Hem » Digital marknadsföring » Google Ads

Vad är Google Ads och Adwords? Lär dig annonsera på google!

För att lyckas som e-handlare idag behöver man synas. I takt med att samhället blir allt mer digitaliserat väljer fler och fler att starta webbutik och konkurrensen är i de flesta branscher stenhård.

I en studie från Svensk Handel visade det sig att Sveriges e-handel omsatte nästan tre gånger så mycket från år 2012 till 2019, då den uppgick till hela 87 miljarder kronor, och tillväxten ökar hela tiden.

Men hur gör man då för att synas i djungeln av nätbutiker?

Det finns många olika sätt att öka sin synlighet online, men ett av de mest effektiva sätten är genom att annonsera på Google med hjälp av Google Adwords.

Vad är Google Ads undrar du? Du har med största sannolikhet stött på denna tjänst flertalet gånger.

När man gör en sökning på Google är de första resultaten som visas längst upp inte det samma som de mest relevanta – de hemsidorna hamnar några snäpp ner.

Allra högst upp i sökresultaten är det nämligen Googles annonser som visas. Dessa annonser är relaterade till sökordet som skrivits in, och de är skapade med tjänsten Google Adwords, eller Google Ads som den numera kallas.

Till skillnad från de organiska sökresultaten på Google så betalar man för att få sin annons att synas högst upp (eller i vissa fall längst ner på sidan), men man behöver bara betala när någon faktiskt klickar på annonsen.

På så vis är det också enkelt att hålla koll på sina annonskostnader. I denna artikel kommer vi berätta mer om hur du kan öka lönsamheten för ditt företag med hjälp av internet annonsering, och hur du bär dig åt – steg för steg.

Rätt sökord för ändamålet

Google Ads fungerar så att när någon skriver in ett sökord på Google dyker annonser upp som erbjuder det som sökningen frågar efter. Det kan till exempel vara ett sökord som “köpa begagnad bil”.

Har du en sida där du säljer begagnade bilar så kan detta vara en lämplig sökfras för dig att välja när du sätter upp din kampanj. Sökfraser som “bästa begagnade bilen” fungerar också, men tänk på vad personen bakom sökningen är ute efter. Googlar man “bästa begagnade bilen” kanske man ännu inte är i köpstadiet, utan bara kollar runt för att man helt enkelt har ett intresse för gamla bilar.

Innan du börjar kan det därför vara bra att fundera över vilka mål du har med kampanjen. Är det för att ge information till dina kunder? Få nya besökare till din sida? Eller kort och gott öka försäljningen? Och vad är besökarens sökintention?

Sätt dig ner och tänk igenom detta innan du skapar din annons så kommer du garanterat se större resultat.

Att välja rätt sökfraser är alltså något av det första som man ska tänka över. En annan sak som också bör tas i åtanke är sökfraser som man inte vill synas för, det vill säga negativa sökord. Man kan själv lägga till negativa sökord och på så sätt sålla bort de fraser som man inte vill dyka upp under.

Men varför bör man göra det? Jo, om vi tar bilexemplet igen. Söker någon på “nya bilar” så vill man ju inte att ens sida som säljer begagnade bilar ska dyka upp i resultaten. Klickar sig någon in på din annons och ser att det endast är begagnade bilar som säljs är detta inte relevant för besökaren, och hen klickar sig genast bakåt igen, det vill säga det som kallas “bounce rate” eller på svenska “avvisningsfrekvens”.

Det som då har hänt är att någon har klickat på din annons och du har därmed fått betala för det klicket men utan framgång för varken dig eller besökaren.

Google Adwords kostnad grundar ju sig i att det också ska leda till en fördel för dig som annonsör. Därför ska du alltså alltid lägga in negativa sökord, så att annonsen blir så relevant som möjligt.

För att se vilka sökord du syns för kan du gå in i Google Ads under “Söktermer”. I samma meny finns också “Negativa sökord” där du har möjlighet att lägga in de sökfraser du inte vill synas för.

Vad kostar den här typen av annonsering?

Vad är Adwords (Google Ads) största fördel jämfört med annan Google marknadsföring? Ett stort plus är att man som tidigare nämnt bara betalar när någon klickar på annonsen. Att annonsera på Google är med andra ord gratis, tills att någon faktiskt går in på din annons.

Och då direkt till nästa stora fråga: vad kostar det egentligen att annonsera med Google Ads? På den frågan finns det tyvärr inget enkelt svar. Kostnaden för Adwords annonsering beror främst på konkurrensen.

Är det ett sökord som väldigt många andra också vill synas för? Då får du räkna med att betala mer per klick.

I sökordsplaneraren kan man få ett hum om ungefär hur mycket det aktuella priset ligger på, men det går inte i förväg att säga ett exakt pris då en form av auktion äger rum mellan alla de som vill synas för samma sökord. De faktorer som avgör vad kostnaden blir är:

  • Målsideupplevelse: hur väsentlig målsidan är för de som skrivit in sökordet, det vill säga hur bra den matchar sökfrasen och hur enkelt det är att ta sig runt på sidan.
  • Relevans: hur väl annonsen stämmer överens med sökordet. Annonsen måste vara anpassad och matcha med sökordet för att ses som relevant för den som sökt på ordet. Sökordet bör till exempel alltid finnas med i annonstexten.
  • CTR (click-through-rate): CTR visar hur troligt det är att besökaren kommer klicka på annonsen. Detta baseras bland annat på tidigare klickfrekvens och inte på annonsens position.

