4. On-site SEO: optimering på din egen sida

ÖVERGRIPANDE INNEHÅLL

  • Vad är on-page SEO?
  • Varför är unikt innehåll så viktigt för SEO?
  • Hur skriver du en bra och klickvänlig SEO-titel?

Då har vi kommit till det som rör SEO på din egen sida, så kallad on-page SEO eller on-site SEO – som helt enkelt handlar om ditt innehåll och hur det innehållet är strukturerat på din sida.

Du kan tänka på din webbplats som en bok, där varje kapitel – oavsett hur många kapitel boken har – har ett eget namn. Eller på en artist som aldrig skulle ha samma namn på varje låt, alla musikspår har ett eget innehåll och en egen titel.

Det är det optimala för din sajt också: att varje enskild sida har ett eget unikt innehåll och ett eget namn. Och namnet på en sida på din sajt kallas för titel, så varje enskild sida ska ha en egen titel som kort och koncist beskriver vad sidan handlar om och som gärna också får ha en så kallad call-to-action (CTA), det vill säga en tydlig anledning varför en besökare ska gå till just den sidan på din sajt. Vanliga call-to-actions kan vara verb eller nyckelord som vinn, spara, beställ, köp eller andra uppmaningar att göra något nu – inte vid ett senare tillfälle.

SEO och bra innehåll

Men, vi återkommer snart till det här med titeln och inleder med bra innehåll och en bra sajtstruktur och vad är egentligen det?

För att skriva bra texter på dina sidor – det kan låta enkelt, men det finns många webbsidor som varken har bra texter, bra bilder eller en bra struktur på sajten för att hitta fram till innehållet. Vanliga fel är att skriva för lite innehåll, bara någon mening eller två per produkt eller sida eller att innehållet helt enkelt har kopierats från till exempel en leverantör så att du har precis samma innehåll som mängder av andra webbplatser därute.

Och då kommer Google bara ranka en sida bra och det är den sida som de uppfattar vara originalet – och det är inte sin sida eftersom du har kopierat innehållet.

Så vill du ranka bra på Google – undvik att kopiera andras innehåll och ta istället själv fram unikt innehåll av hög kvalitet själv.

Ett grundtips när det gäller att ta fram bra innehåll är att ligga nära Google när du skriver dina texter, men att ligga ännu närmare dina besökare och kunder – för det är ju de som ska köpa dina produkter och dina tjänster eller ta del av ditt innehåll på annat sätt.

Google har dessutom med åren blivit bättre och bättre på att förstå och skilja mellan text som är skriven bara för sökmotorer och text som faktiskt är skriven för användarna och för att de ska få en bra upplevelse på din sajt.

Och det är egentligen bara goda nyheter: Google och andra sökmotorer blir alltmer lika vanliga användare, vilket innebär att det enda du behöver göra är att skriva riktigt bra och omfattande texter som informerar och engagerar dina kunder.

SEO och att skriva en bra titel

Nog om innehåll och sajtstruktur och tillbaka till där vi började: vad ska vi kalla varje enskild sida, det vill säga vilken titel ska vi ge varje sida?

Att skriva en bra titel anses vara något av det viktigaste du kan göra för att lyckas med SEO.

Varför är det så?

Det finns egentligen två enkla svar på den frågan – för det första: om varje sida på sin sajt har en kort och kärnfull titel så förstår användarna och Google vad de kan förvänta sig på sidan om de går dit. Till exempel genom att titeln ofta syns på fliken till ett nytt fönster i webbläsaren.

För det andra : den titel du ger varje enskild sida blir oftast också texten på den klickbara länk som Google visar upp i sin träfflista, även om Google blivit mer aktiva den senaste tiden och ibland sätter en annan titel på din sida – framför allt om den titel du själv satt på sidan är för lång (längre än 60 tecken) eller om du valt att använda en avdelare som ”|” i din titel (vilket Google inte verkar uppskatta).

