från Googles sökresultat.

“Endast 10% av alla webbplatser på internet får 90% av all sökbaserad trafik”

Ahrefs

En förklaring till att många webbplatser är dåligt sökmotoroptimerade kan beror på att många företag helt enkelt inte förstår hur man gör för att få sina produktsidor, blogginlägg och annan information att hamna högt upp i Googles sökresultat.

En annan förklaring är att Googles algoritm uppdateras mer eller mindre kontinuerligt. Därför ska du inte läsa gamla tips och råd för SEO då dessa kan vara inaktuella.

“Googles uppdaterar sin algorithm i snitt mer än 600 ggr per år”

Google

I den här guiden går jag igenom de viktigaste tipsen du måste känna till för att få din webbplats att hamna högt upp och som är aktuella nu under 2021.

Anledningen till att du hittade just den här sidan är ingen slump. Sidan är nämligen SEO optimerad för att få personer att komma till Nordboost och ta del av våra inlägg och förhoppningsvis utbilda sig genom att ta en av våra kurser.

Jag har skapat och sökoptimerat ett flertal webbplatser och här nedan hittar du beprövade och moderna metoder för att driva trafik till din webbplats med SEO!

Håll till godo!

Viktiga tips vid optimering av din hemsida

Den enklaste formen av SEO kallas på engelska för “on-site SEO”. Det är den viktigaste och mest grundläggande delen av sökmotoroptimering och innebär att du på egen hand gör justeringar på din webbplats för att få din hemsida eller webshop att ranka högre i Googles sökresultat.

Här är några av de viktigaste komponenterna för att lyckas. Jag förutsätter att du har grundläggande förståelse för följande termer:

  • Sökord (Ord “key words” som du vill att din webbplats eller webbsida ska associeras med)
  • Interna länkar (länkar på din webbplats som leder till andra webbsidor på din webbplats)
  • Utgående, externa länkar (länkar som leder till andra webbplatser)
  • Titlar: H1, H2 och H3 (olika format på rubriker som avgör hur viktig en rubrik är för en webbsida för läsare och sökmotorer)
  • Innehåll/content (Information på din webbplats, exempelvis: videoklipp, text och bilder)
  • Trovärdighet (hur pass trovärdigt intryck din webbplats inger besökare och sökmotorer)
  • Silo (sökord av relevans som är grupperade och strukturerade på ett logiskt vis)
  • Orientering/Navigering (avgör hur enkelt det är för besökare att hitta på din webbplats)
  • “Back links” – Länkar från andra webbplatser som pekar till din hemsida eller webbplats

#1 Försök inte att ranka för svåra sökord

Det här är det vanligaste misstaget som inte bara nybörjare gör. Även välbetalda SEO-specialister försöker i många fall få sina kunders webbplatser att hamna högt upp för ett visst sökord trots att det kan vara i princip omöjligt. Det gäller nämligen att förstå: 1) hur pass hög konkurrensen är för att ranka högt för ett givet sökord och 2) Välja att sökmotoroptimera sökord som kännetecknas av låg konkurrensgrad.

EXEMPEL

I det här exemplet låtsas jag att jag jag vill sökoptimera min webshop som säljer bantningspreparat. För att få fler besökare och potentiella kunder till min webshop så skriver jag ett blogginlägg som handlar om att “Hur man går ner i vikt”.

I det här exemplet använder jag Ahrefs som är ett av de bästa SEO-verktygen som finns på marknaden.

Jag börjar med att skapa förståelse för viktiga sökord som jag vill ta med i inlägget för att få så många sökträffar som möjligt via sökmotorerna när folk söker på dessa. I det här exemplet har jag identifierat tre sökord där Ahrefs ger mig uppskattad sökvolym för respektive sökord per månad.

  • Skökord 1: “Gå ner i vikt” (9 500 sökningar per månad)
  • Skökord 2: “Gå ner i vikt snabbt” (3 500 sökningar per månad)
  • Skökord 3: “Gå ner i vikt på en månad” (600 sökningar per månad)

Det är lätt att tro att det bästa sökordet i de tre alternativen ovan för att hamna högt i Googles sökmotor är “Gå ner i vikt”.

“Den som gapar efter mycket mister ofta….”

Sökord 1 “Gå ner i vikt” har ju nämligen hela 9 500 sökningar per månad!

Men analyserar vi det här sökordet lite närmare i Ahrefs SEO-program, då kan vi se att de 10 webbplatser som rankar högst upp i Google idag för “Gå ner i vikt” har ett högt DR-värde.

DR står för “Domain Rating” och är indikation på hur pass bra en webbplats är utifrån SEO. En webbplats med ett högt DR har alltså bättre förutsättningar att hamna först i Googles sökresultat i jämförelse med en webbplats som har ett lågt DR-värde.

