Vad innebär innehållsmarknadsföring i SoMe idag?

I Sverige är nästan alla internetanvändare också användare av sociala medier.

Från rapporten Svenskarna och Internet 2021

Sociala medier används för underhållning, kontakt med vänner, familj och företag men i stor del också för att söka information om produkter och tjänster, göra research vilken produkt eller tjänst som passar en bäst och till slut också för köp eller nedladdning av en tjänst. Att som företag ha uppdaterat, kanal- och målgruppsanpassat och unikt innehåll i sociala kanaler är ett minimikrav idag för att man ska kunna konkurrera. 

Politik, teknik, en pandemi som forcerat nya målgrupper online, reklamtrötthet och nya sätt att kommunicera på ständigt nya plattformar ställer också allt högre krav på oss som kommunicerar online. Vi behöver vara snabbfotade, kreativa och kunna lyssna och förstå att varje kanal har sin egen funktion och position. En genomtänkt strategi är en bra början, men att våga TESTA sig fram och vara flexibel är avgörande.

Att skapa innehåll i sociala medier idag betyder först och främst att du ska vara social med dina mottagare.

Det låter så enkelt, men många företag och organisationer tycker fortfarande att det är tidskrävande, krångligt och ibland läskigt att kommunicera och ta kontakt med sina målgrupper i sociala medier. Kanske är du en av dom? Kanske är du väldigt bra på dina egna, privata kanaler men det står helt still när du ska kommunicera i ditt företags? 

Tyvärr gör det att många företag och organisationer fortfarande pratar som robotar med sin publik och använder samma budskap på alla plattformar. Dom glömmer lätt den mänskliga aspekten av sociala kanaler där det i en tvåvägskommunikation krävs intressanta samtalsämnen, snabba svar, skräddarsydda budskap och en tonalitet som innehåller värme och personlighet. Precis som när man konverserar i verkligheten! 

Sociala medier är bra på det sättet att det faktiskt ”tvingar” företag att prata direkt med människor igen och inte via massmedia, som i traditionell PR, eller annonser, som i traditionell reklam. Här handlar det om att skapa och behålla företagets relationer till sin publik.