Hem » Digital marknadsföring » SEO-verktyg

Bästa SEO verktyg för sökoptimering i Google

Vill du få din webbplats att hamna högt upp i Google utan att behöva betala en krona?

Glöm det!

Att SEO-optimera webbsidor så att de hamnar högt i Googles ranking är inte helt gratis. Däremot går jag igenom hur du kan spara både pengar och tid genom att välja rätt SEO-verktyg i den här artikeln.

Helt gratis blir det inte men genom att använda dig av rätt verktyg och undvika dyra byråer (som i många fall kostar mer än de smakar), kan du få dina produktsidor, hemsida och annan information att hamna först i Googles ranking.

“En förutsättning för att lyckas med SEO är att använda rätt verktyg”

Du kan komma riktigt långt med rätt verktyg för sökoptimering men är du seriös med att lära dig SEO, då ska ta vår kvalificerade distanskurs i SEO som ger dig allt du behöver för att lyckas med att attrahera många besökare till din webbplats.

I den här artikeln går jag igenom de bästa verktygen för SEO:

  1. Semrush (Bästa verktyget som finns: Passar både nybörjare och professionella marknadsförare. Kan testas gratis)
  2. Ahrefs (Ett väldigt bra verktyg som påminner om Semrush. Kan testas gratis)
  3. Keywords Everywhere (För amatörer men värt att testa för den som inte har större ambitioner med sin SEO)

Bästa program för SEO analys i Sverige

Det finns massvis av tjänster för SEO och relaterade analysverktyg på nätet. De flesta av dessa är rätt dåliga. Många tjänster kostar pengar och ger dig sällan det du faktiskt behöver för att sökoptimera dina webbplatser. (Flera verktyg är dessutom inte anpassade för Sverige.)

Att tro att SEO är gratis är ett första misstag. Du kommer att behöva investera en del pengar för att lyckas.

I slutet av den här artikeln går jag igenom ett par gratisverktyg som går att använda för SEO. Dessa verktyg är inte så bra och är skapade för amatörer.

Du kan testa dessa bara för att komma igång men jag tycker nog att det är bättre att du först bestämmer dig för vad du vill?

“Är du helt säker på att du vill lära dig SEO? Då ska du vara förberedd på att investera en del tid för att lyckas.”

Du ska också investera i ett riktigt bra SEO-verktyg som ger dig rätt förutsättningar för att optimera din webbplats (webshop eller hemsida) i Google.

Här nedan går jag igenom de bästa verktygen som finns för SEO. Du kan använda båda dessa verktyg gratis under en testperiod men på sikt kommer du att behöva betala för dessa tjänster. Du kan då betala en kortare period och optimera dina webbplatser och sedan säga upp tjänsten för att spara pengar.

Har du en liten budget kan du även gå ihop med exempelvis en kompis eller affärspartner och dela på kostnaden.

Personligen jobbar jag med SEO och då behöver jag ha tillgång till den här typen av verktyg nästan dagligen. Jämfört med övriga kanaler inom digital marknadsföring är SEO dock förhållandevis billigt. I princip betalar jag endast för verktygen som jag går igenom nedan, resten är i princip endast investerad arbetstid och tro mig, SEO fungerar!

Så vilka är de bästa verktyg för sökoptimering?

Det finns 2 verktyg som är överlägset bäst för SEO: Semrush och Ahrefs.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att övriga verktyg är värdelösa men det finns faktiskt ett par undantag. För den som vill nörda ner sig ordentligt och exempelvis optimera densiteten av sökord (“keywords”) kan även andra program eventuellt vara av intresse.

Hursomhelst, Semrush eller Ahrefs är “must-have” för SEO. Du behöver inte båda dessa tjänster, eftersom de i princip göra samma sak.

Men du kommer väldigt långt genom att använda ett av verktygen för att optimera dina webbplats. Här går jag igenom vad respektive program gör och några tips för att du ska kunna få en bra start på din SEO-karriär.

Semrush (mest värde för pengarna)

Semrush är ett av världens bästa verktyg för SEO och sökoptimering och används av världsledande webbplatser såsom: Philips, PayPal, Hyatt, Forbes mfl.