Vad exakt som anses vara “ett högt” DR-värde kan bero lite på nisch och marknad. Vissa nischer är mer konkurrensutsatta än andra. Även vilken marknad som din webbplats är avsedd för har stor betydelse. På mer välutvecklade marknader, såsom exempelvis USA, England och Frankrike är konkurrens om sökord hårdare än exempelvis Sverige eller Finland.

Generellt sett är en webbplats i Sverige med ett DR-värde som är högre än ca. 20-25 en bra webbplats som är svår att ranka högre än för gemensamma sökord.

Av den anledningen är sökordet “Gå ner i vikt” en dålig idé att försöka SEO-optimera sin webbplats för. I mitt exempel låtsas vi att jag företräder en medelstor webbutik som har DR-värdet 20.

Jag väljer därför bort sökordet “Gå ner i vikt” och försöker istället hitta något enklare sökord av relevans att optimera min webbplats för.

Sökord 2 “gå ner i vikt snabbt” med 3500 sökningar per månad ser inte heller ut att vara lätt att ranka för.

Jag bestämmer mig för att rata det också.

Sökord 3 “gå ner i vikt på en månad” ser däremot mer lovande ut!

Tittar vi på de som rankar högst i Sverige för det här sökordet så ser vi att webbplatsen som idag ligger högst upp på första plats i sökresultaten har DR-värde 0. Här ska det nog finnas en chans för min webbutik att hamna högt upp.

Det är förvisso endast 600 sökningar i månaden på sökordet “gå ner i vikt på en månad” men 600 per månad är inte så dumt det heller.

(Den webbplats som idag ligger högst upp får i snitt ca. 70% av all trafik. Av 600 sökningar utgör 70% ca. 420 personer per månad som kommer att besöka den webbsidan i fråga.)

Den webbplats som ligger högst upp i Googles sökresultat får i snitt 70% av alla klick

Så här går det till för att på ett effektivt sätt hitta lågt hängande frukter. Istället för att försöka slåss om de mest konkurrensutsatt sökorden väljer jag att försöka optimera min webbplat för de sökord där jag faktiskt har möjlighet att hamna högt upp i sökresultatet.

I nästa steg tittar vi på själva optimeringen och vad jag behöver göra för att hamna högst upp för sökordet: “gå ner i vikt på en månad”.

#2 Försök inte att manipulera Google

Nu när vi vet vilket sökord som är vårt strategiska SEO-mål för exempelvis ett blogginlägg så kan vi börja optimera inlägget i fråga.

Ett av mina absolut viktigaste tips är att inte försöka optimera din webbplats på ett sätt som kan framstå som onaturligt.

SEO idag är inte vad det var för ett par år sedan. Google och även andra sökmotorer är bra mycket smartare nu och kan i många fall uppfatta när en webbplats har manipulerats på ett onaturligt vis. Dessutom vill du ju inte att läsare som kommer till din webbsida ska uppfatta exempelvis text och skrivelser som konstiga.

Du ska därför aldrig försöka stoppa in sökord på ett sätt som kan uppfattas som onaturligt.

“More is better = falskt”

Att mer är bättre vad det gäller SEO, stämmer sällan. I vårt exempel ska vi därför inte försöka återupprepa “gå ner i vikt på en månad” om och om igen i texten.

Den här typen av manipulation har numera i princip alltid ett negativt utfall. Professionella SEO-specialister använder i vissa fall program för att avgöra hur många gånger ett visst sökord ska få förekomma i en text. Man brukar prata om “sökordsdensitet” som en faktor för att hamna högt i Googles ranking.

I det här inlägget kommer jag inte gå in på detaljerna densitet och hur man ska resonera för att ha rätt ratio vad det gäller sökord i texten. Det viktigaste du bör känna till är att inte “överoptimerar” din text med ditt sökord eftersom att detta direkt kan straffa sig.

Det finns dock ett par ställen på din webbsida där det är viktigt att sökorden ingår.

Låt oss titta på var dessa alltid bör ingå för att dina sidor ska hamna högst upp bland sökresultaten.

#3 Optimera: Titel, SEO-titeln och sidans URL

Sidtiteln ska alltid optimeras; oavsett om det är titel till en produktsida, blogginlägg, hemsida eller annan webbsida.

I mitt exempel här nedan optimerar jag sidtiteln (H1) till en bloggsida i Shopifys plattform med sökordet “gå ner i vikt på en månad”. (Du kan dock optimera sidtiteln på motsvarande vis oavsett vilken plattform du använder.)

Som du ser bakar jag in sökordet med ytterligare stödord för att skapa en naturlig och relevant titel.

