Hem » Digital marknadsföring » Så fungerar content marketing

Så fungerar content marketing

För att synas som företag idag räcker det inte med traditionell marknadsföring. I en allt mer digitaliserad värld behöver man anpassa sitt innehåll och se till att det finns en solid marknadsföringsstrategi som håller i längden.

Alla kan inte vara störst och bäst inom sitt område, men satsar man på att engagera sina kunder och skapa intressant och värdegrundande innehåll på sin webbplats är det ett stort steg på vägen. Och det är just där som Content Marketing kommer in i bilden.

Studier visar på att Content Marketing genererar tre gånger fler leads än “paid search”, men kostar företagen hela 62% mindre!

NewsCred

Det behöver inte nödvändigtvis betyda en stor kostnad för ditt företag, men däremot krävs det att du investerar tid.

Oftast tar det flera månader, kanske ännu längre, innan man överhuvudtaget ser resultat. Men i nästan alla fall så lönar det sig, så att ha tålamod med stort T är nyckeln till framgång när det kommer till innehållsmarknadsföring.

Med tillräckligt bra innehåll har man möjlighet att stärka sin relation med sina befintliga kunder och även nå ut till nya.

Att med kreativitet hela tiden skapa nytt, spännande och engagerande innehåll som sedan kan spridas i andra kanaler som t.ex. sociala medier är A och O.

Det krävs att man både känner till sin målgrupp och dess beteende, samt vet hur man delar något som är av värde för dem. Tänk på vad kunden vill ha, snarare än vad du själv vill skriva om.

Vad är då content marketing?

Joe Pulizzi, grundaren av The Content Marketing Institute, var den som myntade begreppet Content Marketing. Han har en gång sagt att det är skillnad på innehåll och innehållsmarknadsföring.

För att på riktigt ägna sig åt content marketing måste man ha en väl uttänkt och målgruppsanpassad strategi bakom marknadsföringen – inte enbart producera innehåll som man hoppas ska fungera.

Så, vad betyder content marketing?

Direktöversatt står det för just innehållsmarknadsföring, men begreppet innebär att man först och främst måste skapa värdefullt innehåll som får besökaren att vilja stanna kvar på sidan. Innehållet bör vara unikt och inspirera, samtidigt som det givetvis ska ligga i linje med den tjänst eller produkt man erbjuder sina kunder.

Det ska sedan publiceras, förslagsvis på ens hemsida eller i ens app och därefter spridas i t.ex. sociala medier.

Tanken med innehållet är inte bara att få läsaren intresserad, utan som företagare vill man förstås att läsningen i slutändan ska leda till konvertering.

En konvertering kan vara ett köp av en vara eller till exempel att användaren signar upp sig på ens nyhetsbrev. Att du får besökaren att göra det som du vill att han eller hon ska göra, helt enkelt.

Det är egentligen bara fantasin som sätter gränser när det kommer till vad för innehåll man skapar. Det bästa du kan göra om du vill komma igång med en content marketing-strategi är att först skriva ner syftet och målet du vill uppnå.

Vilka tillhör din målgrupp?

Försök förstå vad dina besökare vill ha och använd dig av storytelling när du skapar ditt content.

Innehållet ska beröra, engagera och förmedla känslor hos läsaren.

Tänk kvalitet framför kvantitet, och var selektiv med var innehållet publiceras.

Det är t.ex. bättre att lägga allt krut på bara en social medieplattform om du vet att det är där som din målgrupp är aktiv, än att dela allt innehåll på både Instagram, Facebook och Twitter, bara för sakens skull.

Bra att tänka på är också att man bör skapa samma, eller åtminstone liknande innehåll för alla sina kanaler. På så sätt sparar man tid och effektiviserar arbetet, samtidigt som man skapar en röd tråd genom allt man publicerar.

Innehållsmarknadsföring är inte bara text

Det första man tänker på när man hör content marketing är kanske text. Men innehållsmarknadsföring är så mycket mer än det.

Statistiskt sett är det 94% större sannolikhet att en besökare stannar kvar på din sida om du använder dig av bilder, än om det bara är textinnehåll enligt en rapport av den digitala entreprenören och författaren Jeff Bullas.

“Med bilder ökar chansen att dina besökare stannar på din webbplats med 94 %”

Jeff Bullas

Marknadsföring handlar om mer än att bara förmedla ett budskap till sina kunder.

Det involverar också känslor, behov och önskemål. För att tillgodose konsumenternas behov och väcka starka känslor måste du därför tillföra lite känsla i din marknadsföring – och detta kan göras genom bilder.

Det går att använda både infographics, illustrationer eller foton; huvudsaken är att bilderna är relevanta och passar ihop med texten.

Förutom bilder kan man med fördel även använda sig av videoklipp.

Beroende på vad för business man driver kan innehållet i ett filmklipp variera, men förslagsvis kan videon innehålla tips och råd på hur man bäst använder den tjänst eller produkt som säljs på hemsidan, för att den som tittar så småningom ska bli inspirerad till ett köp.

Utöver text, bilder och videor kan det vara smart att här och var lägga in CTA-länkar, det vill säga Call to Action-länkar, för att få användarna att konvertera. Det är dock viktigt att se till att det inte blir för spammigt eller för säljinriktat – det ska fortfarande vara kul och intressant att läsa.

Content marketing är idag ett kvalificerat yrkesområde. Det är inte svårt att förstå att Content Managers tjänar bra och är eftertraktade på arbetsmarknaden.

Går hand i hand med sökoptimering (SEO)

När man skriver innehåll på sin hemsida är det inte fel att tänka på att anpassa innehållet efter sökmotorer såsom Google.

Sökmotoroptimerad text, det vill säga SEO, är till för att potentiella kunder ska kunna hitta dig lättare. Finns du bland de första resultaten på Google kommer du med största sannolikhet få betydligt fler besökare än om din sida rankar längre ner bland resultaten.

Fångar du upp besökare med den organiska trafiken kan detta mycket väl leda till konvertering om innehållet lever upp till vad besökaren vill ha. Detta är ännu en anledning till varför ens content bör vara relevant för ens målgrupp.

SEO-anpassade texter och värdegrundande content är två ingredienser som var för sig inte alltid gör så mycket nytta, men som tillsammans kan skapa magi.

Med de sökmotoroptimerade texterna hittar kunderna till din sida, och med hjälp av riktigt bra och intressant innehåll stannar de kvar.

Sammanfattning

  • Content marketing innebär att man skapar intresseväckande och engagerande innehåll som är tydligt anpassat efter ens målgrupp.
  • Innehållet ska vara unikt samtidigt som det ska besvara frågorna som kunderna har, och i slutändan lösa deras problem.
  • Content behöver inte bara vara text, faktum är att de flesta besökare oftast blir kvar längre på sidan om man även inkluderar bilder, videor och annat innehåll som ger lite liv och känsla åt texten. Låt kreativiteten flöda.
  • Anpassa innehållet för sökmotorer så att också potentiella kunder ska kunna hitta till din sida via de organiska sökresultaten.
  • Ha tålamod, och lycka till!
Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Hanne Nyberg

Hanne Nyberg

Hanne Nyberg har i många år producerat texter och artiklar för hundratals olika svenska webbutiker. E-handel och digital marknadsföring är ämnen som ligger henne varmt om hjärtat. Idag jobbar hon som copywriter och frilansskribent på heltid och gör därmed det hon tycker om allra mest: att skriva!