Vår mall för en bra produktbeskrivning

Att säkerställa att ditt företags produkter presenteras på ett vis så att dina produkter faktiskt säljer i din webshop är en viktig del i säljprocessen.

Enligt gerald Zaltman, professor vid Harvard fattar konsumenter generellt sett 95% av alla köpbeslut undermedvetet.

Ledorden till en framgångsrikt formulerad produktbeskrivning är därför: Trovärdighet (engelskans “trust”), inspiration, unikhet och förmågan att förmedla mervärdesskapande faktorer.

Det finns dessutom en hel del enkla tips och tricks som kommer att få dina produkter att konvertera bättre än tidigare om du applicerar dem på dina produktbeskrivningar. Allt du behöver veta går jag igenom i den här artikeln.

Läs även mer om trender kring produkter och vad som säljer bäst på nätet här.

Så resonerar man kring produktens titel

I ett första steg ska du formulera en titel för din produkt. Titeln är vanligen den enda delen av produktsidan som du behöver sökoptimera (SEO). Själva texten i produktbeskrivningen däremot behöver sällan skrivas utifrån ett SEO-perspektiv.

Undantaget är ifall din webbutik endast säljer ett fåtal artiklar. Då kan det vara lönt att lägga ned mer tid på att även sökoptimera texten i din produktbeskrivning.

Men för en mer eller mindre medelstor webshop med, låt oss säga, 100 artiklar i sortimentet behöver vi typiskt endast sökordsoptimera: Titeln, SEO-titeln och i vissa fall även URL:en.

Se till däremot att säkerställa att texten eller information i produktbeskrivningen är tillräcklig. Det påverkar hela produktsidans sökbarhet. (Mer om det längre ned)

I mitt exempel här nedan lägger jag in sidtitel (H1) och skriver produktbeskrivning för en “Gasolgrill

För att min produktsida ska ha en chans att synas i Google sökordsoptimerar jag produktens titel.

Jag lägger därför till sökordet “Portabel” till produkten “Gasolgrill”. Det är nämligen svårt att hamna högt upp i Googles sökresultat för ordet “Gasolgrill” men för “Portabel Gasolgrill” är det bra mycket enklare. (Läs hela mina artikel om SEO här för att se hur jag väljer mina sökord)

Eftersom att jag har flera Gasolgrillar i mitt sortiment och eftersom att jag förmodligen kommer att fasa ut den här produkten och fasa in en ny produkt inom ett par år så lägger jag även in ett mer tekniskt produktnamn “GS-Porco III”.

Då kan jag utan problem uppdatera produktsidan med en ny produkt utan att förvirra exempelvis sökmotorer och kunder.

Produktens titel blir då: “Portabel gasolgrill (GS-Porco III)
I nästa steg ska jag skriva själva produktbeskrivningen. Det här är en konst som kan få avgörande utfall på konverteringsgraden (hur många personer som köper produkten i fråga och därmed “konverteras” till kunder).

Det vill säga en bra produktbeskrivning med väl framtaget innehåll såsom exempelvis bilder, videoklipp, text, kundreferenser etc. Kommer att generera en väsentligt högre försäljning än en dålig produktbeskrivning.

Det bör även nämnas att bilder och annan media är en viktig del av produktbeskrivningen. (Mer om det längre ned i den här artikeln)

Dessutom är bra produktbeskrivningar av värde för hur ditt företag uppfattas i sin helhet. Du kan alltså räkna med synergier i form av förbättrade KPI:er såsom: ökad försäljning på övriga produkter, nyhetsbrevsprenumeranter, företagets publicitet etc.

När du skriver produktbeskrivningen ska du ha följande i åtanke:

  • Målgrupp – vem skriver du för?
  • Försök att definiera ett konkret problem som din produkt löser för din kund/målgrupp.
  • Definiera klart och tydligt vilka mervärden som produkten ger användaren (Kan skrivas i punktform).
  • Skriv inte en essä. Folk läser inte långa produktbeskrivningar, de ögnar igenom texten och bestämmer sig undermedvetet för att köpa eller ej.
  • Bryt av med bilder och videos. Extremt viktigt om din produkt behöver förklaras närmare och kräver instruktioner. Låt aldrig personer tvivla. Ge svar på eventuella användningsområden.
  • Inspirera. En bra beskrivning får läsaren att leva sig in i hur de använder din produkt.
  • Använd om möjligt statistik som visar värdet av att använda din produkt. (“..Visste du att mer än 60% av alla grillar som säljs i Sverige idag är gasolgrillar?)
  • Unik – Kopiera aldrig konkurrenters beskrivning. Använd aldrig leverantörens produktbeskrivning, speciellt inte avseende “no-names” via Asiatiska leverantörer.

Låter det jobbigt? I sådana fall kan du utgå från Nordboosts mall nedan som är framtagen för att göra det så enkelt som möjligt för e-handlare att formulera bra produktbeskrivningar!

Exempel på produktbeskrivning (mall)

(1) TITEL/H1 (Produktnamn + sökoptimerande text):

Portabel gasolgrill (GS-Porco III)

(2) Definiera högt upp i texten ett problem som kunden känner igen sig i och som din produkt faktiskt löser.

Vill du grilla, äta gott och spara pengar även på semestern?

Förra året var ett rekordår för att grilla och svenskarna, samtidigt uppger 79 % av grillande svenskar att de aldrig använt en engångsgrill.

