Zettle f.d. iZettle, en komplett lösning med Kassaregister!

Zettle by Paypal, mer känt som iZettle, är en komplett betaltjänst med fullt integrerat kassaregister. Det innebär att företagare som bedriver e-handel med fokus på omnikanal kan använda iZettles kortterminal och kassasystem tillsammans med flera av de mest väletablerade e-handelsplattformar och tredjepartstjänster som finns att tillgå på den svenska marknaden.

Med Zettle by Paypal kan du med andra ord ta betalt via fysiska kortterminaler såväl som via egen webbshop. Med iZettle, kan du dessutom med fördel integrera din bokföring och sköta inventarier och lagerflöden på ett och samma ställe.

iZettle som ursprungligen är en svenskt fintech-bolag är nämligen uppsatt för att fungera sömlöst med några av de mest populära bokföringsprogram som finns på den svenska marknaden (Visma, Fortnox, Björn Lundén m.fl.).

Eftersom att produkter och lagersaldo kan synkas automatiskt med iZettle kommer du att ha möjlighet att spara både tid och pengar. Du kan även hantera rapporter centralt via ett analysverktyg för att jämföra försäljning och eventuellt andra KPI:er via iZettles analysverktyg.

Så funkar Zettle by PayPal

Zettle By PayPal kan enklast beskrivas som en helhetstjänst för handlare som antingen enbart vill sälja via fysisk kassa i exempelvis butiker och restauranger. Alternativt för e-handlare som bedriver försäljning via omnikanal.

Fördelarna med Zettle är att det går snabbt att komma igång med tjänsten. Dessutom är systemet skapat för att fungera med flera av de mest populära e-handelssystem som finns på marknaden idag.

För små företag är dessutom inträdesbarriärerna relativt låga. Du kan komma igång med Zettle by PayPal utan att vare sig bindningstider eller särskilt höga kostnader för exempelvis kortterminal eller mjukvara.

För försäljning via både butik och webshop

En stor del av Zettles framgång kan förklaras med att man lyckats ta fram en prisvärd och modern lösning som fungerar med flera av de största e-handelssystem som finns på marknaden (B2C) idag.

iZettle är av den anledningen ett smidigt alternativ för den som gjort ett klokt val av e-handelsplattform.

För användare av Shopify och WooCommerce, som vi på Nordboost anser vara två av de absolut bästa e-handelsplattformarna, kan iZettle enkelt integreras och synkas med exempelvis lagersaldo och andra nödvändiga flöden.

Har du ännu inte startat en e-handel men funderar på att göra det? Då ska du kolla in våra distanskurser! Vi på Nordboost är experter på e-handel och tillhandahåller distanskurser för att göra det enkelt att komma igång och sälja produkter med både WooCommerce och Shopify.

Utöver ovannämnda e-handelsplattformar är iZettle även integrerat med Prestashop och BigCommerce.

Kompatibla betallösningar

iZettle som ursprungligen var ett svenskt företag, förvärvades kring 2018 av den internationella betaljätten PayPal. Av den anledningen är iZettle, numera Zettle By Paypal, en betaltjänst som passar sig utmärkt för framförallt svenska företag.

Det beror framförallt på att Zettle är skapat för att fungera bra med flera övriga betallösningar som typiskt uppskattas av svenska handlare. Hit hör givetvis väletablerade betallösningar på den svenska marknaden såsom Klarna och Swish. Men iZettle fungerar även bra med en hel del andra kringtjänster som nämnts ovan i det här inlägget (System för bokföring och kassa)

Klarna

Spontant kan man tro att iZettle, som numera alltså ägs av PayPal, skulle vilja skydda sina kunder från att använda andra betaltjänster som i princip konkurrera med PayPal. Men tvärtom är iZettle uppsatt och integrerat med några av de mest populära betaltjänster som finns på den svenska marknaden. Hit hör exempelvis integrationen med Klarna vilket gör det möjligt för Zettles användare att dra fördel av att ta betalt med Klarnas tjänster.

Klarna är förmodligen den största och mest välkända betallösningen i Sverige. Vilket innebär att många kunder på den svenska marknaden har erfarenhet av att betala med Klarnas tjänster i olika sammanhang.

Klarna-appen är en av de mest populära shoppingappar som finns i Sverige idag. Appen ger användare en bra översikt över alla köp som har gjorts med Klarna, vilket av kunder kan uppfattas som ett smidigt sätt för att hålla koll på sin ekonomi eller för att hantera reklamationer.

