Så mycket får en social media manager i lön

Funderar du på att jobba som social media manager och undrar över lönen och övriga förmåner?

Först av allt, Social media manager ska inte förväxlas med rollerna, Digital kommunikatör eller Marknadskommunikatör som har både andra arbetsuppgifter och löner. Dessa roller ligger varandra nära men det finns en viss skillnad, som Social media manager är du framförallt ansvarig för kommunikation och marknadsföring via kanaler för sociala media marketing.

I vissa fall förekommer även titeln Community Manager men denna titel är föråldrad och är mer kopplad till PR än marknadsföring.

Eftersom att titeln Social Media Manager vanligen förväxlas med likartade tjänster och eftersom att titeln är förhållandevis ny finns det inte tillräckligt med underlag för att ge en exakt medianlön för den här tjänsten i Sverige. Enligt Unionen tjänar digitala marknadsförare i snitt 33 000 – 45 000 per månad. Gissningsvis ligger löneläget för en social media manager inom motsvarande lönespann. Medan Marknadskommunikatörer ligger något högre i lön än en social media manager.

10% RABATT! Content Marketing i sociala kanaler

Få 10% rabatt på vår distanskurs i Content Marketing i sociala kanaler. Ange rabattkod: 10content-pro

Vilka arbetsuppgifter ingår i tjänsten?

Som Social media manager ansvarar du för att skapa, koordinera och underhålla kampanjer. Inte sällan ingå även arbetsuppgifter av mer strategisk karaktär såsom märkesbyggande och mer informativa kampanjer för att skapa “storytelling” och placera företaget, märket eller dess tjänster i ett sammanhang.

Social media manager kan i vissa fall inneha samma arbetsuppgifter som en content manager. En Social media manager ansvarar för att kampanjer och flödet av content i digitala kanaler och måste även följa upp utfall av exempelvis kampanjer. Det krävs därför goda kunskaper i hur man använder rapport- och analysverktyg.

Utbildning och kunskapsområden:

  • Copywrighting
  • Övergripande kunskaper i SEO
  • Kunskaper och vana i att kommunicera i marknadsföringskanaler inom sociala medier
  • Kunskaper i analysverktyg
  • PR
  • Övriga relaterade uppgifter på distans
Facebook
Twitter
LinkedIn
Jacob Bartoletti

Jacob Bartoletti

Jacob är specialiserad inom e-handel, digital marknadsföring och detaljhandel. Han skriver regelbundet artiklar relaterade till e-handel och marknadsföring. Hans artiklar publiceras och uppmärksammas på Nordboost.se såväl som flera av Sveriges främsta nyhetssidor och webbplatser inom områdena.