I mitt exempel lägger jag till stödorden: “5 tips för att” + sökordet: “gå ner i vikt på en månad”. En viktig regel att hålla koll på är att sidtiteln inte får vara mer än 64 tecken. En bra tumregel är att hålla antalet tecken till 50-64 tecken.

I nästa steg ska jag optimera SEO-titeln. (I Shopifys platform kallas denna för sidrubrik men den korrekta beteckningen är “SEO-titel”).

SEO-titeln är alltså den titel som visas bland sökresultaten i Google innan besökare väljer att klicka sig till min bloggsida. Du har möjlighet att formulera den precis som du vill.

Om man vill kan man ändra den här något för att göra den ännu mer intressant och få folk som söker på nätet att klicka på den.

I mitt exempel väljer jag dock för enkelhetens skull att bibehålla SEO-titeln på samma vis som Sidtiteln (H1) “5 tips för att gå ner i vikt på en månad”. Det viktiga är att sökordet som jag vill ranka för ingår även i SEO-titeln.

URL:en behåller jag i det här exemplet oförändrad.

#4 Säkerställ att du ger det värde som du lovat

Dagarna då man kunde lura sökmotorer och hamna högt upp genom att endast slänga in sökord i sidtiteln och SEO-titeln är sedan länge passerade.
Du måste givetvis säkerställa att text på webbsidor faktiskt avspeglar de förväntningar som titlarna inger hos läsare.

I mitt exempel: “5 tips för att gå ner i vikt på en månad” förväntas läsare som kommer till sidan att få 5 tips som faktiskt ger dem råd i hur de ska göra för att på endast en månad gå ner i vikt.

Google registrerar exempelvis hur pass engagerade läsare (“användare”) är, hur länge de stannar på en webbsida och vad de gör? Det finns en mängd olika nyckeltal som SEO-specialister jobbar med att förbättra.

Men i princip allt handlar om att skapa kvalitet för den som besöker en webbsida. Du kan därför i många fall använda sunt förnuft. När du planerar ett nytt blogginlägg, produktsida eller annan ny webbsida för din webbplats ska du fundera på vilken information som personer som söker för ett visst sökord är ute efter.

Kvalitet handlar nämligen om att ge det värde som en besökare förväntar sig när de klickar på din webbsida i Googles sökresultat.

Endast webbsidor av relevans och
med ett faktiskt värde ligger högt upp i sökresultatet

Här har det skett oerhört mycket de senaste åren. Google har blivit otroligt skickligt på att avgöra en webbsidas faktiska värde.

Om du exempelvis inte kan något om viktminskning och skriver ett blogginlägg med 5 tips som helt enkelt inte är av relevans för att läsare ska se ett värde i hur de snabbt kan tappa vikt. Då kommer din sida med all sannolikhet att hamna långt ned i sökhierarkin.

Försök därför inte lura vare sig Google eller dina besökare och kunder.

Skapa alltid kvalitet.

Det inbegriper exempelvis: bra illustrationer (grafer, bilder, infographics, skärmbilder etc.), texter som är enkla för dina läsare att ta till sig eller annan information som är av värde för sin målgrupp (videos, gamification, nedladdningsbara filer etc.)

#5 Trovärdighet en viktig faktor

Det är förvisso ett omdebatterat ämne bland SEO-specialister huruvida och till vilken grad trovärdighet spelar roll för att hamna högt i Googles sökresultat.

Vissa marknadsförare som jobbar med sökoptimering, lägger större vikt vid att optimera trovärdigheten av en webbplats, än vad vissa andra gör.

Jag skulle dock vilja hävda att det idag råder mer eller mindre konsensus. Trovärdighet är en faktor som spelar in för att hamna högt upp i sökresultaten, frågan är dock bara hur mycket det spelar in?

Mitt tips är därför att på egen hand söka på det sökord som du vill ranka för på engelska. Kolla hur de webbplatser som hamnar högst upp i Google ser ut. Säkerställ att din webbplats ger ett minst lika bra intryck för din marknad.

Här nedan har jag Googlat “gå ner i vikt på en månad” på engelska (“Lose weight in 1 month”).

Låt dig inspireras av de amerikanska webbplatserna som ligger högst i sökresultaten.

Säkerställ att du har en logga, matchande typsnitt, dela-ikoner för sociala medier, ditt företags adress i sidfoten, “testimonials”, linkedin-länkar, etc.

Alla dessa saker ger din webbplats ett trovärdigt intryck för både människor och sökmotorer.

Låter det fånigt?

Testa! Det fungerar. Du får bättre ranking och dessutom kommer flera personer att lita på ditt företag och våga köpa dina produkter och tjänster!

#6 Navigation och interna länkar

Som en del av en bra användarupplevelse är det viktigt att personer som kommer till din webbplats snabbt kan hitta det de söker och eventuell annan information som kan vara av intresse för dem att ta del av.

