Hem » Digital marknadsföring » Sociala medier för företag

20 tips för att marknadsföra ditt företag på sociala medier

Mer än 57 % av Sveriges företag använder Facebook för att öka kännedom om företaget. Ytterligare 30 % gör det för att lansera nya produkter (Eniro).

Anledningen till att allt fler företag använder sociala medier är för att det är ett kraftigt verktyg inom marketing. Med tanke på hur många det är som använder sociala medier, kan du förstärka ditt varumärkes trovärdighet genom att finnas och vara aktiv på sociala plattformar.

Du kanske undrar hur du kan börja att använda dessa kanaler för att marknadsföra ditt företag? Den här artikeln har skrivits för dig som vill bemästra sociala medier och skapa inlägg som verkligen sticker ut.

Innan du sätter igång, behöver du först veta att marknadsföring på sociala medier kräver tid. Låt detta bli ditt första tips. Lämna det inte åt “när jag har tid”. Det kräver rikligt med tålamod att lära sig att använda varje plattform och få ut det bästa från varje kanal.

Med följande marknadsföring tips kommer du att kunna vässa dina förmågor och skapa en stark närvaro på internet.

Denna lista har skrivits för dig som vill använda sociala medieer (t.ex. Instagram, Facebook, Pinterest, och LinkedIn) i marknadsföringssyfte och behöver tips. Läs och tänk efter vilka tips du kan implementera för att marknadsföra ditt företag.

  1. Du behöver en vattentät strategi. Du behöver veta Varför, Vem, Vad, Var och Hur? Fråga dig exakt vad du vill åstadkomma genom att använda social media för din verksamhet. Har du inte målet klart är det bättre att vänta med att sätta igång maskineriet tills du vet vad du vill uppnå genom sociala medier.
  2. Återanvänd och anpassa ditt innehåll. Experter inom marketing avråder starkt från att använda automatiserad korspostning när man marknadsför via flera kanaler. Varje kanal har sin egen demografi, och användarna är aktiva vid olika tider. Därför kommer olika inlägg inte att få samma resultat om de alla postas under samma förutsättningar.

    ƒDessutom kräver varje plattform unika dimensioner för grafiskt innehåll. Men det betyder inte att självaste innehållet måste vara unikt. Ta dig istället tiden att anpassa ditt innehåll. Återvänd det gärna i olika kanaler, men skräddarsy varje inlägg för att passa respektive demografi.
  3. Välj rätt typ av plattform. Du behöver inte sätta upp ett konto på alla sociala medier på en gång. Välj kanalen som hjälper dig att nå din målgrupp på bästa sätt och lär dig att använda den väl innan du går vidare. Forska lite kring vilken plattform som passar ditt mål bäst. Exempelvis passar Instagram bra när du vill sprida medvetenhet om ditt varumärke. Och på Facebook kan du lätt annonsera om nya produkter och erbjudanden.
  4. Var regelbunden, men spamma inte. Du vill inte bombardera dina följare. Men låt det inte heller gå för lång tid mellan varje inlägg. Detta kan leda till att du hamnar i glömskan. Lägg upp content med lagom långa mellanrum för att skapa förväntan. Ta dig tid att skapa innehåll som ger mervärde till dina följare. Det är tusen gånger bättre att leverera innehåll av kvalitet än att bara fokusera på mängd.
  5. Prata inte bara om ditt företag. Alla föredrar kompisen som lyssnar och hjälper andra istället för att bara prata om sig själv. Var den pålitliga vännen till dina följare. Skriv artiklar om ämnen som intresserar din målgrupp. Låt följarna ställa frågor och svara dem. Hjälp dem att lösa problem. För att göra bra marknadsföring måste du komma ihåg att sociala medier är som ett samtal. Och i det samtalet måste du delta minst lika mycket som dina följare.
  6. Var experten som kan ämnet. Lägg upp bilder, videor och texter om trendande ämnen – bli Wikipedian för din bransch. Dina följare ska känna att du är en informationskälla de kan lita på. Det är viktigt för att få lojala följare. På så sätt skapar du även en starkare relation till dina kunder. Visa även dina kunskaper när du tar del i forums och grupper kopplade till din bransch.
  7. Skapa engagemang. Använd dig av polls, enkla undersökningar, frågor och tävlingar. Det är viktigt att dina följare får känna att “de är med”. Skapa tävlingar med hjälp av appar som Heyo, Shortstack och Woobox och dela ut priser. Dina följare kan tagga dig på sina storys och egna inlägg. Detta är ett utmärkt sätt att skapa engagemang och ett smart sätt att få din publik att marknadsför ditt företag åt dig.
  8. Lyssna på dina följare. Det är jättebra att du tillåter dina följare att kommentera, ställa frågor och vara delaktiga på din sociala plattform. Då kan du också “lyssna” och ta in vad deras behov är. Du får reda på vad de tycker om och inte tycker om med en tjänst/produkt så att du kan förbättra din verksamhet. Dela med dig av hjälpsam information, och lyssna på publiken 100 % av tiden. Vad frågar de efter? Vad kommenterar de om? Vilka förslag ger de? Lyssna, och svara så mycket du kan.
  9. Var transparent. 93 % av personer som köper en produkt kontrollerar först företagets sociala medier. Det är därför viktigt att du tydligt berättar vem du är och vad du gör eller säljer. Ha tydliga länkar till din hemsida och eventuellt andra sociala medier. Tillåt recensioner, och låt andra få berätta om dig. Ett smart tips är att också lägga upp bilder på dig och ditt team, så att följarna får en verklig bild av vem du är.
  10. Ta hjälp av influencers. Samarbeta med influencers för att skapa en bro till din målgrupp. De behöver inte vara dyra, världskända personer. Det räcker med individer som är viktiga för din målgrupp och interagerar med de som du vill ha som följare. Låt dessa influencers hjälpa dem upptäcka dig.
  11. Spara tid med god planering. Den bästa marknadsföringen är alltid väl planerad. Inläggen ska inte lämnas åt slumpen. Med verktyg som Feedly, Cuuu, Postplanner, och Trello kan du organisera din marknadsföring. Planera innehållet och schemalägg datum för inläggen. Glöm inte att lämna utrymme för eventuella ändringar.
  12. Innehållsförteckning för ett bra schema. Du behöver schemalägga följande:
    • Tidpunkt för att skapa och lägga upp unikt innehåll varje månad på din blogg, dina sociala medier och din hemsida.
    • Tidpunkt för att dela läsvärd information som kan hjälpa och intressera dina följare på sociala medier.
    • Tidpunkt för att vara delaktig i diskussioner på forums eller grupper.
    • Tid för att dela och stödja andra småföretag.
    • Tid för att bygga på ditt sociala nätverk.
    • Tid för att analysera resultaten och se vad som behöver förbättras/ändras.
  1. Mät! Använd verktyg som Google Analytics för att hålla koll på volym och räckvidd på dina inlägg. Se över hur antalet exponeringar och engagemang från följarna växer över tid. Att känna till statistiken för din marknadsföring är superviktigt när du ska upptäcka vad som behöver förbättras och skapa posts som når ut i bruset.
  2. Håll ett öga på policy och copyright. När du delar innehåll måste du se till att du inte “stjäl”, inte ens av misstag. Tillskriv allt innehåll till dess skapare, och använd dig gärna av betalda samarbeten. Äg det unika innehåll du skapar. Betala en frilansare för att göra det åt dig (ta kort, skriva artiklar, redigera videos) eller gör det själv.
  3. Sätt upp en budget. Det är bra att ha en marknadsföringsbudget speciellt för sociala medier. För det mesta är det kostnadsfritt att marknadsföra via sociala medier. Men om du vill ge din annonsering en extra boost kan du behöva betala för det. Se till att skapa en begränsad budget för detta.
  4. Från e-post till Instagram. Bjud in prenumeranterna på dina nyhetsbrev att följa dig på sociala medier så att de inte missar dina kampanjer, offerter och erbjudanden. Detta är ett bra sätt att få fler äkta följare och en tätare kontakt med dem.
  5. Utbyte av kontaktinformation. Bjud dina följare att ange sin e-post för att få dina värdefulla nyhetsbrev, offerter och liknande. På så sätt försäkrar du dig om att kontakten fortsätter utanför de sociala plattformarna.
  6. Tagga ditt innehåll. Varje plattform har olika regler för hur man använder hashtags. Detta är ännu en anledning till varför du måste anpassa inläggen för varje kanal istället för att använda korspostning (refererat i tips #2). Ta till exempel marknadsföring och annonsering på instagram. Där ska du skriva så många hashtaggar som möjligt för att nå fram till rätt målgrupp.

