Hem » Digital marknadsföring » Så fungerar email marketing

Så fungerar email marketing och e-postmarknadsföring

Är det värt att ägna sig åt email marketing? Med alla olika kanaler som vi använder oss av idag är det en helt rimlig fråga. Och svaret vi ger dig är: ja, utan tvekan!

Faktum är att e post marknadsföring är överlägset det mest effektiva sättet att marknadsföra sig som företag idag.

Email marketing har en avkastning, det vill säga ROI, på hela 4200%. Inte undra på att det är så populärt bland marknadsförare!

Källa: Campaign Monitor (Annual report 2019)

Men att tro att avkastningen ska skjuta i höjden av sig själv är lite väl blåögt.

För självklart måste du som företagare eller marknadsförare också jobba för att kunna se resultat. Och du kommer att se resultat, så länge du har en bra strategi som du håller dig till.

Så hur fungerar e-postmarknadsföring och hur kommer man igång? I vilken ände ska man börja?

Hur får man prenumeranter att öppna nyhetsbreven och hur får man dem att konvertera? Detta och mycket mer går vi igenom steg för steg i denna artikel så att du snart kan hitta rätt i marknadsföringsdjungeln.

Så kommer du igång med e-postmarknadsföring

Att ha en plan är a och o när det kommer till e-postmarknadsföring. Den behöver inte vara huggen i sten – faktum är att det ska den inte vara, då du måste följa upp och anpassa innehållet efter ett tag. Men till en början bör man ha något att förhålla sig till, och med en plan skapar man också en röd tråd genom sitt innehåll.

Sätt dig ner och börja skriv ner dina tankar kring dina framtida nyhetsutskick. Vad är ditt mål med dem?

Vill du skapa brand awareness, informera, eller fokusera direkt på försäljning? Kanske en blandning? Försök att få ner i ord vad du vill ha ut av nyhetsbrevet.

Du bör också fundera kring vem som kommer läsa dina utskick, det vill säga vilken din målgrupp är. Försök sätta dig i deras skor och välj tonalitet utefter det.

Anpassa också innehållet efter de du skriver till. För att någon ska vilja läsa det du skriver är det viktigt att fundera över vad som är intressant för andra att läsa om, och inte bara vad du själv vill skriva om.

Ett tips är att försöka skapa igenkänning i innehållet, men att variera varje utskick med allt från tips och guider till erbjudanden och nyheter från din webbshop.

Ta dig också en funderare över hur ofta du vill göra dina utskick, och när på dygnet du tänkt skicka dem.

Det är en evig diskussion om när bästa tidpunkt för nyhetsutskick är. Vissa hävdar att det är tisdagar som är den bästa dagen i veckan att skicka ut nyhetsbrev på, och andra säger onsdagar. Enligt en undersökning som Omnisend gjort är det däremot på torsdagar som det görs flest online-köp.

Kom ihåg: rätt utskick vid rätt tidpunkt kan vara avgörande för ett lyckat resultat.

Så vad stämmer då? För att hitta rätt tidpunkt för just din målgrupp behöver du testa dig fram. Först när du provat olika tidpunkter och dagar kan du se vad som fungerade bäst för just dig och din kundkrets.

Tänk på att alltid hålla god ton, oavsett vad du har för målgrupp. Du är trots allt en gäst på besök i deras inkorg, som den kände marknadsföraren Neil Patel en gång så bra beskrev det. Se till att ge värden och värdinnan det de vill ha, annars finns det risk för att du blir utslängd.

E-postmarknadsföring handlar alltså om att ha en tydlig strategi och veta vad du vill nå för mål med dina utskick, samt följa upp och rätta till för att hela tiden kunna bli lite bättre.

Skapa innehåll som väcker intresse

Så låt oss fokusera på innehåll. Hur gör man för att skriva något som fångar läsarens uppmärksamhet, och som får så många som möjligt intresserade?

Något som är väldigt vanligt är att man försöker fylla sitt nyhetsbrev med så många erbjudanden som möjligt, och som kan locka fler personer till köp. Men gör man istället tvärtom och skapar korta och relevanta mail med en tydlig inriktning så kan det ofta ge ett mer städat intryck och även ett bättre resultat.

Om du till exempel driver en nätbutik som säljer växter av olika slag kan det vara lämpligt att på vårkanten göra ett epost utskick om utomhusodling, och inkludera några bra erbjudanden på plantor som passar till blomlådan på sommarhalvåret. Skulle du fylla ditt nyhetsbrev med alla möjliga växter och inte ha något tydligt fokus kan läsaren bli överväldigad av all information och sannolikheten är tyvärr stor att det inte blir något köp i slutändan.

Möjligheterna är givetvis oändliga när det kommer till epostmarknadsföring, men det finns några saker som du kan utgå ifrån när du skapar ditt innehåll:

  • Börja med ett erbjudande, eller ett löfte. Se till att dina läsare förstår att du har lösningen på deras problem, vad det än kan vara.
  • Tala i bilder. Måla upp det du vill förmedla, förklä orden så att det blir varierande och kul att läsa. Personen som läser ska känna sig inspirerad.
  • Visa sedan att du är bäst inom området. Det må vara genom statistik, länkar, kundomdömen eller annat, men övertyga dina läsare om att du har den bästa lösningen i alla lägen.
  • Call-to-action. Var noggrann med att vägleda läsaren eller den potentiella kunden till vad den ska göra härnäst. Lägg in länkar där det behövs, gör det enkelt för läsaren att hitta till din webbshop!