Här kan du testa Semrush gratis och dessutom göra en audit (felsökning) av din webbplats.

Tjänsten passar både för nybörjare som vill förstå vilka sökord som är aktuella (“keyword research”) men tjänsten är kanske ännu mer använd av professionella SEO-specialister och konsulter. Du kan göra väldigt många olika typer av analyser i Semrush.

Men till en början är mitt råd, “keep it simple” och lär dig vad du ska tänka på för att samla in och applicera dina sökord på ett korrekt sätt.

“Keep it simple och använd verktygen för best practise till en början. På så vis kommer du kunna optimera åtminstone 80% av din webbplats”

Så varför är Semrush ett av de bästa verktyget för sökoptimering?

Sökoptimering är ingen vetenskaplig eller direkt sanning. Sökmotorernas algoritmer ändras ständigt och det är i princip ingen som vet hur algoritmerna fungerar exakt.

Enligt Google själva ändrade de sin algoritm mer än 3000 gånger under 2018! Det är alltså i genomsnitt 9 ändringar per dag.

För att lyckas med att sökoptimera din webbplats gäller det därför att ständigt ligga i framkant vad det gäller tekniker, råd och rön. Men det absolut viktigaste är att hålla koll på dina konkurrenter. Det är nämligen på det viset du kan se vilka webbplatser som premieras av Googles (eller annan sökmotors) algorithm.

Semrush är ett av de bästa verktygen i världen för att ge dig den information du behöver för att analysera dina konkurrenter. Du får insikter serverade som du direkt kan applicera på din webshop, hemsida eller blogg.

Funktioner:

  • Keyword research (Sökordsoptmering)
  • Domänanalys
  • Verktyg för “content marketing”
  • Sökoptimeringsverktyg för Lokal- och ortsmarknadsföring
  • Auditeringsverktyg (för “site audit”)
  • Analysfunktionalitet för “backlinks” (länkar som pekar mot en speciell webbplats)
  • Spårningsverktyg för ranking
  • Verktyg för att hitta marknadsföringsmöjligheter
  • Verktyg för optimering av SEO kopplat till Sociala medier

Eftersom att sökmotorer såsom Google, Bing, Youtube, Baidu etc. inte delar sina databaser gratis har Semrush utvecklat egna bottar som crawlar webben och registrera data. Semrushs databas har idag information kring mer än 46 miljoner domän och 120 miljoner sökord.

Semrush spårar och registrerar massvis av information, exempelvis hur olika domän rankar för olika sökord. Semrush spårar även mer komplex information såsom vilka sökord som ger s.k. “Rich snippets” i Googles sökresultat, eller vilka sökord som används för marknadsföring via Google ads och mycket, mycket mer.

Semrush uppdaterar sin databas 24/7, vilket innebär att du har möjlighet att skapa aktuella strategier för content marketing och SEO för ditt företag.

Hur fungerar SEO med Semrush?

  1. Effektiv sökordsoptimering “keyword research”
    En stor del av den mest grundläggande sökoptimeringen som leder till ökad organisk trafik är sökordsoptimering. Semrush är ett av de bästa verktygen som finns inte bara i världen men även för exempelvis Sverige. Du kan alltså ställa in systemet på att endast optimera exempelvis sökord, domäner, webbsidor etc. för Sverige som geografisk marknad. Förutom Sverige kan du även använda Semrush på mer än 100 olika språk.

    En fördel med Semrush är att varje sökord är länkat till ett “root word”. Det innebär att du kan få en bättre
    förståelse för hur folk söker på internet och vilka sökord som hör samman. Det blir på så vis enkelt för dig att planera och strukturera sökord som du öronmärker för visst innehåll (“content”) med Semrush.
  2. Plocka lågt hängande frukter och optimera med sökord som inte används på din webbplats idag
    En tumregel inom SEO är att ju fler sökord du kan identifiera och applicera på en webbsida, desto mer trafik kan du attrahera till sidan.

    När du söker på ett sökord som är av relevans för din webbplats, exempelvis “programvara för digital marknadsföring”, då kan du klicka på sökordet och automatiskt få upp förslag som är relaterade till detta sökord (ex. “Programvara marknadsföring Sverige”, eller “Bästa programvara för digital marknadsföring” etc.)

