Så gör du för att annonsera på Instagram

Instagram anses idag vara ett av världens mest populära sociala nätverk världen över. Med närmare 1 miljard (!) aktiva användare i månaden har plattformen en otroligt stor makt över våra samhällen, och det på flera olika sätt.

I takt med att Instagram blir en allt viktigare komponent i vår vardag, inte minst bland unga, växer även intresset för användning av tjänsten bland företagare.

Genom att annonsera på Instagram kan såväl företagare som enskilda varumärken och stora aktörer få verksamheten att växa även utanför den redan engagerade följarskaran.

Detta tack vare att denna typ av annonser når ut till den stora publiken på ett helt nytt sätt – det är inte längre bara möjligt att dela foton, erbjudanden och nyheter med sina följare, utan med hjälp av annonserna kan dessa även marknadsföras och visas upp för andra Instagram-användare som tillhör företagets målgrupp.

På så sätt är det möjligt för företaget att locka till sig fler intressenter och möjliga kunder utanför den redan existerande följarskaran – de som får upp annonserna i flödet, och därmed blir uppmärksammade om tjänsterna eller produkterna, måste inte nödvändigtvis följa företagets Instagram-sida sen tidigare. Det är företaget själv som skapar de annonser de vill nå ut med, samtidigt som de väljer vilken publik de vill nå ut till!

Det bästa med Instagram Ads är dock inte bara att det ger en helt annan reach till publiken, tjänsten är dessutom väldigt enkel att använda.

Vill du få ditt företag att växa? Då kan det verkligen vara värt att annonsera på Instagram!

I den här texten går vi igenom allt du behöver veta för att komma igång, så att du sen kan nå ut till den större publiken och locka fler kunder att ta del av ditt företags tjänster och erbjudanden. Lycka till!

Skillnad vad det gäller sponsrade inlägg

Det finns egentligen två sätt att gå tillväga på då du vill skapa annonser på Instagram. Antingen kan du skapa dessa direkt i Instagram-appen, eller så kan du annonsera via Facebook Ads Manager. Trots att dessa två plattformar tillhör samma nätverk finns det vissa saker som skiljer dessa två annonseringssätt åt – detta går vi igenom mer längre ner i texten.

Som om inte det vore nog förvirrande finns det ytterligare en form av annonsering som är lätt att röra ihop med de två ovan, nämligen sponsring.

När det kommer till marknadsföring på Instagram finns det två olika typer av sponsring – det kan röra sig om en sponsrad annons från företaget själv, eller så är det ett köpt sponsrat inlägg via en influencer.

Detta kan alltså vara rätt förvirrande. För dig som ska komma igång med annonsering på plattformen är det viktigt att du förstår skillnaden.

När du annonserar på Instagram innebär det att du som företag kan marknadsföra tjänster, produkter och erbjudanden för en publik som sträcker sig utanför dina faktiska följare.

Annonserna dyker upp som reklambilder med bemärkelsen “sponsrad” i flödet hos de Instagram-användare som anses tillhöra företagets målgrupp, vilket i sin tur kan leda till att användarna lockas till att besöka din företagsprofil.

Du kan med andra ord både dela foton med din följarskara och nå ut till andra användare med intresse för dina tjänster på samma plattform genom att skapa sponsrade annonser, direkt via din egen profil. Denna typ av reklam på Instagram kan vara mycket gynnsam!

Om du istället köper sponsrade inlägg innebär det att du går via andra profiler för att nå ut till en större publik. Du som företagare tar då hjälp av så kallade influencers för att marknadsföra verksamheten, tjänster eller produkter till de personer som följer dennes profil – ju fler följare desto fler användare kommer inlägget nå ut till.

Då betalar du helt enkelt för att personen i fråga ska visa upp ditt företag och det du erbjuder i dennes eget Instagramflöde.

Detta är en annan form av marknadsföring på Instagram, där du som företag kan bredda din räckvidd rätt rejält tack vare att dina produkter dyker upp i flödet hos flera tusentals användare via denna profil.

Trots att sponsrade annonser och sponsrade inlägg på Instagram kan framstå som liknande marknadsföringsstrategier är det två väldigt olika saker, och det på flera sätt.

Att annonsera själv må vara billigare, men genom sponsrade inlägg kan du nå ut till fler användare i rätt målgrupp samt anpassa marknadsföringen på bästa möjliga sätt. Många anser också att den typen av sponsrade inlägg är mer trovärdigt.

Hur gör man annonser?

Som tidigare nämnt behöver det inte alls vara svårt att skapa annonser på Instagram, speciellt inte om du skapar annonserna direkt i Instagramappen. Det är både enkelt, går väldigt snabbt och blir ofta mycket snyggt.

Beroende på hur du vill synas och vilka du vill nå ut till kan du skapa olika typer av marknadsförande Ads – annonser i Instagram stories, fotoannonser, videoannonser och Carousel-annonser (alla dessa annonser visas som “sponsrad” när de dyker upp i flödet hos din riktade målgrupp).

Lyckas du med detta, vilket de allra flesta kan göra, kan det sen leda till att fler användare lockas till din företagsprofil och att din verksamhet växer. En något mer ingående process är att skapa Instagram-annonser i Ads Manager på Facebook, något du kan testa på om du vill utveckla dina marknadsföringsstrategier ännu mer.