Läs mer om våra tips för nyhetsbrev här!

Gör det personligt med automatiserade program

För att få dina läsare att känna sig berörda av ditt innehåll bör du skapa personliga mejlutskick. Låt varje läsare känna sig unik. I ett personligt utskick kan du till exempel inleda med personens namn, och det går också att anpassa mailet efter faktorer som plats, köphistorik och aktivitet.

Men var lugn, du behöver inte sitta och skriva in “Anna”, “Peter” och “Berit” för hand i tusentals ämnesrader – det löser du genom att använda dig av ett mailverktyg. Det finns många olika versioner av dessa och det berättar vi på Nordboost gärna mer om i en annan artikel.

Du ska givetvis heller inte behöva skicka ut ett mail i taget till alla på din mailinglista. Det finns idag många bra program för att skicka ut nyhetsbrev och e-post, men några av dem är till exempel Mailchimp, Sendinblue och Omnisend.

Med dessa tjänster kan du skicka ut mail till flera tusentals personer samtidigt, så kallad massmarknadsföring, men för den som öppnar ser det förstås ut som att hen är den enda som utskicket gått ut till. I de flesta program får du tillgång till data som du kan följa upp och analysera för att sedan anpassa dina nästkommande utskick för bästa möjliga resultat.

Kontrollera och optimera innan utskick

Innan du skickar ut ditt nyhetsbrev kan det vara bra att dubbelkolla innehåll, bilder och länkar både en och två gånger. Det finns ingen återvändo när man väl har klickat på skicka-knappen.

Så, låt gärna en kollega läsa igenom mailet innan det skickas ut till dina prenumeranter – kanske upptäcker en person som inte blivit hemmablind något som du missat?

Viktigt att kontrollera är också att mailutskicket är anpassat till alla enheter inklusive mobiler och paddor då det blir fler och fler som använder sig av dessa.

Generellt sett föredrar yngre generationer som millennials och generation Z smartphones, medan äldre befolkningsgrupper står för statistiken över surfplattor.

När det gäller just mobila enheter föredrar hela 81% att öppna mail på sina smartphones medan 21% öppnar mail på sina surfplattor, detta enligt en studie som Campaign Monitor tagit fram. Se dock till att alltid anpassa för båda!

Följ upp, anpassa och testa

När nyhetsbrevet väl är ute börjar allt det spännande. Då ska du nämligen snart få se vad för resultat ditt utskick gav! Viktiga KPI:er (Key Performance Indicators) att titta efter är bland annat:

  • Open Rate, eller öppningsfrekvens på svenska
  • Click-through rate (CTR)
  • Leveransbarhet

Dessa viktiga nyckeltal visar hur många som öppnat ditt nyhetsbrev, vilka som har klickat och var, samt hur många nyhetsbrev som faktiskt har levererats. I de flesta mailutskickprogram får du tillgång till alla dessa data samt en överblick över vad som gjordes bra och vad som kunde gjorts bättre.

Märker du att din målgrupp inte verkade gilla emojis i ämnesraden lika mycket som du? Eller var det ingen som brydde sig om din banner längst upp?

Testa då nästa gång att göra tvärtom, eller åtminstone ändra på någonting. Skriv på ett annorlunda sätt och använd andra bilder på andra ställen i mailet.

Du bör också A/B-testa dina utskick där du vanligtvis skickar två olika typer av emails till olika grupper av människor för att jämföra vilken strategi som fungerat bäst för din målgrupp. (Det är enkelt att testa via funktioner som finns i ditt verktyg för e-postmarknadsföring)

Slutligen: håll koll på regler för e-postmarknadsföring. Det går inte att bara skicka ut ett nyhetsbrev till vem som helst när som helst, personen måste aktivt själv ha valt och bekräftat att hen vill ha dina utskick.

Se också till att det går att avregistrera sig från nyhetsbrevet så slipper du bli jagad av missnöjda prenumeranter. Denna funktion brukar läggas in som en knapp eller länk i slutet av mailet, och går att ställa in direkt i ditt program för e-postmarknadsföring.

De flesta av oss har vid det här laget någon gång snubblat över den lilla förkortningen GDPR, så det är alltså inte bara av artighetsskäl man bör tänka på att fråga om lov innan man skickar ut sitt nyhetsbrev, utan det är faktiskt en lag.

Att ha koll på alla regler och krav kan verka komplicerat, men med de olika mailprogrammen för nyhetsbrev kan du enkelt använda mallar till att komma i kontakt med dina kunder och fortsätta din marknadsföring – samtidigt som dina kunders uppgifter skyddas.

Se till att du är införstådd med allt vad regler heter samt tillämpa de andra tipsen här ovan så kommer din email marknadsföring gå galant!

Dela på facebook
Facebook
Dela på twitter
Twitter
Dela på linkedin
LinkedIn
Hanne Nyberg

Hanne Nyberg

Hanne Nyberg har i många år producerat texter och artiklar för hundratals olika svenska webbutiker. E-handel och digital marknadsföring är ämnen som ligger henne varmt om hjärtat. Idag jobbar hon som copywriter och frilansskribent på heltid och gör därmed det hon tycker om allra mest: att skriva!