Tänker du utbilda dig som content manager? En av de viktigaste frågorna du kan ställa dig är: “Hur mycket kommer jag att tjäna?”
Den här artikeln har skrivits för att ge dig en överblick av lönestatistiken för content managers i Norden, samt vad arbetet med content egentligen innebär.
Snittlönen som content manager är relativt hög. Enligt de undersökningar som Unionen genomfört ligger genomsnittslönen mellan 33 000 kr och 45 000 kr. Ingångslönen för någon som är ny i branschen brukar dock vara lägre.
En annan undersökning som baserats på ett betydligt fattigare underlag, visar att digitala marknadsförare generellt sett ligger något lägre än Content managers. Digital marketers med 5 års erfarenhet tjänar mellan 25 000 kr och 30 000 kr, medan de som har över 7 års erfarenhet tjänar mellan 40 000 kr och 49 000 kr.
Dessa siffror kan öka eller minska beroende på en rad olika faktorer som exempelvis typ av utbildning, nisch, eller vilket företag man arbetar för. I princip kommer du som digital content manager att få högre lön ju mer erfarenhet du samlat på dig.
Att skapa sig en karriär som innehållsansvarig är fördelaktigt, speciellt nu när den digitala marknaden i Norden växer så det knakar. Men vad innebär detta arbete egentligen?
Vad gör en content manager?
Alla företag eller organisationer som har en webbplats måste fylla den med bra innehåll, så kallat content. Men content marketing är mer än bara text!
Det är även viktigt att andra kanaler (t.ex. sociala medier, email marketing, nyhetsbrev och Podcasts) uppdateras med information. För att se en rejäl ökning i försäljning och besök på webbplatsen är det grundläggande att ha en content manager som ser till att allt innehåll på hemsidan och övriga kanaler ger mervärde för besökarna.
Innehåll kan inkludera allt från självaste sidans design till den text, bilder och videor som exempelvis finns på hemsidan eller andra startegiska kanaler. Därför är det vanligt att content manager har en (eller flera) specifika “nischer” att arbeta inom.
Det krävs ett gott sinne för att förstå vad som är aktuellt på marknaden och för att bestämma vad som ska läggas upp på exempelvis hemsidan.
Alltså är det ett plus om du har kunskap om hur man använder sociala nätverk för marknadsföring, SEM (Sökmotoroptimering) och SEO (Sökordsoptimering). Detta används för att förstå både användaren och avsändaren (företaget i fråga) och balansera bådas behov.
Exakt vad en content manager sysslar med kan variera. Man kan jobba som arbetsledare, där man ser till att personalen möter deadlines och skapar bra innehåll. Man kan även jobba på detaljnivå, där man är ansvarig för att med egna händer planera och skapa innehållet. I stora drag går arbetet ut på följande:
- Arbeta med försäljning för att utveckla nya strategier inom content (text, bilder, videor).
- Planera och utföra kampanjer och strategier.
- Skriva och redigera artiklar, eventuellt manus för videor m.m. Man behöver alltså vara en skicklig skribent.
- Planera och utföra annonskampanjer.
- Återanvända och/eller förnya innehållet ständigt. Som exempelvis göra en video av en bloggartikel eller förbättra existerande text och grafiskt innehåll.
- Hålla stenkoll på resultaten med hjälp av rapporter, samt se till att innehållet är lönsamt.
Ett noggrant och minutiöst utfört arbete är det bästa sättet att bli framgångsrik och få en bra lön som content manager. Den som siktar på att bli innehållsansvarig strävar efter rollen som den som ska fixa allt inom innehåll och kanaler till ett företag. Är du både kreativ och analytisk, bra på nya idéer och med stor kunskapstörst kommer du att lyckas mycket väl inom branschen.