Ecster är en nordisk betallösning som erbjuder ett brett utbud av tjänster. Ecster kan framförallt vara ett intressant alternativ för e-handlare och företag som söker en heltäckande lösning för försäljning via olika kanaler (omnikanal).
Precis som i övrigt förekommande och mer etablerade betaltjänster på den nordiska marknaden kan du med Ecster exempelvis låta kunder delbetala eller betala via faktura.
Faktum är att Ecster förmodligen är den tjänst på den Nordiska marknaden som tagit sina betalningslösningar till helt nya nivåer. Företag som vill kunna erbjuda kunden högt prissatta produkter och tjänster har exempelvis möjlighet att via Escter erbjuda lån till kunden.
Det beror på att Ecster är ett dotterbolag till Handelsbanken och därav backas upp av finansiella muskler som gör det möjligt för Ecster att erbjuda en stor bredd av transaktionstjänster.
I den här artikeln får du ett kort omdöme där vi fokuserar på Ecster utifrån ett e-handelsperspektiv. Därav framförallt Ecsters checkout som kan vara ett bra alternativ för e-handlare som är verksamma på den nordiska marknaden.
Läs om de bästa betallösningarna för Sverige och Norden här.
(1) Ecster Pay för e-handel
Ecster Pay är en utmärkt lösning för den som vill starta en webshop eller helt enkelt integrera befintlig butiksförsäljning med en bra betallösning för e-handel. Ecster Pay är en checkout som på många vis påminner om Zettle By PayPal. En skillnad från Zettles system är att Escters betaltjänst är mer fristående från andra tredjepartstjänster.
Ecster pay är med andra ord framförallt en kassalösning för e-handelsföretag som fokuserar på Omnikanal.
Precis som många andra svenska betallösningar som konkurrerar med Klarna kommer Ecster pay med en handfull betalningsalternativ som är välanvända på den svenska marknaden.
Med Ecster kan du:
- Ta betalt med faktura. Att låta kunden välja att betala med faktura har generellt sett en påtaglig inverkan på konverteringsgraden och i många fall även en positiv inverkan på snittorder för e-handlare på den svenska marknaden.
- Erbjud delbetalning i din kassa. Du kan låta kunder beställa produkter i din webshop och betala av beloppet i delar. Fördelen för dig som säljare är att Ecster tar över skulden, du får betalt precis som vanligt och behöver inte oroa dig för kreditrisken.
- Vanliga kortbetalningar. Givetvis kan kunder betala med kreditkort i Escter Pays checkout.
- Ta betalt med Swish – Swish är ett populärt alternativ på den svenska marknaden och en stor fördel som kommer med att välja en svensk betallösning som kan möjliggöra betalningar via Swish.
(2) Smart lösning med integrerad betallänk
Eftersom att Ecster är en nordisk betallösning har man till skillnad från flera av de mer globala betaljättarna lyckats med att erbjuda en tjänst som passar konsumenter på de nordiska marknaderna. Hit hör exempelvis möjligheten till att kunna erbjuda kunder betalning via betallänk. Det innebär att du kan erbjuda kunden att tryggt genomföra köp via länk och bank-id.
Fördelen med användandet av betallänk kan vara i syfte att skapa trygghet hos kunder som känner sig osäkra med att betala med exempelvis kreditkort i din checkout. När kunden genomför betalning genom att legitimera sig via BankID kan denne ges större kontroll över transaktionen. Det beror på att vissa konsumenter föredrar att godkänna betalningar på motsvarande vis som en manuell banktransaktion.
Men betallänkar är desto mer användbara i rent säljsyfte. Handlare som exempelvis skickar offerter till sina kunder kan med hjälp av betallänkar, erbjuda kunden att omedelbart genomföra betalning. Betallänkar kan användas i vanliga sms-meddelande eller e-mail.
(3) Flexibilitet med Standalone Payments
Man har även tagit fram en tjänst för företag som önskar skräddarsy köpupplevelsen för att få bättre kontroll över kundresan. Via Standalone Payments har handlare möjlighet att sätta upp egna processer som exempelvis passar en specifik målgrupp, marknad eller produkt.
Ecster sköter om själva transaktionerna men du har möjlighet att bestämma vilka steg som kunden ska ta för att optimera köpupplevelsen eller för att öka konverteringsgraden, snittköpen eller andra KPI:er.
Att anpassa hela eller delar av köpprocessen kan även vara en stor fördel i syfte att exempelvis generera merförsäljning eller säkerställa att kunden exempelvis tar del av viss information innan de lämnar din webbplats.
Läs mer om de bästa betallösningarna för Sverige här.