Genom att aktivera Klarna in-store via Zettles Go-app kan du erbjuda dina kunder att betala via Klarna. I korthet innebär det att kunden kan välja att betala direkt eller vid senare tillfälle. De kan även välja att dela upp betalningar. (Givetvis får du i egenskap av säljare betalt precis som vanligt, oavsett om kunden betalar direkt eller väljer att betala senare).

Så här fungerar det om du väljer att aktivera Klarna in-store. Kunder som väljer att betala via Klarna i din kassa uppger sitt telefonnummer (alternative scannar en QR-kod). När systemet har registrerat telefonnumret för kunden i fråga, genereras en länk som skickas till kundens mobiltelefon. När kunden klickat på länken kan hen välja lämpligt betalalternativ hos Klarna.

Swish

Swish används idag aktivt av mer än 7 miljoner personer per månad. Tjänsten är enkel att använda och ett fantastiskt alternativ för att erbjuda kunder i olika kanaler en smidig köpupplevelse. Dessutom får dina kunder bra koll på sina köp och betalningar via Swish-appen, vilket i sig medför en positiv köpupplevelse.

Swish fungerar på motsvarande vis som med Klarna. Du aktiverar Swish via Zettles Go-app och kan därefter börja erbjuda kunder att betala via Swish när de genomför köp i exempelvis din butik eller restaurang. Du kan även göra köpupplevelsen ännu smidigare genom att tillhandahålla QR-koder i kassan, dessa kan då läsas in via kundens mobiltelefon i samband med köp.

En fördel med att använda Swish är att Zettle inte tar ut några transaktionsavgifter eller liknande av handlare som väljer att ta betalt med Swish. Här kan du läsa mer om Swish och kostnad för företag att ansluta sig till tjänsten.

Priser och avgifter med iZettle

Så nu till det viktigaste – Vad kostar det använda iZettle?

Inte nog med att iZettle är en supermodern betaltjänst som tekniskt möjliggör försäljning via multipla kanaler. iZettle är dessutom uppbackade och ägda av PayPal och kan erbjuda marknadskraftiga priser som gör iZettles kassasystem och betallösningar attraktiva för både små och stora företag.

Själva Zettle-appen som krävs för att ansluta till Zettlas kassasystem är gratis att ladda ned. Appen gör det möjligt för anslutna företag att börja ta betalt i sin kassa. Utöver ett Zettle-konto och Zettles Go-app kommer du att behöva betala en transaktionsavgift om 1.85% vid kortbetalningar. Räkna även med en månatlig avgift om 299 kr för att ansluta till ett mobilt kassaregister.

Du bör även räkna med att behöva betala för hårdvara som du vill använda i din kassa. Hit hör exempelvis kassasystem och mobila kortterminaler, dvs. Laddningsbara kortterminaler som möjliggör kortbetalning i din kassa, restaurang eller där du vill ta betalt.

iZettles mobila kortterminaler har i dagsläget vare sig bindningstid eller andra tillkommande avgifter. Du betalar i dagsläget 199 kr plus transaktionsavgift om 1.85%. (Pris vid publicerandet av denna artikel.)

Alternativ och konkurrenter på marknaden

Funderar du fortfarande på om Zettle by PayPal är en tjänst för ditt företag eller ej? Det finns givetvis flera alternativ till Zettle men till syvende och sist handlar det ju förstås om dina behov och på vilka marknader du vill vara verksam. Bedriver du både e-handel och försäljning via fysiska butiker eller restauranger eller är du enbart ute efter den bästa betallösningen för din e-handel?

För kassasystem och kortterminaler finns det flera andra spännande lösningar, utöver Zettle by PayPal, att kolla in på marknaden. En sådan lösning är Nets som i likhet med iZettle erbjuder en komplett uppsättning av betaltjänster. Inte minst kan Nets kortterminaler vara ett bra alternativ till Zettle By PayPal. Nets erbjuder både lösningar för stationära så väl som mobila kortläsare.

Shopify erbjuder även ett eget POS för vissa marknader. Väljer du däremot att bygga din webbutik med WooCommerce så finns det flera spännande tjänster för att synka din fysiska butik med din webshop. Exempel på plugins som möjliggör omnikanal med WooCommerce är Specters kassasystem, MoreFlo Sync och EasyCashiers.

En klar fördel med Zettle är dock att du får en mer eller mindre “out of box-lösnng” som du snabbt kan koppla på och börja använda.