Börja sälja din konst på nätet med en egen webbutik

Idag finns det ett fantastiskt utbud av plattformar och metoder för konstnärer som vill sälja konst på nätet. Hantverkare, målare, fotografer och allehanda kreatörer kan sälja sina alster till köpare världen runt med hjälp av en egen webbutik, tack vare smarta lösningar som exempelvis Shopify, WIX eller Ecwid.

Den här typen av e-handelsplattform gör det enkelt för vem som helst att sälja konst via en privat webshop. Det finns även virtuella konstgallerier och marknadsplatser för konst man kan vända sig till, men de brukar ta en större del av kakan. Genom att sälja dina konstverk, bilder, hantverk eller vad det nu än må vara via en egen webshop kan du dessutom anpassa kundupplevelsen för att passa din specifika stil och målgrupp.

Med en modern e-handelslösning som är avsedd för enskilda entreprenörer är det enkelt och roligt att både designa innehållet i sin webshop. Det är även enkelt att underhålla och uppdatera sin webshop med exempelvis nya konstverk eller produkter som man vill lägga ut eller ta bort till försäljning.

sälja tavlor med privat webbshop

En annan fördel med att sälja konst som privatperson är att man kan använda en lägre momssats om man säljer själv, det vill säga, 12% i stället för 25%. Det är även mer flexibelt att ha en privat webbplats, då det ger skaparen full kontroll över innehållet. I början, när konstförsäljningen är småskalig, räknas det som hobbyverksamhet, vilket betyder att man inte nödvändigtvis behöver starta ett företag för att komma igång.

Bästa sättet att sälja konst online

Om man vill sälja konst online rekommenderar vi Shopify i de flesta fall, då det är enkelt att använda och framför allt billigt. I tillägg kan vi tipsa om Wix och Ecwid, som också ligger bra till i pris och användarvänlighet.

Dessa e-handelsplattformar kan antingen integreras på en privat hemsida eller användas som en komplett butik, till skillnad från digitala marknadsplatser. En marknadsplats fungerar vanligen som exempelvis blocket. Du behöver då skapa ett inlogg och ladda upp din produkter i ett externt system där de visas bland mängder av andra produkter. Du får vanligen lite eller ingen möjlighet till att göra egna anpassningar. Dessutom behöver du betala för att sälja dina verk till marknadsplatsen som fungerar som en mellanhand.

När man ska komma igång med sin försäljning är det första steget således att välja om man vill sälja på sin egen hemsida eller på en digital marknadsplats. Här fokuserar vi på privata hemsidor. Om man inte vill, kan eller har tid att ta hand om en webbplats går det anlita ett bolag som skapar och/eller underhåller hemsidan. Nordboost hjälper exempelvis dagligen företag att sätta upp och administrera sina webbutiker. Kontakta oss så berättar vi mer!

så lägger du ut din konst på nätet

Men generellt sett är det nuförtiden inte särskilt komplicerat att sälja på nätet med en egen webbplats. Nordboost tillhandahåller exempelvis digitala och prisvärda distanskurser som riktar sig till den som vill sälja på nätet med en egen webshop. Låt oss ta en närmare titt på de olika alternativen och hur det går till när man börjar sälja sin konst på nätet.

(1) Fördelar med att ha en egen webbutik för konst

Att ha en egen webbutik där man säljer sin egen konst innebär otroligt mycket frihet och flexibilitet i jämförelse med att lägga ut sin konst till försäljning via en marknadsplats eller annan mellanhand. Med en egen webbutik har man som säljare full kontroll över innehåll och kundkontakt.

Som nämnt finns det flera bra e-handelsplattformar som med fördel kan användas för försäljning av exempelvis konst, hantverk, bilder eller andra egenproducerade produkter och tjänster. Vi rekommenderar främst Shopify som är billigt i drift, enkelt att använda och som ger bättre möjlighet till skalbarhet än jämförbara system på marknaden.