    Du kan givetvis även få ut en lista som visar vilka sökord som du inte använder på din webbplats men som konkurrerande företag rankar för. På så vis blir det enkelt att planera nya inlägg och content för exempelvis din blogg eller hemsida.
  3. Automatisk analys av best practice inom din nisch
    När du matar in ditt domän i Semrush ger systemet dig en samlad bild av vilken typ av trafik som du behöver. Det kan alltså vara betald trafik (PPC) eller organisk trafik. Förslagen baseras på hur de bästa webbplatserna inom din nisch marknadsför sig. Du ser även live/nutid hur din webbplats rankar för olika sökord och hur din ranking ändras över tid. En annan fördel är att du kan ladda ned rapporter i PDF och exempelvis dela med andra eller presentera för en kund eller styrgrupp.
  4. Analysera Backlinks
    En av de absolut viktigaste delarna inom SEO går ut på att säkerställa att webbplatsen som du vill optimera ifråga har högkvalitativa länka som pekar mot din webbplats från andra domän. Google uppfattar länkar (“backlinks”) som referenser, ungefär som när arbetssökande söker jobb. En bra referens, från en trovärdig person i branschen anses väga tungt i urvalsprocessen när rekryterare gallrar ut sina kandidater.

    På motsvarande vis premierar Google webbplatser som har länkar från andra betrodda webbplatser inom en nisch eller marknad.

    För att begripa hur pass bra en länk från en webbplats är och för att förstå varifrån dina konkurrenter får sina länkar, kan du använda Semrush analysverktyg.

    Du kan se huruvida länkar hos exempelvis dina konkurrenter är “no-follow” eller “do follow”.
    Du kan även analysera hur en webbplats är sammanlänkad med interna länkar och vilka externa domän som webbplatsen i fråga länkar till.
  5. Fantastiskt verktyg för att auditera (“site audit”)
    Det händer emellanåt att Google genomför större förändringar i sina algoritmer. Förändringar som kan kasta om alla webbplatsers rankingar för olika sökord från en dag till en annan.

    Tänk dig att du sökoptimerar en webbplats och ser att webbplatsen får fler och fler besökare för varje vecka som går. Försäljningen av dina produkter och tjänster ökar stadigt. Men så en dag ändrar Google spelreglerna ändrar i algoritmerna och 50% av alla dina besökare försvinner. Vad gör du då?

    En av de senaste uppdateringarna som Google genomförde var den så kallade Panda Uppdateringen. Många framgångsrika webbplatser störtdök i organisk söktrafik och flera e-handelsföretag gick omkull.

    I ett sådant här läge gäller det att förstå vad det är som gör att din webbplats missgynnas av Googles uppdaterade algoritm. Här är Semrush helt fenomenalt för att skanna din webbplats efter potentiella problem som du har möjlighet att åtgärda för att återta din ranking i Google.
Semrush har flera databaser och passar utmärkt för SEO i Sverige

Ahrefs ett annat fantastisk system

Ahrefs påminner i mångt och mycket om Semrush och jag är nästan säker på att du kommer att bli nöjd oavsett om du väljer Ahrefs eller Semrush.

Men jag rekommenderar i första hand Semrush som det bästa verktyget för Sverige. Du kan dock testa Ahrefs gratis under 7 dagar för att få en känsla av hur systemet fungerar.

En nackdel med Ahrefs är att du snabbt använder upp din kvot av sökord. Du kan inte söka i Ahrefs databas hur mycket som helst utan att uppgradera till en dyrare tjänsteplan. Nu är förvisso Semrush också uppsatt på ett motsvarande vis men jag tycker nog att man får mer för pengarna med Semrush oavsett.

Ahrefs använder på motsvarande vis som Semrush, egna bottar som söker information på internet. Detta gör att vissa SEO-byråer och specialister väljer att använda både Semrush och Ahrefs. Du får nämligen lite olika information från dessa verktyg.

Som en generell regel vill du ha tillgång till så mycket information som möjligt. Det kan vara så att du vill ranka för en viss typ av sökord och att du helt enkelt inte får tillräckligt många förslag på variationer med Semrush. Då kan det vara lönt att ha ytterligare ett verktyg som ger dig ytterligare förslag.

