Mailprogram för nyhetsbrev, e-post och utskick till kunder

Nyhetsbrev och e-postutskick i marknadsföringssyfte är inte enbart en nödvändighet för att ditt företag ska kunna nå ut med nyheter och information till er målgrupp.

Med rätt program kan du automatisera flöden och nå kunder som du annars aldrig hade haft möjlighet att nå fram till.

Flera professionella marknadsförare inom digital marknadsföring går så långt som att hävda att det inte går att lyckas med ett modernt företag online utan att bedriva e-postmarknadsföring (email marketing).

Undersökningar visar att 46% av alla skickade e-post faktiskt öppnas av mottagaren. I snitt genererar e-postmarknadsföring 38 x spenderad krona. Det motsvarar en ROI på hela 3800% (HubSpot: Email market stats).

Låt mig upprepa det.

“I snitt genererar email marketing en ROI på tretusen åttahundra procent!”

HubSpot

En vanlig myt är att email marketing är gratis.

Det är en sanning med modifikation.

Det är vanligen gratis att skicka ut e-post via program i mindre mängder. Men företag som är skickliga på den här typen av marknadsföring, skickar inte sällan tusentals e-post i månaden.

I många fall skickas även andra meddelanden, såsom SMS eller meddelanden i chattappar. Då gäller det att använda ett program som är effektivt både vad det gäller pris och funktionalitet.
Vanligen betalar man nämligen för antal mailutskick per månad.

Email marketing software eller mailprogram för marknadsföring är en förutsättning för att bedriva framgångsrika kampanjer och utskick. Eftersom email marketing är extremt effektivt, utvecklas ständigt nya verktyg på marknaden. Gamla system byts ut av mer moderna program och för den som letar efter ett bra verktyg gäller det att göra en ordentlig benchmarking innan man bestämmer sig.

Numera sköter mailprogrammen till stor del själva flödena på egen hand. De skickar ut välkomstmail och e-post för övergivna varukorgar så kallad marketing automation och en rad andra automatiserade meddelanden.

Ett generellt tips för att skicka nyhetsbrev och e-post i marknadsföringssyfte är att undvika svenskutvecklade system. Det beror på att det enligt mig inte finns något system i Sverige som kommer i närheten av den funktionalitet och kompatibilitet med andra system som du får med de mer internationellt erkända tjänsterna för e-postmarknadsföring.

Här nedan går jag igenom några av de absolut bästa programmen på marknaden vad det gäller allt från pris till funktionalitet och användarvänlighet.

Bästa mailprogrammen för email marketing solution

Här har jag gjort en jämförelse över aktuella priser, funktioner och även andra mervärden för att göra det enkelt att förstå skillnaden på olika program som ditt företag kan använda för nyhetsbrev, e-post och automatiserade flöden.

  1. Omnisend
  2. Klaviyo
  3. Sendinblue
  4. ActiveCampaign
  5. Mailchimp
  6. Zoho Campaigns

1 – Omnisend: För e-handelsföretag

Omnisend är en helhetslösning som lämpar sig för framförallt e-handelsföretag. Omnisend är ett av de mest moderna system som finns på marknaden för att hantera marknadsföring via en modern, omnikanalstrategi.

Moderna e-handelsföretag skickar inte enbart e-post till sin målgrupp och kunder. Via Omnisend kan företag nå sina adressater via multipla kanaler men på ett enkelt och användarvänligt sätt.

Omnisend är ett komplett system med funktionalitet som inbegriper följande:

  • SMS
  • E-post
  • Web-push-notiser (marknadsföring direkt till mottagarens browser eller mobil app)
  • Anpassade mågrupper via Google (Exempelvis via s.k. “retargeting”)
  • Facebook Messenger
  • Anpassade mågrupper via Facebook (Exempelvis via s.k, “retargeting”)

Precis som de flesta övriga program för e-postmarknadsföring kan användare testa Omnisend kostnadsfritt. Omnisend är gratis att använda för upp till 15 000 e-post per månad.

Räkna dock att på sikt behöva betala för att använda tjänsten. Det finns inga bra verktyg på marknaden som är helt gratis.

Är du seriös med ditt företag ska du istället söka det program som är bäst för din verksamhet.

Här är några av de fördelar som gör Omnisend till ett av de bästa verktygen på marknaden:

  • Integrerat med flera av de bästa plattformarna som finns inom e-handeln. Alltifrån Facebook och Aftership till Tidio och Zapier. Givetvis är Omnisend kompatibelt med exempelvis Shopify och WooCommerce som hör till de bästa e-handelsplattformarna i världen.
  • Tidsbesparande – Omnisend har tagit till sig marknadens krav på att möjliggöra anpassade mail och utskick utan för mycket manuell handpåläggning för avsändaren. Du kan exempelvis lägga till produkter som du vill marknadsföra i ett mail eller meddelande i ett fåtal klick.
  • Marknadsplattform med allt-i-ett – Den största fördelen är att användare inte behöver växla mellan olika system. Du kan segmentera din adressater i olika grupper för att säkerställa att rätt budskap går fram till rätt person. Du kan även använda formulär på din webbplats som är direkt integrerade med systemet eller hantera flöden från olika marknadsföringskanaler på ett och samma ställe via ett automatiserat arbetsflöde.
  • Prissättningen för Omnisend är i linje med alternativa system på marknaden men du får mer värde för pengarna. Den billigaste planen kostar 16 USD per månad och ger användare, precis som med gratisplanen, möjlighet att skicka upp till 15 000 e-post /mån. Dessutom kan du segmentera emails och skicka SMS.