Så hur gör du för att annonsera på Instagram? Vi går igenom hela processen om att skapa annonser direkt i Instagramappen i en övergripande steg-för-steg guide nedan!

Steg1: Vilket inlägg vill du marknadsföra?
Börja med att välja vilket inlägg du vill marknadsföra, det vill säga det inlägg du vill ska synas genom annonseringen. Gå in på din profil, gå in på det inlägg du vill annonsera, och klicka sen på ”Marknadsför”. Tips: du måste skapa ett företagskonto på Instagram för att annonsera inlägg!

Steg 2: Rikta annonsen till rätt forum
När du valt ditt inlägg är det dags att rikta det till rätt forum. Här ska du alltså välja var du vill att de som klickar sig vidare på annonsen ska skickas, det vill säga till din hemsida eller till att kontakta dig.

Steg 3: Välj målgrupp
Steg 3 handlar om att välja målgrupp! Du kan här välja att ta hjälp av Instagrams automatiskt target-inriktade målgrupp baserat på företagets följare, eller så kan du skapa en egen målgrupp baserat på den uppfattning du har.

Steg 4: Sätt din budget
Det bästa med annonsering på Instagram är att det är du som företagare som helt bestämmer vilken budget du vill spendera. Detta sätter du enkelt och tryggt upp i steg 4. Tänk på att beroende på hur du reglerar kostnaden per dag och annonsens varaktighet kommer den beräknade räckvidden att variera. Utgå från vad du själv önskar och vad du är villig att betala!

Steg 5: Godkänn annonsen

Sista steget i processen om att skapa en annons på Instagram är att du ska godkänna det du angett i föregående steg. Innan du godkänner kommer du få se en sammanfattning av vad du valt, följt av en förhandsgranskning av hur det kommer se ut användarnas flöde. Sen är det bara att betala och köra!

Hur blir man sponsrad på Instagram?

Att bli sponsrad på Instagram kan egentligen innebära två saker. Antingen innebär det att du som företag skapat och betalat för att marknadsföra ett visst inlägg, vilket sen kommer att visas som sponsrat bland de användare som Instagram beräknat tillhör din valda målgrupp.

Eller så kan ditt företag, dina tjänster och produkter dyka upp som ett ”sponsrat inlägg” på Instagram genom att du kontaktar en Influenser och samarbetar med hen.

För det sistnämnda alternativet bör du ta kontakt med en eller flera Influencers vars följare till stor del består av användare som tillhör företagets målgrupp.

De profiler som kan tänka sig samarbeta med ditt företag kan du sen sponsra – du betalar för att de ska marknadsföra ditt företag genom att lägga upp ett eller flera inlägg om en viss tjänst eller produkt. Kom överens om budget, betalning och innehållsskapande för att hitta det som kan gynna ditt företag bäst, och sen är du igång!

Så beräknar du kostnaden

Du kanske undrar vad kostar det att annonsera på Instagram? Som vi tidigare varit inne på är det helt upp till dig att avgöra hur mycket pengar du vill lägga på annonseringen för ditt företag.

Det finns med andra ord inget konkret svar på hur mycket det kostar att annonsera på Instagram. Kostnaden beror på ett flertal faktorer. Vad du är villig att betala per dag och hur länge du vill att annonsen ska ligga uppe är bland annat avgörande.

Självklart ökar du dina chanser om att nå ut till en större publik och locka till dig såväl fler följare som potentiella kunder om du anger en större budget för dina annonser – ju mer du betalar per dag och ju längre din annons ligger uppe desto större blir räckvidden.

Men, en mindre budget för marknadsföringen kan också ge resultat. Med bra instagram text, intressanta erbjudanden och tilltalande bilder och design kan du lyckas bra trots låg budget.

Oavsett vad just du är villig att betala behöver du aldrig oroa dig för att dina annonseringar helt plötsligt ska ticka iväg i pris och bli hur dyra som helst!

När du annonserar via Instagram kan du hela tiden ha full kontroll över dina kostnader, något du också enkelt kan justera och optimera efter behov och önskemål dagligen. Vilka olika inställningar du själv måste optimera för att avgöra kostnaden varierar dock beroende på om du använder Instagrams app eller Facebook Ads Manager för att skapa dina annonser.

Skapa kampanjer – Facebook Ads Manager kontra Insta-app

Det finns nämligen en viss skillnad mellan att annonsera direkt via Instagramappen kontra att skapa annonser via Facebook Ads Manager. Som tidigare nämnt är det väldigt enkelt att göra det direkt i appen (se bilder med instruktioner ovan), medan det via Facebook är något mer invecklat.

Fördelen med att skapa dina annonser via Facebook är dock att du kan optimera väldigt många fler inställningar, där du bland annat kan välja om du vill sätta din budget för kampanjen baserat på länkklick (CPC) eller baserat på antalet visningar (CPM). Båda verktygen är dock gratis och kan generera en hel del till ditt företag!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Picture of Filippa Richert

Filippa Richert

Filippa Richert är en svensk frilansskribent och copywriter. Filippa skriver regelbundet artiklar inom exempelvis: Tech, e-handel och marknadsföring och har genom åren skrivit tusentals artiklar. Med sin brinnande passion för yrket levererar hon informativa artiklar av hög kvalitet för Nordboosts läsare!