Worldline en internationell betaltjänst anpassad för Sverige

Bambora är numera en del av Worldline, en av världens största och mest kompletta betaltjänster i Sverige såväl som på den internationella marknaden.

Worldline som är ett franskt bolag erbjuder ett komplett utbud av olika betaltjänster som idag används av fler än 1.25 miljoner handlare runt om i världen. Av dessa utgörs ca. 300.000 användarkonton av webbutiker och e-handelsföretag.

En anledning till att vi anser att Worldline är en av de bästa tjänsterna för svenska företag beror på att tjänsten är enkel utifrån ett användarperspektiv. Dessutom är Worldline en av de mest kompletta tjänster som förekommer på marknaden. Worldlines betaltjänster är även fördelaktiga att använda för företag som vill expandera på nya marknader eftersom att tjänsten är väletablerad såväl i Sverige som internationellt.

Worldline riktar sig till både handlare som driver fysiska butiker såväl som rena e-handelsföretag som vill ta betalt online. Worldline fungerar även utmärkt för företag som vill hantera betalningar i både digitala såväl som fysiska säljkanaler (omnikanal). Worldline erbjuder exempelvis betallösningar, avsedda för både fysiska butiker (kortterminaler) och e-handel (elektroniska plånböcker, appar och checkout).

Här går jag igenom det du behöver känna till om den här betaltjänsten. Läs även mer om intressanta betallösningar för checkout och e-handel här.

Worldline en fantastisk betaltjänst för både e-handel och fysiska butiker

Worldlines enklaste lösning för att ta betalt via kortterminal kallas Worlinde One (tidigare Bambora One). Tjänsten går snabbt att komma igång med och ligger bra till prismässigt. Worldline One gör det möjligt att använda både stationära kassor såväl som mobila kortterminaler.

Worldline är som nämnt även ett bra alternativ för företag som söker en lösning för omnikanal. För att ta betalt i exempelvis fysiska butiker krävs att du skaffar ett inlösenavtal, därefter kan du ansluta din kassa med en kortterminal.

Worldline gör det dessutom möjligt att ta betalt via faktura. Kunder kan då välja att betala efter 2 veckor eller upp till 36 månader efter köp. Till skillnad från betalningar som sker via kort i din checkout kommer du dock att få vänta på att pengarna ska föras över till ditt konto något längre.

Smidig kortinlösen som fungerar i över 100 valutor

Worldline erbjuder en hög grad av flexibilitet. För företag som söker en mer anpassad modell för att ta betalt via olika kanaler kan Worldline erbjuda skräddarsydda och kundanpassade betallösningar.

Eftersom att Worldline är en internationellt etablerad betaltjänst kan användare räkna med vissa fördelar för att hantera internationella transaktioner.

Problem som du kan undvika genom att använda Worldline är exempelvis höga transaktionsavgifter för olika länder och begränsningar avseende användandet av olika valutor som du kan ta betalt i. Worldlines betaltjänst är även väl anpassad för den europeiska marknaden och uppfyller de säkerhetskrav som exempelvis svenska banker ställer för att verifiera transaktioner (PSD2 och SCA).

Genom att ansluta sig till Worldlines tjänster kan företagare dra nytta av Worldlines kortinlösenavtal som gör det möjligt för företagare att ta betalt via kortterminaler i mer än 100 transaktionsvalutor. Med Worldlines inlösenavtal kan handlare acceptera betalningar med i princip alla stora betalkort. Hit hör exempelvis Visa-, MasterCard- och Maestro-kort.

Väl anpassad checkout för svenska e-handlare

Wordlines checkout är precis som dess föregångare Bambora, väl anpassad för den svenska marknaden. Dessutom fungerar Worldline utmärkt att användas med flera av de mest populära e-handelsplattformar som finns på marknaden idag. Hit hör exempelvis Shopify, som vi på Nordboost i de allra flesta fall rekommenderar som bästa webshop. Shopify passar exempelvis både startups såväl som mer etablerade e-handelsföretag som söker en komplett e-handelstjänst.

Utöver vanliga kortbetalningar gör Worlines checkout det även möjligt för e-handlare att ta betalt med Swish och att ta betalt med faktura. (Kortbetalningar, Swish och faktura utgör de 3 största och mest populära betallösningarna i Sverige. Källa: Handelsfakta.se)

För att ansluta Worldline betaltjänster till din Shopifybutik, söker du helt enkelt upp betaltjänsten “Worldline Online Payments” Under Inställningar>Betalningar i Shopify.

När du aktiverat tjänsten kommer du att bli vidarebefordrad till ytterligare en webbsida för att installera Worldlines betalapp.

Några av de främsta fördelarna

  • Checkouten fungerar med några av de största e-handelsplattformarna och kan enkelt installeras med plugin eller app.
  • Lokal kundtjänst ingår och är tillgänglig sex dagar i veckan.
  • Worldlines kortinlösen ser till att du får pengar till ditt konto nästkommande bankdag från det att en kund köpt en produkt eller tjänst via era terminaler. Det kan jämföras med exempelvis Klarna som kan hålla pengarna i 14 dagar innan utbetalning till ditt företagskonto.
  • Worldlines checkout gör det möjligt att ta betalt med de tre mest populära betaltjänsterna som finns i Sverige. Hit hör: Kortbetalningar, faktura och Swish.
  • Worldlines betallösning är mer gångbar internationellt än de flesta andra svenska betallösningar på marknaden. Exempelvis kan du ta emot betalningar i drygt 100 olika valutor och ändå få betalt i SEK (eller annan valuta om så önskas).
  • Komplett betallösning för Omnikanal. Du kan ta emot kortbetalningar i fysiska butiker, i din webshop eller via appar. Worldline är anslutet till några av världens största nätverk för kortbetalning såsom: Visa och Mastercard.
  • Erbjuder skräddarsydda lösningar för större företag som kräver mer anpassade betaltjänster.