Behovet av närvaro och användandet av sociala medier fortsätter att växa bland företag i Sverige! Idag är Facebook och Instagram Sveriges största annonseringsplattformar.
- I Sverige lägger vi i snitt 2,5 timmar per dag på sociala medier och 58 % i snitt använder Facebook dagligen! (Källa: svenskarnaochinternet.se)
- Annonsering på Facebook och Instagram ett enkelt sätt att komma i kontakt med dina potentiella kunder i din målgrupp men även för att skapa synergier med ditt företags eventuellt övriga marknadsföringskanaler.
- Det är enkelt att komma igång och all programvara som krävs för kursen är gratis!
- Du sätter själv budgeten för din annonsering på Facebook och Instagram och kan nå god effekt med små medel.
Med den här kursen lär du dig att på egen hand skapa effektiva annonser för ditt företag! Genom att på egen hand skapa ditt företags annonser spar du pengar. Dessutom blir resultatet i många fall bättre än om du ska gå via dyra marknadsföringsbyråer och konsulter.
Vem är kursen till för?
- För e-handlare som vill sälja mer produkter och driva mer trafik till sin webbutik.
- För yrkessamma inom e-handel och digital marknadsföring som vill lära sig annonsering på Facebook och Instagram.
- För dig som vill jobba med digital marknadsföring och som vill få värdefulla kunskaper i annonsering på Facebook och Instagram.
- Kursen passar dig som inte har jobbat med Facebooks verktyg tidigare men även dig som är en aktiv användare av Facebook eller Instagram samt deras publiceringsverktyg.
Vad får jag ut av kursen?
Kursen syftar till att ge dig som deltagare grundläggande teori och praktiska kunskaper i annonsering via Facebook och Instagram.
Du kommer att få kunskap i olika verktyg, strategier, tips och metoder inom annonsering på Facebook och Instagram. Efter avslutad kurs förväntas du kunna:
- Förstå hur sociala medier marknadsföring fungerar i det digitala landskapet och på den Svenska marknaden.
- Använda verktygen Facebook Ads Manager och Facebook Business Manager självständigt.
- Förstå vilka format som används och vilka anpassningar som behövs göras för att kunna skapa kampanjer på Facebook och Instagram.
- Välja målsättningar efter syfte och analysera resultatet av dina kampanjer.
- Planera för och sätta upp en strategi för annonsering på Facebook och Instagram.
- Genomföra en annonskampanj på Facebook och Instagram från start till slut.