Att starta en webshop är egentligen relativt enkelt. Det finns numera massvis av olika e-handelsplattformar på marknaden som är så pass användarvänliga att även den som aldrig skapat en webbplats, på egen hand kan bygga sin webbutik.
Men innan du startar din webshop är det klokt att kontakta leverantörer, benchmarka priser och säkerställa att du har en affärsmodell som du tror på. Att gå från affärsidé till att förverkliga din idé kräver att du hittar leverantörer som kan erbjuda bra produkter till bra priser och eventuella andra krav.
Entreprenörskap handlar egentligen enbart om förmågan att förverkliga en idé. Här finns det inga entydiga svar man måste helt enkelt testa sig fram. Men du behöver inte börja från noll.
Det finns numera massvis av olika tjänster för e-handlare att komma i kontakt med leverantörer och producenter. Hit hör exempelvis leverantörsplattformar, databaser med anslutna leverantörer, mässor och evenemang.
#1 Leverantörer för en egen butik eller e-handel?
Att driva en egen e-handel skiljer sig lite från att starta egen butik när det gäller att hitta leverantörer. E-handeln erbjuder många fler affärsmöjligheter än den som driver en vanlig fysisk butik.
Många e-handlare väljer att förlägga distribution, lagerhållning och logistik på sina leverantörer. På så vis kan återförsäljare helt fokusera på att enbart marknadsföra och sälja sina produkter. Här finns det numera flera lösningar varav dropshipping har blivit en allt vanligare affärsmodell bland e-handlare på den svenska marknaden de senaste åren.
Dropshipping innebär att du vidarebefordrar beställningar som dina kunder gör i din webshop, direkt till din leverantör. När leverantören eller vissa fall grossisten, tagit emot din order, ansvarade för att leveransen till din kund sker enligt vad som överenskommits.
Vanligen uppfattar inte din kund att leveransen utförs av din leverantörs logistikpartner. Det är exempelvis inte ovanligt att kartonger, fraktsedlar och annat emballage blandas med ditt företags varumärke och logga. I många fall hanterar din leverantör även eventuell returer och exempelvis kundtjänst.
Läs mer om hur du kan hitta leverantörer och grossister för dropshipping här.
#2 Webbaserade portaler för återförsäljare och grossister
En annan vanlig lösning för den som vill starta en webshop kan vara att söka leverantörer via en portal eller marknadsplats. Det är alltså webbaserade plattformar där leverantörer och grossister har möjlighet att ladda upp sina artiklar, priser och villkor.
Fördelen med att använda en webbaserad leverantörsplattform är att du vanligen kan jämföra likartade produkter från olika leverantörer.
Du kan på så vis få bilda dig en bra uppfattning om exempelvis prisbild, kvalitet och design. Dessutom är vanligen leverantörer som är anslutna till en plattform bundna att följa vissa minimikrav vad det gäller exempelvis ledtider eller ordervolymer.
Att använda en plattform är ett enkelt sätt att komma i kontakt med företag som söker återförsäljare och kan spara dig mycket tid och huvudvärk.
#3 Mässor och evenmang
Det låter kanske omodernt att gå på fysiska mässor men faktum är att det är ett extremt effektivt sätt för att komma i kontakt med bra leverantörer inom din nisch. För det första ger ett fysiskt möte mycket mer än vad du får genom att kontakta leverantörer som du hittar på internet. Du kan ställa frågor, klämma och känna på produkter och reda ut små men viktiga frågor och funderingar på plats.
En personlig kontakt via exempelvis mässa skapar även goda förutsättningar till en framtida affärsrelation. Men kanske viktigast av allt är att du får träffa massvis av leverantörer och grossister inom din nisch samlade på ett och samma ställe.
Det finns massivs av mässor som du kan besöka inom både Europa och Asien.
Här är några webbplatser där du kan hitta mer information om leverantörsmässor inom alla möjliga områden:
Övriga tips
Att söka leverantörer kan vara både tidskrävande och mödosamt för nystartade företag. För det första innebär detta jobb en viss risk. Du måste exempelvis vanligen beställa produkter innan du vet huruvida produkterna kommer att sälja eller ej i din webshop.
I många fall måste du även beställa en viss minimivolym för att din leverantör eller grossist ska samarbeta med dig. Att beställa en större volym produkter utan att veta huruvida produkterna kommer att sälja eller ej kan utgöra en risk som får många startups att tveka på sin affärsmodell.
Inte sällan kan det finnas byråkratiska och svårbegripliga regler i form av exempelvis importregler, tullar och skattesatser. Det enda sättet att förstå hur det verkligen fungerar kan vara att testa sig fram – “Learning by doing”.
Av den anledningen är det i denna fas som många entreprenörer och startups ger upp. Många anser helt enkelt att det är för riskfyllt och tidskrävande för att först beställa produkter och därefter försöka sälja produkterna och i bästa fall gå breakeven.
Det finns dock en del fulknep som går att använda. Vissa entreprenörer lägger ut produktbeskrivning, pris och produktbilder i sin webshop enbart för att se huruvida en produkt säljer eller ej.
När en kund genomför en beställning, meddelar återförsäljaren kunden att varan tyvärr är slut för närvarande och återbetalar kunden beloppet. Själva syftet är enbart att bilda sig en realistisk uppfattning om hur hög efterfrågan på en produkt faktiskt är?
Detta är givetvis inget vi rekommenderar då det dels kan skada ditt varumärke och dessutom är ett oärligt tillvägagångssätt för att känna av marknaden.
Ett mer ärligt tillvägagångssätt som vi rekommenderar är istället att samla in “leads” eller emails på exempelvis din webbplats.
Ett vanligt sätt är att meddela intressenter i din målgrupp att de kan erhålla exempelvis en rabattkod mot att ange sina kontaktuppgifter och på så vis intresseanmäla sig för att köpa en viss produkt.
Du klargör då att produkten ännu inte finns på lager men att den som anmäler sitt intresse erhåller en rabatt som kan nyttjas då produkten lanserats på din webbplats.
“Presales” är också ett knep som är mer vanligt inom vissa branscher än andra. Presales innebär helt enkelt att du säljer produkter som ännu inte finns på lager. Vanligen kan kunden erhålla ett lägre pris ju tidigare de beställer din produkt eller tjänst. Den här typen av försäljning är vanlig inom exempelvis evenemang men förekommer även vid försäljning av fysiska produkter.
Ett smart sätt att sälja produkter innan du köpt in dem är genom att erbjuda “först till kvarn”. Med andra ord kan du inte garantera leverans av produkten. Kunder som väljer att vänta med att köpa din produkt riskerar att bli utan.