#2 – Klaviyo: Ett bra verktyg för email och SMS

Klaviyo är ett av de bästa verktygen som finns för emailmarketing. Det är enkelt att använda och kommer med massvis av mallar för e-post (exempelvis för kampanjer, nyhetsbrev, transaktionsmail etc.). som du kan anpassa med dina färger, typsnitt och logga.

Med Klaviyo kan du dessutom ställa in dina färger och typsnitt centralt så att dina preferenser gäller för alla mail som du skickar med Klaviyo.

Klaviyo tillåter även användare att bedriva marknadsföring via sms. I övrigt finns det ett stort utbud av flöden som du kan koppla på för att generera automatiserade e-post baserat på personer i din kontaktlistas beteenden. Flöden kan man sätta upp med drag-and-drop och är enkla att anpassa.

Klaviyo har ett väldigt bra analysverktyg där du kan se exakt hur mycket pengar olika flöden och kampanjer har genererat till ditt företag. Du kan även se när olika personer i din kontaktlista har besökt vissa webbsidor och olika handlingar som kontakter har utfört.

Klaviyo är förkonfigurerat från start. Det innebär att även nybörjare snabbt kan komma igång genom att använda föruppsatta maillistor och segment.

En fördel med Klaviyo är att det är helt gratis att använda så tillvida att du har färre än 250 kontakter i din maillista och inte skickar mer än 500 mails per månad. Därefter kostar Klaviyo från 20$ per månad.

Klaviyo fungerar med alla de största e-handelsplattformarna (WooCommerce och Shopify med fler.)

#3 – Sendinblue: En modern lösning som passar även små företag)

Sendinblue är ännu ett verktyg som är förhållandevis okänt på den svenska marknaden än så länge. Sendinblue är ett prisvärt alternativ i förhållande till all funktionalitet som användare får tillgång till.

Precis som med Omnisend, är Sendinblues prismodellen baserad på antal e-post som faktiskt skickas, inte antal e-post som finns sparade i din maillista. (Det är viktigt att notera skillnaden här eftersom flera tjänster kan framstå billigare än vad de faktiskt är.)

Sendinblue ger användare i korthet följande fördelar:

  • Allt-i-ett: Systemet låter användare skicka nyhetsbrev och automatiserade e-post men även SMS.
  • Sendinblue är integrerat med Facebook och möjliggör att användare kan skapa kampanjer och annonser direkt via Sendinblues interface.
  • Generös gratisplan. Med Sendinblue kan användare skicka upp till 300 e-post per dag helt gratis via tjänstens mailprogram.
  • Bra automatiseringsverktyg som ger användare möjlighet att trigga utskick baserat på personers beteenden.
  • Bra användarvänlighet – Sendinblue är enkelt designat och systemet känns mer eller mindre intuitivt att använda. Även för nybörjare är Sendinblue lätt att lära sig. En fördel är att support ingår även i gratisplanen (till skillnad från exempelvis Omnisend där du inte får samma service utan att behöva betala).

#4 ActiveCampaign: En komplett tjänst för större bolag

ActiveCampaign är ett av de mer raffinerade verktyg som finns på marknaden och passar typiskt medelstora och större företag. Mindre företag med en mindre budget kan överväga ett enklare alternativ.

Till skillnad från exempelvis Omnisend och Sendinblue där du som användare betalar för antal emails som du skickar ut månadsvis, kan du med ActiveCampaign skicka ut obegränsat med epost till personer i din e-postlista.

Du betalar istället per antal personer som du har i din maillista. Det kan finnas för- och nackdelar med en sådan prismodell.

Den enklaste planen “Lite” kostar endast 9 USD per månad (förutsatt att du tecknar dig för tjänsten årsvis). Men du kan endast hantera 500 “subscribers” i din maillista med den här planen. 500 personer i en maillista kanske låter mycket men det går faktiskt snabbt att överskrida den gränsen. Det innebär att du snart måste uppgradera till den dyrare planen “Plus” och då är priset 49 USD per månad vilket kan vara rätt mycket pengar för ett litet bolag.

ActiveCampapaign är då andra sidan ett av de mest kompletta verktyg som finns på marknaden och är integrerat med mer än 800 andra system och plattformar. Tjänsten har allt du kan tänkas ha behov av. För lite större företag är ActiveCampaign ett bra alternativ att växa med.

ActiveCampaign täcker följande områden:

  • Automatiserade flöden
  • Email marketing
  • Kommunikation och marknadsföring via: Chat, SMS och messenger
  • Integrerat med exempelvis Shopify och WordPress (WooCommerce och andra e-handel plugins)
  • Finns stöd för att anpassa din webbplats så att viss information visas för en viss typ av besökare

#5 – Mailchimp: Ett av de mest väletablerade verktygen

Mailchimp är förmodligen det verktyg som är mest känt bland marknadsförare på den svenska marknaden. Mailchimp är en molnbaserad tjänst som har funnits på marknaden länge.

