4.1 Vart kan jag synas?

De annonser som visas på Facebook och Instagram har valbara placeringar som går att välja eller välja bort som annonsör. Förutom placeringar på Facebook/Instagram är det även möjligt att välja placering på mobil eller webb. Valbara placeringar inkluderar följande:

Nyhetsflöde

Annonsen visas i användarens nyhetsflöde bland andra inlägg på Facebooks nyhetsflöde, Facebook Watch, Facebook Marketplace eller högerkolumnen på Facebooks webbapplikation. Instagrams nyhetsflöde eller utforskarläge samt inkorgen på Facebook messenger.

Högerkolumnen på Facebook

Placeringen “högerkolumnen” skiljer sig mot andra placeringar på Facebook genom att det är möjligt som annonsör att annonsera där utan att ha en kopplad Facebooksida till annonsen som visas. Placeringen väljs precis som de andra placeringarna på Ad set nivå med undantag om du endast väljer mobil som enhetsinställning.

Händelser

Längst upp i nyhetsflödet visas händelser som man själv kan lägga upp som privatperson men även upplagda händelser av företagssidor eller gruppsidor. Händelser finns för Instagram stories, Facebook stories och Messenger stories.

InStream

Placeringen gäller Facebook live video där endast grupper eller konton som är godkända som partners till Facebook kan visa annonser. Placeringen gäller även IGTV som också är videoinnehåll live av kreatörer på Instagram.

Sök

När en användare använder sökfältet på Facebook visas annonserna bredvid sökresultatet.

Meddelanden

Annonserna är klickbara och kan visas på två sätt, under en pågående konversation i messenger mellan meddelanden eller i messenger stories som ser ut som händelser i Facebook-appens inkorg.

I artikel

Gäller endast mobil där annonser visas i läget för snabbartiklar på Facebook. Visas på samma sätt som andra format i nyhetsflödet.

Appar

Placeringen appar och webbplatser är en tredjepartsplacering där annonserna visas hos appar som är kopplade till Facebooks Audience Network.


Facebook och Instagram erbjuder en rad olika placeringar. Det är som är viktigt att förstå är att placeringar inte är format – hur annonsen ser ut, utan bestämmer endast platsen där annonsen visas. Hur man väljer placering beror på vilken målgrupp man har och vilken målsättning man har satt för sin kampanj då vissa placeringar inte är möjliga för en del målsättningar.

Vi går igenom hur du väljer placeringar i avsnitt 11. Sätt upp din första kampanj. Vill du fördjupa dig i ämnet placeringar kan du gå vidare till länken längst ner i avsnittet.


Länkar

Läs mer om placeringar på Facebook