    Men på LinkedIn bör du inte använda mer än två. Skriver du för många hashtaggar på Twitter finns det ingen plats kvar för att skriva själva inlägget. Anpassa dina hashtaggar för varje plattform och #undvikhelameningar. Föredra #enskilda #ord som #beskriver det inlägget handlar om.
  7. Undvik att försöak synas i alla kanaler. Du kanske har läst att man ska synas i “multipla kanaler” för att lyckas. Det sstämmer och är av relevans för stora företag som kan lägga flera miljoner kronor på marknadsföring årligen. För mindre bolag gäller det dock att fokusera på en kanal och bli riktigt bra på den.
  8. Mitt viktigaste tips! Ge inte upp. Det tar tid att bygga upp marknadföring via alla sociala medier. Du måste uppdatera din kanal regelbundet. De första månaderna är en uppförsbacke men sen kommer du att få medvind.

Checklista

Kontrollera att du använder sociala medier på rätt sätt med denna snabba checklista. Har du skapat..

  • …en tydlig och transparent beskrivning om företaget, där du förklarar vem/vilka ni är och vad som erbjuds?
  • … ett fotoalbum på Facebook för att hjälpa besökarna hitta fram till det de behöver?
  • …regelbundna inlägg med fokus på kvalitet framför kvantitet?
  • …anpassat innehåll utan korspostning?
  • …en tydlig plan och ett schema för dina inlägg?

Kom ihåg: Sociala medier ska ses som ett samtal. Både du och följarna ska få tillfälle till att prata. Och glöm inte att lyssna!

Slutord

Använd gärna den här artikeln för att analysera din egen marknadsföring i sociala medier. Har du hittat tips som känns nya? Tillämpa dem så snart som möjligt.

Märkte du att du redan gör något av det som här tipsas?

Fortsätt så!

Ta ett steg i taget, planera och schemalägg dina inlägg, och framför allt: lyssna på dina följare. Med det i åtanke kommer du att använda detta kraftfulla marknadsföringsverktyg med skicklighet och framgång. Lycka till!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Kellie Hamrén

Kellie Hamrén

Kellie Hamrén är en frilansande skribent som skriver för Nordboost.se. Hon har en bred erfarenhet och har exempelvis jobbat för företag som bedriver dropshipping. På fritiden roar sig Kellie med resor, fotografering, konst och musik.