Vad är Google AdSense?

Det är mycket som är tidskrävande när det kommer till att driva en webbutik. Innehåll ska skapas, allt ska optimeras och underhållas, och vill man tjäna pengar måste man ofta jobba hårt för att få det att rulla.

För vissa tar det månader, kanske till och med år av hårt arbete innan man kan se resultat. Men det finns en lösning som får verksamheten att växa utan att behöva lägga ner speciellt mycket tid eller arbete. Den lösningen heter Google AdSense.

Google är alltså inte enbart en tjänst för att du ska få dina produkter att synas via exempelvis Google Shopping eller Google Ads. Du kan även marknadsföra andra företags tjänster och produkter via Google.

I januari 2021 använde hela 38,3 miljoner hemsidor sig av Google AdSense, och antalet ökar mer och mer för varje dag. Med Google AdSense får man möjligheten att sälja annonsplatser utan att egentligen lägga ner någon större tid på det, då allting sköts automatiskt.

Det enda som krävs är ett kodavsnitt som läggs in på ens hemsida, vilket faktiskt är enklare än vad det låter, och därefter gör Google AdSense jobbet åt en.

Annonserna väljs ut per automatik, anpassade efter varje enskild besökare, och läggs in precis på de platser på din webbplats där de förväntas fungera bäst och få flest klick. Får annonsen ett klick får också du betalt – utan att i princip behöva göra någonting. Med andra ord: en liten ansträngning som kan ge stora resultat.

Hur funkar Google AdSense?

Google AdSense lanserades i mitten av 2003 av Google och är idag det överlägset mest populära annonseringsprogrammet online. Enligt studier som är gjorda av det amerikanska företaget Semrush betalar Google ut över 10 miljarder dollar varje år till sina utgivare.

Vad är det då som gör Google AdSense så populära? Det finns flera faktorer som bidragit till deras popularitet, men mycket beror på enkelheten i att annonsera med Google AdSense. Det går snabbt att upprätta, och det krävs väldigt lite jobb.

För att komma igång behöver du först klistra in en annonskod på din webbplats. Du väljer också var i din online-shop eller på din sida som du vill att annonserna ska visas. Baserat på din hemsidas innehåll och dina besökares intressen letar Google AdSense sedan upp matchande och skräddarsydda Google Ads-annonser för varje unik besökare. Det är huvudsakligen relevanta annonser som är riktade till samma målgrupp, och de högst betalande annonserna som kommer att synas på din webbplats.

Annonserna optimeras på så sätt att de placeras ut där de förväntas få störst räckvidd. Automatisk dimensionering gör att annonsernas layouter anpassas efter vad för sorts skärm eller enhet besökaren använder. På så vis får det plats fler annonser och därmed är det också större chans till att fler personer ser dem, och till sist klickar sig in på dem.

Visste du att kvinnor använder mobilen när de handlar online i 62% av fallen, medan män använder datorer 52% av gångerna?

Källa: Svenskarnas shoppingvanor på nätet

Med den vetskapen i bakhuvudet kan det vara bra att tänka på att alltid ha en responsiv sida med design anpassad till alla sorters enheter, så att dina kunder och besökare får en bra upplevelse och inte vänder på klacken redan i farstun. Men när det kommer till annonserna så löser alltså Google AdSense den biten automatiskt åt dig!

För varje klick som någon gör på en annons på din hemsida får du betalt. Utbetalningen sköts av Google som fakturerar alla sina annonsörer. Man behöver alltså inte själv ta hand om den ekonomiska biten, utan endast se till att dela sina uppgifter med Google.

Tjänsten är helt gratis och förvånande lättmanövrerad, vilket förstås är ett stort plus. En annan stor fördel är att man inte behöver göra så mycker mer än att implementera annonskoden på sin hemsida. Google sköter därefter allting och du kan bara luta dig tillbaka.

Det som kan vara bra att fundera över innan man ansluter sin nätbutik, blogg eller hemsida till Google AdSense är om man har tillräckligt mycket trafik för att det ska löna sig, och om man tycker det är ok att göra reklam för andra företag, eller om man uteslutande vill fokusera på sin egen produkt på sin webbplats.

Tjäna pengar utan att röra ett finger

Låt oss säga att du nu har bestämt dig för att testa Google AdSense. Då behöver du som första steg skapa ett Google-konto om du inte har något sedan innan, det vill säga en Gmail-adress. Sedan behövs ett telefonnummer och en postadress anges som är kopplat till det bankkonto där du vill att pengarna ska sättas in, och sist men inte minst behövs det läggas in ett kodavsnitt på din hemsida. Att komma igång är med andra ord väldigt enkelt.

Men trots enkelheten med det hela så dyker förstås den viktiga frågan upp: hur mycket tjänar man med Google Adsense?

Det är såklart många faktorer som spelar in och därför omöjligt att förutspå en exakt siffra på hur mycket man kommer tjäna med hjälp av Google AdSense. Saker som efterfrågan, säsong, annonsstorlek och valutakurser har en påverkan på hur bra försäljningen genom annonser kommer att gå.

Utöver detta är det givetvis andra faktorer som också spelar in, till exempel att annonsörerna ger olika mycket betalt för olika sorters annonser. Men det finns en procentandel som varje publicist får ta del av.

För varje klick som någon gör på en annons får du som publicist mellan 51-68% av intäkterna. I deras smarta verktyg kan man också ange plats och bransch samt hur många besökare man har i månaden, och därefter se en uppskattad siffra på ungefär hur mycket man kommer kunna få betalt på att sälja annonser på sin webbplats.

Tänk dig att du har 10 000 besökare per dag. Låt säga att 10% av dem klickar på någon av annonserna.

Även om ett annonsklick inte genererar några kopiösa summor så har du dina 1000 klick per dag, och nästa dag är det ytterligare 1000 personer som gör samma sak. Sammanlagt blir det runt 30 000 klick per månad, och då har plötsligt alla de där små beloppen vuxit till en ansenlig summa.

När det kommer till Google AdSense och skatt är det ingenting som de rapporterar in åt en, utan man är själv ansvarig för att lämna in uppgifter om extra inkomster när det är dags för att deklarera. Det kan vara bra att känna till så att man har koll på det från början, speciellt när det kommer till hemsidor och webbutiker med mycket trafik och därmed högre annonsinkomster.

Automatisering som ökar försäljningen

När man säljer annonsutrymme med Google AdSense anpassas annonsernas format automatiskt till olika enheter. Man behöver därför inte lägga ner extra tid på att skapa olika format utan detta sker av sig själv.

Google AdSense kommer dessutom att anpassa annonserna efter de layouter som fungerar bäst på just din hemsida, och ändra storleken utefter vilken enhet som besökaren använder. På så sätt behöver man inte göra några egna ändringar i annonskoden utan allt sker även där automatiserat. Effektivitet när den är som bäst!

Vidare är Google Adsense så fiffigt att annonserna blir granskade innan de läggs upp för att säkra både kvaliteten på innehållet och att det är anpassat efter ens målgrupp. Gör de det så läggs annonsen upp, och man kan som publicist vara säker på att annonsen är relevant, högkvalitativ och anpassad till ens besökare.

Man har också möjlighet att välja bort annonser som man inte vill ska visas genom att blockera dem. Det gör man på sitt Google-konto under avsnittet Blockeringskontroller. Dock ska det förhoppningsvis inte behövas då Google blir bättre och bättre på att välja ut relevanta annonser med hög kvalitet som passar bra in med resten av materialet.

Just för att Google är världens ledande sökmotor har de också tillgång till ett otroligt stort utbud av annonser. På grund av det kan de enklare specificera och anpassa annonserna så att de stämmer överens med de intressen och preferenser som dina besökare har.

Det är till stor del också därför som Google AdSense blivit så pass populärt bland publicister och utgivare, och följer de den utvecklingskurva som vi sett de senaste åren kan vi förvänta oss ett ännu bättre och precist annonseringsverktyg framöver.

Sammanfattning

  • Tjänsten är gratis och enkel att använda
  • Det krävs endast ett kodavsnitt som placeras på hemsidan och sedan sköter Google AdSense resten per automatik
  • Du får en stor del av annonsintäkterna varje gång någon klickar på en annons
  • Google AdSense väljer endast ut relevanta Google Ads-annonser anpassade efter din målgrupp
  • Med hjälp av automatisk dimensionering kan fler annonser visas på hemsidan och därmed ge ökad försäljning. Intäkterna maximeras alltså med hjälp av smart optimering!
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bild av Hanne Nyberg

Hanne Nyberg

Hanne Nyberg har i många år producerat texter och artiklar för hundratals olika svenska webbutiker. E-handel och digital marknadsföring är ämnen som ligger henne varmt om hjärtat. Idag jobbar hon som copywriter och frilansskribent på heltid och gör därmed det hon tycker om allra mest: att skriva!