4.2 Annonsformat

Det finns flera typer av annonsformat som kan användas på plattformarna Facebook och Instagram. Annonsformaten bestämmer hur annonsen är utformad och kan ha vissa begränsningar såsom filstorlek, upplösning, bildkvalité med mera. Längst ner under avsnittet finns länkar där du kan läsa mer om annonsformat. Samt ladda ner en mall för annonsplanering och materialspecifikation som hjälper dig strukturera din kampanj.

Foto
Fördelen med annonsformatet foto är att det kräver mindre tid att göra och fungerar väldigt bra för att exempelvis visa produkter eller leverera starka budskap. Facebook själva hävdar att foto-annonser fungerar extra bra till att driva trafik, detta påverkas av vald målgrupp och hur annonsen är utformad med text och bild.

Video
Annonsformatet video kan användas för att skapa engagemang och upplevelse för din målgrupp. Det behöver inte vara en påkostad videoproduktion för att upplevas som relevant till det du annonserar. Behöver du visa hur din tjänst fungerar eller visa ditt budskap snabbt är video ett bra val.

Karusell
Formatet karusell är fungerar extra bra till att visa upp flera produkter, olika vinklar på produkter eller olika budskap i en och samma annons. Om man exempelvis har ett antal produktbilder sedan tidigare kan man använda dessa för att visa upp din produkt, på så sätt kräver karusell-format inte så mycket extra produktionstid. Formatet används av många e-handelsbutiker i Sverige.

Samling
En samlingsannons är ett format som speciellt riktar sig mot e-handelsprodukter. Formatet blandar bild och video och används med fördel för att visa upp fler än fyra produkter där man kan välja en huvudbild eller video tillsammans med flera mindre. Du kan exempelvis välja att visa upp relaterade produkter till huvudbilden, andra vinklar eller närbilder.

Bildspel
Formatet liknar karusell men är interaktivt då det växlar mellan bilderna automatiskt. Bildspelsformatet kan vara ett bra val när det är viktigt att alla bilder visas men då det kanske inte finns möjlighet att spela in video. annonsen utformas genom att lägga upp flera bilder i följd som sedan visas som en rörlig annons på Facebook.

Stories
Stories är främst anpassade för mobil och visas över hela mobilskärmen till skillnad från andra annonser. Det är möjligt att använda både bild och video som storie-format. Viktigt att tänka på är att dessa mobilformat är vertikala till skillnad från web, vilket man bör ha i åtanke när man skapar annonsen.

Uppspelningsbart
Formatet är anpassat för att kunna spela upp ett kortare interaktivt klipp som exempelvis en demo för en tjänst, mobilspel eller app.

Messenger
Formatet visas i Messengers inkorg där användaren har möjlighet att klicka på annonsen och ta del av en mer detaljerad vy. Fördelen med den detaljerade vyn är att användaren kan välja att gå vidare till din webbplats därifrån. 


Länkar

Mer om bildannonser

Nedladdningsbart innehåll