Tips för nyhestutskick – Så skapar du nyhetsbrev

Att skicka ut nyhetsbrev är ett effektivt sätt för dig som kontinuerligt vill nå ut till din målgrupp och kanske även inspirera till köp.

Men låt oss vara ärliga: det är inte många av oss som orkar läsa igenom ett nyhetsbrev från början till slut.

Mycket tyder på att de flesta av oss inte läser igenom ett helt nyhetsbrev, nej, faktiskt inte ens öppnar nyhetsbreven vi prenumererar på!

Den genomsnittliga öppningsfrekvensen för e-postmeddelanden 21,33 %

Källa: Mailchimp

Men självfallet ska man inte låta sig påverkas negativt av den statistiken, då det finns mycket man kan göra för att förbättra öppningsfrekvensen, det som även kallas “open rate”.

I denna artikel följer några av våra bästa tips för att skapa nyhetsbrev, och hur du får fler av dina prenumeranter att öppna (och fortsätta läsa) ditt nyhetsutskick.

Hur skapar man ett nyhetsbrev?

Det finns flera vägar att gå när du skapar ett nyhetsbrev. Rent praktiskt behöver du en e-postmarknadsföringstjänst, det vill säga ett program för att skicka ut nyhetsbrev och e-post med, där du kan skicka ut mail till flera personer utan att de ser varandras mailadresser. Det finns flera olika program du kan använda dig av, både betalversioner och de där du kan skapa nyhetsbrev gratis, och vilka de är kan du läsa mer om här.

Något av det första du bör fundera över är varför du vill skicka ut nyhetsbrev. Är det för att nå nya kunder? Behålla och engagera de befintliga? Eller informera?

Oavsett vad anledningen är måste du skapa ett spännande innehåll som fångar din målgrupps intresse. Du vill förmodligen sälja din vara eller tjänst, men försök att tänka ungefär 90% innehåll och 10% sälj.

Läsarna måste tycka att nyhetsbrevet har ett värde för dem, annars kommer de förmodligen inte vilja fortsätta öppna dina mailutskick.

Vad ska ett bra utskick innehålla?

Som rubriken lyder: vad ska egentligen ett bra nyhetsbrev innehålla?

Det enkla svaret är att det inte finns något enkelt svar. Det är bara du själv som bestämmer innehållet.

Däremot är det viktigt att försöka hitta knytpunkten mellan det du säljer och det dina läsare är intresserade av.

Content marketing och innehåll i exempelvis ert nyhetsbrev bör syfta till att skapa mervärde för läsaren. Till exempel ovärderliga tips, spännande fakta eller exklusiva erbjudanden som endast prenumeranter får ta del av. Unikt och intressant är ledorden, så börja där och försök sedan lägga upp en plan på vad kommande nyhetsbrev ska innehålla för att skapa en röd tråd och skapa igenkänning.

ta fram intressant innehåll

Vidare är det bra om du gör det så enkelt som möjligt för läsaren att ta sig till din webbshop eller till ditt erbjudande, om det är dit du vill att hen ska ta sig i slutändan. Därför bör du vara noga med att alltid lägga in länkar eller call-to-action knappar där det passar.

Om du till exempel använder dig av en bild eller banner med ett erbjudande, så se till att man kommer direkt till landningssidan genom ett enkelt knapptryck. Vägen till konvertering ska vara så enkel som möjligt.

Att tänka på innan du trycker på “skicka”

Det finns ett par punkter du bör tänka över innan du skickar ut ditt nyhetsbrev för att det ska nå så många som möjligt och resultera i så stor framgång som möjligt.

