Hem » Digital marknadsföring » Instagram för företag

Snabbguide för företag: Så använder man Instagram

Instagram fortsätter att växa i både användaravtal och användarfrekvens på den svenska marknaden. Idag är Instagram den kanal inom social media med näst flest användare i Sverige, efter facebook. Under 2020 använde 71% av alla svenskar Instagram och 50% gjorde det på daglig basis!

I gruppen 16-25 år, använder 9-10 Instagram eller Snapchat. Vad det gäller gruppen kvinnor i Sverige används Instagram på daglig basis av drygt 60%.

statistik instagram 2020

Instagram växer nu även som mest hos gruppen pensionärer som det senaste året har ökat sin närvaro markant på sociala medier och därav framförallt på Instagram. (Källa: Svenskarna och Internet)

Det är inte svårt att förstå att Instagram är en guldgruva för företag. Det är en av de mest effektiva marknadsföringskanaler som finns för företag inom social media.

Alla företag bör figurera där deras målgrupp finns. Det är sannolikt att ditt företags potentiella kunder använder Instagram och av den anledningen ska ditt företag synas på Instagram.

Men hur gör man för att få sitt företag att lyckas på Instagram?

I den här snabbguiden går jag igenom de viktigaste tipsen för företag i hur använder man instagram. Du lär dig hur du snabbt kommer igång och vad du ska tänka på för att lyckas på.

Håll till godo!

Börja med att skapa ett företagskonto

Du har säkert listat ut att det första nödvändiga steget är att skapa en företagsprofil och ett eget konto för ditt företag på Instagram. En fördel med Instagram är att det är enkelt att komma igång.

På sikt vill du dock inte enbart använda Instagram för att publicera bilder och videos i nyhetsflödet.

Du kommer med all sannolikhet även vilja annonsera via sponsrade annonser på Instagram. Detta kräver mer kunskap och kan dessutom ta tid innan du förstår vilka typer av annonser som fungerar för din målgrupp.

Fördelen är att det är extremt effektivt för den som vet hur det fungerar!

Det först steget, att starta en företagsprofil för ditt företag, är dock enkelt.

När du skapat ditt företagskonto på Instagram kan du börja nå ut till din målgrupp och även nätverka med andra företag inom din nisch. Med ett företagskonto kan du även sälja produkterpå Instagram genom att ansluta till Instagram Shopping. Det finns flera knep som är bra att känna till som jag går igenom längre ned i artikeln.

Här är stegen för att skapa ett företagskonto:

Steg 1: Skapa ditt konto

Till skillnad från exempelvis Facebook och övriga sociala nätverk kan du inte publicera content och inlägg på Instagram utan att använda dig av Instagrams app.
Däremot kan du skapa ett instagramkonto för företag utan att behöva ladda ned appen.

ladda ned app

Oavsett om du vill skapa ditt konto via en stationär dator eller via appen så kommer du att behöva appen i ett senare skede. Ladda därför ned appen så snart som möjligt. Appen kan hämtas kostnadsfritt i App store eller hos Google Play.

Processen för att registrera ett nytt företagskonto på Instagram är den samma oavsett om du väljer att göra det via en stationär dator. För stationära datorer behöver du gå till Instagrams registreringssida.

skapa användarkonto

Fyll i e-post, namn och användarnamn och lösenord. Klicka på “Gå med”. Du kan givetvis även registrera dig via ditt konto på Facebook.

Steg 2: Ändra ditt konto till ett företagskonto

Per automatik skapas ditt konto som ett “personligt konto”. Det första du ska göra är därför att uppdatera ditt konto till ett professionellt företagskonto.

Gå till din Profil och klicka på redigera profil. Längst ned i menyvalen på vänster sida kan du byta från Personligt konto till ett Företagskonto.

byt till företagskonto

Steg 3: Ladda upp din logga och anpassa din företagsprofil

Nu behöver du enbart anpassa din företagsprofil. Instagram ger nya användare en guide för att stegvis konfigurera kontot.

