Online marketing även kallat digital marknadsföring eller digital marketing; är en förutsättning för att lyckas med all form av företagsverksamhet online.
En skillnad från mer traditionell marknadsföring, är att online marketing i många fall inte utgörs eller uppfattas av mottagare i fråga, som uppenbar marknadsföring i form av annonser och erbjudanden.
Givetvis är annonser och reklam i dess olika slag även en del av reklam och erbjudanden men marknadsföring online kan i många fall handla mer om att skapa intresse och engagemang hos personer i en målgrupp.
Det hänger ihop med vad som brukas beskrivas som säljtratten. Det är en modell som används av marknadsförare för att beskriva kundresan.
Modellen har förvisso använts av marknadsförare i mer än 100 år men aldrig har säljtratten varit mer tillämpningsbar än med alla de kanaler som idag finns tillgängliga inom online marketing!
I ett första steg gäller det att väcka personer i din målgrupps uppmärksamhet och intresse.
Detta låter sig inte helt enkelt göras med reklam och erbjudanden (även om det kan vara möjligt).
Vanligen kan uppmärksamhet väckas genom att skapa en “wow-upplevelse”. Något som sticker ut och får folk att åtminstone registrerar den information som du sänder ut.
Intresse kan man skapa genom att använda information som personer i målgruppen helt enkelt gillar att ta del av.
Därefter handlar det om att väcka ett behov hos personer i målgruppen.
Låter det enkelt?
Det är det också! Här nedan beskriver jag enkla och funktionella tekniker som fungerar och som alltid bör tillämpas!
Jag ger även tips för att du ska kunna komma igång med framgångsrik online marketing direkt!
Tekniker och tips i marknadsföring online
Det finns givetvis flera tekniker för att väcka behov hos personer i din målgrupp. Utan att behöva anlita professionella marknadsförare kan du säkert lista ut en hel del smarta saker på egen hand.
Börja med att fundera över vilka mervärden som din produkt eller tjänst ger vid konsumtion?
Skriv ner alla de mervärden du kan komma på och välj ut de mest generiska fördelarna.
Ställ dig sedan frågan: “Vilka problem kan respektive mervärde avhjälpa?”
När du kan få personer i din målgrupp att känna igen sig i problem som du beskriver då kan du även skapa ett behov hos dessa personer att bli kvitt dessa problem via din produkt eller tjänst.
Detta sker exempelvis genom att låta presentera mervärden som kommer av att konsumera din produkt eller en tjänst på ett sådant vis att det framgår hur problemen kan lösas.
Hänger du med? Så här ser stegen ut:
- Uppmärksamma din målgrupp på problemet (Få folk att känna igen sig i problematiseringen)
Beskriv hur din produkt/tjänst kan lösa problemet. (Mervärden med att konsumera produkten/tjänsten) - Att väcka intresse och skapa behov är alltså de första stegen i säljtratten. Därefter kan du skapa information som syftar till att få personer i din målgrupp att köpa din produkt eller tjänst.
Låter det enkelt?
Det är det också! Vi människor är enkla och den här typen av strategi inom online marketing fungerar och är dessutom inte svårare än att du på egen hand kan klara av att marknadsföra ditt företags produkter och tjänster.
Ett vanligt problem är att e-handlare i sin iver att vilja sälja produkter, fokuserar sin marknadsföring på enbart det sista steget i säljtratten (“Action” som handlar om att få personer att exempelvis köpa något). Resultatet blir då kostsamt och ineffektivt.
Istället bör man som e-handlare fokusera på framförallt de första stegen (“Attention/interest” och “desire”).
För att summera. Så här fungerar en vanlig strategi för online marketing:
- Skapa medvetande (“Attention”). Kan ske via exempelvis en bloggartikel eller youtubevideo men även genom att publicera uppseendeväckande material i sociala medier. Det kan vara bilder, videos eller ord som får personer i din målgrupp att notera ditt inlägg och helst även ditt varumärke.
- Skapa intresse (“Interest”). Nu vill du få personer som redan noterat ditt företag att på något vis engagera sig. Att engagera sig inom marknadsföring online kan innebära att exempelvis klicka på ett inlägg för att “läsa mer”, gå till en viss webbplats, kommentera på ett inlägg, “lika” eller helt enkelt kontakta ditt företag.
Den här typen av intresse och engagemang sker vanligen enbart om du kan skapa material (“content”) som verkligen skapar frågor och funderingar hos personer i din målgrupp. Det behöver alltså inte direkt ha med en specifik produkt att göra det kan handla om att väcka intresse hos en viss målgrupp.
Många entreprenörer som känner sin målgrupp och som direkt själva är engagerade inom sin nisch kan ha en stor fördel framför professionella marknadsförare.
Den som har kunskaper inom ett visst område kan helt enkelt på egen hand komma på smarta och kreativa inlägg och annonser som får intressenter att engagera sig. - Skapa behov (“desire”). Det här är kanske det knepigaste steget. Men som jag nämnt ovan kan ett smart sätt vara att identifiera problem som din produkt eller tjänst löser.
Om det är så att du inte kan hitta något direkt problemlösande attribut hos din produkt eller tjänst då bör du överväga att skapa ett problemlösande mervärde. Låt säga exempelvis att du säljer modekläder. Då handlar ju din nisch enbart om kläder som är precis lika problemlösande som vilka andra kläder som helst. Här kan det vara svårt att hitta problemlösande mervärden.
