Hem » Digital marknadsföring » Marknadsföringsstrategi

Vad är en marknadsföringsstrategi och vad bör ingå?

En marknadsföringsstrategi är bra för alla typer av bolag och verksamheter som på något sätt vill marknadsföra sig själva. Denna kommer hjälpa dig att kartlägga viktiga delar i din organisation som alla är med och påverkar din marknadsföring och vilket resultat denna skall få.

Att kartlägga era resurser, er marknad och målgrupper är av stor vikt både för att förstå er position men också för att arbetskostnader och tjänster ofta utgör tillsammans mer än hälften (53%) av den totala marknadsföringsbudgeten.

Varje krona och timma bör därför vara väl vald och investerad. Detta kan en noggrant definierad strategi hjälpa dig och ditt företag med!

En marknadsföringsstrategi kommer hjälpa dig att förbereda dig inför dina kommande marknadsaktiviteter, den kommer också ge dig en större insikt om bland annat målgrupperna, marknaden och era resurser.

Främst kommer den hjälpa dig att skapa innehåll av verkligt värde för både dig och din målgrupp. Verkligt värde kommer givetvis bringa värde till din målgrupp, och när den gör det säger det ofta ”cash-ing” i kassan.

En tydlig marknadsföringsstrategi som finns identifierad öppnar upp för effektivitet och att alla involverade personer som jobbar på projektet blir mer sammansvetsade, även strukturen kring vad man ska åstadkomma med marknadsföringen blir mer tydlig.

Vad marknadsföringsstrategier gör för ditt bolag

Tydliga strategier kommer hjälpa dig att strukturera och planera ditt arbete genom att få dig att svara på en hel del frågor om allt som rör din marknadsföring. Det ultimata målet för en marknadsföringsstrategi är att bygga långsiktiga och därmed lönsamma kundrelationer.

Men, låt oss ta det från början. Ett bra exempel på vad en marknadsföringsstrategi bör svara på är frågorna:

  • Vilka målgrupper vill vi ska söka sig till oss?
  • Hur, var och när når och attraherar vi målgruppen på bästa sätt?

Målgruppen är de många grupper av människor som är eller kan tänkas bli dina kunder. Därför är det av stor vikt att du lär känna dem så att du på ett så effektivt sätt som möjligt kan kommunicera med dem.

Lär dig därför hur de pratar, var och hur de rör sig. Detta gäller givetvis både för den digitala och klassiska marknadsföringen. För att bli ännu mer träffsäker i din kommunikation kan det vara bra att segmentera dina målgrupper.

Detta görs eftersom du inte kan prata på samma sätt till alla i din målgrupp, men också för att målgrupperna kan vara i olika köpstadier och därför behöver olika typer av kommunikation. Köpstadier och varför du bör ta hänsyn till dessa finns det en massa att lära sig om, låt oss ta det i en annan artikel.

Dina marknadsföringsstrategier bör som sagt svara på frågorna vilka din målgrupp är och hur, var och när du ska kommunicera med dem.

Genom att segmentera målgrupperna blir du mer träffsäker i din marknadsföring och istället för att vända dig till en massmarknad med innehåll som försöker vara alla målgrupper till lags så bidrar segmenteringen till ett mer träffsäkert innehåll.

När segmenteringen är gjord är det dags att skapa värde och därmed innehåll.

Värdeskapandet är helt grundläggande i marknadsföring och det är det som talar för varför bolaget eller produkten finns och vad detta kan erbjuda kunderna som inte deras konkurrenter kan. Här sker alltså differentiering och positionering för ert bolag.

Gör det så enkelt det bara går för mottagaren att förstå bolagets, produktens eller tjänstens värde och vad det/den kan erbjuda.

Så vilka delar bör en strategi innehålla?

Genväg blir ofta en senväg” – Om du hade hoppats på en gedigen marknadsföringsstrategi mall över hur den exakt ska se ut, så måste vi tyvärr göra dig besviken och meddela att uttrycket stämmer in även här.

Men det finns några to-dos som hjälper dig att kartlägga viktiga delar och som kommer göra tillväxten betydligt större än om man gör det man känner för dagen och gissar sig fram.

Dina målgrupper och kunder

Precis som vi tidigare nämnt behöver du lära känna dina olika målgrupper.

Identifiera vilka de är och hur, var och när de är som mest tillgängliga och mottagliga för din kommunikation.

Kanske har du en ung målgrupp som pendlar och därför spenderar mycket tid på sociala kanaler? Eller har du en väldigt mycket äldre målgrupp som är mer mottaglig för utomhusreklam?