Börja med att ladda upp din företagslogga. Ställ in ditt företags nisch och skapa kontakt med eventuella intressenter. I princip allt som du gör under Inställningar kan du givetvis ändra i efterhand.

Hur fungerar Instagram?

För att komma igång snabbt behöver du förstå hur Instagram funkar.Instagram använder en algoritm som till en början kan tyckas fullkomligt ologisk.

Men ju mer tid du spenderar på att få din följarskara att växa på Instagram, desto mer begriplig blir det hur algoritmen fungerar.

Du kommer snart att kunna använda algorithmen till din fördel. Det gäller bara att skaffa sig grundläggande förståelse för hur Instagram funkar.

  • Intresse: För att du ska lyckas behöver du nå fram till din målgrupp. Här gäller det att få Instagram att förstå vad ditt konto handlar om. Detta sker inte baserat på vem du följer på Instagram. Istället handlar det om vilka inlägg som du har “likat”. På så vis kan Instagram förstå vad ditt konto handlar om.

När du exempelvis kommenterar och interagerar med andra konton. Då får Instagram en signal vilket påverkar spridningen av dina egna inlägg.

Det är därför viktigt att regelbundet använda Instagram och interagera med andra konton av relevans.

  • Interaktion: Det är inte ovanligt att många användare på Instagram följer massvis av andra användare. Det kan då bli svårt för algoritmen att förstå vilken typ av inlägg och från vem som är av intresse för dig och vise versa.

    De viktigaste faktorerna för att styra rätt information till rätt person som Instagram använder sker via: Inlägg du gillat (Stories, bilder etc.), användare som du varit i direkt kontakt med via DMs (se nedan), användare som av Instagram anses stå dig när relationsmässigt.
  • Följare: Det är klokt att följa andra användare på Instagram som är av relevans för ditt företag. Det beror på att algoritmen vill hitta populära användare som dessutom intresserar sig för andra användare i nätverket.

    Jag rekommenderar att ha en balans i antal följare som följer ditt konto och antal användare som du följer.

    En generell riktlinje är att aldrig följa fler än 50% av antalet som följer dig. (Om du har 1000 följare då ska du inte följa fler än maximalt 500 andra användare på Instagram.)
  • Regelbunden aktivitet: Instagram vill presentera nyheter för sina användare. Användare som konstant publicerar nya bilder och videos och som aktivt svarar på meddelanden eller interagerar med andra på Instagram, har större förutsättningar att nå fram med sina nyheter.

Terminologi och begrepp att känna till

Det finns till att börja med en del termer och begrepp som kan kännas främmande för företag som tidigare aldrig använt Instagram. Här nedan har jag listat några begrepp som du obönhörligen bör känna till för att förstå hur Instagram fungerar.

  • Privata meddelanden (Direkta meddelanden DMs): Användare har möjlighet att kommunicera via privata meddelanden (även kallade “direkta meddelanden, DMs”) som inte är synliga för utomstående. Fördelen med DMs kan vara att meddelanden både uppfattas som mer privata och dessutom faktiskt är mer privata. Detta kan vara fördelaktigt i försäljnings- och supportsammanhang.
  • Filter: Du kan lägga på filter på dina bilder för att applicera exempelvis färgtoner eller andra designelement.
  • Följ: När du följer ett annat Instagramkonto får du möjlighet att ta del av dessa kontons nyheter och inlägg i din tidslinje.
  • Följare: De konton som aktivt valt att ta del av dina nyheter och publikationer.
  • Hashtags#: Ett sätt att kategorisera olika ord på Instagram. När du hashtaggar ett inlägg kopplas inlägget till den specifika frasen eller ordet som är din hashtag. Syftet är att förklara vad inlägget handlar om. Du kan även söka upp andra inlägg med samma hashtag (#) genom att klicka på hashtagen.
    Händelser: Är bilder eller kortare videos som enbart är synliga under 24 timmar från det att de publiceras. De ger på så vis en mer autentisk och spontan känsla och är nödvändiga för att underhålla sina följare.
  • Instagram handle: Du kan nämna en annan användare på Instagram i ett inlägg genom att lägga till @ + kontonamn (@ kallas ibland för “Instagram handle”). Ibland förekommer även begreppet “tag”. Att taga en bild med en kontakt på Instagram innebär exempelvis att kontaktens namn visas i bilden. Tags används även i Instagram stories
  • Like: Precis som det låter, du markerar att du gillar ett inlägg på Insta.
  • Produkttaggar: Företag har möjlighet att tagga inlägg på instagram med produkttaggar. För detta krävs att du konfigurerar Instagram shopping. Du måste även ha satt upp ett företagskonto (Se instruktioner ovan.) Den här typen av taggar innebär att du kan få följare att klicka sig vidare från ditt inlägg till en produktsida för att läsa mer om en relaterad produkt eller köpa produkten i fråga.

