Produkter och trender över vad som säljer bäst på nätet

Funderar du på starta en egen webbutik och letar efter produkter som säljer bra nätet? I den här artikeln analyserar vi olika trender och vilka produkter som utifrån ett strategiskt perspektiv kan vara lönsamma att sälja på internet.

Om vi ser till den senaste utvecklingen för dagligvaruhandeln (B2C), finns det framförallt flera områden inom e-handeln som sticker ut. Mycket tyder på att svenska konsumenter fortsätter att ändra sina köpbettenden och i allt högre grad köper produkter som traditionellt sett har varit svåra att sälja på internet.

Detta kan med bland annat förklaras med att e-handlare har kunnat erbjuda bättre retur- och köpvillkor i kombination med smarta appar där konsumenter kan övervaka och hantera sin köp på nätet.

Några spännande branscher som fortsätter att öka sin försäljning under 2021

  • Kläder och skor: +12% mot föregående år/period
  • Sport & Fritid: +12% mot föregående år/period
  • Barnartiklar & leksaker: +22% mot föregående år/period
  • Möbler och heminredning: +21% mot föregående år/period

(Källa: E-Barometern, Q2)

Utöver dessa branscher finns det givetvis ytterligare områden som sticker ut. Hit hör exempelvis dagligvaror +27% och Apoteksvaror + 17%. Men låt oss fokusera på produkter som är av intresse för e-handlare som är av intresse för en större grupp entreprenörer och e-handlare.

Överlag kan vi konstatera att det finns ökad efterfrågan på produkter inom hållbarhet. Konsumenter söker sig helt enkelt till produkter som exempelvis har producerats med låg påverkan på natur och miljö alternativt produkter på andrahandsmarknader.

En spännande utveckling som även ger upphov till möjligheter för entreprenörer och e-handlare! Här nedan presenterar vi ett urval av produkter för den som vill veta vad som säljer bäst på nätet.

Bästa produkterna att sälja online 2022

Vi kan se att de branscher inom e-handeln som sticker ut på den svenska marknaden även stämmer bra överens med de produkter som e-handelsplattformen Shopify pekat ut som heta produkter att sälja på online. Här nedan följer några av de produkttrender som vi kan se har en positiv utveckling för 2021-2022.

Skor

Skor säljer överlag bra året runt även om det finns flera toppar och möjligheter under exempelvis semestertider. Vad det gäller skor anser konsumenter i Sverige att det är viktigt att handla och konsumera produkter hållbart (e-barometern Q2, 2021). För e-handlare finns det säkerligen stora möjligheter inom nischprodukter (ekovänliga skor eller second-hand).

Skor kan med fördel säljas via alternativa affärsmodeller såsom dropshipping eller marknadsplatser såsom Amazon.

Många entreprenörer och e-handlare drar idag även fördel av digitala mötesplatser. Vad det gäller produkter inom segmentet second-hand där skor, kläder och mode för närvarande blomstrar kan Facebook Marketplace vara en modern och lukrativ kanal att använda sig av.

Oavsett, kan du kombinera hållbarhet med en nischad typ av sko för den svenska marknaden så har du statistiskt sett goda chanser att lyckas!

Leksaker

Leksaker fortsätter att sticka ut som ett av de segment som fortsätter att växa inom e-handeln. Det finns en ny generationen av föräldrar som i allt större utsträckning väljer att köpa leksaker till sina barn över internet.

Leksaksbranschen ökade med hela 22% under det andra kvartalet 2021. Dessutom ser vi en liknande trend på den globala e-handelsmarknaden. Enligt Shopify har tillväxten varit explosionsartad (mätt i ordervärden mot motsvarande period föregående år) för vissa leksakstyper. Några av de leksaker som sticker ut i statistiken är framförallt läsleksaker och flygleksaker som ökat med +275% på den globala marknaden!

Det finns alltså en stor potential inom leksaksbranschen. För entreprenörer som har förmåga att hitta en unik nisch inom leksaker kan det finnas stora möjligheter att både synas och sälja via kanaler inom sociala medier. En häftig leksak kan numera få stor genomslagskraft via “word of mouth”, vilket typiskt passar startups och enskilda entreprenörer.

Dessutom finns det idag en större vilja att betala mer för leksaker än förr. Snittköpesumman för leksaker i Sverige är numera 789 kr per månad.

Sportflaska

Ibland är den dummaste affärsidén den bästa. Produkter inom sport och fritid fortsätter att växa men skalar man ner den här kategorin på produktnivå så sticker inte sällan simpla produkter ut där säljare i många fall kan ta ut enorma marginaler.

Enligt uppgift är den globala marknaden för återanvändningsbara vattenflaskor värderad till 8.38 miljarder dollar. Dessutom förväntas branschen att växa med 4% från 2021 till 2028 (Grand View Research).

Sportflaskan är inte enbart trendig utifrån mode eller skönhetsideal. Fenomenet med att allt fler konsumenter väljer att köpa sportflaskor kan förklaras med ökad medvetenhet kring miljöförstörelse vid förbrukning av plast- och engångsartiklar och större medvetande kring hållbarhetsfrågor.

Allt fler konsumenter söker sig bort från plastartiklar som för det första har visat sig kunna innehålla hormonstörande och rent skadliga sammansättningar (Bisfenol A) men som dessutom ur ett hållbarhetsperspektiv är ofördelaktiga. Allt fler konsumenter efterfrågar idag sportflaskor och vattenflaskor i glas och rostfritt stål.

Soffor

Möbler och inredning köper vi idag allt oftare över nätet. Det här typen av produkt kan förefalla vara av komplex karaktär med höga ut- och inträdesbarriärer. Men faktum är att tvärtom har den alltmer växande e-handeln skapat helt nya förutsättningar för även små och nystartade företag som vill sälja över internet.

Logistiktjänster som för bara några år sedan inte var möjliga att dra nytta av för småföretagare med små budgetar, har idag blivit allt mer tillgängliga. Vi ser nu en uppsjö av Fintechbolag inom logistikbranschens som även riktar sig till mindre och handlare.

Hit hör exempelvis Tredjepartslogistiska tjänster (TPL) som gör det möjligt att sälja produkter som annars hade medfört svåra, logistiska utmaningar. Med rätt val av e-handelsplattform, kan numera även småföretagare integrera sin webshop med exempelvis Prime Penguin. Med Prime Penguine går det att helt eller delvis outsourca logistiken på tredje part.

Det kanske inte är det första man tänker på när man funderar på vad man ska sälja på internet men med TPL blir logistsiska problem som kommer av exempelvis otymplighet, nästintill obefintliga.

Kosmetika

Rapport efter rapport visar på hur mode och skönhet är en av de branscher som det går bäst för inom e-handeln och konstigt vore det annars. I Sverige räknas nämligen apotekshandeln in som en del av den här kategorin. Dessutom är de alltmer dominerande kanalerna inom sociala media, exempelvis Facebook och Instagram fantastiska möjligheter för e-handlare som fokuserar på att sälja produkter inom skönhet och hälsa.

Hygienprodukter och kosmetika kan vara fördelaktiga utifrån ett logistiskt perspektiv. Dessutom kan enskilda entreprenörer och exempelvis influencers hitta en unik nisch som gör det möjligt att konkurrerar med världsledande företag inom branschen. I Sverige ser vi flera exempel på lyckade influencers och entreprenörer som lyckats med att marknadsföra produkter inom kosmetika.