CTR (“Click Through Rate” eller “klickfrekvens”) är ett mätetal som används inom digital marknadsföring för att förstå hur frekvent personer (i vissa fall även bottar) klickar på en annons.
CTR används främst inom marknadsföringsmetoderna SEO (Sökordsoptimering) och SEM (betald sökordsoptimering s.k. “Search engine marketing”, därav främst Google Adwords).
När du betalar för att få en viss webbsida att hamna högt upp i exempelvis Googles sökresultat för ett visst sökord, så vill du även att personer som ser din annons faktiskt ska klicka på annonsen i fråga. En annons som endast visas utan att få personer att klicka på annonsen, har ett relativt lågt värde för annonsören.
(I undantagsfall kan personer som ser en annons välja att gå till webbplatsen utan att klicka på annonsen. Det kan bero på att vissa personer inte känner sig bekväma med att klicka på annonser. Av den anledningen kan webbsidor som hamnar högt upp i sökmotorernas sökresultat organisikt, ha en högre CTR än de webbsidor som är markerade som “annonser”.)
CTR visar alltså hur pass många som klickat på din sida utav de som faktiskt sett din annons eller SEO-titel.
I SEO kan man få en högre CTR genom att skriva en attraktiv SEO-titel (den rubrik som visas i sökresultaten) och genom att skapa Metabeskrivningar som väcker intresse.
I SEM, exempelvis Google Adwords, gäller det på motsvarande vis att skriva en annons som får folk att klicka på din annons och gå till webbplats.
Vad anses vara en bra CTR?
Som med all digital marknadsföring, varierar utfall och effekt med grad av konkurrens. Ett sökord som många företag är villiga att betala för innebär nästan uteslutande att du inte är ensam om att försöka få personer som söker på internet att gå till just din webbplats. När det finns många alternativ för den som söker på ett speciellt sökord, då är det även svårare att få klick.
Har du däremot hittat sökord som är inom en nisch som är unik. Då kan det vara så att det inte finns så många alternativ för den som söker, varpå det är sannolikt att fler personer klickar på din annons eller webbsida. Då kan din CTR vara relativt hög.
Tänk dig exempelvis att du vill flyga från Stockholm till New York. Du söker i Google på sökorden “stockholm new york flyg”. Du får många alternativ men det är otroligt att du kommer att klicka på alla annonser. Du kanske helt enkelt inte klickar på någon annons överhuvudtaget och scrollar ner i sökresultaten där du har massvis av andra alternativ att välja av.
För att förstå CTR måste du ha vetskap om hur din historiska CTR sett ut. Ännu viktigare är dock att sätta din CTR i ett sammanhang. Det kan du göra genom att jämföra resultat med hjälp av Googles auktionsinformation.
Det är alltså ett verktyg som Google tillhandahåller för att du ska kunna jämföra din annons med konkurrerande annonser som “tävlar om” samma sökord.
Via Googles auktionsinformation kan vi alltså se hur vår CTR förhåller sig i förhållande till konkurenter.