Så fungerar mailchimp och så kommer du igång!

Mailchimp är ett webbaserat verktyg som hjälper framförallt mindre företag att skapa, rikta, skicka och automatisera och analysera exempelvis e-post och nyhetsbrev.

Det kanske låter som att program för nyhetsbrev är något som endast stora och mer komplexa företag håller på med?

Då har du missförstått potentialen med att samla in din webbplats besökares och kunders e-postadresser.

Email marketing och marknadsföring via nyhetsbrev är inte enbart den mest effektiva marknadsföringskanal som finns. Det är dessutom en typ av marknadsföring som delvis sköts automatiskt och till en förhållandevis låg kostnad.

60% av alla e-handelskonsumenter är benägna att anmäla sig till att ta emot e-post avseende kampanjer och erbjudanden.

En gammal sanning är att det är mycket enklare att sälja till dina befintliga kunder (“återkonvertering”) än att försöka sälja till personer som inte tidigare handlat av dig.

“Det är 70% mer sannolikt att personer som tidigare handlat av ditt företag handlar igen i din webbutik efter att ha tagit del av en återkonverteringsannons”

-Readycloud

Det finns numera flera program på marknaden för att kunna automatisera meddelanden och annan typ av marknadsföring (nyhetsbrev, sms etc.). Mailchimp är ett av de mest kända systemen men det finns flera riktigt bra program som du kan läsa mer om här.

Mailchimp möjliggör exempelvis att du kan:

  • Samla in och hantera e-postadress från personer i din målgrupp.
  • Marknadsföring via automatiserade meddelande så kallad Marketing Automation (övergiven varukorg, välkommen meddelanden, nyhetsbrev, återkonverteringsmail etc.)
  • Segmentera personer i dina maillistor för att nå ut med och skicka rätt information till rätt person.
  • Använda och anpassa färdiga mallar för exempelvis kampanjer, nyhetsbrev, välkomstmail och massvis av andra vanliga typer av utskick. (Du kan anpassa med din logga, call-to-actions, färger, typsnitt, bilder etc.)

Hur fungerar Mailchimp?

Mailchimp är inte ett av de mest kända programmen som finns på marknaden för e-postmarknadsföring. Anledningen till att Mailchimps varumärke är starkt både i Sverige såväl som internationellt beror på att Mailchimp har funnits på marknaden i mer än 18 år.

Det kanske inte låter som att 18 år är så mycket men inom digital marknadsföring är det väldigt lång tid. Det innebär att det har utvecklats mer moderna program på marknaden som ger användare mer funktionalitet än Mailchimp.

Men Mailchimp håller fortfarande måttet och ger användare en bra och grundläggande funktionalitet. Mailchimp är enligt min mening bättre än något svenskt program för e-postmarknadsföring och ger framförallt små företag ett bra utbud av basfunktionalitet.

Eftersom att Mailchimp funnits på marknaden så pass länge så är programmet givetvis kompatibelt med väldigt många system. (Ett undantag är Shopify som numera inte erbjuder Mailchimp som ett alternativ i Shopify appstore för nya användare.)

Så här gör du för att komma igång med Mailchimp:

(1) Registrera ett gratis användarkonto.

(Ange användarnamn, epost, och lösenord)


Mailchimp har likt flera andra program för e-postmarknadsföring en gratis prenumeration plan. Det innebär att du kan skicka upp till 12 000 e-post gratis såtillvida att du inte har fler än 2000 registrerade emails i din lista.

Här kan läsa mer om Mailchimps priser och vad som ingår i gratisplanen.

(2) När du väl registrerat dig som användare måste du integrera Mailchimp med din webbplats (exempelvis webbutik).

Därefter kan besökare på din webbplats få möjlighet till att prenumerera (“subscriba”) på nyhetsbrev och information från ditt företag. Detta sker vanligen via formulär som du kan ha exempelvis i din kassa (check-out) då kunder genomför ett köp eller som en sidopanel på din webbplats. Se även våra tips för att skriva nyhetsrev här.


För att koppla Mailchimp till din webbplats kan du exempelvis installera en plugin (för WooCommerce eller WordPress). Även andra väletablerade plattformar har appar som du kan installera.

Det går även att manuellt lägga in en kod på din webbplats för att integrera med Mailchimp.

Via Mailchimps installationsguide kan du snabbt installera tjänsten på din webbplats och få information om vilket sätt som är bäst för just den plattform som just du använder. (OBS. att Shopify inte är ett alternativ längre för att använda Mailchimp)

(3) I takt med att dina besökare och kunder registrerar sig som prenumeranter och tackar ja till att ta emot exempelvis nyheter, erbjudanden och tips så bygger du en maillista.

Maillistan kan du segmentera och organisera för olika ändamål. När du skickar mail till personer i din maillista utgår du från färdiga mailmallar som ger ett professionellt intryck och som är framtagna för olika typer av ändamål.

(4) Mail och utskick och annan funktionalitet hanteras genom att logga in i Mailchimps panel. Här kan du även följa upp dina “kampanjer” det vill säga hur det gått för dina utskick. Du kan följa upp exempelvis ökad försäljning som vissa kampanjer genererat.

Du kan även se hur många nya prenumeranter som registrerat sig, hur pass aktiva de är (läser de dina nyheter, klickar de på dina länkar i meddelanden eller köper de något via exempelvis en rabattkod i dina meddelanden?).

Du kan givetvis se en rad andra saker, exempelvis var dina prenumeranter befinner sig rent geografiskt.

(5) Du kan automatisera flöden för att exempelvis skicka ut välkomstmail eller övergivna kundkorgar. Övergivna kundkorgar är en suverän funktion som innebär att besökare som påbörjar ett köp i din webbutik men som av någon anledning avbryter köpet kan få ett autogenererat mail med de varor som de inte köpte.

Den här typen av mail har avsevärd effekt på dina konverteringar och kan även få flera kunder att komma tillbaka till din webshop och slutföra sina beställningar utan att du behöver göra något alls.

(6) Du kan givetvis även skicka manuella mail eller så kallade “kampanjer”. För detta krävs att du skapar en lista med adressater som du vill ska motta dina mail. (Behövs endast första gången).

Att tänka på för att följa svensk lag

För att du ska följa svensk lag och god sed krävs att dina mottagare som är privatpersoner, uttryckligen har godkänt att de vill ta emot e post från dig.

Givetvis har Mailchimp samlat in godkännande från personer i din maillista så du har möjlighet att enbart maila de i din lista som uttryckligen vill ta emot dina email.

Kunder som har handlat av dig sedan tidigare anses ha en relation med ditt företag och du kan maila dem (lagligt) utan att be dem att uttryckligen godkänna mail från dig.

Ett allmänt tips är givetvis att enbart skicka mail med faktiskt värde. Undvik spamming och bibehåll en god relation med dina prenumeranter. Lycka till och läs mer om hur Nordboosts erbjudande här!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.