Är du eller vill du bli SEO-konsult? Som specialist i SEO tror du kanske att lönen motsvarar lönen för en marknadsföringskonsult och ligger kring 46 100 kr (medianlön enligt SCB)?
Det stämmer faktiskt inte. Enligt undersökningar från Salaryexplorer tjänar mer än 75% av alla SEO-specialister mer än 37 500kr per månad och mer än 50% har en lön som är mer än 57 100kr / månad (dvs. medianlön).
Som fast anställd på ett företags marknadsavdelning tjänar SEO-specialister generellt sett något lägre än konsulter. Givetvis finns det fler faktorer som påverkar lönen utöver huruvida du är uthyrd eller jobbar inhouse med SEO.
En viktig parameter är vilken nisch du är specialiserad inom (exempelvis e-handel eller tjänstesektorn)? Andra faktorer som påverkar är din kunskaps- och erfarenhetsnivå, ålder och utbildning. Det gäller givetvis att du är väl bevandrad i de verktyg som används för SEO och att du har teknisk sakkunskap.
Numer är det inte helt ovanligt att konsulter och specialister inom marknadsföring även jobbar på uppdragsbasis. Då jobbar man vanligen mer intensivt under en tidsbegränsad period till ett fast pris. Vanligen kan den här typen av uppdrag vara relativt välbetalda, då andra sidan kan ett uppdrag föregås av möten och andra tidskrävande uppgifter som man inter erhåller betalning för överhuvudtaget.
Löneutvecklingen för professionella SEO-specialister och konsulter har stigit kraftigt de senaste åren. Det hänger ihop med att allt fler företag går mot en alltmer digitaliserad närvaro i kombination med att allt fler företag förstår vikten av optimering med SEO.
Även på individnivå är löneutvecklingen för marknadsförare och specialister inom SEO högre än index för digitala marknadsförare i övrigt.
En SEO-specialist har i snitt en ingångslön på 30 800 kr per månad. Men efter enbart 2 års branscherfarenhet tjänar en marknadsförare som är specialiserad inom SEO i snitt 42 % mer.
Typiska arbetsuppgifter för konsulter och specialister inom SEO
- Site audit
- Förstå kundens affär och mål
- Riskanalys
- Strategiskt arbete (val av kanaler och content)
- Operativt arbete (Optimera befintliga kanaler och tekniska åtgärder)
- Off-site SEO (Länkstrategier och processer)
- Indexering av icke-indexerade webbsidor
SEO kan även inbegripa sökoptimering av mer specifika kanaler (Youtube, Amazon, Bing etc.)