Hem » Digital marknadsföring » SEO-specialist lön

Så mycket tjänar du som SEO specialist eller konsult i lön

Är du eller vill du bli SEO-konsult? Som specialist i SEO tror du kanske att lönen motsvarar lönen för en marknadsföringskonsult och ligger kring 46 100 kr (medianlön enligt SCB)?

Det stämmer faktiskt inte. Enligt undersökningar från Salaryexplorer tjänar mer än 75% av alla SEO-specialister mer än 37 500kr per månad och mer än 50% har en lön som är mer än 57 100kr / månad (dvs. medianlön).

SEO-managers snittlöner på den svenska marknaden (Källa: Salary Explorer)

Som fast anställd på ett företags marknadsavdelning tjänar SEO-specialister generellt sett något lägre än konsulter. Givetvis finns det fler faktorer som påverkar lönen utöver huruvida du är uthyrd eller jobbar inhouse med SEO.

En viktig parameter är vilken nisch du är specialiserad inom (exempelvis e-handel eller tjänstesektorn)? Andra faktorer som påverkar är din kunskaps- och erfarenhetsnivå, ålder och utbildning. Det gäller givetvis att du är väl bevandrad i de verktyg som används för SEO och att du har teknisk sakkunskap.

Numer är det inte helt ovanligt att konsulter och specialister inom marknadsföring även jobbar på uppdragsbasis. Då jobbar man vanligen mer intensivt under en tidsbegränsad period till ett fast pris. Vanligen kan den här typen av uppdrag vara relativt välbetalda, då andra sidan kan ett uppdrag föregås av möten och andra tidskrävande uppgifter som man inter erhåller betalning för överhuvudtaget.

Löneutvecklingen för professionella SEO-specialister och konsulter har stigit kraftigt de senaste åren. Det hänger ihop med att allt fler företag går mot en alltmer digitaliserad närvaro i kombination med att allt fler företag förstår vikten av optimering med SEO.

“Löneutveckling inom SEO ligger relativt högt i förhållande till utvecklingen för andra marknadsföringstjänster”

Även på individnivå är löneutvecklingen för marknadsförare och specialister inom SEO högre än index för digitala marknadsförare i övrigt.

En SEO-specialist har i snitt en ingångslön på 30 800 kr per månad. Men efter enbart 2 års branscherfarenhet tjänar en marknadsförare som är specialiserad inom SEO i snitt 42 % mer.

Löneutveckling på den svenska marknaden för SEO-marknadsförare och specialister (Källa: Salary Explorer)

Typiska arbetsuppgifter för konsulter och specialister inom SEO

  • Site audit
  • Förstå kundens affär och mål
  • Riskanalys
  • Strategiskt arbete (val av kanaler och content)
  • Operativt arbete (Optimera befintliga kanaler och tekniska åtgärder)
  • Off-site SEO (Länkstrategier och processer)
  • Indexering av icke-indexerade webbsidor

SEO kan även inbegripa sökoptimering av mer specifika kanaler (Youtube, Amazon, Bing etc.)

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti är entreprenör och grundare till Nordboost. Han har flera års erfarenhet från e-handel, digital marknadsföring och sourcing. Jacob skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.