När man har lärt sig hur Shopify fungerar är det enkelt att ladda upp nya konstverk, uppdatera priser och bilder, ändra produktinformation, hantera försäljningar och kommunicera med köpare. Det behöver inte ta mer än ett par dagar att lära sig att använda och bygga en egen webbutik med hjälp av vår Shopifykurs.

Fotografer som vill sälja bilder online kan erbjuda sina kunder och fans olika storlekar, ramar och tryckmaterial för varje produkt, på ett sätt som är smidigt, inte bara för säljaren utan även för kunden. Med en privat webbutik har man dessutom möjligheten att optimera ens digitala marknadsföring, sälja via olika kanaler såsom Amazon eller kombinera försäljning i fysiska kanaler med e handel (Omnikanal).

tavlor och hantverk på nätet

När det gäller försäljning av digitala produkter såsom exempelvis bilder, videos eller musik erbjuder Shopify bra teman som är skapade för exempelvis försäljning av nedladdningsbara produkter.

Andra fördelar som gör att Shopify lämpar sig för försäljning av konst och bilder kan förklaras med att systemet är mer flexibelt än många alternativa lösningar på marknaden.

Om du har en egen Shopify-butik kan du exempelvis erbjuda kunder att hämta beställningar på en fysisk adress, till exempel i din ateljé, i stället för att skicka beställningen till dem. På så sätt kan ni båda spara tid och pengar på packningsmaterial och porto. Det är också möjligt att utlokalisera hela leveranskedjan till ett logistikföretag (3PL). Men när man är i uppstartsskedet och helt ny med att sälja hantverk på nätet utan företag brukar man inte ha så många beställningar. Därför kan det löna sig att starta enkelt och expandera med nya tjänster över tid.

(2) Välj den e-handelsplattform som passar dig

Visst kan det kännas överväldigande att öppna en webbutik när man ser hur många olika alternativa e-handelssystem det finns på marknaden. Men i själva verket behöver det inte vara så svårt att hitta rätt. Vi rekommenderar att du väljer en väletablerad plattform som har prisbelönt kundsupport, transparent prissättning, integration på sociala medier och kraftfulla analysverktyg till ett bra pris.

Om vi tar Shopify som exempel, går det att prova deras plattform helt gratis i tre dagar. De har gjort det så pass enkelt att man inte behöver registrera domännamn vid sidan av eller ha ett externt webbhotell, då allting är inbyggt i deras lösning. Med enbart ett fåtal klick kan man lägga ut sina produkter på Facebook, Instagram, Amazon och eBay, vilket också underlättar arbetet.

privatförsäljning online

Med Shopifys över 100 internationella betallösningar, automatisk SEO-optimering och otroligt användarvänliga gränssnitt behöver man inte ha någon tidigare erfarenhet av att bygga hemsidor eller webbutiker för att nå ut till hela världen med sin konst. Shopify ger tillgång till support både över telefon, chat och mail men tjänsten är skapad för att man intuitivt ska förstå hur man skapar en enkel men snygg webshop. Läs mer om vad Shopify är och hur det fungerar här.

Andra användarvänliga alternativ som exempelvis Wix erbjuder lite färre designverktyg och designmallar, vilket kan ge sajten en något generell look. Men om du skapar din webbutik med Shopify kan du få den att se både unik och proffsig ut med personliga anpassningar för dig och dina produkter. WooCommerce är också en populär variant med ett bra utbud av funktioner, men är överlag inte lika enkel att använda som Shopify och Wix. Vi rekommenderar inte WooCommerce för nybörjare.

Det är kombinationen av hög användarvänlighet och funktionalitet som placerar Shopify högt upp på listan över tillgängliga e-handelsplattformer. De erbjuder även möjligheten att kombinera virtuella, nedladdningsbara och fysiska produkter, vilket är ganska unikt. I stället för att bara sälja tavlor på nätet kan man komplettera med ytterligare produkter såsom musikfiler, digital konst, videomöten och konsultationer för högre lönsamhet.