Så skriver du en bra titel är du inte bara tydlig för Google och dina användare, du påverkar också hur du presenteras hos Google. Och så länge du undviker att skriva en titel som är för lång eller som använder en avskiljare som ”|” så har du goda chanser att din egen titel vinner och blir den klickbara länken i Googles träfflista.

Så, hur skriver du en riktigt bra titel?

För att lyckas ska du ha en relevant och unik och inte för lång titel på varje sida (håll dig till runt 60 tecken). Titeln ska dessutom vara attraktiv och klickvänlig – du vill ju inte bara synas i Googles träfflista, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare till din sajt.

Vanliga misstag som sajtägare gör är att man använder sig av väldigt generella titlar av typen ”Hemsida – företaget namn” eller använder sig av samma titel på många sidor och har väldigt många ord i titeln.

Undvik denna typ av misstag och se till att alla titlar på din sajt är unika och att de inte konkurrerar med varann, det vill säga alla sidor ska handla om en specifik produkt eller ett specifikt ämne. Inte om ett antal produkter eller ämnen.

Förutom att titeln ska vara unik ska den vara klickvänlig, eftersom titeln också blir den klickbara länken hos Google. Målsättningen är ju som sagt inte bara att synas bra hos Google, du vill ju även att besökarna ska klicka sig vidare så att du får mer trafik och mer försäljning (annars blir det ju bara en synlighet hos Google som eventuellt kan bygga ditt varumärke, men som inte ger några andra mätbara resultat).

Det man vill åt, det vill säga att besökarna klickar sig vidare, brukar kallas CTR eller click-through rate. Det vill säga hur många som klickar vidare delat med antalet visningar. Ju högre CTR, desto bättre.

Så, för att få fram en riktigt bra titel – följ de här tre korta råden:

Fokusera på ett sökord, men använd gärna två böjningar av det (eller ett ord och en synonym).

– Skriv inte mer än 60 tecken totalt, annars kan länken brytas hos Google (och det blir ett antal punkter efter texten ”…” istället för att alla bokstäver kommer med) eller så väljer Google helt enkelt att skapa en annan titel utifrån delar av den titel du tagit fram eller från andra delar av din webbsida, till exempel huvudrubriken på sidan.

– Till sist: skriv klickvänligt. Tänk på användaren – varför ska hon eller han vilja klicka på just din länk och inte på någon av de andra länkarna i Googles träfflista?

Vill du se ett bra exempel på en titel som fokuserar på ett sökord men även har med en böjning av ordet, som är kortare än 60 tecken och som är klickvänlig: gå till Bokus.com.

Deras titel på till exempel sidan med pocketböcker är: Pocketböcker – Köp billiga pocket på bokus.com. Totalt 47 tecken, tydligt och klickvänligt.

Bokus titel på sidan för pocketböcker är kort, koncis och klickvänlig.

Svårare än så behöver det inte vara. Pocket och pocketböcker i titeln och köp billiga som CTA, det vill säga en uppmaning att klicka vidare.

I nästa del av kursen går vi vidare kring sajtstruktur och element på din sida som är viktiga för att ranka bra på Google, som metabeskrivning och bra rubriker.

UPPGIFTER

1. Gå igenom ditt innehåll: hur mycket är unikt innehåll som bara du har på din sida och hur mycket är innehåll som finns på andra webbplatser? Hur kan du öka andelen unikt innehåll på din sida, så att Google uppfattar din sida som en plats där det finns relevant innehåll som inte finns någon annanstans på nätet?

2. Gå igenom dina titlar, antingen i ditt publiceringsverktyg (CMS) sida för sida eller helt enkelt genom att dra din muspekare över fliken på respektive sida för att se vilken titel denna sida har. Har du unika titlar på varje sida?

3. Nu när du gått igenom dina titlar: är de även klickvänliga? Finns det något i dina sidtitlar som står ut och gör att en besökare på Google dras till din sida mer än till övriga träffar i SERP:en (träfflistan)? Om inte, vad kan du göra för att dina titlar ska bli mer attraktiva att klicka på?

ANVÄNDBARA LÄNKAR

Skriv en bra SEO-titel

Lektionsinnehåll