Vill du kunna grilla på ett hållbart sätt och njuta av sommaren utan att behöva konsumera engångsgrillar?

Med vår portabla gasolgrill, (GS-Porco III) kan du enkelt ta med dig grillen på din resa och njuta av att grilla oavsett var du befinner dig. Vår portabla grill är skapad för att ta minimalt med plats på din resa och för att….

(GS-Porco III) är framtagen med kvalitet och hållbarhet i åtanke och kommer därför med en 5-årig garanti….

(3) Notera i den inledande texten ovan att jag försöker inspirerar och även förklara hur produkten kan lösa problemet. Jag använder även statistik som är ett knep för att skapa trovärdighet (“79% av…”)

(4) Mervärden – det här är super viktigt. Jag använder en punktlista som är enkel för läsare att ta till sig. (Se nedan)

  • Portabel och enkel att ta med sig – Kan snabbt monteras/demonteras.
  • Hygienisk – GS-Porco III separerar kol och aska via förslutbar behållar ei rostfritt stål. Enkel rengöring – Galler och lock kan diskas i maskin
  • 5-års garanti – Högsta kvalitet för att kunna användas i många år
  • Reglerbar gaslåga med dubbla brännare – Grilla på även lägre temperaturer
  • Rökgaller – Grillen kan snabbt konverteras till en rök
  • Kommer snabbt upp i rätt temperatur
  • Etc…

(5) Specifikationer och nödvändig produktinfo är inte direkt säljande – men många kunder kräver den här typen av information för att fatta köpbeslut. Du minimerar även frågor till din kundtjänst genom att ha med denna typ av info på produktsidan.

Specifikationer:
Modell: GS-Porco III
Effekt: 4.1 kW
Grillgaller: Porslinsemaljerat gjutjärn
Inbyggd termometer: Ja
Tändning: Jetfire, elektroniskt
Vikt: 19 KG
Mått BxHxD: 98 x 113 x 48 cm)
Garanti: 5 år

Textens längd

En vanlig fråga som många e-handlare ställer sig är: Hur mycket text som man ska använda i produktbeskrivningen? Det finns givetvis inget definitivt svar här men en bra tumregel är att alltid utgå från de bästa webshopparna i världen inom din nisch.

I mitt fall i mallen här ovan bör jag alltså Googla och söka upp bra inspirationskällor (“Role models”) på exempelvis den amerikanska marknaden. Produktbeskrivningens längd beror vanligen på inom vilken nisch som du verkar.

Men generellt sett är många e-handlare dåliga på att formulera bra produktbeskrivningar. Tänk på att hela syftet men beskrivningen går ut på att sälja din produkt.

Låt aldrig en person med dålig produktkunskap och/eller som är dålig på att uttrycka sig i text ansvara för att formulera produktbeskrivningar.

All information som återges i beskrivningen ska som sagt syfta till att sälja.

Definiera tydligt de mervärden som din produkt medför och framhäv dessa. Undvik långa textstycken men skriv inte för lite (slöhet).

I exemplet ovan använder jag ungefär +200 ord, det kan vara ett bra riktmärke. (Vissa experter menar att beskrivningen ska vara 300-400 ord men det beror naturligtvis på typ av produkt, målgrupp och marknad.)

I vissa fall kräver en produkt instruktionsvideos eller annan typ av information. Här gäller det att känna sin produkt och kund väl.

Bilder och media

En bild säger mer än 1000 ord och det gäller kanske mer än någonsin när det gäller marknadsföring! Du kan ha en text som är hur bra som helst. Men använder du dåliga bilder i eller i anslutning till din produktbeskrivning så duger det inte med en bra text.

Många små såväl som stora e-handelsföretag tar sina egna produktbilder. Faktum är att startups och entreprenörer i många fall får till bättre bilder än stora företag som anlitar kostsamma fotografer för att ta produktbilder.

Det har att göra med att bra produktbilder sällan har att göra med endats kvalitet vad det gäller exempelvis ljussättning, skugga och annat som professionella fotografer är duktiga på.

Istället handlar bra produktbilder om att inspirera. Det gyllene tipset som kommer att få dina produkter att sälja är att alltid utgå från en definierad “målkund”.

Folk i allmänhet gillar att köpa av personer, märken och företag som de kan identifiera sig själva med. Som jag nämnt tidigare i den här artikeln så fattas 95% av alla köpbeslut undermedvetet.

Du ska därför använda modeller och scener för dina bilder som din potentiella kund kan identifiera sig med.

Ett enkelt exempel. Om jag ska sälja en portabel grill som i mitt exempel ovan. Då bör jag i förväg ha tagit fram en strategi där jag definierat vem som min marknadsföring och produkt riktar sig till (“målkund”).

Enligt en rapport från ICA uppger 74% av alla män att de ansvarar för grillningen i hushållet. Kanske kan jag samla in mer statistik för att få reda på ålder, sysselsättning etc.

Men enbart genom att veta att det framförallt är män som grillar så kommer jag tjäna mycket på att använda inspirationsbilder i min produktbeskrivning som riktar sig till framförallt män.

Av den anledningen bör jag ha män som porträtteras i mina inspirationsbilder snarare än kvinnor i det här exemplet. (OBS. endast ett exempel. Det behöver inte ha med kön att göra, det kan handla om ålder, social klass, mode, kultur etc.)

Lycka till med dina produktbeskrivningar.

Följer du mina råd kommer du att se en markant förbättring på din konverteringsgrad!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.