Mer följare och tips för nybörjare

Ett vanligt dilemma som företag ställs inför är hur får man många följare på instagram snabbt utan att behöva betala. Social media marketing handlar om att presentera information som personer i ens nätverk anser är intressant.

Nyckeln till att få mer följare på instagram för nybörjare är att skapa bra content. Content som är av intresse för just ditt företags målgrupp.

Givetvis måste content vara unikt. Av den anledningen krävs att du har kunskap om din målgrupp och hur du ska kunna skapa inlägg som tilltalar din målgrupp. Här finns det inga generella råd som passar alla företag.

Däremot finns det en hel del knep som kan göra att dina inlägg presenteras på ett sådant vis att du snabbt får fler följare. Här nedan finner du de viktigaste tipsen för att bli känd på Instagram som nybörjare:

  1. Instant satisfaction: Användare på Instagram scrollar snabbt igenom information i nyhetsflödet som i huvudsak består av bilder eller videoklipp. För att lyckas måste du skapa media som fångar intresse. Precis som annan marknadsföring på sociala media vill du inte överskölja dina följare med uppenbar reklam och marknadsföring. Du måste inspirerar eller skapa content som folk njuter av att ta del av.
  2. Märkesbyggande bilder och stories: För att långsiktigt lyckas med Instagram bör du utöver inspirerande bilder och media även publicera händelser. Stories eller händelser är alltså videos som du kan publicera men som endast ligger uppe under 24 timmar. Händelser är ett smart sätt för att skapa en berättelse om ditt företag. Det kan exempelvis handla om att dina följare ska få en mer personlig och unik inblick i vad ditt företag sysslar med, hur ni jobbar eller vilka personerna bakom företaget är?
  3. Var konsekvent: Du eller andra personer på ditt företag måste publicera inlägg regelbundet. Instagrams algorithm premierar konton som regelbundet uppdateras med ny information. Ny och fräsch information kräver planering och sköts i större företag vanligen av en content manager.
  4. Publicera vid rätt tidpunkt: Instagrams algoritm men även mänskliga användare uppskattar inlägg och nyheter vid speciella tidpunkter. Det har gjorts en hel del undersökningar här men ett generellt tips är att publicera morgnar och eftermiddagar under veckodagar.

    Mer professionella marknadsförare på Instagram använder verktyg som kan hjälpa dem med att publicera inlägg baserat på statistiska data för just ditt kontos följare och när de är som mest aktiva.
  5. Interagera med din följare: Både algoritmen och dina följare uppskattar all form av aktivitet. Det handlar inte enbart om att du bör svara på dina följare kommentarer. Det är minst lika viktigt att ditt företag är aktivt och interagerar i exempelvis nyheter som publiceras av influencers, leverantörer och andra företag som är aktiva inom din nisch.

    Följ även tongivande användare och influencers inom din nisch. På så vis får du dels inspiration men i många fall kan även de du följer visa intresse för ditt märke och svara genom att börja följa dig på Instagram. Att följa personer och företag på Instagram är även viktigt för att Instagrams algoritm ska förstå inom vilken nisch som du är verksam.
  6. Hashtags: Det kanske är uppenbart men för att dina bilder ska bli sökbara och taggas för ett ord så måste du givetvis använda hashtags#.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.