  • När är det bäst att skicka nyhetsbrevet? Vissa hävdar att man sett störst framgång på måndag morgon, medan andra menar att det är onsdag kväll som gäller. Det finns helt enkelt många olika teorier, och det beror mycket på vilken bransch du är i och vad för sorts e-handel du driver. Vårt tips är att testa dig fram genom A/B-tester för att sedan analysera resultatet så du kan anpassa ditt nyhetsbrev därefter. (A/B tester kan du använda om du valt ett bra och modernt verktyg för e-postmarknadsföring. Läs mer här.)
  • Hur ofta ska man skicka nyhetsbrev? Det är också en fråga som många ställer sig. Vi rekommenderar att försöka skicka nyhetsbrevet så ofta att dina följare inte glömmer bort dig, men inte så ofta att de upplever dina utskick som spam. Försök hitta en bra balans där du regelbundet skickar ut innehåll som väcker intresse. Skicka inte ut ett nyhetsbrev “bara för att” – jobba på innehållet och förmedla något av värde för dina läsare.
  • Är nyhetsbrevet mobilanpassat? Om inte, se till att det är det! Fler och fler använder mobil eller padda framför dator och ser nyhetsbrevet ut som något från en Ding Ding värld finns det stor risk att de stänger ner det lika fort som de öppnade det.

Våra 10 viktigaste tips

För att sammanfatta är alltså nyhetsbrev och e-postmarknadsföring ett mycket effektivt sätt att nå ut till sina befintliga och potentiella kunder. Här är våra bästa tips på hur du lyckas med dina nyhetsutskick:

  1. Få med det viktigaste först. Vill du informera om en kampanj, nedsatta priser eller någon förändring i webbshoppen? Skriv det då längst upp i nyhetsbrevet och gärna även i rubriken på mailet så är det större chans att dina prenumeranter faktiskt ser det.
  2. Jobba på ämnesraden. För att mailet överhuvudtaget ska öppnas behöver du fånga läsaren med något intressant, gärna lite oväntat i ämnesraden. Tänk på att inte avslöja allt, läsaren ska bli intresserad och vilja veta mer genom att bara läsa rubriken på mailet.
  3. Adressera direkt till läsaren istället för alla dina läsare. Ordet “du” är viktigt i ett nyhetsbrev. Skriver man till “er” blir det inte lika personligt och läsaren tappar intresse.
  4. Då till nästa punkt: var personlig! Känner läsaren att du skriver direkt till hen är det större sannolikhet att personen fortsätter läsa, och även öppnar nästkommande nyhetsbrev.
  5. Less is more. Det är ingen idé att proppa nyhetsbrevet fullt med blandat innehåll, då är det bättre att försöka korta ner det och hålla en röd tråd i mailet. Dela hellre upp innehållet och skicka ett nytt nyhetsbrev med ett annat tema lite längre fram. Kom ihåg: snygga nyhetsutskick är ofta korta nyhetsutskick.
  6. Använd bilder. Det ger mer liv åt nyhetsbrevet och fångar läsarens uppmärksamhet. Välj bilder som inspirerar och passar ihop med innehållet.
  7. Inspirera dina läsare. Skriv inte bara om de produkter eller den tjänst du vill sälja, utan fundera över vad som kan vara intressant för läsarna, till exempel tips och tricks inom något relaterat till det du säljer. Vad vill dina följare ha? Fundera över det innan du skapar ditt innehåll.
  8. Följ en plan. Hur ofta vill du skicka ut nyhetsbreven? När på dagen ska de skickas ut?
  9. Spamma inte. Skickar man ut nyhetsbrev för ofta kan folk bli trötta och till slut avregistrera sig från nyhetsutskicket.
  10. Testa dig fram. Ta dig tiden att följa upp och granska utskicken du gjort för att se hur ett nyhetsbrev funkade jämfört med ett annat. Testa olika metoder för att hitta rätt och få ut det mesta av dina kampanjer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
Bild av Hanne Nyberg

Hanne Nyberg

Hanne Nyberg har i många år producerat texter och artiklar för hundratals olika svenska webbutiker. E-handel och digital marknadsföring är ämnen som ligger henne varmt om hjärtat. Idag jobbar hon som copywriter och frilansskribent på heltid och gör därmed det hon tycker om allra mest: att skriva!