Hem » Digital marknadsföring » Digital Marketing

Digital marketing: så marknadsför du dig i 4 steg

Alla som vill sälja något på internet kommer snabbt till insikten att de måste marknadsföra sig för att lyckas. Digital marketing, digital marknadsföring eller online marketing är dock svårt och i särklass den största utmaningen för den som vill sälja på internet.

Ingen digital marknadsföringskanal är enkel att lyckas med. Tvärtom kostar det mycket pengar och kräver långsiktigt arbete för att få sina produkter att synas på rätt ställe.

“E-handel = Digital marknadsföring. Du måste synas för att lyckas”

Digital marketing brukar delas upp i betalkanaler och kostnadsfria kanaler. Men alla som sysslar med digital marketing vet med sig att det i princip alltid finns en direkt eller indirekt kostnad för att synas på nätet.

Digital marketing handlar om att vara effektiv. Du måste förstå dina kanaler och vanligen ha en långsiktig strategi för att din marknadsföring ska betala sig. Du måste dessutom lära dig att sätta mätbara mål och att följa upp dina måltal.

För mindre företag och startups rekommenderar jag att endast välja en kanal till att börja med. Lär dig kanalen väl och var envis. Det tar vanlig lång tid att bygga upp en stabil ström av besökare, följare och personer som visar intresse för ditt erbjudande.

Försök inte heller att lista ut på egen hand hur du ska lyckas. Ta istället hjälp av experter eller lär dig via distanskurser som utvecklats av erfarna marknadsförare.

Så här fungerar digital marketing:

  1. Välj den kanal som lämpar sig bäst din verksamhet
  2. Lär dig kanalen
  3. Skapa en långsiktig strategi
  4. Följ upp och utvärdera

Steg 1. Välj din kanal

Det finns massvis av sätt för att få sitt företags erbjudande att synas på nätet men hur vet man vilket som är mest effektivt?

Stora företag använder typiskt multipla kanaler för att skapa synergier. Att synas via multipla kanaler kan vara effektivt men väldigt kostsamt. Den här typen av strategi kräver vanligen extern hjälp via kostsamma marknadsbyråer.

Men även för företagare med en liten marknadsföringsbudget kan man lyckas med digital marketing. Till skillnad från riktigt stora företag väljer man då en eller ett fåtal kanaler som man investerar hela sin budget eller tid i.

På så vis kan även små aktörer lyckas bättre och framförallt mer kostnadseffektivt än stora företag att synas i en specifik kanal.

Att synas online

Här är några av de mest populära kanaler inom digital marketing som du kan välja att fokusera på:

  • Email marketing (Anses i särklass vara den mest effektiva kanalen. Genom att skicka exempelvis nyhetsbrev och erbjudanden till mottagare som aktivt tacka “ja” till information från ditt företag kan du få avsevärd utväxling. E-postmarknadsföring är förhållandevis billigt men ger generellt en hög ROI).
  • SEO (Search Engine Optimization) – Innebär att du aktivt jobbar för att exempelvis dina produk- och bloggsidor ska hamna högt upp i Googles sökresultat för vissa sökord. SEO är en kanal som kan ta lång tid för att uppnå önskvärt resultat. Då andra sidan finns det många lågt hängande frukter att plocka med SEO. Det lönar sig alltid att göra enklare optimeringar av sina webbsidor med exempelvis sökord för att få dem att hamna högt upp i sökresultaten.
  • Sociala medier och riktad annonsering på exempelvis Facebook är ett populärt sätt för att nå fram till sin målgrupp inom digital marketing. Betald annonsering via social media marketing kräver vanligen en hel del kunskap medan inlägg på exempelvis Instagram och Facebook kan göras mer eller mindre gratis och utan avancerade funktioner för analys eller målgruppsoptimeringar.
  • Google: Google Ads och Google Shopping är några av de mest effektiva kanalerna inom (betald) digital marketing. Den här typen av marknadsföring kräver vissa förkunskaper för att hålla nere kostnader och uppnå exempelvis ökade försäljning eller ökad märkeskännedom.

Steg 2. Bli bra på din kanal

Alla kanaler inom digital marketing har olika fördelar men för att bli riktigt bra på en kanal krävs vanligen att du sticker ut och är bättre än dina konkurrenter. Digital marketing handlar alltså inte så mycket om att vinna genom att spendera mest pengar. Istället vill du få ut så mycket som möjligt per investerad krona i den eller de kanaler som du väljer att använda.

För att inte kasta bort dina pengar måste du förstå mekanismerna bakom de kanaler som du väljer att använda. Du måste sätta upp tydliga mål (konverteringsmål, besökstrafiksmål, försäljningsmål etc) för att på så vis följa upp dina kampanjer och marknadsföringsåtgärder.

välj din digitala kanal

För att bli bra på en kanal inom digital marketing måste du utbilda dig. Nordboost erbjuder distanskurser som är framtagna av experter med specialistkunskaper inom flera av de främsta marknadsföringskanalerna.

Genom att följa våra råd och best practice kan du spara både tid och pengar och dessutom nå önskvärda mål och resultat snabbt. Läs mer om våra kurser här.

Steg 3. Skapa en långsiktig strategi

I princip all digital marknadsföring tar tid. Emailistor, följare, content etc. bygger du upp över tid. För att lyckas måste du vara beredd på att investera en hel del tid utan att få särskilt mycket tillbaka.

Det gäller alltså att ha en bra strategi från början men även att hålla sig till sin strategi. Detta gäller tyvärr även när din marknadsföring börjar ge resultat. SEO, Sociala Medier, Youtube etc. styrs av algoritmer som i många fall premierar ny information, det går därför aldrig att ligga på latsidan.

Även betald marknadsföring tar tid. Räkna med att behöva köra A/B tester för att utvärdera olika typer av annonser, sökord eller kampanjer innan du hamnar på rätt kurs.

Steg 4. Följ upp och utvärdera

En fördel med i princip alla kanaler inom digital marketing är tillgången till data som du har möjlighet att analysera. Vanligtvis får du tillgång till data och analysverktyg via den kanal du använder dig av. Via exempelvis Facebook Business Manager kan du få extremt detaljerad information om dina besökare. Du kan sätta mål och följa upp vad personer i din målgrupp gör efter att ha klickat på en av dina annonser.

analysera utfall via analytics

Detsamma gäller för marknadsföring via Google. Google tillhandahåller förutom sina betaltjänster flera verktyg som är helt gratis att använda och som ger dig fantastisk information om hur exempelvis dina kunder och besökare beter sig på din webbplats.

Några verktyg som du bör ha koll på för att samla in och analyser data på din webbplats är:

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *