Fördelar med att finnas i sociala medier

Det finns en massa fördelar med att lägga tid på att skapa relevant innehåll i sociala kanaler.

Kostnadseffektiv räckvidd

För dig som behöver nå en bredare, mer kommersiell målgrupp men inte har en stor budget, är t ex Instagram och TikTok perfekta kanaler. I jämförelse med t ex TV och print är det ett billigt och effektivt sätt att nå ut, både köpt och organiskt. Här kan man även använda retargeting-annonser på dom som redan visat intresse för ens kommunikation.

Snabb & flexibel kommunikation

Din kommunikation med målgruppen kräver inte långa ledtider och kan enkelt ändras, om man ser att något funkar mer eller mindre bra. Det ger dig er möjlighet att haka på trender, uppdatera din målgrupp om en nyhet, ett problem (distribution, lagerhantering, slutsålda varor, system som ligger nere osv) och snabbt reagera på din omvärld och målgrupps behov.

Ett smidigt sätt att göra många olika saker med sin kommunikation

Du kan både nå ut brett (få räckvidd), skapa engagemang (interaktioner), driva avslut (köp) och ha en pågående dialog med dina målgrupper (kundtjänst). Du behöver inte heller en mediebyrå eller stor organisation bakom dig för att lyckas.

Du kan prata med rätt personer och säga relevanta saker

Möjligheterna att styra din kommunikation och annonsering i sociala medier är närmast oändlig.