Än idag anses Mailchimp vara en av de bästa tjänster som finns på marknaden. Plattformen lämpar sig för företag som vill kunna hantera grundläggande behov vad det gäller e-postmarknadsföring och automatiserade utskick..

  • Enkel tjänst för automatiserade email och flöden.
  • Mailchimp är integrerat med flera av de största och mest populära e-handelsplattformarna i världen. Använder du exempelvis Magento, Prestashop eller WooCommerce kan du enkelt installera och testa Mailchimp via en app eller plugin. Mailchimp är dock numera inte tillgängligt för nya Shopifyanvändare. (Appen är inte längre tillgänglig på Shopifys appmarknad men det finns flera andra alternativ som är likvärdiga eller bättre, inte minst Shopifys egna mailverktyg “Shopify Email” som är både enkelt att använda och relativt billigt)
  • Mailchimp kommer med färdiga landningssidor, exempelvis för att samla in emails till din lista. Landningssidor är enkla att applicera och kan även anpassas för att passa specifika behov.
  • Integrerat med marknadsföring för sociala media – Det går att sköta kampanjer och annonser i Facebook och Instagram direkt i Mailchimp.
  • Mailchimp har ett bra analysverktyg för att följa upp antal nyregistrerade personer som “subscribat” till din maillista och följa upp kampanjer. Du kan även se uppskattat värde som du tjänat för konverteringar gjorda via exempelvis mail för övergivna varukorgar.

#6 – Zoho Campaigns: En bra budgettjänsten

Du kanske känner till Zoho som ett alternativ till Google Workspace för att exempelvis skaffa företagsmail?

Zoho har gjort sig kända som ett bra budgetalternativ och det gäller även deras automatiserade e posttjänster.

Zoho är billigt men samtidigt något knepigare att använda.

Via Zoho Campaigns kommer du åt en hel del av den funktionalitet som några av mailprogrammen ovan men med skillnaden att Zoho Campaigns är mycket billigare.

Zoho är enligt mig inte fullt så användarvänligt som de dyrare programmen som jag rekommenderar. Dessutom har jag personligen inte så bra erfarenhet av Zohos kundtjänst men är du villig att spendera lite mer tid så är Zoho Campaigns ett prisvärt och bra alternativ.

Tjänsten ger användare en rad funktioner:

  • Automatiserade flöden och autosvar med drag-och-släpp-funktion. Du får bra översikt över dina olika flöden och kan dra in och släppa meddelanden och autosvar där du vill ha dem i ett överskådligt flödesschema. Exempel på utskick kan vara: Övergivna varukorgar (ett måste för e-handelsföretag idag). Automatiserade uppföljningsmeddelanden för att öka ditt företags försäljning och konvertering.
  • Tjänsten är kompatibel med flera världsledande plattformar för exempelvis e-handel och CRM. (Fungerar utmärkt med Shopify, Zapier, Youtube, Zendesk etc.)
  • Kommer med verktyg för interaktiva element som du kan använda i samband med utskick till dina mottagare. Exempelvis kan du bifoga filer, lägga till formulär, enkätundersökningar, bilder och videos.
  • Systemet är uppsatt med funktionalitet för A/B-testing. Med andra ord kan du testa dina kampanjer och skapa evidensbaserat kampanjunderlag för dina utskick.
  • Priser från 5 USD per månad

Svenskutvecklade program

Det finns en hel del svenskutvecklade program på marknaden för att skicka ut nyhetsbrev och hantera automatiserade marknadsföringsflöden. Av de program jag känner till, finns det än så länge inget som är lika utvecklat som de mer internationellt erkända tjänsterna på marknaden.

Dessutom är prissättningen i princip alltid högre än större system som på grund av stordriftsfördelar kan erbjuda mer aggressiva priser. Du betalar alltså generellt sett mer med svenskutvecklade system men får sällan samma värde som om du väljer en mer internationellt väletablerad tjänst.

En fördel med att använda en svensk tjänst kan vara att du får bättre support. Men väljer du ett riktigt bra verktyg från början så ska du inte behöva spendera mycket tid i supportärenden.

Ett bra och modernt system är nämligen enkelt att installera, komma igång med och dessutom att använda.

Svenskutvecklade tjänster för content marketing och automatiserade utskick, är sällan lika kompatibla med världsledande system. Det är klokt att undvika att låsa sig vid ett system som hämmar tillväxt. Det finns förmodligen tjänster som du med stor sannolikhet förr eller senare har behov av för att få ditt företag att expandera och då vill du inte sitta fast med program som inte är kompatibla med dessa.

Min rekommendation är att i möjligaste mån undvika att på egen hand integrera olika system med varandra. Du bör även undvika att binda dig vid olika system som inte är kompatibla med varandra. Istället rekommenderar jag att använda program som erbjuder en helhetslösning och som fungerar för att hantera olika flöden på ett och samma ställe.

Lycka till!