Jag rekommenderar även att använda Googles sökordsplanerare (ej gratis) för att få ytterligare information som du kan missa genom att endast använda Ahrefs eller Semrush.

Ahrefs har enligt dem själva mer än 7 miljarder sökord i sina databaser. Dessutom kan du med Ahrefs jobba med SEO för flera andra sökmotorer utöver Google. Du kan alltså hitta sökord för att optimera rankingen i Youtube, Bing, Amazon mm. (Jag tycker dock att denna funktionalitet fungerar sådär på den svenska marknaden).

Funktioner i Ahrefs:

  • Keyword research (Sökordsoptmering)
    • Förslag på relaterade sökord
    • Uppskattade sökvolymer och svårighetsgrad att ranka för ett visst sökord.
  • Uppföljningsverktyg för ranking
    • SEO kräver tid och en viss grad av tålamod. Ahrefs låter användare spåra en webbplats över tid. Du kan exempelvis lägga in din webbplats eller webbutik i Ahrefs och tagga vissa sökord för att se hur din webbplats rankas för det sökordet över tid.
  • Site explorer (ger dig övergripande data över en webbplats)
    • Uppskattade organiska söktrafik, länkprofil – hur bra länkar som pekar på webbplatsen. Översikt över betald trafik till webbplatsen
  • Verktyg för “site audit”
    • Felsöker din webbplats och ger dig förslag på vad du ska göra för att förbättra din SEO.
  • Bli varnad av Ahrefs
    • Du kan ställa in systemet för att bli underrättad när du exempelvis tappar i rankingen för givna sökord eller när du förlorar länkar som tidigare länkat till din webbplats.
  • Content GAP
    • Undersök vilka sökord som dina konkurrenter använder men som din webbplats saknar. (Ett suveränt verktyg för att planera content på din webbplats).
Sökordsoptimering för Sverige med Ahrefs

Ahrefs är precis som Semrush en SaaS-lösning. Du loggar in med ditt användarnamn och kommer till en panel där du har möjlighet att spara dina webbplatser för att direkt få en översikt över hur de utvecklas över tid.

Du behöver med andra ord inte ladda ned programvara vilket är en fördel eftersom att du kan dela konto med exempelvis affärspartner eller kompisar.

Gratis sökmotoroptimering med Keywords Everywhere

Det här är en tjänst som inte är särskilt bra men den går att använda gratis. Keywords Everywhere är ett tillägg (“extension”) till Google Chrome och Firefox vilket gör verktyget relativt smidigt att använda.

Keywords Everywhere har även en betald version där användare köper krediter som de kan nyttja i utbyte mot data för sökord (CPC, sökvolymer över tid etc.)

Är du seriös med sökmotoroptimering då duger inte Keywords Everywhere. Verktyget ska enligt min mening främst användas av dem som inte vill fokusera på SEO som sin primära marknadsföringskanal. För den som vill använda gratisversionen för att endast optimera några sin webbplats med några väsentliga sökord kan det vara värt att använda Keywords everywhere.

Med verktyget kan du identifiera några av de vanligaste sökorden och tjänsten är givetvis mycket bättre att använda än att helt strunta i att sökordsoptimera sin webbsidor.

Den betalda versionen ger dig följande:

  • Historiska söktrender och volymer för sökord
  • “Folk söker även på” – När du matar in sökord i Google ger Keywords Everywhere förslag på relaterade sökord som folk sökt på.
  • Analysera konkurrenter och se vilka sökord som webbplatsen i fråga ligger bland de 20 bäst rankade i Googles sökresultat.

Övriga verktyg som är gratis

Vill du trots mina råd om att betala för bra verktyg ändå göra din sökoptimering i google gratis? Kolla då även in andra gratistjänster såsom: Google Analytics, Keyword shitter, Google search console och Serps.com.

Men som sagt, vill du spara pengar då kan du använda Semrush eller Ahrefs gratis i 7 dagar och hämta så mycket data som du kan under gratisperioden. Via Semrush kan dessutom göra en gratis site audit här.

På så vis kan du identifiera potentiella problem som du kan åtgärda innan gratisperioden är över.

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.