Det räcker alltså inte med att ha högst klickpris (CPC, cost per click) inställt.

Google vill ju att deras användare ska få en positiv upplevelse och få så relevant och korrekt resultat som möjligt när de använder sig av deras sökmotor, därför är det till stor del denna kvalitetskontroll som avgör om vilken annons som kommer synas under sökordet.

Därför är det väldigt bra att ha dessa aspekter i åtanke när man skapar sin annons i sitt ads-konto.

Annonsera med text, bild eller video

Oavsett om man vill sätta upp en text-, bild- eller videoannons så är det möjligt, då Google Ads erbjuder olika sorters annonseringsplatser. Förutom synlighet bland Googles sökresultat kan man sätta upp bland annat Youtube-annonser, Google Display-annonser och annonser i Gmail.

Ett ytterligare tillägg i Google Ads är att man kan skapa Google Shopping-annonser – en typ av annons som lämpar sig för den som vill marknadsföra sina produkter enkelt och effektivt med bilder och en kort text, längst upp i Googles sökresultat.

Bild, video, text; med Googles tjänst kan man utforma sina annonser precis så som man själv vill ha dem och kanske ännu viktigare: så som ens kunder vill ha dem. Google och reklam går sedan länge hand i hand och de har mycket att erbjuda för den som vill se sin verksamhet växa.

Hög lönsamhet och enkel setup

Det är inte svårt att komma igång med Google Ads, tvärtom. Det du behöver är en plan för din annons, det vill säga vad den ska innehålla och hur den ska vara utformad, och en målsättning. Du sätter upp en budget och kan sedan hyffsat snabbt vara i gång.

Till skillnad från till exempel SEO, search engine optimization, som man behöver jobba med under en lång period innan man kan se resultat, så kan man med Google Ads synas högst upp i Googles sökresultat redan samma dag. Man kan även välja att synas på andra hemsidor i form av banners med Google Ads Display.

En sak man kan fundera över är att det kanske inte alltid är allra mest lönsamt att satsa på att ha den annons som hamnar allra längst upp bland resultaten.

Ibland kan det löna sig mer att vara på position 2 eller 3, då man i vissa fall kan få lika många klick men betala mindre. Budgeten räcker med andra ord längre men kan visa ett likvärdigt resultat!

Det är inte för inte som Google Ads är så populärt. Enligt Oli Gardner, konverteringsgurun som bland annat grundade företaget Unbounce, är de som kommer till en webbplats från betalda annonser 50% mer benägna att köpa, än de som kommer från en organisk länk.

Därför har annonsering med Google Adwords stor chans att lyckas och skapa större tillväxt, samtidigt som det är enkelt och tidseffektivt att komma i gång!

Slutligen så kan man säga att Google Ads eller Adwords har blivit så populärt just för att allt du gör i verktyget är mätbart. Att mäta och se vad som gått bra och vad som gått mindre bra är det mest effektiva, och kanske också enda sättet, som man kan förbättra sig på.

Med olika mätvärden kan man granska sin kampanj och med denna data också anpassa annonsen så att den till nästa gång blir ännu bättre och mer relevant för ens målgrupp, som i slutändan också resulterar i fler konverteringar och köp.

Andra användbara verktyg från Google

Vi har gått igenom vad Google Adwords används för och hur du bäst skapar dina annonser där. Och det är kanske lätt att tro att Google mest handlar om organiska sökningar och annonsering. Men faktum är att de har massvis av andra tjänster också som kan vara till stor hjälp för dig som driver e-handel, och de flesta är helt gratis att använda.

Vilka tjänster kommer då från Google?

Förutom Google Ads är Google AdSense en mycket populär tjänst där man istället för att själv annonsera kan låta andra företag annonsera på ens webbplats och på så sätt tjäna pengar utan att egentligen behöva göra så mycket själv.

Vidare är Google Analytics, Google Alerts, Google Fonts, Google Trends, Google Calendar och Google Drive bara några av de verktyg som är otroligt användbara för både privatpersoner och företagare.

Tips till dig som vill annonsera effektivt

  • Tänk efter vad du har för mål med kampanjen
  • Välj noga ut din annons sökord och anpassa innehållet
  • Gör en sökordsresearch i Googles sökordsplanerare så får du en uppfattning om vad för ord som användare söker på och hur det förändras över tidsperioder
  • Lägg in negativa sökfraser du inte vill synas under för att nå bästa möjliga resultat
  • Fundera över vilket annonsformat som passar din produkt eller tjänst bäst – text, bild eller video? Använd sedan dessa effektivt
  • Använd tilltalande bilder och tydlig men engagerande text
  • Prova dig fram och experimentera lite om det behövs, till sist hittar du rätt!
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Hanne Nyberg

Hanne Nyberg

Hanne Nyberg har i många år producerat texter och artiklar för hundratals olika svenska webbutiker. E-handel och digital marknadsföring är ämnen som ligger henne varmt om hjärtat. Idag jobbar hon som copywriter och frilansskribent på heltid och gör därmed det hon tycker om allra mest: att skriva!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *