Hur gör man en enkel och billig webshop på bästa vis?

Funderar du på att göra en enkel webbshop och undra över vilken plattform på marknaden som är bäst för Sverige? I sådana fall ska du läsa det här inlägget där vi reder ut hur man gör för att på bästa vis skapa en enkel webshop från grunden.

För den som aldrig tidigare har byggt en webshop rekommenderar vi att kolla in Shopify.

Shopify är inte enbart en användarvänlig tjänst. Plattformen är även en av de bästa i världen och numera även bland de bästa för den svenska marknaden. Läs mer om hur shopify funkar här.

Det finns även flera övriga alternativ på den svenska marknaden som är bra för den som vill börja sälja på nätet. Men trots att det finns stora möjligheter för den som har en bra produkt eller affärside så är det faktiskt inte så enkelt som många kanske tror att börja sälja över internet.

Det är förvisso, betydligt enklare nu än det var bara för några år sedan men många entreprenörer och startups underskattar jobbet med att skapa en webshop och en förvånansvärt stor del nystartade e-handelsföretag misslyckas därav.

“Av någon anledning tror många entreprenörer att allt de behöver göra för att börja sälja på nätet är att registrera sig som användare hos någon billig e-handelsplattform för att sedan börja sälja.”

Så enkelt är det tyvärr inte!

För att skapa en hyfsat billig webshop på egen hand så gäller det först att inse att det kommer att ta tid för att du ska lyckas. Det kommer dessutom krävas både slit och en viss grad av envishet från din sida för att du ska nå framgång!

Men oroa dig inte. Här går jag igenom vad du behöver tänka på innan du tar steget att skapa din e-handel.

Är du inte helt säker på ifall du har tålamod och ork som erfordras för att öppna en webshop? Då bör du avvakta tills du känner dig redo att sätta igång. För att lyckas kommer du nämligen att behöva mer än en bra e-handelsplattform.

Att bygga en webshop inte olikt att öppna en fysisk butik

Stegen du behöver ta för att bygga din webshop ser ut ungefär som att sätta upp en fysisk butik. Du måste alltså börja med att definiera din affärsidé och tydliggöra både för dig själv och eventuellt övriga intressenter:

Vad du ska sälja och till vem?

Du bör även definiera din budget och identifiera eventuella kostnader för exempelvis marknadsföring. Viktigast av allt är att du skapar en realistisk bild över hur mycket tid du kommer att behöva för att komma igång.
Själva kostnaden för e-handelsplattformen som du väljer att använda är förmodligen det minsta problemet du kommer att stöta på under resans gång.

Här gäller det istället att välja en lämplig plattform baserat på de faktiska behov som du har. De flesta e-handelsplattformar som finns att tillgå på marknaden erbjuder vanligtvis någon form av gratisperiod för att man ska kunna testa systemet i fråga.

För att välja plattform så bör du begrunda följande kriterier:

  1. Bästa lösningen utifrån funktionalitet på din marknad. Ett vanligt misstag är att välja en plattform som anses vara bland de bästa på exempelvis den amerikanska marknaden. Om du primärt vill fokusera på den svenska marknaden ska du välja den lösning som är bäst för den svenska marknaden.

    För att exemplifiera – du bör fundera över vilka betallösningar och funktioner som du vill kunna erbjuda dina kunder. Du vill även säkerställa att det finns en kundtjänst som är förlagd i Sverige som är väl insatta i vanliga problem som kan förekomma på den svenska marknaden. Självfallet finns det även ett värde i att använda en webshop vars kundtjänst lever upp till svenska förväntningar vad det gäller service och tidsramar. (Det underlättar om man befinner sig i samma tidszon och pratar samma språk).
  2. Bygg din webshop med en plattform som har ett stort utbud av program eller “appar”. Du inser inte dina behov förrän det är försent. Med andra ord ska du inte begränsa ditt företags utveckling genom att välja en plattform som endast har ett fåtal appar eller program att tillgå.

    Tyvärr är det enligt min mening inga svenska e-handelsplattformar som håller måttet här. Välj istället ett system som ger dig som användare tillgång till en appmarknad. På så vis får du ständigt tillgång till ny och uppdaterad funktionalitet. På appmarknaden kan du köpa eller testa appar för dina behov och du behöver endast betala för det du faktiskt har behov av.
  3. De riktigt stora plattformarna tillåter oberoende utvecklare att sälja appar till plattformens användare via en appmarknad. Det här är alltså en stor fördel i jämförelse med exempelvis mindre plattformar som vanligen programmerar och utvecklar sina egna appar (“in house”) istället för att låta oberoende utvecklare programmerare och sälja sina appar till användarna.
  4. Bästa lösningen utifrån användarvänlighet. Har du aldrig byggd en webshop? Gör dig då själv en tjänst och välj ett användarvänligt system.

    Men passa dig, det är få personer som framgångsrikt lyckas med sin e-handel. Ett användarvänligt system ska ses som en förutsättning för att lyckas snarare än som en garanti för att lyckas. Du bör ta en auktoriserad kurs i den plattform du väljer för att lyckas.
  5. Kontrollera att det finns en auktoriserad e-handelskurs för den plattform du vill använda. De flesta stora plattformar har någon form av kurs som du kan ta på distans men för det första är många av dessa kurser av undermålig kvalitet. Dessutom är det få kurser som riktar sig till entreprenörer och nybörjare på den svenska marknaden.

    Att lära sig grundläggande e-handel och hur du använder det system som du väljer kan i många fall vara en nyckel till att lyckas. Risken för att du ska ge upp minimeras eftersom att du spar både tid och energi genom att göra rätt från början. Men framförallt skapar du rätt förutsättningar för att börja sälja.
  6. Många e-handlare lägger ned alldeles för mycket tid på att bygga själva webshopen. Men när de äntligen är färdiga så visar sig försäljningen gå dåligt och då är det många som ger upp.

    Av den anledningen bör du förbereda dig redan innan du sätter igång med din webshop! Lär dig vad du måste tänka på vad gäller grundläggande marknadsföring, merchandising, säljoptimering etc. med en autentisk kurs i e-handel. Läs mer om Nordboosts e-handelskurser här>

Hitta bästa plattform för din verksamhet

Så vilken är den bästa e-handelsplattformen 2021? Det enkla svaret är att det inte finns något entydigt svar här.

Det beror på vad du har för behov men även hur pass tekniskt intresserad och erfaren du är? Som jag nämnt tidigare är priset vanligen inte en avgörande faktor. De plattformar som finns att tillgå på marknaden ligger ungefär på samma nivå.

Såtillvida att du inte väljer att använda en plattform som tillämpar öppen källkod (“open source”). Hit hör exempelvis Opencart, Magento, Prestashop mfl. Dessa system är i princip gratis att använda men lämpar sig inte att använda sig av för tekniskt oerfarna entreprenörer.

Den här typen av system har en lång inlärningskurva och utan en professionell webbutvecklare kommer du med stor sannolikhet att få ett dåligt resultat.

Är du i begrepp att börja sälja på nätet? Har du aldrig byggt en webshop och letar efter en lämplig plattform? Då ska du välja en plattform inom segmentet SaaS (“Software as a Service”).

Det innebär att du får allt du behöver inkluderat i en helhetstjänst. Vanligen loggar man in i en portal där man bygger sin webshop. Du får tillgång till kundtjänst som kan vara ett stöd om du skulle ha några frågor. Denna typ av tjänst är vanligen enkel att använda och skapad för att du som användare ska kunna fokusera på din affär snarare än den bakomliggande tekniken.

Även om en SaaS-lösning (helhetslösning) är det absolut bästa för nybörjare och i många fall även mer avancerade e-handlare, så finn det framförallt två nackdelar med att använda denna typ av tjänst:

  1. Du betalar mer för att få kundtjänst, serverutrymme (lagring), designmallar (s.k. teman) etc. om du väljer att på egen hand bygga en webbplats från grunden och därefter installera programvara du har behov av.
  2. Du kommer inte ha samma flexibilitet som om du bygger en webbplats med e-handelsfunktionalitet från grunden.

Är du tekniskt kunnig och har lång erfarenhet från att bygga webbplatser, då kan det alltså vara värt att fundera på en mer tekniskt avancerad lösning (såsom “open source”).

I annat fall ska du välja ett av de bästa systemen utifrån framförallt användarvänlighet men även utifrån andra aspekter. Här går vi igenom de bästa e handelsplattformarna för den som på egen hand vill skapa en webshop och som inte har erfarenhet från att bygga en webshop.

Bäst i test för att öppna e-butik i Sverige

  1. Shopify (Populärt i både Sverige och internationellt)
    Shopify är enkelt att använda men ger dig som användare en väldigt skalbar lösning. Det innebär att du som nybörjare med fördel kan använda Shopify men att du även har möjlighet att växa med Shopify när din webshop börjar gå med framgång. Shopify är en av världens främsta och mest populära tjänster för att starta e-handel. Här kan du läsa hela vårt inlägg om vad Shopify är.

    Shopify ligger i topp vad det gäller användarvänlighet och du har möjlighet att testa tjänsten kostnadsfritt här.

    Är du seriös med dina planer på att starta din egna webshop så bör du ta en autentisk kurs i att starta webshop med Shopify. Du kommer att spara tid och pengar genom att göra rätt från början. Dessutom är dina chanser att lyckas extremt mycket högre än om du ska försöka uppfinna hjulet på egen hand.

