Guide för annonsering via Facebook steg för steg

42 % av alla företag betalar för att annonsera på internet enligt SCB. Denna siffra stiger ständigt i takt med att allt fler verksamheter tar sitt försäljningsnätverk online. Det är ett faktum att marknadsföring på sociala nätverk i dagsläget nästan är ett måste för den som vill lyckas med sin verksamhet.

Denna artikel är skriven för dig, företagsägaren som önskar komma igång med digital marknadsföring. Här kommer du att få en komplett guide och checklista för att skapa din första annons.

Innehåll

  1. Så här skapar du din företagssida
  2. Hur du skapar annonser
  3. Analysera framgången
  4. Checklista
  5. Sammanfattning
annonser

Du vet säkert att digital marknadsföring på sociala medier är grundläggande för ditt företags utveckling. Men när du använder betald Facebook annonsering måste du hålla koll på en hel del. Det gäller att välja rätt målgrupp, rätt bildstorlek, rätt copy… och självklart måste annonsen vara av rätt typ!

För nybörjaren kan allt det här kännas förvirrande. Därför har denna artikel skrivits. Den leder dig genom processen steg för steg, och hjälper dig att avgöra bästa sättet att använda Facebook Ads Manager för att uppnå just dina företagsmål.

Hur fungerar Facebook för företag? Eftersom Facebook har bytt sin policy och algoritmer finns det mindre utrymme än förr för att fritt sprida reklam. Därför har företag tvingats att köpa sitt utrymme på internet för att kunna annonsera sin verksamhet.

Facebook för marknadsföring har en kostnad. Det faktum kommer man inte ifrån. Det är dock relativt billigt och därför fortfarande ett utmärkt sätt att göra reklam för dina produkter/tjänster eller kampanjer på sociala medier.

#1 Så skapar du en företagssida

Först måste du skapa en företagssida. Gör så här: Gå in på Facebook Business, som är Facebook för företag.

Klicka sedan på “Skapa sida” längst upp till höger. Logga in med ditt personliga konto, eller skapa ett om du inte har det.

Du kan även öppna en företagssida från ditt vanliga konto. Då klickar du på det lilla krysset till höger och väljer “Skapa sida”.

Fyll i uppgifterna om ditt företag, välj kategori och klicka sedan på “Spara”.

Tips för att få många följare till din Facebook företagssida:

  • Alla dina annonser kommer att visa namn och profilbild från din företagssida. När någon klickar på annonsen är det där de hamnar. Se därför till att det ser snyggt och professionellt ut – det blir ditt “visitkort” för dina följare på nätet.
  • Gör sidan attraktiv. Lägg upp information som är värdefull för dina besökare. Genom inläggen kan du visa din expertis inom olika ämnen som är kopplade till din verksamhet. Skapa starka kundrelationer genom att lägga upp nya inlägg regelbundet – kanske en gång om dagen.
  • Samma principer gäller om du ska skapa en sida för en kampanj: högkvalitativ information, en länk till din hemsida och bra bilder som förklarar vad kampanjen handlar om. Allt detta kommer motivera besökarna att stödja din verksamhet.

#2 Kom igång med dina annonser

Nu när du väl skapat och redigerat din företagssida går du till ditt annonskonto. Den når du genom att gå tillbaka till Ads Manager och klicka på “Skapa annons” – det är knappen längst upp till höger. Du kan även göra det från din företagssida genom att klicka på “Annonscenter”.

“Skapa annons”, som du kan se på bilden nedan:

När du börjar skapa en annons måste du välja och ställa in flera variabler för att den ska lyckas. Först väljer du företagsmål (objective). Detta är alltså ditt mål med annonskampanjen, och för det erbjuder Facebook flera alternativ.

Är du osäker på vilket ditt mål ska vara kan du följa Facebooks egna tips, som du ser på bilden. Varför är det viktigt att känna till sitt mål?

Därför att den typ av annons och annonsformat du väljer kommer att bero helt på dina behov. Den som vill starta en välgörenhetskampanj kommer till exempel inte att ha samma mål som den som vill öka lönsamheten för sitt företag.

Konfigurera din pixel

För att laborera med mätbara mål och kunna skicka personer till din webbshop eller webbplats krävs att du installerar en”Pixel” på din webbplats. Pixeln är alltså en kod som du kommer åt via ditt konto som du skapat i Business Manager. För att koden ska kunna installeras på din webbplats, krävs att du följer instruktionerna som anges i Business Manager under Facebook Pixel.

Beroende på vilken plattform du använder för din e-handel eller annan webbplats kan installationen skilja sig något åt. Det enklaste sättet är att använda en app eller plugin (om du använder WordPress). Koden kan dock även läggas in manuellt vilket är något knepigare, den ska då läggas in mellan början och slutet av <head> taggen.

Använder du en plattform som redan är integrerad med Facebook då kan du helt enkelt följa instruktionerna för att konfigurera och installera koden via en nedladdningsbar applikation.

Annonsens design och målgrupp

Efter att du valt företagsmål ska du designa din annons. Välj innehåll (bild) och redigera en text. Sedan behöver du välja målgrupp. Målgruppen baseras på plats, demografi, intressen, beteenden och kopplingar. Justera målgruppen i inställningarna efter behov om du vill nå en väldigt specifik grupp människor. Detta brukar passa bäst om du har som mål att öka dina försäljningar. Med en kampanj – exempelvis för välgörenhet – vill man å andra sidan ha en bredare målgrupp.