(3) Låt världen se dina alster

Med Shopify kan du därmed få igång din nya hemsida med tillhörande webbutik på väldigt kort tid. Nästa steg är att tänka på marknadsföring och som vi nämnde tidigare ingår SEO i Shopifys upplägg. Du kan enkelt välja att lägga ut dina konstverk på både Facebook och Instagram, där du kan dela med dig av dina produkter till följare och fans i inlägg, stories, reels och så vidare. Det är ett jättebra sätt att marknadsföra sina produkter på.

Om du vill läsa mer om hur man marknadsför sig på sociala medier rekommenderar vi den här artikeln: Guide och strategi för social media marketing. Det är guld värt att hålla sig uppdaterad, med tanke på att 90% av alla svenskar använder sociala medier!

Sammanfattningsvis rekommenderar vi att du väljer en e-handelsplattform som passar dina unika behov, mål och kunskaper. Om man bara vill sälja av ett gäng tavlor och inte har något behov av en permanent hemsida kan det vara enklast att använda sig av en extern plattform för auktion eller konsthandel. Men för alla konstnärer och hantverkare där ute som kontinuerligt skapar nya verk är det värt att investera lite tid och energi i att skapa en vacker, företagshemsida med en webbutik. Det reflekterar bra på ditt konstnärskap, både för folk som hittar din konst på nätet och personer du nätverkar med i det verkliga livet.

Om du väljer Shopify slipper du tänka på allt det tekniska, samtidigt som du har stor valfrihet att anpassa formgivningen utefter din personliga smak.

Kom igång snabbt och enkelt med vår Shopifykurs som leds av några av landets främsta experter, där vi leder dig till framgång på distans. Det finns en stor värld där ute, full av människor som vill dekorera sina hem med vackra konstverk och hantverk. Allt du behöver göra för att nå dina kunder är att skapa en plats där de kan köpa dina kreationer och se till att de hittar dig. Vi hjälper dig gärna.

så säljer man sina bilder och digitala produkter

Sammanfattning

  • Att sälja online är idag enkelt, även för konstnärer och småskaliga entreprenörer. Istället för att göra dig beroende av en marknadsplats eller digitaliserad auktion kan du skapa en professionell webshop som ger dig stora möjligheter till anpassning och design som passar din verksamhet och stil.
  • Det finns flera fördelar med att sälja sin konst via egen webshop. Det är för det första billigt, en modern e-handelsplattform kostar idag inte mer än ett par hundra kronor i månaden. Dessutom erbjuder flera plattformar möjlighet att testa systemen gratis.
  • En av de bästa e-handelsplattformarna som finns för framförallt konstnärer eller exempelvis privatpersoner som driver småskalig försäljning är Shopify. Shopify kan testas gratis men har även förhållandevis prisvärda tjänstepaket. Läs mer om priser och testa Shopify gratis här.
  • Fördelen med Shopify är att det är ett av världens främsta handelssystem med miljontals användare runt om i världen. Det gör att du får tillgång till väldigt mycket funktionalitet utan extra kostnad. Du kan sälja på olika marknader, via sociala medier eller exempelvis koppla din webshop till försäljning via fysiska kanaler (din konstateljé eller fysiska butik).
  • Shopify anses även vara ett av de bästa alternativen för skalbarhet. Med andra ord kan du växa med plattformen som även används av flera av världens ledande e handelsföretag idag.
  • Skulle du vara behov av ytterligare stöd för att komma igång så erbjuder Nordboost distanskurser i hur man använder Shopify på egen hand.
  • Det finns även bra alternativ till Shopify. WIX och Ecwid är två andra internationella e-handelstjänster som fungerar bra på den svenska marknaden.
  • WIX kan vara ett bra alternativ för den som vill sälja bilder eftersom att WIX ger användare tillgång till relativt stort lagringsutrymme. ECWID kan vara ett bra alternativ för den som redan äger en befintlig webbplats och som vill möjliggöra försäljning på webbplatsen.
  • Kolla även in vår checklista för att bli återförsäljare på nätet!