    Nordboost är Sveriges enda auktoriserade utbildningspartner till Shopify. Läs mer om vår kurs i hur du startar en framgångsrik webbutik med Shopify här.
  2. Wix (En bredare plattform med hemsidebyggare)
    Wix är en bredare typ av tjänstelösning och har kanske gjort sig mer känd som en hemsidebyggare, snarare än en plattform för e-handel. Av den anledningen kan Wix vara ett bra alternativ för den som vill ha exempelvis en blogg eller hemsida med möjlighet till att även kunna erbjuda försäljning.

    Wix är precis som Shopify en av de största plattformarna i världen. Plattformen har precis som Shopify en appmarknad som användare får tillgång till. Du hittar även ett stort utbud av designmallar för både e-butiker och hemsidor för exempelvis privatpersoner och företag.

    Wix ligger i likhet med shopify i topp vad det gäller användarvänlighet. Här kan du läsa mer om Wix e-handelstjänster. I nuläget erbjuder Nordboost inga kurser i att använda Wixs plattform för att skapa e-butik.
  3. Squarespace en uppstickare i världsklass
    Squarespace är en av världens främsta e-handelsplattformar inom SaaS-segmentet. Precis som med Wix och Shopify kan du registrera dig som användare och få tillgång till allt det du behöver för att börja sälja på nätet. Squarespace är ännu inte särskilt etablerat eller välkänt på den svenska marknaden. Av den anledningen rekommenderar jag Squarespace i första hand som ett attraktivt alternativ för den som planerar att sälja på den internationella marknaden snarare än på den svenska.

Squarespace har ingen app marknad, till skillnad från Shopify och Wix. Men eftersom att Squarespace är en internationellt stor plattform så får du då andra sidan tillgång till ett rikligt utbud av funktionalitet. Squarespace har dessutom ett stort utbud av gratisintegrationer som du som användare får tillgång.

Läs mer om Squarespace här. I nuläget erbjuder Nordboost inga kurser i att använda Squarespace plattform.

Använd WordPress för att bli återförsäljare på nätet

För den som vill ha en mer flexibel lösning är webshop med WordPress ett bra alternativ. WordPress är ett CMS (Content Management System) som från början skapades med öppen källkod för bloggare.

Eftersom att WordPress är gratis har det med tiden tillkommit väldigt många kompatibla tjänster som användare av WordPress har möjlighet att installera.

Det finns flera e-handelstjänster (program) som du kan installera på din webbplats som du byggt med WordPress. Än en gång, det här inte ett optimalt alternativ för den som inte har erfarenhet av att använda WordPress. Men är du bevandrad i WordPress då ska du överväga WooCommerce.

WooCommerce är gratis att använda men du kommer att behöva betala för en rad tjänster som gör att prislappen kommer att hamna på ungefär lika mycket som för de bästa helhetslösningarna (Shopify, Wix och Squarepace).

Exempelvis behöver du ett bra webbhotell som ger dig tillräckligt med hastighet och utrymme för att sin webshop ska vara säker och ladda snabbt.

Du måste dessutom betala för konsultation eller om du behöver hjälp att göra anpassningar etc. Självfallet tillkommer även kostnader för tema, domän, och tillägg även om det här är en kostnad som vanligen tillkommer även för SaaS-plattformarna nämnda ovan.

Med en tjänst såsom WooCommerce har du större möjlighet att göra egna anpassningar, lägga till och ta bort kod, program och integrera med andra system. Du bör definitivt utbilda dig innan du bestämmer i att använda WooCommerce eller annan plattform inom segmentet “öppen källkod”.

Nordboost erbjuder i dagsläget inga utbildningar i WooCommerce, men här kan du läsa mer om hur du använder plattformen. Du bör oavsett räkna med att lägga ned mer tid med den här typen av lösning än om du väljer en helhetslösning där du får allt du behöver serverat på ett och samma ställe.

Sammanfattning

  • Att bygga en webshop och börja sälja på nätet kan vid en första anblick tyckas väldigt enkelt. Men faktum är att de allra flesta entreprenörer och startups underskattar jobbet som ligger bakom och misslyckas.
  • För att lyckas ska du välja en användarvänlig plattform. Förutsatt att du aldrig byggt en webshop eller ens en webbplats så rekommenderar vi att du använder en helhetslösning. Du får då allt du behöver på ett och samma ställe och kan istället fokusera på den kommersiella delen snarare än de tekniska detaljerna.
  • Det finns flera bra helhetstjänster (SaaS) på den svenska marknaden. En av de bästa tjänsten för Sverige är enligt mig Shopify.
  • Shopify är användarvänligt och ger dig samtidigt bra förutsättningar för ditt företag att expandera. Du kan testa Shopify gratis här. Men om du är seriös med din e-handel så bör du ta Norboost Shopifykurs för att göra rätt från början och lära dig vad du behöver tänka på för att lyckas med din e-handel.
  • Nordboost är Sveriges enda autentiska utbildning i Shopify. Läs mer om Nordboosts Shopifykurs för Sverige här.

Facebook
Twitter
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.