Ta reda på vilka utmaningar din målgrupp står inför kopplat till din produkt eller tjänst och kartlägg därigenom ditt värde och hur du ska prata med dem.

Kom ihåg att målgruppen, precis som allt annat förändras och utvecklas. Så var beredd på att vara agil och flexibel.

Gör din research på marknaden och bland dina konkurrenter

Kanske är du redan en självutnämnd expert på marknaden du verkar i?

Så bra, då behöver du troligtvis göra din research ännu noggrannare.

De flesta marknader förändras nämligen hela tiden och det gäller att hänga med i många delar, både lokalt, globalt, prismässigt och trendmässigt m.m. Se till att bli expert på nytt, genom att hålla dig uppdaterad. Gör detta noggrant, då blir din marknadsföringsstrategi mer fokuserad och datadriven.

Ditt värdeerbjudande

Svara på frågan varför ert företag finns till och vad ni gör för att underlätta för era kunder – dvs ert värdeerbjudande. Fundera på hur ni vill att era kunder ska beskriva er. Låt kreativiteten flöda här, det är inspirerande och kul!

De sista, strategiska delarna

Dina resurser – budget, verktyg, kanaler och kunskap

Resurser, ett ord som ofta talar för mycket, så är även fallet här. Låt oss prata om era resurser sett till budget, verktyg, kanaler och er kunskap.

Många kanaler och verktyg är gratis att skaffa, och så är även kunskap! Ett väldigt klart exempel är att se till att vara där er målgrupp rör sig. Har du en yngre målgrupp kan Tiktok eller Snapchat vara en bra kanal medan en äldre målgrupp hade varit svår att nå just där.

Mäktar ditt företag med alla kanaler både resursmässigt och kunskapsmässigt? Kom ihåg att mycket innehåll kan återanvändas, i olika format och på olika kanaler.

Och nu till den stora frågan: Det är dags att prata pengar, hur mycket har du att lägga på din marknadsföring detta år?

Titta på val av kanaler och titta på dina mål, hur mycket behöver du leverera för att nå upp till dina mål på respektive kanal?

Är det någon kanal som levererar fler leads och någon större räckvidd? Då är det hög tid att titta på om din räckvidd är en värdefull sådan och kanske omfördela din budget?

Till sist, tid är pengar – sätt ett pris på din tid och jämför om detta kanske är billigare att köpa från en byrå?

Målsättning

Ställ dig frågan vad du vill få ut av din marknadsföring? Är målet att skapa fler leads? Att öka medvetenheten kring ditt bolag eller en ny produkt? Kanske båda två?

Här kan det hjälpa att ha både delmål och långsiktiga mål på årsbasis. Sätt både kvalitativa och kvantitativa mål för att se till att inte glömma några delar.

Marknadsföringsplanen

Dags att gå på det roliga!

Nu gäller det att planera och skapa innehåll, identifiera dess mål och samla allt på ett och samma ställe. Många gånger går aktiviteter in i varandra för att boosta eller sträva mot samma mål, detta kräver planering och samspel likt en fin symfoni!

Låt oss gå in mer på detta i en senare artikel.

Analysera

När strategin är satt i rullning är det kort därefter dags för analys. Analysera ditt eget arbete och ett eventuellt samarbete med dina kollegor, detta är viktigt eftersom det kan få er att jobba smidigare och snabbare och därmed spara in en massa pengar.

Ett bra exempel på en analys av en marknadsföringsstrategi är i sprintar om 2 veckor, då får ni en effektiv överblick över arbetet och såklart det viktigaste av allt: dess resultat. Identifiera saker som hade kunnat gå bättre eller göras annorlunda och ta med detta in i nästa sprint.

Slutligen

Låt inte en mäktig artikel om en marknadsföringsstrategi skrämma dig så pass att du inte sätter dig och gör en. Du är experten på din marknad och ditt företag och kommer därför ha lätt för många delar.

Identifiera de delar du har koll på och ta hjälp av dina kollegor eller branschkollegor. Stå bakom din strategi med rak rygg, även i de stunder du tvivlar på den.

Dock är det som sagt även viktigt att utvecklas tillsammans med din marknad och målgrupp och därmed vara flexibel.

Lycka till!

Facebook
Twitter
LinkedIn
Fanny Troell

Fanny Troell

Fanny har länge haft skrivandet som en naturlig del i både hennes yrke och privat. I många år har hon producerat både text och mycket annat innehåll tillsammans med olika företag. Marknadsföring och innehållsproduktion har länge funnits med i hennes arbetsbeskrivningar och är kunskapsområden hon gärna skriver och delar med sig av.