Faktum är att Google och andra sökmotorer premierar webbplatser i sökresultat om webbplatserna följer en logisk struktur som göt det enkelt för besökare att hitta information.

Här är några enkla men viktiga tips som du kan tillämpa på din hemsida, webshop eller annan webbplats :

  • Länka internt till webbsidor på din webbplats som är av relevans. I det här inlägget skriver jag om SEO. Jag tror att många läsare som kommer till den här webbsidan även kan vara intresserade av att läsa om verktyg för SEO. (Av den anledningen länkar jag till den webbsidan här på Nordboost där jag går igenom de bästa verktygen för SEO.)

    Det blir på så vis enkelt för sökmotorer att förstå att den här webbsidan handlar om SEO medan den andra webbsidan handlar om verktyg för SEO.

    Givetvis fyller det här ett värde för läsare som i vissa fall kan ha intresse av läsa om områden som är relaterade till ämnet på en webbsida.

    En webbsida som har flera ingående länkar som pekar på sidan i fråga är mer sannolik att hamna högt upp i sökresultaten.

    Hur många länkar ska man ha per sida? Det finns inget exakt svar men jag rekommenderar att en webbsida som består av en text om ca. 1500 ord bör ha ca. 2-3 länkar till andra webbsidor av relevans på webbplatsen.

    Undvik för många länkar. Interna länkar ska alltid vara “do-follow”.
    Notera även att ankartexter, det vill säga den text som döljer själva länken är viktig. Försök att få in de viktigaste sökorden för webbsidan som du länkar till i ankartexter.
  • Låt aldrig en webbsida vara mer än 3 klick från din hemsida. Om du scrollar upp till sidhuvudet på den här sidan kan du se i navigationsfältet under loggan: “Hem>Digital Marknadsföring>SEO”. Det innebär att det här blogginlägget är 2 klick från hemsidan.

Förutom så kallade “breadcrumbs” som gör det enkelt för besökare att navigera, kan du öka tillgängligheten för dina webbsidor med hjälp av menyer.

Jag rekommenderar även att lägga till ett sökfält på din webbplats där besökare kan söka information på din webbplats. (Sökfält läggs vanligen till sidfoten eller sidhuvudet på din webbplats.)

  • Strukturera dina webbsidor i “silos”. Den här sidan handlar om SEO som är en form av digital marknadsföring. Därför har jag lagt sidan som en undersida till “Digital marknadsföring”. (Nordboost/digital-marknadsforing/SEO). Google och människor ogillar webbplatser som inte tillhör en speciell nisch. Ju mer information du publicerar på din webbplats, desto viktigare är det att du kategoriserar dina webbsidor i olika “silos”. Då blir det enklare att hitta rätt.

“Backlinks” och optimeringar utanför webbplatsen

Den mest grundläggande delen av SEO-optimering sker på din webbplats. Men en annan viktig del av sökoptimering sker utanför din webbplats. Hit hör exempelvis länkbygge “link building” eller handlingar i syfte att marknadsföra din webbplats på andra plattformar och via externa tjänster.

I det här inlägget går jag inte in på hur du gör för att bygga länkar till din webbplats men här nedan listar jag ytterligare några saker som är bra att ha koll på:

Externa länkar som pekar till din webbplats är förmodligen i särklass viktigaste faktorn för att få dina webbsidor att hamna högt upp i Google. Gör dock inte samma misstag som så många andra nybörjare.

Skaffa aldrig länkar från följande webbplatser:

  • Webbplatser med lågt DR-värde
  • Webbplatser som inte har något gemensamt med din webbplats. (Undvik länkar från främmande marknader eller nischer.)
  • Undvik länkbyten eller länkar från webbplatser som enbart syftar till att sökoptimera webbplatser.
  • Köp aldrig länkar! Webbplatser som säljer länkar är nästan alltid oseriösa webbplatser. Det är bara en tidsfråga innan Google listar ut detta och straffar alla webbplatser som köpt länkar från webbplatsen.

Det finns givetvis väldigt många saker som du kan göra för att optimera din SEO utanför webbplatsen.

Men glöm inte mitt första råd i den här artikeln:

Försök inte att manipulera Google för att få din webbplats att hamna högre upp i sökhierarkin.

Alla optimeringar du gör bör ha ett reellt värde för användare. Länkar från andra webbplatser till din webbplats ska fylla en funktion precis på samma vis som när du länkar internt mellan olika sidor på din webbplats.

Det finns mycket att lära sig inom SEO men endast genom att ha kunskap om och applicera de råd jag har gått igenom i det här inlägget kommer du att ge din webbplats en rejäl boost!

Lycka till!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *