Så gör du för att sälja på Facebook via egen shop

E-handeln fortsätter att växa på den svenska marknaden. Det kan delvis förklaras av att pandemin fått konsumenter att ändra sina köpbeteenden i kombination med att allt fler entreprenörer och småföretagare tagit steget att börja sälja på nätet.

Att sälja på nätet idag via en egen e-handel har aldrig varit enklare. Inte enbart på grund av att det numera finns flera användarvänliga e-handelsplattformar i världsklass. Men dessutom har det utvecklats flera smarta lösningar för entreprenörer att sälja på internet utan att vare sig ha butik eller webbplats.

Plattformar såsom Facebook och Instagram erbjuder idag användare att sälja varor och tjänster direkt via butikssida som skapas på själva plattformarna.

I exempelvis USA används Facebook Shop flitigt av entreprenörer som vill göra det enkelt att sälja på Facebook utan att skaffa en egen webbplats. Facebook shop gör försäljning via Facebook väldigt enkelt och innebär att Facebook i princip tillhandahåller samma funktionalitet som en vanlig webshop men med ett enklare och mer användarvänligt gränssnitt.

Sälj via Facebook Shop eller integrera din butik

Så hur fungerar det egentligen att sälja via en Facebook shop?

Innan du registrerar dig för att sälja via Facebook Shop – bör du känna till att Facebook Shop i nuläget enbart accepterar betalningar på den amerikanska marknaden.

Längre ned i artikeln beskriver jag hur du kan sälja på Facebook utan Facebook Shop.

Så här fungerar Facebook Shop.

Precis som det låter utgörs Facebook shop av en slags inbyggd Facebook-butik där du har möjlighet att visa och sälja dina produkter. På motsvarande vis som när man startar en vanlig webshop, är det möjligt att strukturera artiklar i kategorier eller kollektioner, s.k. “Samlingar”.

Samlingarna är produkter som hör samman och som du väljer att exponera på en gemensam sida i din Facebook-butik.

En samlingssida utgörs i likhet med en kollektionssida (i en “vanlig webshop”) av en Facebook-sida med omslagsbild, beskrivning och produkter som du vill koppla till samlingssidan. Facebook tillhandahåller även flera olika designmallar för att du ska kunna få dina samlingssidor och tillhörande produkter att presenteras på ett vis som passar din affärsmodell och marknadsföringsinsats på Facebook.

samling i facebook shop

Eftersom att Facebook äger både Instagram och Facebook kan du enkelt även koppla instagram till facebook, du behöver därmed inte skapa en separat Instagram shop. Dina, följare och kunder kommer åt din butik oavsett om de använder Facebook eller Instagram.

För att komma igång med din butik krävs att du gör en del enkla men viktiga konfigurationer. Exempelvis måste du ange till vilket konto du vill ta emot betalningar efter genomförd transaktioner (OBS. att betalningar ännu inte är möjliga att hantera i Facebook Shop på den svenska marknaden).

facebook shop produktsida

Du måste även konfigurera frakt i samband med att du skapar din Facebook Shop och lägga till artiklar (priser, produktbeskrivningar, bilder, videos, lagersaldo etc.)

Facebook kommer med all sannolikhet att möjliggöra betalningar även på den Europeiska marknaden men i nuläget rekommenderar vi att du som vill sälja på Facebook eller Instagram sätter upp en egen webshop som du integrerar med Facebook och Instagram.

Låter det komplicerat?

Det är faktiskt busenkelt.

Nordboost har kompletta distanskurser där du lär dig allt ifrån att skapa din egen webbutik till att marknadsföra och sälja din produkter och tjänster via exempelvis Facebook och Instagram.

Inte att förväxla med Facebook marketplace

Förutom Facebook Shop tillhandahåller Facebook ytterligare en tjänst som heter Facebook Marketplace. Den senare tjänsten kan enklast beskrivas som en plattform för köp och sälj. Facebook Marketplace är på många vis som blocket där både företag och privatpersoner har möjlighet att köpa och sälja både begagnade och nya prylar.

På den amerikanska marknaden som tillåter användare att ta betalt, direkt på Facebook och Instagram, går det att integrera facebook-butiker med Facebook Marketplace. Det innebär att användare snabbt kan skapa en butik via Commerce Manager och därefter börja sälja i tre olika men integrerade kanaler: Facebook, Instagram och Facebook Marketplace.

Facebook marketplace

En fördel för dina kunder är att köpupplevelsen är smidig och sömlös. En kund kan exempelvis genomföra ett köp av en produkt i en Facebook Shop som inte drivs av ditt företag. Eftersom att Facebook har möjlighet att spara all information som uppges av dess användare, behöver användare i fråga inte ange all information igen då de exempelvis vill genomföra ett köp i din Instagram-butik.

Hur gör man för att sälja på Facebook idag?

Som nämnt ovan är Facebook Shop i nuläget enbart möjligt att använda på den amerikanska marknaden. Men det innebär inte att du inte kan sälja via Facebook och Instagram. Det finns mängder av smarta lösningar som på ett sömlöst vis kan koppla dina produktsidor i din webshop till Facebook och Instagram. Men för att detta ska vara möjligt behöver du en egen webshop.

Det behöver inte vara komplicerat att på egen hand skapa en webshop som du kan använder för att sälja artiklar och tjänster på sociala medier.

Så här gör du:

  1. Välj en e-handelsplattform som är fullt integrerad med Instagram och Facebook. Vi rekommenderar Shopify som för det första är väldigt enkel att använda. Dessutom är Shopify en förhållandevis billig tjänst som ger dig mer funktionalitet än någon svenskutvecklad e-handelstjänst kommer närheten av. Läs mer om Shopify här.
    (Är du tekniskt kunnig och har möjlighet att investera lite mer tid i din webshop? Då är även WooCommerce en fantastisk tjänst som möjliggör försäljning på Facebook och andra sociala medier.)
    Bygg din webshop i ett fåtal enkla steg. Du behöver inte anlita en webbutvecklare. Shopify är skapat för att det ska vara enkelt att komma igång även för nybörjare. Via vår distanskurs i Shopify som är framtagen för svenska e-handlare lär du dig allt du behöver tänka på för att snabbt bygga en framgångsrik webbutik med Shopify och koppla på Facebook och Instagram.
    Marknadsför dina produkter och tjänster i de kanaler och sociala medier som du vill fokusera på. Med Shopify kan du snabbt installera en app som helt enkelt visar dina produkter på Facebook och Instagram. All produktinformation kan på så vis laddas upp på Facebook i synkroniserade flöden.
  2. När personer i din följarskara klickar på en produktbild på exempelvis facebook, skickas de direkt till produktsidan i din webbutik där de har möjlighet att slutföra köp.
  3. Det finns givetvis massvis av andra spännande lösningar för att sälja produkter och tjänster på Facebook och andra sociala medier. Exempelvis kan du marknadsföra produkter i din webshop via Facebook-annonsering eller samla leads och interagera med dina följare via Whatsapp eller Messenger.

Att starta e-handel och tjäna pengar på Facebook kommer med all sannolikhet att utvecklas ytterligare de närmaste åren. Som du ser finns det redan nu flera smarta tillvägagångssätt för att sälja produkter och tjänster på via sociala medier.

Lär dig mer om e-handel och digital marknadsföring via våra distanskurser eller håll dig uppdaterad genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev!

Lycka till!