När du väljer målgrupp bestämmer du räckvidden. Låt säga att du i första hand vill att kvinnor mellan 20 – 40 i södra Sverige ska se annonsen. Då kan man sätta upp parametrar för det. Se dock upp för alltför många variabler – då blir det dyrare.

Enhet och tid

I Ads Manager kommer du att kunna se över flera olika annonser och även konfigurera andra detaljer, som exempelvis vilken typ av enhet din annons ska dyka upp på. Ska den vara avsedd för mobiltelefoner, paddor eller datorer? Storleken på bilder eller videor förändras beroende på vilken skärm/enhet de ska synas på.

Du behöver också tänka på vilka tider av dagen du önskar visa din annons. Tänk på att de flesta använder sin Facebook under kvällar och helger. För bästa resultatet ska du anpassa annonsens visningstid till din målgrupp.

När du har klickat dig igenom alla inställningar och angett dina uppgifter för betalning återstår det bara att klicka på “Skapa annons”.

  • Hur fungerar betalningen? Att annonsera på facebook är tyvärr inte gratis, det kommer man inte ifrån. Vanligtvis betalar man ett pris per klick. Då har du CPC och CPM. CPC (cost per click) betyder att du debiteras varje gång någon klickar på din länk. CPM (cost per mille) betyder att du betalar för varje 1000 visningar.

    Om du är nybörjare och inte vill experimentera med olika format för att annonsera på Facebook kan du välja CPC.

#3 Analysera och följ upp

Glöm inte bort att du måste följa upp och utvärdera annonsen efter att du har skapat och publicerat den. Via din Facebook Pixel har du möjlighet att övervaka hur många personer som ser eller klickar på din annons. På det här sättet ser du om annonsen har framgång eller om du kanske bör radera den och skapa en ny med justerade inställningar.

installera pixel

För att nå framgång med dina annonser i Facebook måste du experimentera med inställningarna. För detta skapar man flera olika annonser, i olika typer och med olika format. Du kan testa olika målgrupper och och successivt ta bort mindre framgångsrika annonser för att hålla kostnaderna så låga som möjligt innan du vet vad som fungerar.

I annonsrapporteringsverktyget kommer du att kunna hålla koll på detaljer som är kopplade till dina annonser. Exempelvis hur mycket trafik som har letts till din företagssida och hur många visningar eller klick som din annons har fått.

Tips för en bra marknadsbudget:

  • Gör en kalkyl som visar hur mycket du har råd att investera i marknadsföring för bästa ROI resultat. (ROI står för Return on Investment, och syftar på förhållandet mellan kostnader och nettovinst – en viktig detalj att hålla koll på!)
  • Ta reda på vilka trender som är aktuella för att annonserna ska komma till rätt målgrupp. Både Facebook och Google erbjuder verktyg (exempelvis Google Trends) som tillåter dig ta reda på vilka dessa trender är. Detta kan du göra i samband med att du analyserar resultaten från dina annonser.
  • Anpassa dina annonser efter behov, intresse och trender. Fråga dig om det du annonserar är något som personer i din målgrupp söker efter. Är det ett ämne som intresserar dem? Vilken trend är starkast i den region där du annonserar? Då kommer du att lyckas med dina annonser och kampanjer.

Ett alternativ till annonser är att marknadsföra dina inlägg. Inlägg kan vara exempelvis: storys, bilder eller bloggartiklar som du skapat. Du kan få större publik till dina posts om du marknadsför dina inlägg.

Dessa kallas då sponsrade inlägg på Facebook. Du betalar alltså för att vissa inlägg som du känner kan vara bra och relevanta för dina kunder, och ditt företag får större uppmärksamhet. Detta anses som ett väldigt bra alternativ till annonsering.

#4 Checklista för dina Ads

Nu har du fått en komplett guide för att komma igång med dina annonser. Den här checklistan kan hjälpa dig att komma ihåg stegen för att annonsera på Facebook.

  • Logga in på din företagssida med Facebook Business.
  • Börja skapa din annons genom att använda Facebook Ads Manager (glöm inte att först konfigurera och installera din pixel på din webbplats).
  • Välj företagsmål.
  • Bestäm målgrupp.
  • Sätt en budget (och maxtak).
  • Skapa annonsen.
  • Håll koll på resultat och analysera statistikerna.
  • Använd Annonsrapportering.

Sammanfattning

  • Att marknadsföra ditt företag via annonser på Facebook kommer att öka din försäljning och sätta ditt företag på kartan. Du kan även använda dig av sponsrade inlägg. Allt detta gör du via din företagssida.
  • Marknadsföring via facebook har typiskt en relativt hög kostnad. Se därför till att du sätter upp rätt parametrar och budget. Håll koll på resultaten för att se om annonsen gör skäl för sitt pris eller om du behöver byta annonsformat.
  • Ta hand om din företagssida. Håll den väl uppdaterad och odla en stark relation till dina kunder via sidan. Passa på att visa din expertis inom de områden där du är verksam. Allt detta är också en del av marknadsföringen.
  • Analysera resultaten noggrant och gör förändringar i annonsernas format, typ och inställningar om det är nödvändigt.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Picture of Kellie Hamrén

Kellie Hamrén

Kellie Hamrén är en frilansande skribent som skriver för Nordboost.se. Hon har en bred erfarenhet och har exempelvis jobbat för företag som bedriver dropshipping. På fritiden roar sig Kellie med resor, fotografering, konst och musik.