I vissa fall kan du då presentera din produkt på ett vis så att du framhäver känslan av att bära plagget. Exempel en bild på vinterjacka som används i en snöstorm. Här visar du då på hur jackan värmer när det är väldigt kallt.
Eller exempelvis en klänning som används en varm och fläktande sommardag. Här visar du hur din produkt kan användas en extremt solig och varm dag för att ge en skön och svalkande känsla hos användaren.
Den här typen av problem + lösning presenterat på ett kreativt vis skapar behov. - Skapa material som säljer (“Action”). Har du tagit en personer i din målgrupp genom alla de tre steg i säljtratten som jag nämnt ovan, då kan de vara redo för att ta emot mer säljande material.
Det finns givetvis massvis av sätt att göra detta på men ett enkelt knep är via ett erbjudande i exempelvis en betald annons i sociala medier. “Just nu 10% rabatt på vara X”
Okej, nu har du förstått hur du skapar ett flöde med marknadsföringsaktiviteter som leder till fösäljning av dina produkter.
Det är en bra början men du måste också ha en bra idé om vilka kanaler för online marketing som du ska använda dig av.
Här nedan går jag igenom några av de viktigaste kanalerna inom online marketing!
Att välja sin kanal för onlinemarknadsföring
Ett vanligt misstag som entreprenörer och småföretagare gör som vill lyckas med marknadsföring online är att de lyssnar på digitala marknadsföringsbyråer.
Byråer rekommenderar vanligen att företag som vill marknadsföra sig online ska använda sig av och integrera olika plattformar och kanaler för att skapa synergier för att på så vis få de bästa förutsättningarna till att lyckas med sin marknadsföring.
Glöm det!
Marknadsföringsbyråer rekommenderar nästan alltid komplexa och kostsamma strategier. Det vill säga strategier som enbart bör och ska användas av stora företag med stora marknadsföringsbudgetar.
För små företag och startups gäller det i många fall att göra så mycket som möjligt på egen hand, åtminstone till en början. Att på egen hand fokusera på flera olika marknadsföringskanaler är tidskrävande och orealistiskt.
Börja därför med att åtminstone till en början använda dig av en eller max två digitala marknadsföringskanaler.
De kanaler som är bäst för din verksamhet beror på din målgrupp och vad du själv anser att du kan ha framgång för att marknadsföra dig.
Social media marketing
Inlägg i kombination med betald annonsering på sociala medier är en marknadsföringsstrategi som för det första möjliggör att du kan nå ut till en stor grupp människor inom ditt segment. Enbart Facebook och Instagram används idag av mer än 80% av alla svenskar från 12 år och uppåt (Källa: Svenskarna och Internet).
Dessutom har du möjlighet att använda Pinterest, Twitter, Linkedin, TikTok och en rad andra marknadsföringskanaler inom enbart sociala medier.
Det gäller enbart att välja rätt kanal och bli riktigt duktig på den kanal som du väljer att använda dig av. Räkna med att klara av att göra det mesta på egen hand men det kommer att ta tid. Lär dig mer om social media marketing här.
Optimering via SEO
Sökoptimering, SEO går ut på att få besökare att komma till din webbplats genom att få din webbplats att hamna högt upp i sökmotorernas sökresultat då folk söker på internet.
Fördelarna med SEO är att det är gratis, dessutom uppfattar inte besökare som kommer till din webbplats att du bedriver marknadsföring. De har ju på egen hand sökt sig till din webbplats.
Sökoptimering behöver inte vara överdrivet svårt. Du kan lära dig väldigt mycket på egen hand dessutom finns det ingen anledning för små och nystartade företag att betala för den här typen av konsultation.
Med små och enkla optimeringar kan du få din webbplats att hamna högt upp för vissa sökord i exempelvis Google. Här kan du läsa mer om SEO och optimeringar som du kan göra på egen hand.
Marketing automation
Marketing automation är den marknadsföringskanal som alldeles för många e-handelsföretag börjar med försent.
Automatiserad marknadsföring kan låta komplicerat vilket gör att vissa entreprenörer väljer att vänta med den här typen av marknadsföring.
Faktum är att du kan börja småskaligt med marketing automation. Detta sker då genom att samla in kontaktuppgifter, exempelvis e-post och telefonnummer i kombination med tillåtelse från kontakter att ta emot email eller annan information från ditt företag.
Du kanske tror att den här typen av marknadsföring inte är en särskilt effektiv kanal eller att den enbart passar större företag?
Då tror du fel!
Faktum är att email marketing och marketing automation anses vara den mest effektiva marknadsföringskanal som finns. Läs mer om marketing automation här och lär dig hur du kan komma igång med att samla in kontaktuppgifter i ett tidigt skede.
Lyckas med dina kanal via Content marketing
Content marketing är en förutsättning för att lyckas, oavsett vilken kanal du väljer att fokusera på. Det är alltså materialet som du måste förbereda för att publicera i de kanaler som du vill fokusera på.
Det här är givetvis den största utmaningen. Men många exempelvis nystartade e-handelsföretag och entreprenörer på internet skapar content på egen hand och med stor framgång.
Än en gång ju fler kanaler du vill använda dig av, desto svårare blir det att skapa långsiktighet och nå fram med content till din målgrupp.
Fördelarna med att skapa content på egen hand är att du förmodligen kan skapa ett mer intressant och inspirerande material än exempelvis en marknadsföringsbyrå.
Med stor sannolikhet har du större kunskaper och vet vad personer i din målgrupp uppfattar som information som engagerar och väcker intresse.
Här kan du läsa mer om vad content marketing är och börja komma igång på egen hand.